• Bev

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Hej alla kära!

Här fortsätter vi att kämpa som fått ett eller flera missfall och som inget annat önskar än att ett mirakel ska ske och gravidmagen puta

Välkomna både nya och gamla gruppdeltagare.

I denna tråd gäller det tjejer, detta är vårat år!

BIM -listan
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m51127384.html

Här är tråden där vi håller till som åter igen plussat
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m52198836.html

Jättegamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-1-35/m49022466.html

Inte så gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m50912504.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-06 17:01
    Här kommer den efterfrågade länken till magbildstråden:
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

• Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3
  • FruW

Happiness - fiiiint pluss!! Härlig!! Mår du bra - ngra kul symptom??

Kram på dig!

• Happiness
    FruW skrev 2010-06-03 17:12:21 följande:
    Flyttade ner mig på listan..

Wow ODD - vilka streck!! Så fina var aldrig mina den här gången, måste va en riktig stark o snygg liten där inne Flört GRATTIS!!

Happiness - jag vill gärna se dina streck! Du som har koll på IVF, kan det vara ett bra alternativ om man får många missfall när man försöker "på vanligt sätt"..? När det gäller progesteron, kan det hjälpa mot tidiga missfall, vet du det? Läste ngnstans om att man kunde beställa det receptfritt.. Men har nog lite mer förtroende för det om det kommer via läkare..

Så, nu ser jag fram emot början av juli istället!
    Funderar på dina frågor.....enligt min läkare så beror till största delen av MF på att embryot helt enkelt INTE är livdugligt. Så på ett sätt hjälper ju iVF för att ägget blir ju befruktat, då måste det ju vara en stark simmare ( om man inte ineminerar spermien i ägget) sen måste det överleva i två dygn i taskiga förhållanden. Många ägg dör ju på vägen här. Jag hade 5 fina ägg från början men det var egentligen bara ett som överlevde alla celdelningar fram till dag 2. Jag hade 5 st blastomerer i ägget dom återsatt. (delningar, bubblor). Så här har ju skett ett urval.

Det finns en sida (har själv inte varit där) men hört gott om den där man kan köpa progesteronwww.hormoni.se/progesteron 

Men jag har för mig att det är ytterst sällan det är något vajsing med prog. men har man haft flera MF skulle jag testa allt. Jag tar prog. eftersom kroppen själv producerar väldigt lilte under IVF. Min kropp fattar ju inte att den ska bli gravid eftersom dom dagarna det tar för ägget att vandra ner och den naturliga progesteronhalten ökar existerar ju inte. Så i normalfall behöver man inte tillsätta prog.

Om du har haft flera MF skulle jag göra en utredning alla gånger. Om du inte vill göra det ska du gå ner till din VC och be dom ta lite prover på sköldkörteln. Alltså TSH..Hur har du det med din ämnesomsättning tex? Har du gått upp i vikt? Är du trött?
  • FruW

Happiness - jag går till en privat gyn som är känd i området här för att vara duktigt på fertilitetsproblem.. Behövs det så får jag nog en utredning så småningom, han nämnde vid förra besöket att det finns ivf o annan hjälp, mest så att jag inte skulle oroa mig så tror jag.. Har testat sköldkörteln, och enligt gyn hade jag jättebra värden. Läkarn säger att "allt ser såå bra ut så" o ser inga problem (ännu!) Men jag skulle behöva gå ner en del i vikt, så jag får ner mitt BMI... kämpar med det men det går så där! Kanske får jag nu moroten (läs sparken i baken!!) jag verkligen behöver för att lyckas med det där! Hoppas att det kan hjälpa mig så att jag får behålla nästa lilla krabat som vill flytta in...

Kan man sätta upp en stor skylt tro - ledig bostad finnes! Mat o värme ingår, samt väääldigt trevliga hyresvärdar Flört Japp - ska genast lägga upp en annons på Blocket!

Happiness - tack snälla för att du svarar på mina frågor! Visst känns det som om man vill göra allt - om det innebär att leva på broccoli resten av livet så får jag väl göra det då..

• kajsalisa

Heeej Odd!! Välkommen hem!! Fick tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg, tårar av både glädje och sorg. Men vilka underbart fina plus!!! Klockrena ju. Stooor grattiskram fina du!!!

• kajsalisa

Happiness; jag ser ditt plus också. Du ska se att det blir en superfin liten bebis av det. Stooor kram till dig med!!

• Happiness
    FruW skrev 2010-06-03 18:57:19 följande:
    Happiness - jag går till en privat gyn som är känd i området här för att vara duktigt på fertilitetsproblem.. Behövs det så får jag nog en utredning så småningom, han nämnde vid förra besöket att det finns ivf o annan hjälp, mest så att jag inte skulle oroa mig så tror jag.. Har testat sköldkörteln, och enligt gyn hade jag jättebra värden. Läkarn säger att "allt ser såå bra ut så" o ser inga problem (ännu!) Men jag skulle behöva gå ner en del i vikt, så jag får ner mitt BMI... kämpar med det men det går så där! Kanske får jag nu moroten (läs sparken i baken!!) jag verkligen behöver för att lyckas med det där! Hoppas att det kan hjälpa mig så att jag får behålla nästa lilla krabat som vill flytta in...

