• Odetta

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Happiness skrev 2010-07-20 12:50:48 följande:
    Haha men oj...ser att jag glömde avmarkera fetis-texten.

Här i GBG är det kanon varmt idag och jag och mannen ska ut och bada. Jag börjar må rikigt apa just nu och det blir ju inte direkt bättre i värmen. Men jag ska inte klaga...Kan vara hur illamående som helst bara den lille stannar kvar.....

Tuttarna har blivit bauta stora så mannen har fått nya lekkompisar i sängen. Haha! Inatt drömde jag en hemsk dröm. Att det började komma blod och min tanke i drömmen var att det finns inte en chans att fostret överlever detta. När jag vakande var jag övertygad om att jag aborterat. Tog en stund innan jag fattade att så var inte fallet. Känner fortfarande av obehaget som drömmen medförde.

ODD: Kul att se dig igen! Tänkte på dig och funderade på vart du tagit vägen...men det ante mig att du var ute och flängde och for. Det verkar som det går bra för oss bägge hitills . Underbart! En dag i sänder. Planerar inte framåt alls. Inga barnkläder eller förhoppningar...bara steelhard facts. Det passar mig utmärkt just nu. Har kommit på att det är den taktiken som funkar bäst på mig. Vi alla har väl våra olika sätt för att orka ta oss igenom detta. Roligt att se dig igen vännen! *KRAMIS*
    Har tänkt på dig med vännen! Skönt att höra att illamåendet börjar komma Och dumma drömmar...ja, man drömmer mycket läskigt ibland. själv drömde jag häromdagen att lilleman ramlade ner för våran källartrappa och bröt nacken...att han låg där med huvudet vridet åt fel håll. Fy fan för drömmar säger jag bara. Nu i helgen som vi var borta hos vänner så lärde han sig att gå i trappan som dem hade ut...4 eller 5 trappsteg är den bara...men gissa om jag hade hjärtat i halsgropen varenda gång han gick ner för den. JÄTTE DUKTIG är han som lärde sig trappan...men ja, den där drömmen dök ju upp både en och annan gång i tankarna.

Har förresten varit lite frånvarande (och är) för vi fick inga bra nyheter vad som anbelangar kampen om töserna...så vi har tagit lite paus från allt nu. Och med "mini" så tar vi ju en dag i taget bara också....på torsdag har vi vårt nästa ul och längre än så tänker vi inte. Men det blir bättre igen och då blir jag mer aktiv igen också...

*kraaaaaam på dig bästaste Happi*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2010-07-20 12:40:31 följande:
    Det var jag som frågade när ägget släpper.. men oj, så stort alltså. Trodde jag inte!

Jag vet inte om jag fattar detta riktigt... när jag fick missfall kom det ju ut en klump som var stor som ca 2 cm, var det ägget eller var det hinnsäcken?
    Nu kommer jag inte ihåg i vilken v du fick mf (förlåt) men det var nog inte ägget. Visserligen är det ca 2 cm stort när det släpper, men det håller nog inte. fostret är ju inte 2 cm stort i början, så det som är så stort är ju bara ett skal typ....hänger du med?  

Däremot så är det ju lättare att förstå att en ÄL kan göra så jävla ont om man tänker på storleken på det som släpper

Fast när jag tänker efter så måste jag säga att jag nu blev osäker på om det är 18-22 mm i diameter eller om det är omkretset....där blev jag osäker nu. Men läkaren (innan jag blev gravid nu) såg på mig en fin äggblåsa på 12mm och sa då att jag skulle få ÄL snart (den växer med ca 2mm om dagen och det stämde bra med när jag sedan hade det)...men som sagt, nu blev jag osäker om det är diamatern eller omkretsen....får kolla upp det
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2010-07-20 12:40:31 följande:
    Det var jag som frågade när ägget släpper.. men oj, så stort alltså. Trodde jag inte!

Jag vet inte om jag fattar detta riktigt... när jag fick missfall kom det ju ut en klump som var stor som ca 2 cm, var det ägget eller var det hinnsäcken?
    Nu har jag hittat en bra beskrivning på en gynekologsida Det är altså inte själva ägget som blir så stort utan follikeln som det mognar i. Såhär står det:

"Varje månad mognar vanligtvis ett ägg. Ägget som mognar befinner sej inne i ett vätskefyllt hålrum, en follikel. Strax före ägglossning är den aktuella follikeln cirka 2 cm i diameter. Vid ägglossningen brister follikeln och ägget ”kastats” iväg mot äggledaren. Follikeln tillbakabildas i storlek men får under de kommande två veckorna till funktion att producera gulkroppshormon för att kunna understödja ägget hormonellt om det skulle befruktas."

