• Odetta

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

FruW skrev 2010-09-07 19:30:11 följande:
    MCT - tack för armen!! Glad Det känns lite bättre idag iaf, tack för all förståelse för gårdagens ledsna inlägg! Har bestämt mig för att inte ringa igen, utan vänta ut antingen telefonsamtalet från läkaren den 16 eller brev på posten...

En liten fråga - hade ju äl i onsdags och har i dag fått lite rosaaktiga flytningar, samt lite blod på pappret när jag torkade mig.. Varför?? Borde va försent för en nidis, eller? Har ju ibland spottings ett par dagar innan mensen, men de brukar inte komma så här tidigt! Förvirrad!!

Var o köpte mig en muntermometer idag, tänkte testa tempmetoden.. Ngn som har erfarenheter av detta o tips att dela med sig? Jag har fattat det som om man kan se när äl redan har varit, men kan man se att den är på gång med? Har hört om tjejer som använder det som preventivmedel, o då borde man ju kunna förutspå äl eller..?

Grattis förresten till Pilgrimm!! Jag hade lite svårt att se plusset på diitt cb, men anade en skugga. Oftast blir det ju sämre när man fotar testerna! Men kunde se strecket på testlagrets sticka, så stort GRATTIS till dig!!!
    Mimmi

Vad bra att du hittade en termometer! Såg att du frågade efter mig i andra tråden och jag letade och letade men jag hittar inte vart jag köpte min. Och så fick du en bra länk så jag tänkte att jag väntar med att svara tills jag har lugn och ro -dvs först nu.

du kan gott börja tempa redan nu ÄL har ju varit, men du kan se om det verkar ha tagit sig eller inte! Om tempen går upp och stannar uppe så är det ett bra tecken. Har det inte tagit sig så är tempen, även om högre, oftast lite oregelbunden. Innan mens går den sedan ner igen till din innan-ÄL-temp. Detta kan ske dagen innan eller samma dag som mensen kommer. Har det dremot tagit sig så stannar tempen uppe

Och ja, man kan förutspå ÄL...typ. Men det krävs någon månad för att lära sig hur just DIN kurva ser ut (jag kan inte rekomendera denna metod som preventivmedel dock by the way....jag körde med den som det och fick en dotter )

det som utmärker ÄL när man tempar är att tempen dippar och sedan stiger i 3 dagar för att sedan hålla sig på en något högre nivå än innan....jag ska leta rätt på några av mina kurvor som exempel så kan du få se

***kram***
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

Här kommer två av mina kurvor sm exempel hur en typisk tempkurva kan se ut (för mimmi80 och alla andra som kanske är intresserade)

Den här första kurvan är en vanlig mens cykel, altså en cykel som det inte hade tagit sig. Röda krysset markerar ÄL, - tecknen negatova test jag tog och M & L är blödningar. dagen innan mensen kom viste jag att jag skulle få mens då tempen sjönk.

detta är min gravid-kurva för denna graviditet Återigen markerar krysset ÄL, linjen blev grön eftersom jag testade + och dippen på dag 25 är troligtvis då ägget fäste ordentligt (det utsöndrar ju redan hcg innan det har fäst ordentligt...testen innan dippen var svaga som skuggor, sedan blev dem snabbt starka). - och + är test jag tagit (tog ett på dag 7 i cykeln då cykeln är i direkt anslutning till mf och jag ville se att testen skulle vara - igen.) X markerar när vi hade sex och * är spotting

Jag tycker att tempmetoden är den absolut bästa metoden för att ha koll på sin cykel

*kram*

• Odetta
    FruW skrev 2010-09-07 19:30:11 följande:
    En liten fråga - hade ju äl i onsdags och har i dag fått lite rosaaktiga flytningar, samt lite blod på pappret när jag torkade mig.. Varför?? Borde va försent för en nidis, eller? Har ju ibland spottings ett par dagar innan mensen, men de brukar inte komma så här tidigt! Förvirrad!!
    En nidis kan man få i genomsnitt runt 7 (+- någon dag) dagar efter ÄL, så hade du ÄL i onsdags är det absolut inte för sent för en nidis *håller mina tummar stenhårt*
  • Odetta
    FruW skrev 2010-09-07 21:39:12 följande:
    Tack fantastiska ni för att ni finns!!!! Ska definitivt ge tem-metoden en chans, mkt info = mkt att analysera = helt klart en metod för mig som inte kan få nog av tester o försöka analysera om ett streck är starkare än ett annat!! Galen!!

