Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Auditanne skrev 2023-11-09 03:39:29 följande:
    GladJa, det var jättegott med kastanj, prova vetja!

Ledsen att det blivit så mycket pladder om mat och godsaker från min sida.
    Känner att man får ta vara på de få guldkanter som finns i ens vardag Solig  Högtider som kommer med lite god mat är alltid något att se fram emot. Synd att vi inte firar Thanksgiving också Glad
    Tro mig, du ska vara tacksam att du inte firar en annan mathögtid så tätt inpå jul. Jag gör det och det är..... en pärs.... Ibland firar jag till och med 3 mathögtider inom loppet av en månad, om jag råkar fira thanksgiving också, vilket jag gör somliga år.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    molly50 skrev 2023-11-09 18:17:59 följande:
    Jag har också sett den här på Coop.
    Tyckte att den var lite i dyraste laget. 
    Så vi får se om jag köper den eller ej. 
    Men den såg fin ut. Glad
    Rent objektivt är den snarare billig. Jag väntade mig som sagt att den skulle kosta minst 200 innan jag såg priset. 150 kronor är i paritet med ett specialnummer av en populärvetenskaplig tidning typ IllVet, eller bara ett helt vanligt nummer av BBC History, som dessutom är översållade med reklam.

Samtidigt så, ja, om den får plats i min eller din budget med alla våra prioriteringar är ju en annan femma =P

Jag... har köpt pepparkakschoklad..... Oskyldig
  • Aniiee
    Auditanne skrev 2023-11-10 05:25:51 följande:
    Ja, jo. Just Thanksgiving låter lite arbetssamt med en hel kalkon i ugnen under så lång tid. Tyckte det lät så gott bara med alla goda röror man kan fylla kalkonen med. 
    Och vad är det mer? Sötpotatispaj? Vill testa att göra en sådan åtminstone. 

Under vilken månad firar du tre olika mathögtider?
    Ja, jobb är det. Fast just kalkonen sköter mest sig själv i ugnen, precis som julskinkan. Men sen är det stuffing (som  nästan ingen gör inuti kalkonen nuförtiden, de flesta gör den som en slags gratäng på sidan av), och grönsaker och rostad potatis och potatismos och yams och pumpapaj och sötpotatispaj och cornbread och tranbärssallad och fan och hans moster. Men roligt är det. 

November/December. Någonstans mellan 23 och 27 november (24 i år) är det thanksgiving, sen någonstans mellan 4 och 28 december (7 i år) börjar Hanukkah och 24 december är det jul.  Och är det något vi människor har en tendens att samlas runt så är det mat.
  • Aniiee
    Auditanne skrev 2023-11-10 21:12:18 följande:

Såg förut på Hemmakväll att de fått in två nya tillskott. Mor Annas pepparkakor med smak av lime och chili och en glasburk med nåt slags marmelad eller gelé med smak av gröna kulor, godiset ni vet. 

Undrar just vad gelén passar till. Ska man bre den på mackan eller? Låter sliskigt. 

Marmelad av marmeladgodis? Wow! Revolution!

Jag gillar inte gröna kulor men skulle nog ha på söta kex eller värma lite och hålla på vaniljglass.
  • Aniiee
    MissFrost skrev 2023-11-14 14:24:55 följande:

Årets julvärd i år blev David Batra

Det blir säkert bra. Tror jag. Kanske. 

*funderar på vem det är"
  • Aniiee

1: Julbelysningen uppe i centrum. Mysigt.
    2: Hemköp har klätt sina larmbågar med glitter i olika färger. Också mysigt.
    3: Centrumbelysningen just över hemköps "garage"-ingång är släkt, antagligen trasig. Inte mysigt.
    4: Köpt Annas nya pepparkaka med lime och chili. Ska smaka efter middagen. 
    5: Har även köpt en mjuk pepparkaka.
    6: Fick förfrågan från en bekant i Kanada att hjälpa henne planera ett svenskt julbord. Hennes gammelfarmor fyller 100 på juldagen och vill ha ett modernklassisk, svenskt julbord. Skickade henne en meny. Fick svaret "omg, let's buy tickets to Sweden instead, haha." 