• Odetta
    FruW skrev 2010-07-20 13:35:08 följande:
    ODD - usch, fruktansvärt med sådana nyheter om dina tjejer! Gråter Finns det fortfarande något ni kan göra så att situationen blir bättre? Skickar en stor kram till dig!!

MCT - jag kämpar emot! Hur går det för dig?

Någon i tråden som har bra erfarenhet av att känna på livmodertappen? Lite tips tas tacksamt emot!
    Nä, det var det som var nyheten, att vi nu nått den punkten då vi gjort allt vi kunnat och att det nu inte finns mer att göra. På det så meddelade vår advokat sedan 3½ år tillbaks att om vi inte betalar hela summan vi är skyldiga (han godkände tydligen inte den avbetalningsplanen jag satt upp tillsammans med hans kontor) innom 30 dagar så skulle han inte jobba för oss något mer så nu står vi här med ingen advokat heller. Hela situationen har sugit energi från oss som en jävla blodigel men hoppet om en förbättring har liksom burit en framåt....och nu finns inte hoppet kvar, vi har gjort allt vi kunnat.  

Men jag har genom dem här åren lärt mig att leva med kampen så jag lär väl lära mig leva med förlusten också. Och egentligen ändras ju inget av hur det har varit och är...bara att hoppet är borta.

*kram tillbaks*
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2010-07-20 13:29:30 följande:
    OK, tack! :)

För det som kom ut i mitt missfall såg ju ut som en tom säck, men det var ju hinnsäcken förstås.
    Däri låg ngt litet som såg ut som en svart prick med en svans, kanske max 7 mm lång, tror ni det var lilla fostret?
    Det svarta, är det hjärnan mån tro?
    Konstigt att man kan skriva sånt här utan att börja böla nu, i början kunde jag inte ens tänka på det...

Fick missfall  i v 10, men den dog ju tidigare...
    Men då var det nog det du tror att du såg *kramar om*

angående frågor om tappen....jag kan bara ge dig ett råd: ge dig inte in i den djungeln. Jag har provat och tappen har fan värre humörsvängningar än vad jag har! Jag blev i alla fall inte klok på den

*kram*
  • Odetta
    LittleJunia skrev 2010-07-20 15:48:09 följande:
    Testade pluss imorse!!! Äntligen!!

Nu hoppas jag att det tredje gången gillt skall gå vägen!!!
    YESYESYES!!!! GRATTIS!!!!

*kram*
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2010-07-21 08:53:22 följande:
    Oj, tänk om man får missfall bara för man blir gravid för tidigt, eller är det bara slumpen?
    Det är bara slumpen / något som är fel om man får det.

Jag har blivit gravid på första försöket efter vårat MA i januari...det blev mf. sedan blev jag gravid direkt som blev mf och så en gång till direkt som blev mf och ja, så blev jag gravid direkt igen och nu är jag i v12

För egen del så är jag altså gravid för femte gången bara i år varav 4 gånger på första försöket direkt efter MA/mf....men för mig är det att det är något som är fel. Nu har jag fått hjälp i form av Trombyl och pepparpeppar så verkar det ju denna gången gå bättre.

Så att få flera på raken har inget att göra med att man kör på med det samma utan snarare pga ren jävla otur eller att något är fel.

*kram*
  • Odetta
    färnik skrev 2010-07-21 12:55:02 följande:
    Jag har ju också rätt lätt för att bli gravid, men om jag fick välja, skulle det hellre få ta 3 år att bli gravid, om jag bara fick behålla den lilla...

Ni som har haft många missfall, hur tänker nbi när ni har plussat igen?

Vidtar ni några "försiktighetsåtgärder"? Inget sex? undviker tunga lyft (och vad är tungt? matkasse?10kg?20kg?) undviker att anstränga er? undviker skumpiga aktiviteter (sådana är det ju gott om nu sommartid...) Sängläge? (har ju iaf utomlands visat sig ge mmkt bra resultat vad jag har förstått...) etc. Hur tänker ni?