ODD - tack för hjälpen, söta fina du, kanon att få se dina kurvor och jättebra förklaringar!! Visst pluggar du till lärare Flört Kommer bli en grym sådan!

Wii, fick tårar i ögonen när jag läste era tankar om nidis, tänk tänk om det skulle kunna va så!!!!!
    Söta du...tack!

Jag håller mina tummar stenhårt! Och du, jag är likadan! Håller med om att det är bra när det finns mycket man kan analysera....det är så himla bra att sysselsätta hjärnan med i den eviga väntan

*kram*
  • Odetta
    Pilgrimmen skrev 2010-09-09 06:45:20 följande:
    Nää tjejer, jag nästan gråter här hemma. Fick  "inte gravid" idag och jag tog även ett  hederligt test och det var kanske aningen svagare idag...Fyyyyy bubblan alltså..Så nu känns det bara som att jag går och väntar in mitt andra missfall

för visst borde det vara starkare vid denna tiden?? (bim idag)

Men hörre du tjejjen....du kanske är som jag...att testen visar starkare på eftermiddagen/ kvällen

Mina morgontest har alltid varit svagare än kvällstesten. Grejjen med testen är INTE vilken tid på dygnet du tar dem UTAN HUR KONSENTRERAT DITT KISS ÄR Mitt ät alltid mest konsentrerat på kvällen eftersom jag dricker så dåligt på dagen. Morgonkisset är däremot som vatten nästan för då kom jag på på kvällen att jag inte druckit tillräkligt och häller i mig massor innan jag går och lägger mig! Så kiss som vatten - skit i att testa. Gult -doppa en sticka

Jag tror på dig vännen!

***kramisar***
  • Odetta
    MCT79 skrev 2010-10-03 08:47:40 följande:
    Okej... bim-1 idag enligt mina beräkningar... å ett suuuuuuuupersvagt plus.. det går att ana... sambon såg det också men det går inte att plåta... det är svagare än det var på bim-2 förra månaden.... VARFÖR?!?!

Varför får jag sånahär supersvaga plus som sen skiter sig!!

Så jävla ledsen just nu... :((((
    Wooohooooo! jag säger också GRATTIS VÄNNEN!!!!

Du är INNAN BIM och dessutom vill jag minnas att det var lite osäkert på exakt ÄL-dag....så att det är svagt är heeeeeeeeeelt normalt! Och det stiger sakta sakta dem första dagarna då det ju dubblas varannan till var tredje dag. Tänk då om det bara är 10 i hcg idag....då är det bara 20 om 2 dagar....och 40 om 4 dagar. Först efter det blir ju skillnaderna större från dag till dag....40->80, 80->160 och schwooooosch så är det uppe i flera tusen och du mår skitilla och spyr

Testa igen om 2 dagar (eller jag skulle ju ta ett till i morgon eller varför inte redan ikväll....mina kvällstest har ALLTID visat starkare än morgontesten...och så är jag testoman *lockar dig in i testfördärvet*)

Bamsekram!!!
  • Odetta
    MCT79 skrev 2010-10-03 21:23:24 följande:
    Liten blödning nu... mens i morrn gissningsvis.. punktlig iaf...

fan.
    nej nej nej, inget sånnt....jag fortsätter att hålla mina tummar vännen!

Men du, om det nu är ett tidigt mf igen (för du har fått utslag på gravtestet, om än supersvagt, så är det ju det det då är) så tycker jag du ska ringa för utredning. Då har du fått 3 stycken på raken så då har du rätt till en utredning. (och är det så att du börjar blöda i morgon, när du ringer om utredningen...säg att du gått någon dag extra än bara till bim. Dem kan vara lite kinkiga när det gäller dessa jätte tidiga mf)

Men man kan blöda lite utan att det är någon fara och man är väldigt lättblödande så jag ger inte upp ännu, mina tummar förblir hållna!

*stora bamsekramar*
  • Odetta

Suggar:

Efter alla mina 5 mf har hcg vart borta innom 7-10 dagar och efter vårt MA i v16 tog den 2 veckor så blev testen negativa...så att det alltid skulle ta 4-6 veckor är bara ren humbug!

