Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Hittade Marabou Pepparkaka i mataffären

Beställde Fazers julbox

Läste om den nya julmusten

Läste om årets Blossa glögg.

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

När jag kom hem i lördags stod Fazer julbox utanför dörren. Jag vet inte om jag ska öppna den nu eller närmre jul.... Vad tycker ni? 

• Aniiee
    RaYzLeR skrev 2023-09-25 18:04:35 följande:
    Öppna den på julafton, såklart. Glad
    Nja, så länge räcker inte godis i det här huset =p
  • Aniiee
    molly50 skrev 2023-10-30 21:36:14 följande:
    Här vräker det ner. Är säkert 2 dm nu. 
    Jag är inte alls avundsjuk, nädå, nädå, nädå.....

Jag får fortsätta mumsa på min pepparkakschoklad.....
  • Aniiee
    Auditanne skrev 2023-11-01 20:26:49 följande:

Såg på Coop idag att Sia har släppt sin årliga tomteglass, denna gång med smak av - chokladask.
    Något som i mina öron lät ganska diffust då chokladaskar vanligen kommer med många olika praliner och smaker.

Läste sen på innehållet att det är en helt vanlig chokladglass med chokladsås och krossade hasselnötter. Inget lockande eller ens särskilt julbetonat med den smaken. 

Den var ju tråkig... De kunde väl åtminstone haft brända mandlar i eller något..... eller mintsås, eller saffrans-honeycomb.
  • Aniiee

Fröga:

Ska jag köra "lucköppning" med AI-kost i denna tråden också (isf andra bilder än i ai-konsttråden)

• Aniiee

Årets julkalender: Trolltider - legenden om bergatrollet

• Aniiee
    Auditanne skrev 2023-11-04 04:42:25 följande:

Provade After Eight med smaken gin & tonic förut. After Eight räknas väl som en julchoklad?

Tyckte inte att dessa var nån höjdare. Inget riktigt gin i utan bara aromämne, precis likt de där dyra marsipancigarrerna från Bräutigams som sägs vara smaksatta med päroncognac. Lite falsk marknadsföring där får jag säga Rynkar på näsan

Om någon härinne bor i götet så vill jag tipsa om caféet Berzelii Choklad som är beläget mittemot Domkyrkan och en bit uppåt. Där har de bakverk med äkta likör i.
    Besöker detta café vid juletider varje år för att köpa marsipanstång med Baileys. Jittegott! 

Någon härinne som smakat Panettone? En italiensk julkaka med olika fyllningar, bl.a. choklad och torkad frukt. Brukar finnas på Saluhallen i december månad. 

Tycker kanske inte att After Eight är en julchoklad men det handlar ju mycket om vad man växt upp med för traditioner. Jag tror inte de flesta i Sverige skulle tycka att jordgubbstårta, syltfyllda munkar och gelt är särskilt juligt men för mig är det en del av december/jul.

Jag har inte smakat after eight med gin och tonic. Låter faktiskt inget vidare. After Eight apelsin var helt ok dock. 

Jag gör en panettone varje år sen jag bodde och jobbade en stund i Italien, till första adventsfika.
  • Aniiee

Jag fick lite snö här förut, förra/tidigt i veckan i två omgångar. Det lade sig lite grann på gräset och på kyrkans tak. Det är väldigt fint när det ligger på kyrkan.

Det är nu officiellt höst i, vad jag kan se, hela landet, och vintern drar sig så sakteliga neråt, den är nere och nosar runt Värmland, men på ostkusten har den inte kommit längre än till Sundsvall.

Jag önskar mig mycket snö och 10 minus här i södra Stockholm från 27 November till 10 Mars. Med undantag för 30 November, då kan det få vara några plus.

• Aniiee

Jag hittade en tidning i stället i affären vid namn "Våra finaste julberättelser" om jag minns rätt, eller något liknande. Omslaget gick i vinterblågrått, lite John Bauer-aktig illustration. Herre min je, vilken fin tidning. Mattpapper och illustrerad. Kända och mindre kända julberättelser av kända och mindre kända författare. Nu minns jag inga bara för det men jag vill säga att Tomten var med... kanske? Jag bläddrade i den och den verkade verkligen jättemysig. Vågade inte köpa den då jag bara hade kortet med mig och var inte säker på att jag hade täckning för den också. Kostade 150 spänn men innan jag såg det tänkte jag att den måste kosta minst 200. Det var dessutom BARA berättelser i den. Inga artiklar, ingen reklam, ingenting. Uppmuntrar alla jultokiga att titta efter den. Jag fann den på Coop men jag vet inte om den var från något större förlag eller Coops egna.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!