Sjukvården i sverige har ju inga särskilda rekomendationer om att ta det lugnt vad jag vet, men utomlands resonerar de annorlunda... Jag har ju gård och djur och odlingar, hästar... Mycket tunga och skumpiga arbeten sas...
    Jag har tagit det väldigt lugnt, vilat mycket och varit extra lyhörd på min kropp. Tunga lyft försöker jag undvika så gott det går, men inte så lätt med en 13kg 1½ åring. Sedan säger vissa att sex inte skadar medans andra med många mf (eller IVF) har fått rekomendationen att inte ha det i början....vi har sex ytterst sällan (svårt att låta bli helt). BM jag träffade idag rekomenderade mig även att inte träna något ännu och bara ta det lugnt.

*kram*
  • Odetta
    Väntan på en liten skrev 2010-07-22 11:02:34 följande:
    Ingen idé att hoppas längr, hade kroppen velat så hade det blivit ett barn vid detta laget så det är lika bra att inse kroppen vill inte och då är det ingen idé att tvinga kroppen till nåt den uppenbarligen inte vill.

Jag ska flytta snart och sedan funderar jag på att kanske köpa en valp istället som får bli mitt allt.
    Men lilla gumman....KRAMAR OM HÅRT!

Vet du vilket MIRAKEL det är att ens BLI gravid? det har absolut INGET att göra huruvida kroppen vill eller inte *kram*

ALLT måste stämma, miljön så att spermierna klarar av att simma åt rätt håll, att ett ägg lossar (och det är inte altid det gör det även om ÄL test visar pos), att ägget och spermie möts i just rätt sekund....spermier överlever i max 5 dagar medans ägget bara i 12 timmar och där måste spermierna ha hunnit tillräkligt långt för att möta upp ägget och ägget måste ha hunnit tillräkligt långt för att möta upp spermierna. Hormonerna måste stämma också!

Hela den processen är så känslig att det egentligen är ett under att det ens blir några barn öht! Och möts ägg och spermie så måste delningen ske rätt, ägget måste hitta ett bra ställe att fastna....du ser....det har inte att göra med huruvida din kropp vill eller inte.

Så ge inte upp. Ditt guldägg kommer att träffas av hans guldspermie och ni kommer få ert efterlängtade barn...ge inte upp bara, ok?

Men jag kan hålla med, skaffa en hund eller så om det får dig att må bättre i väntan på guldet. Gör allt du kan för att må så bra som du kan i denna väntan....för även om väntan är något man vill ska vara över så ska man inte glömma att väntan faktiskt är en del av ens liv....och livet ska levas!

*bamsekram*
  • Odetta
    Väntan på en liten skrev 2010-07-22 12:06:22 följande:
    Här på FL plussar folk på 1-2 försök, jag är för gammal tror det är det, eller jag är snarare säker på det.

Näää jag orkar inte längre hålla på med donatorn, hoppas som fan, spendera dyra pengar på tester, tempa varena jävla dag, hoppas som fan och misslyckas. Jag ska be om några jävla tabletter så jag slipper menshelvetet och så ger jag upp det här för nu säger det stopp, Jag orkar inte, jag gör inte det.

Jag sitter ju och gråter hela tiden och jag vill aldrig mer må såhär dåligt.

jag har rdan skickat mail till donatorn och sagt hur jag känner att jag inte vill fortsätta mer, att jag inte orkar, att jag har längtan men det tär så oerhört detta att jag är färdig för psyk varenda jävla månad test visar negativt och menshelvetet fan dyker upp.

Ursäkta alla fula ord, men jag är så totalt besviken och snackat man matas med i hela sitt liv...mmm visst alla världens män kan ju häla hinkvis sperma i mig året om blir ju fan inte gravid för det.
    Jusst det ja...det var ju du som hade donatorn *är lite glömsk*

men vet du, då är det ju inte så konstigt. Om man inte bor ihop så kan man ju inte sexa tillräkligt för att absolut ha störst chance...nu vet jag i och för sig inte hur ofta ni träffas, men vill minnas att det inte var så ofta förutom just kring ÄL? Kanske om ni hade sex varje dag veckan innan och dagarna efter ÄL så skulle chancerna öka, men det kanske inte går. Och rent krasst, vem säger att det är din kropp som strular, han kanske inte har världens bästa kvalite på sina simmare heller...

Nu har jag verkligen ingen aning om nått i den svängen du befinner dig i, men är det lätt att byta donator? Kanske dags att prova det?

Ja, jag vet inte. Jag förstår din frustration, det gör jag....och jag håller mina tummar och tår det ljusnar snart för dig.

*bamsekram*
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3