Sedan kan jag säga att av alla mina 11 graviditeter så har mina test alltid visat starkast på kvällen när jag tesat tidigt. Mårgonen har för mig varit sämsta tiden på dygnet att testa. Anledningen till det är att det INTE sprlst någon roll NÄR man tar ett test, utan HUR KISSET ÄR! Mitt kvällskiss är mer koncentrerat än mitt morgonkiss för jag dricker dligt under dagen och tar igen det på kvällen. Kanske gör du undermedvetet samma sak?

Sedan så är det faktiskt så att varje gång du kissar så har ditt kiss en annan sammasättning än gången innan. Det beror på vad du ätit, hur mycket du druckik och när du kissat senast.

och en sak till: man kan inte jämföra test av olika fabrikat! Ävenom om testen säger att dem mäter samma så är dem tillverkade på olika sätt och inte ens ett test av samma märke har exakt samma känslighet som ett annat test av samma märke! Testen har en känslighet så att dem ska garantera att känna igen en viss nivå, detta betyder att ALLA test är något känsligare än vad fabrikatören anger som den garanterade nivån. Men den känsligare nivån varierar från test till test.

Summa summarum: Jag tror du är gravid

***bamsekramisar***

• Odetta

oj vad mycket stavfel...lallallallallaaaa

• Odetta
    sugarrush skrev 2010-11-20 09:16:50 följande:
    Slut på plusset o nojjet. Testade så negativt det bara kan bli. Och fick riktig, klumpig mens inatt.
    Lycka till ni andra!
    Fan också gumman *kramar om*

Jag vet så väl hur det känns när dem där plussen försvinner för att bytas ut mot blödning....hade 3 sådanna på raken i våras ju. Men ge inte upp gumman, gör inte det!

Vi fick 2 mf innan vi fick vår lilleman (självmedicinerade med albyl minor då)

och sedan har 2010 sett ut såhär för oss:

MA v16 i januari
    mf v4 feb
    mf v4 mars
    april hoppades för det var en lång cykel som slutade i
    mf v5 maj

sedan slutet på maj plussade jag igen och nu är jag i v29! (äter Trombyl denna gången)

Det jag vill säga är att jag vet att det känns rent hopplöst och skit, men ge inte upp för det. Jag tänker på dig vännen och skickar massor med kramar till dig!!!!

***bamsemegakramisar***
  • Odetta

Sugar:

Gumman *kramar om jätte hårt*

Jag vet att det är för jävligt mellan varven, men ge inte upp...er bebis finns därute! Den måste bara hitta rätt.

Du ska absolut inte lyssna på den där kuratorn som bara snackar skit...forum som bland annat detta är ett YTTERST bra redskap för stöd! Och självklart ska du göra VUL när du blir gravid, allt för att hålla dig lugn!

Vad som gäller dem olika buden av olika läkare. Kroppen blir inte gravid om den inte är redå, punkt slut. Jag tycker att det låter jättebra att självmedicinera med Albyl minor (1/3 tablett om dagen från och med ÄL)...så fick vi vår lilleman Proggkräm vet jag inget om, men miraclee tog ju proggar och det verkade ha hjälpt henne.

Sedan tycker jag att du ska söka till en privatläkare. Så mycket som vi alla har sprungit på olika kvinnokliniker och gyn så borde dem flesta vara ppe i frikortet...och när du är det är privatgyn också gratis! Dessutom så går det SÅ mycket snabbar i den privata sektorn...och bemötandet brukar vara bättre också.

Och sist men inte minst...gumman, ni kommer att få er efterlängtade bebis! Jag vet att det inte är någon tröst att höra att det är vanligt med mf när man själv upplever dessa gång på gång, men däremot så kanske det är en tröst att veta att ni faktiskt BLIR gravida! DET funkar som det ska och rent krasst så är ju det det första kritiska steget i att få ett barn...det skulle vara svårare om problemet låg där. Nu är problemet att STANNA gravid, men vet du...där finns det massor med hjälp man kan få! Så stå på dig och GE INTE UPP!!!

Som jag sagt tidigare...vi hade 4 mf på raken i våras...och nu är jag gravid för FEMTE gången i år...och gick in i v30 idag!!! Det kommer att gå bra för er också!

(sedan vill jag tipsa om en jättebra tråd här på fl som är rena rama biblioteket vad som gäller kunskap kring utredningar och behandlingar: www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html  titta in där också vetja!)

