FruW skrev 2010-06-03 18:57:19 följande:
Happiness - jag går till en privat gyn som är känd i området här för att vara duktigt på fertilitetsproblem.. Behövs det så får jag nog en utredning så småningom, han nämnde vid förra besöket att det finns ivf o annan hjälp, mest så att jag inte skulle oroa mig så tror jag.. Har testat sköldkörteln, och enligt gyn hade jag jättebra värden. Läkarn säger att "allt ser såå bra ut så" o ser inga problem (ännu!) Men jag skulle behöva gå ner en del i vikt, så jag får ner mitt BMI... kämpar med det men det går så där! Kanske får jag nu moroten (läs sparken i baken!!) jag verkligen behöver för att lyckas med det där! Hoppas att det kan hjälpa mig så att jag får behålla nästa lilla krabat som vill flytta in...
Kan man sätta upp en stor skylt tro - ledig bostad finnes! Mat o värme ingår, samt väääldigt trevliga hyresvärdar
Japp - ska genast lägga upp en annons på Blocket!
Happiness - tack snälla för att du svarar på mina frågor! Visst känns det som om man vill göra allt - om det innebär att leva på broccoli resten av livet så får jag väl göra det då..
Alltså mitt BMI är inte så lågt det heller 27 har jag. men det beror på att min ämnesomsättning är åt skogen. Under min fertilitetsutredning fann dom ju att mitt TSH var för högt (hypoteros) så nu äter jag Levaxin. Men detta gör att jag har svårt att bli gravid.
jag blir jätte glad att dina värden ser fina ut. Kommer du ihåg exkat vad du hade för värden? Och vad det var han mätte? Om du inte vet det eller fick reda på det tycker jag du ska ringa sek. och be att hon läser upp dom för dig. Många läkare vet nämligen inte om dom nya referens värdena. Förr sa man att TSH var OK om det inte var ögre än 4,5. Idag vet man (detta är dagsnytt) att TSH inte ska ligga över 2,5. Ska man bli gravid ska det helst ligga runt 1 och där under. Eftersom du och jag är lite stor växta så är det en idé att kolla detta extra noga. Sen vet jag att dom flesta gör IVF upp till 30 i BMI.
Jag håller alla tummar för dig men som sagt har du haft flera MF så tycker jag du ska sätta upp dig på kö till landstinget. Det kan ta lång tid innan det händer något och klockan tickar om du sen ska göra IVF ja då får du lägga på ett år till kanske. Så nej jag hade inte väntat..
Tror det är att fertiliteten dalar till 25 procent efter 35 så jaaaa nä utnyttja sjukvården nu. Vänta inte tryck på din gyn. Ring till sjukhuset där du bor för att sätta upp dig på utredning.
Önskar dig LYCKA TILL!!!!!