• Aniiee
    Auditanne skrev 2023-11-17 23:50:08 följande:
    Tror att Starbucks kaffe finns att köpa både som färdiga koppar i kyldisken (rymmer ung. 2.5 dl vätska) och som vanligt pulver. Jag valde det första alternativet. Fast ganska dyrt med 20 spänn per mugg och man tjänar nog mer på att köpa detta kaffe i pulverform. Var gott iallafall med lite vit choklad som smaksättare i denna julvariant Glad
    Vad jag vet finns starbucks-kaffe bara i kyldisken och som kaffekapslar.  Och, ja kapslar blir ju så klart billigare. Ugan påstår dock att starbucks-kaffe är "diskvattenskit". Jag har ingen aning, jag dricker inte kaffe....
  • Aniiee

Coop hade tagit fram julsaker. Jag köpte en liten snöglobsgrej (utan snö) med belysning. När jag skulle sätta i i batteriet såg jag att luckan sitter snett. Jag hittade dock ingen miniskruvmejsel så jag vet inte om den bara sitter snett eller det är produktionsfel på den =/. Vi får se. Är den felaktig får jag väl gå tillbaka med den.

• Aniiee

Tänkte länka Galenskaparna Jul, Jul, Jul, sången alltså, men hittar bara hela föreställningen. 

• Aniiee
    Auditanne skrev 2023-11-22 00:11:38 följande:

Vet inte om detta redan har konstaterats men den fjärde advent är på julafton i år.

Känns lite extra mysigt när sånt sker. Alla adventsljus står tända och man får läsa fjärde dikten inför familjen på samma dag som jullunch serveras och klappar delas ut.

Jag konstaterade samma sak för en stund sen när jag fixade med julbilderna.
    Auditanne skrev 2023-11-22 00:15:58 följande:
    Älskar GAS. Tack för att du också påminde mig om det där julavsnittet som finns i min favoritserie, En himla många program, från 1989. Tror jag ska ha på detta avsnitt i bakgrunden när jag tar itu med årens julbestyr. Kalle Kotte är min favorit av alla deras julsånger Solig
    Jag älskar vissa saker av GAS. Jag har lite svårt för spex allmänt, tycker bättre om filmerna. Men de flesta av deras sånger är fantastiska. Det ligger lite HasseåTage över GAS.
  • Aniiee
    molly50 skrev 2023-11-22 12:48:13 följande:

Idag snöar det här igen. Glad
    Nu hoppas jag att det får ligga kvar. Glad

Avundsjuuuuuuuuuk!

Det ska fock snöa här också, förhoppningsvis på lördag och sen igen på tisdag. Det är officiellt vinter här på Södertörn nu. Jag har nördat ner mig och gjort grafer på vilken dag in på året årstiderna har anlänt här på senaste decenniet.
  • Aniiee

På tal om ost som smakar..... Eh, ja, kolla om ni vill. Hoppa till 8 min 45 sek om ni vill se bara inslaget med osten.

• Aniiee

Det är dags att börja kolla in streamingtjänsternas julfilmer för i år. Se om de är något att ha.

• Aniiee

Det snöar så man tror att det är fimbulvintern och jag mumsar på Annas pepparkakschoklad. Mycket god, lite dyr. Jag hittade också Lindts teddy-kalender för endast 80 kr. Nöjd.

Jag tror jag ska göra en vintrrgryta till middag. Om jag har någon stjärnanis. 

• Aniiee

Den första december är det glöggens dag. Titta inte fööör noga... =P

• Aniiee

Jag plågar medlemmarna med lucka nr 2 i ai-kalendern. Modelljärnväg i vinterskrud på Modelljärnvägens dag.

• Aniiee

Fråga! Vill ni att jag ska posta fler bilder?

Påstående: Jag är lite... ja. Så jag funderade på en sak jag känt länge. Blir julkalendrarna i SVT kortare och kortare? Det känns så. Så jag undersökte saken och kom fram till att - ja och nej. Med 6 hela decennium på nacken har julkalendern gått från att vara i snitt 10 minuter på 60-talet till i snitt 14 minuter på 2010-talet och 13 minuter hittills på 2020-talet.