***bamsemegastorakramar***

• Odetta
    SoMa72 skrev 2010-11-25 07:52:37 följande:
    Missfall! Gråter Kände det på mig på nåt sätt ändå,  undrar när blödningen ska sluta? Var nästan helt blankt på morgonens test... Skit!!!!! Gråter 

Men hörrni, visst borde jag kontakta nåt gyn nu? Ska gå på nåt privat och inte till sjukhuset, för där är de inte bra... Och hur ska jag klara av den här dagen då? Rynkar på näsan

Tur att jag har ER! Hjärta

Kram
    men fan då....KRAM gumman!!!!!!
  • Odetta
    Mjaaw skrev 2010-12-16 01:38:06 följande:
    Hej tjejer. Alicia, det behöver inte betyda mens, du kan vara gravid med!

Idag vart jag hos läkarn och jag fick en ny medicin som ska ifall det blir befruktning (vilket jag hoppas då jag har båda äggen nere) att den ska hjälpa till o hålla fostret på plats.

Jag har liksom ingen aning om vad jag ska skriva!!Ja visst är dom sååååå småå !!! Jag hälsade på en liten bebis för en vecka sen som inte ens var 1 dygn , och så liiiiiiiiten liten pojke han var, han låg på 3,8 kg (stor enligt läkarn) men hur liten som helst i mina ögon, jag menar deras fingrar e ju så söta!!

Jo en dag händer det för oss alla tjejer och jag är helt säker på att inom ett år har vi alla en graviditet på gång tjejer!! KRaaaam
    Hej där!

Vad skönt att du verkar ha en bra läkare. Vad är det för medicin du har fått utskrivet? Om det ät Trombyl så ska den ätas från och med ÄL och inte först när man plussat...bara nått jag kom att tänka på.

*kramar och gravbaciller åt er alla*
  • Odetta
    Mjaaw skrev 2010-12-16 22:35:33 följande:
    Hej på dig, o grattis för graviditeten (ifall jag inte grattat förr)Hjärta

Ja absolut tycker att han är väldigt bra,medicinen heter Duphaston, jag har faktist ingen aning om den finns uppe i Sverige, men han bad mig börja i dag BIM+17 , alltså idag, en på kvällen o en på morgonen.
    Jo jag tror jag har en aning om att det ska börjas runt äl, just för att den ska biverka.

Hur långt gången är du?

*Tar gärna emot gravbaciller,och en kram, KRAM!*
    Tack Jag är i v33 nu och kommer att bli igångsatt kring den 26/1 (38+0) så nu börjar det faktiskt närma sig. Och tur är väl det för jag börjar bli himla trött på hela det här konceptet med att vara gravid (femte gången jag är gravid på 1 år)

Intressant med nya mediciner. Har faktiskt aldrig ens hört namnet på den. Vad är det den gör? aktiva ämnen? Håller mina tummar för dig (och alla andra kämpande härinne så klart med) snart blir det eran tur också, även om det inte känns så ibland.

*stora kramar och massor med gravbaciller*
  • Odetta

GRATTIS TILL ALLA PLUS!!!!!!!!!!

*sprider ännu mera gravbaciller*

• Odetta
    sugarrush skrev 2011-01-14 20:34:37 följande:
    Natur, det kanske kan vara lite ofarliga mellanblödningar helt enkelt....?
    Känner du dig orolig, ring gyn.
    Har dina mensen varit "normala" eller har det varit ovanligt kraftiga. För om det varit ovanligt stora kan det ju tyda på att inte allt kommit ut... Men jag tippar på det förstnämnda, en ofarlig mellanblödning.

Mimmi, jag kör också FL i iphone när jag är på jobbet, funkar helt ok. En sak bara, man kan inte ara anonym i inlägg från mobilen! Så tänk på det om du skriver i känsliga trådar och vill vara anonym, att det kan man inte vara.
    Det finns lite gravid-appar också som du snart kan ladda ner (eftersom du kommer plussa om några veckor). Både på svenska och på engelska. Många av dem är gratis.

Förresten, jag körde bulltricket för sambon.
    Han fattade nog inte alls faktiskt, jag sade först bara att jag bakade till honom och så tittade han in i ugnen.  "Åh en kanelbulle" sade han! "Ja, det är en bulle i ugnen", sade jag. "Vad gott, är den till mig?" frågade han då. "Men hallå, det är BULLE I UGNEN!" sade jag igen. Då fattade han.
    Han blev jätteglad! (Puckad sambo man har va )
    Hahaha...som mina svärföräldrar då när vi berättade om lilleman!

