Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Jag längtar till jul!!!

Jag landade på juldjuren (taxen, katten, hunden med julklappar och de andra 7) och mystery-paketet. Nu har jag lite att göra fram till jul.

Första advents-frukost: Mannagrynsgröt med kanel och socker, två pepparkakor och en mandarin.

Vi ska också börja se julfilmer idag. Idag blir det en samling gamla Disney-kortfilmer med jul och vinter från 30- och 40-talet, nämligen dessa, om någon annan vill leta rätt på dem på youtube, disney+ eller så (vet inte om de finns på någon site, jag har dem på dvd):
    Peculiar Penguins
    Mickey, Donald, Goofy, Pluto - On Ice
    The Cookie Carnival (inte strikt jul/vintermotiv, men jag förknippar den med jul)
     The Hockey Champ
    The Art of Skiing
    Donald's Snow Fight
    Toy Tinkers

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee
    fluu skrev 2020-11-29 16:58:04 följande:

Ohhh, glömde.... ikväll ska vi ju också ägna oss åt vår ganska nya tradition. Sedan 2018 är det tradition att vi tittar på Ensam hemma 1 efter att vi bakat pepparkakorna. 

Ensam hemma är en bättre film, Ensam Hemma 2 har bättre julkänsla. 3 och 4 existerar inte....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

Någon som har pejl på årets julkalender? Jag tänkte återvända till lite klassiker i år men är lite nyfiken på om jag borde lägga till årets till de andra 19.....

• Aniiee

Jag slänger väl den på listan. Eftersom listan är i årsordning så kommer det nog komma ut några avsnitt innan jag kommer dit.

• Aniiee

Ok, hjälp mig nu!

Jag tänkte förära familjeliv med en liten tråd om "ett litet julbord - tre prisklasser". Så tala om för mig vilka sorter du vill ha på ditt julbord, enligt de 5 klassiska julbordsturerna, enligt följande:

Tur 1, sillen:
    Max 2 sorters sill/strömming (inklusive ev gubbröra och sillsallad)
    1  sorts tillbehör (potatis, andra grönsaker, sås?)

Tur 2, resten av fisken
    Max 2 sorters annan fisk/skaldjur (rökt, gravad, färsk?)
    Max 2 sorter tillbehör (som ovan)

Tur 3, kallskuret
    Max 3 sorters kallskuret (skinka, leverpastej, sylta osv)
    Max 2 sorters tillbehör

Tur 4, småvarmt
    Max 4 saker (köttbullar, korvar, gratänger, lådor, osv)
    Max 2 tillbehör

Tur 5, godsaker
    Max 3 sorter (frukt, efterrätter, godis, bakverk, ost?)

Plus max 2 sorters bröd, en ost, 2 sorters dricka. Har jag glömt något? Skriv även gärna ett vegetariskt alternativ på varje som plus-item.

Som litet experiment. Tack på förhand.

• Aniiee

Vi hade något som liknade snö för någon vecka sedan. Täckte ju inte marken dierkt, men vovvarna vifftade på svansen i alla fall. Några tappra ungar försökte åka i den lilla backen. Så länge alla är glada så Tomte

• Aniiee

Räven överraskar grisen
    Räven överraskar grisen
    Och får han lov
    Och får han lov
    Så blir det skinka på bordet.

• Aniiee

Någon som vill ha en liten julsaga (utdrag ur Boken om morfar Prosten av Eva Bexell) (obs! ni som minns henne, tänk er gärna att det är Margaretha Krook som läser!)

Figurer:
    Prosten Gustav, pensionär, morfar
    Prostinnan Elsa, mormor
    Anton, 5 år
    Carl, 7 år
    Carl och Antons mamma och pappa
    Sara Olivia, Carl och Antons lillasyter
    Axel, allt-i-allo hjälp hos prosten och prostinnan

//...// plötsligt börjar prosten, som hela morgonen hållit sig för sig själv, att hojta:
    -Elsa, mina hängslen! skriker han.
    Nör prostinnan kommer in i sovrummet, ligger han på alla fyra med huvudet under byrn.
    -Mina hängslen, mina hängslen är borta.
    -Jamen, därunder är dom väl i alla fall inte, säger prostinnan. Förresten hur kan de bara försvinna?
    -Det är väl Anton förstås, säger prosten förargat och reser sig mödosamt upp från golvet.
    Men då ser prostinnan strängt på prosten och säger:
    -Gustav, idag är det julafton, och då beskyller vi inte någon för någonting!
    Så fort alla fått på sig kläderna, börjar de leta efter prostens hängslen. 
    Men prosten själv, han sitter mest den här förmiddagen - det är inte så mycket annat man har att välja på, när man är utan hängslen. 
    //...//
    //...//
    Och just då knakkar det på ytterdörren
    -Vem kan det vara? säger prostinnan och går ut och öppnar.
    Det är en tomte!
    -God jul, god jul! säger han och stegar in till dem där de sitter.
    Genast sprider sog ett leende hos Carl.
    Men Anton har rest sig från son plats och står gravallvarlig mitt på golvet och synar tomten. Sen tittar han på pappa. Nej, han är det inte. 
    Tomten har en säck på ryggen, och ur den tar han två paket, ett till Carl och ett till Anton.
    Plötsligt börjar Anton hoppa upp och ner av förtjusning.
    -Jag ser på benen vem det är! Jag ser på benen vem det är! skriker han.
    Han har känt igen Axels Graninge-kängor.
    -Jasså, du Anton, du kände igen mig //...//
    //...//
    Det är pjäxor och skidor och polotröjor och pyjamas och böcker och spel och jag vet inte alt - Sara Olivia har fått ett snöre av nån från ett paket, och med det berkar hon nöjd
    Plötsligt dyker det upp et paket som det inte står någonting på.
    Prosten vrider och vänder på det.
    -Det var förfärligt så mycket tape, säger han.
    -Det är till dig, morfar! skriker Anton.
    -Tidningspapper, säger prosten, när han äntligen fått av pappret och lyft locket till en kartong.
    Han sticker ner handen och fiskar upp något - och alla brister ut i gapskratt.
    Det är hängslena narutligtvis!
    -Bara bra saker ger jag! Bara bra saker ger jag! skriker anton  och hoppar jämfota av förtjusning.

• Aniiee
    molly50 skrev 2020-12-10 09:18:51 följande:
    Vilken mysig berättelse.
    Jag kunde höra Margareta Krooks röst när jag läste den. 
    Och se henne. 
    Jag har den inläst av Margaretha på kassett, från jag var liten. Hon var fantastisk och hade en underbar berättarröst. Tyvär har jag ingen kassetbandspelare längre.
  • Aniiee
    molly50 skrev 2020-12-10 20:00:59 följande:
    Ok. Ja,hon var en fantastisk skådespelare. 

Hade velat höra henne läsa den här berättelsen. 
    Just upptäkt: Den finns på youtube!!!!! Alla tre böckerna. Just det som jag skrev upp är ur bok två, Kalabalik hos morfar prosten (just detta kaptel, Julafton, är del 30-33 i spellistan, längst ner). Prostens barnbarn heter första boken och Opp och hoppa, morfar prosten, är bok 3. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!