MEN!
    På 60-talet gick kalendern från att vara 5 minuter per avsnitt 1960 och -61, till 10 minuter -62-67, till 15 minuter -68-69.

70-talet var vilt! 73 och 76 var kalendrarna 10 minuter långa per avsnitt (Mumindalen och Teskedsgumman i repris). 2 kalendrar var 15 minuter per avsnitt, 2 var 20 minuter, 1 var 25 minuter och 2 var 30 minuter per avsnitt (Barnen i Höjden och Fem myror) ! Men en riktig vilding var Trolltider, som snittade på 18 minuter per avsnitt, men avsnitten rörde sig mellan 14 och 24 minuter långa. För hela decenniet snittade julkalenderns avsnitt på 19 minuter

Även 80-talet hade kalendrar med väldigt olika avsnittslängd. Kortast var Det blir jul i Möllegården med 15 minuter. Trolltider gick i repris med 18 minuter i snitt. 3 kalendrar hade 20 minuter per avsnitt, en hade 25 och och en hade 30. Här har vi också det absoluta rekordet alla år med både Julstrul med Staffan och Bengt OCH Liv i Luckan med Julkalenderns var avsnitt var 45 MINUTER VARDERA! En vilding här var Albert och Herberts jul som snittade på 20 minuter men hade avsnitt likt Trolltider, på allt mellan 16 och 24 minuter. För julkalendern 1985, MArias barn, hittade jag tyvärr ingen uppgift om hur långa avsnitten var. För hela decenniet snittade julkalenderns avsnitt på 26 minuter, men om vi tar bort de två väldigt långa hamnar vi istället på 21 minuter.

På 90-talet blev det lite ordning på torpet. Av de 10 julkalendrarna var 6 stycken 15 minuter och en var 14 minuter. Kortast var Sunes Jul med 10 minuter per avsnitt. Två av kalendrarna var längre, med Jul i Kapernaum på 25 minuter och Klasses julkalender på 30 minuter. Snittlängden på avsnitten sjunker till 17 minuter.

00-talet håller mestadels på 15-minutersregeln, 7 av de 10 kalendrarna har 15-minutersavsnitt. Undantagen är Lasse-Majas Detektivbyrå med 14 minuter och Allrams höjdarpaket och En riktig jul med 20 minuter vardera per avsnitt. Nu är snittet 16 minuter per avsnitt.

2010-talet kortar ner avsnitten ytterligare. Hälften är 15 minuter, hälften är 13 minuter, vilket så klart ger ett snitt på 14 minuter.

Hittills på 2020-talet har kalendrarna, inklusive årets, landat på 13 minuter per avsnitt.

Så.... I feel cheated. Eller jag känner att ungarna, de jag känner, förlorar här.

Tankar?

OBS! Förutom Trolltider och Albert och Herbert, som jag kände mig manad att undersöka direkt på SVTs hemsida, är alla avsnittslängder hämtade på Wikipedia, ett par kalendrar var markerade som "ca X minuter" och de flesta är säkert avrundade, men men. 

Hoppas någon roades av denna lilla undersökning.

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Aniiee
    Nandez skrev 2023-12-06 18:46:30 följande:

Bara 17 minus nu

Här är det minus 13 och snörök/dimma just nu. Jag ser knappt ens järnvägen tvärs över gatan.
    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Aniiee
    molly50 skrev 2023-12-06 22:44:00 följande:
    Inte mig emot med fler bilder. Glad

Intressant undersökning.

Vad tycker ni om årets kalender då?
    Jag brukar titta på den med dottern och hon tycker den är bra.
    Jag tycker också den är bra,även om jag föredrar originalet. 
    Då postar jag catch-up på bilderna imorgon om ingen annan protesterar vilt.

Jag såg första avsnittet sen smällde grafikkortet i min dator och att försöka se något på min mobil med en 5.5-tums skärm är lite hopplöst. Men första avsnittet var ok så jag tänkte jag skulle se resten imorgon då jag fick och installerat nytt grafikkort idag. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!