Kan man sätta upp en stor skylt tro - ledig bostad finnes! Mat o värme ingår, samt väääldigt trevliga hyresvärdar Flört Japp - ska genast lägga upp en annons på Blocket!

Happiness - tack snälla för att du svarar på mina frågor! Visst känns det som om man vill göra allt - om det innebär att leva på broccoli resten av livet så får jag väl göra det då..
    Alltså mitt BMI är inte så lågt det heller 27 har jag. men det beror på att min ämnesomsättning är åt skogen. Under min fertilitetsutredning fann dom ju att mitt TSH var för högt (hypoteros) så nu äter jag Levaxin. Men detta gör att jag har svårt att bli gravid.

jag blir jätte glad att dina värden ser fina ut. Kommer du ihåg exkat vad du hade för värden? Och vad det var han mätte? Om du inte vet det eller fick reda på det tycker jag du ska ringa sek. och be att hon läser upp dom för dig. Många läkare vet nämligen inte om dom nya referens värdena. Förr sa man att TSH var OK om det inte var ögre än 4,5. Idag vet man (detta är dagsnytt) att TSH inte ska ligga över 2,5. Ska man bli gravid ska det helst ligga runt 1 och där under. Eftersom du och jag är lite stor växta så är det en idé att kolla detta extra noga. Sen vet jag att dom flesta gör IVF upp till 30 i BMI.

Jag håller alla tummar för dig men som sagt har du haft flera MF så tycker jag du ska sätta upp dig på kö till landstinget. Det kan ta lång tid innan det händer något och klockan tickar om du sen ska göra IVF ja då får du lägga på ett år till kanske. Så nej jag hade inte väntat..

Tror det är att fertiliteten dalar till 25 procent efter 35 så jaaaa nä utnyttja sjukvården nu. Vänta inte tryck på din gyn. Ring till sjukhuset där du bor för att sätta upp dig på utredning.

Önskar dig LYCKA TILL!!!!!
  • Odetta
    Happiness skrev 2010-06-03 17:52:48 följande:
    Vet inte om ni kan se bilden. Tagen med en kassmobil. Gå gärna in och kolla i mitt galleri. ODD:Jag är på ÄL+14 idag!!!!! Haha då har vi nästan på dagen samma befruktningstid. Love ya!

Det där är ju soooooooolklart vännen! Woohoooo!!!! *glädjedans* Får jag säga grattis eller vill du att jag väntar till testdagen med det?

*kram*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

Nä tjejjer, nu ska vi titta på film här hemma...syns mer imorgon. BAMSEMEGAKRAMISAR till alla er underbara kämpare därute!

*kraaaaaaam*

ps: Bev...jag berättar i morgon hur det gick och så, orkar inte ikväll. *kram på dig*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Längtan efter liten
    Odetta skrev 2010-06-03 14:47:43 följande:
    Heeeeeeej sötaste ni!!!!

Nu är vi hemma igen. Utan töser men med....15 starka plus!

Rättegången gick helt åt helsike och inget blev typ ändrat....och samma dag plussar jag fint...snacka om omtumlande dag!

Plussade svagt kvällen innan, men mina svaga plus har ju detta år inte slutat så bra...så när det blev ett fint synligt plus på amerikanskt CB dagen därpå blev vi ju så klart jätte glada i all sorg över skiträttegången. Hittils har jag nu tagit 15 positiva test som bara blir starkare och starkare och nu är teststrecken lika starka som kontrollstrecken och jag börjar väl tro lite på det här nu. Mina hjärtformade piller verkar pepparpeppar funka

Så...vad har hänt här då dem senaste 2 veckorna? Hur mår ni alla?

***stora bamsekramar från en omtummlad odd***

ps: Jag har massor med amerikanska test ...inboxa mig om intresse fortfarande finns
    åååååååååååh grattis, suuuuper roligt...
    vad är det flr hjärtformade pilller du åt :)
    och hur ser amerikanska gravtest ut ?=) så roligt odd...
    Längtan efter liten är stor
  • rontgensyrran

HAPPINESS!!!!!!!!!WOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOWWWWWWWWWWW!!!!! JIPPPI JIPPI JIPPI! Det är ju inget snack om att det är plus ju! För att vara taget med en kass kameramobil är det ju jättestrakt juh! Jag hoppas som bara den att den lille vill stanna kvar denna gången och frodas nu som bara den i lilla magen! Och att du snart kommer till oss i den andra tråden.

BLÅSER GRAVBACILLER ÖVER HELA TRÅDEN!Gravid

Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3