Vi la en bulle i ugnen och tände ugnslampan när dem kom...efter 2 timmar som innehöll fika i köket hade dem fortfarande inte fattat och svärmor gick till och med fram och STÄNGDE AV ugnslampan! Haha...då gick vi fram till ugnen och ställde oss bredvid, mannen min tände lampan igen och sa "vi hade en baktanke med att ha lampan tänd" Svärmor fattade fortfarande inte, men svärfar började le stort
  • Odetta

Alla underbara kvinnor här...jag vill bara säga till er alla: GE ALDRIG UPP!!!

För 1 år sedan (den 26/1-10) blev jag skrapad för vårt MA i v16 och efter det följde 3 tidiga mf till på raken. Men vet ni, idag den 21/1-11 klockan 04:54 fick vi äntligen vår efterlängtade lillebror! 

Ge aldrig aldrig upp, det må kännas som en jävla mount everest uppförsbacke, men det är värt det. Era bebisar finns där, det måste bara vara rätt bebis som flyttar in...och det kommer dem att göra!

***bamsekramar***

• Odetta

Men kära vännen, MCT....WOOHOOOO!!!

Vet du, graviditeten med Vidar nu kände jag inte heller av någon ÄL och trodde inte heller att det hade tagit sig, men det var en "smygare"

Ditt plus är ju solklart, inga tvivel där inte och starkt och fint.....nu jävlar blir det bebis!

*stora stora kramar*

• Odetta
    SoMa72 skrev 2011-03-20 10:39:51 följande:
    Japp, var morgonurin och jag tror inte jag drack mer än vanligt igår...

Ingen utredning än, men nu får jag väl kontakta läkaren igen som jag var hos när mensen knasade i jan.

Skit!!!!! Undrar när mensen kommer igång? Har den kommit relativt snabbt för er? Och kan man försöka igen när det är så här tidigt?

Kramar tillbaka
    Men skit också

sådär hade jag 3 månader på raken...kemisk graviditet /tidigt mf är vad eländet är *kramar om* Men vet du, fördelen med att det är så tidigt är att kroppen inte ens riktigt fattat vad det var, så oftast blir cykeln efter precis som vanligt. Vi körde på som vanligt och blev ju gravida direkt. Visserligen fick jag 3 sådanna på raken innan den fjärde bestämde sig för att stanna, men det jag vill säga är i alla fall att det blir som en vamlig cykel.

För mig har utredningen inte visat på något, men skillnaden mellan att jag fick mf och att det gick vägen var att jag den cykeln som blev Vidar hade fått Trombyl utskrivet som jag åt från ÄL. Be din läkare om det...och stå på dig om läkaren är tveksam. Även om läkaren tycker att det inte finns bevis på att Trombyl hjälper så finns det bevis på att det inte är skadligt...så varför inte prova liksom.

*stor bamsekram*
  • Odetta
    pixerpie skrev 2011-03-31 20:37:19 följande:

Tack för tipsen om ridning... Förra graviditetn red jag framtill v 24... men då var det mest bara ut i skogen osm di skriver Mimmi... Idag var ett relativt hård dressyrpass- och det spännde och drog i magen... Säkert bara inbillning- jag är ju kanske INTE ENS gravid... Så med den oron jag kände idag kanske jag ska sluta... Jag är ju inte jättebra tränad...

Jo, jag trodde med att jag läst om starkare test om kvällarna... Får se vad det visar imorgon!!

Tack för att  ni finns tjejer!! Var sugen att berätta för en kompis idag, men skulle vara så mycket roligare att göra det i v 12... iafs kommer jag aldrig att kunna hålla mig så länge... Om det nu är något...

KRAM!!

Japp, mina test har alltid visat starkast på kvällen För min del är det nog för att jag är så dålig på att dricka under dagen att mitt kiss helt enkelt är mer koncentrerat. För sedan innan jag går och lägger mig kommer jag på hur lite jag druckit under dagen och då häller jag i mig massor

Sedan brbukar jag för det mesta också vara mer illamående på eftermiddagen /kvällen och det har nog inte med mitt vätskeintag att göra, men men. Summa summarum är att för MIG har mina gravtest alltid visat starkast på tidig kväll
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3