• Odetta

Vi som längtar efter plus efter missfall del 3

Alicia 72 skrev 2010-08-19 11:38:05 följande:
    Hej tjejer!
    Sällar mig till er om det är OK?
    Jag har en dotter på 3 år som vi hemskt gärna vill ha ett syskon till.
    Försöken att få till dottern gick supersnabbt i form av att jag blev gravid på första försöket som tyvärr slutade i mf. Hann aldrig få mens förrän jag var gravid igen och denna gång resulterade det i vår dotter.
    Därför trodde vi i vår enfald att det skulle gå lika lätt denna gång och då vi inte ville ha tätt mellan barnen började vi försöka i december-09. Döm om min förvåning när ingenting hände, mensen kom månad efter månad. Jag var ärligt talat chockad, så blint och naivt hade jag litat på att det skulle gå lika snabbt.
    I början på juli plussade jag till vår stora lycka och vi spenderade hela sommaren med att mörka för vänner och bekanta att jag var gravid. Bara för att den 30 juli få missfall... Blödningen avstannade snabbt för att övergå i brunt klet (ursäkta beskrivningen) som varken avtar eller tilltar. 2,5 vecka nu. Förra mif jag fick, innan dottern så gick jag så här i 6 veckor. Och gyn har en väntetid på 1 månad så det är väl bara att avvakta....
    Hur länge har ni blött och när har er äl/mens kommit igång efter mf?

Är jättesugen på att försöka igen och hoppas att vi kan följas åt till ett plus!!

Alicia
    Välkommen hit! Fast skit också att du behöver en tråd som denna....*kram*

MEN, alla är hur goa som hellst härinne så behöver man nu en sådan här tråd så är detta den absolut bästa!

Vilken vecka fick du ditt mf nu? Hur kroppen hanterar det hela är så olika dels från person till person men också från mf till mf. Tror att så länge du inte är helt blödningsfritt är det bra att avstå från bebisverkstaden, men sen är det bara att köra på.

För egen del har dem flesta av mina mf varit så tidigt...runt v5 bara. Det har min kropp hantera som en vanlig mens och äl har kommit igång med det samma. Mitt MA jag fick i v16 i januari blödde jag i ca 2 veckor, men sedan blev kroppen som normal igen. Men det är jag det....och jag har fått höra att det är mer ovanligt att vara så fertil som jag (och mannen) är än att behöva gå igenom så många mf som vi har haft.

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Alicia 72 skrev 2010-08-19 13:55:16 följande:
    Hej Pancakes!
    Tack för pepp - kloka ord i denna tråd!

Angående åldersskillnad så känns det när man tänker efter mer som en "samhällsfråga", hur det "SKA" vara. Och så blir man påverkad av det.
    Personligen har jag faktiskt aldrig sett barn med liten åldersskillnad som gör annat än slåss och gnäller och skvallrar på varandra. Så man borde kanske inte känna denna stress, utan i stället se fördelarna med längre emellan barnen. Som att den äldsta har lättare att förstå att det kommer ett syskon, får vara med och längta, kan kommuniceras med och därmed minska svartsjuka. Kan få känna sig stor genom att få vara med och hjälpa till med lättare bebissysslor.
    Tack!

32 är ingen ålder på en häst! Jag var själv 35 när jag fick mitt första och är ganska glad att jag hann resa, plugga och göra lite karriär. Och bara "vara" några år med sambon. Sen blir det inte så mkt sånt de första åren
    Men visst är det stressande när folk lägger sig i. Speciellt om man redan har ett barn, då tar folk förgivet att man kan få fler så då är det tydligen helt fritt fram att klampa på och påpeka att det minsann börjar bli dags för oss att skaffa syskon. Som om bara ETT barn vore helt åt skogen??
    Vill också lägga in nått i diskussionen på ålder på syskon. Visst är det mysigt när man får barnen tätt, dem är närmare varandra i utvecklingen och brukar kunna leka bra...blöjåren går över snabbare mm mm

MEN samtidigt: tätt mellan barnen betyder betydligt mindre tid för varje barn, risken för svartsjuka blir större och ta mig tusan ungarna bråkar som hund och katt mellan varven. inte bara fördelara med andra ord.

Med längre mellan barnen är det mycket som du säger, barnet förstår på ett annat sätt att ett syskon är på väg, gläds och väntar på ett annat sätt och HANTERAR omställningen heeeeeelt annorlunda. Ett större och ett litet barn leker lika bra, bara på ett annat sätt

Så åldersskillnaden har oavsett år både för och nackdelar.

Ur egen erfarenhet kan jag säga att mitt första barn var 2år och 4 månader när tvåan kom. Det var en enooooorm omställning för faktiskt mest MIG! Helt plötsligt hade jag 2 SMÅ barn som hade helt olika men lika stora behova av mitt stöd, 2 blöjbarn och första tiden var rätt kaotisk. Sedan fick jag trean när tvåan var 3½ och ettan 5½ och det var en helt annan grej. Ettan och bebisen har från dag ett kommit bättre överens än vad ettan och tvåan någonsin har gjort och tvåan var visserligen fortfarande liten, men tillräkligt stor att förstå. Hon fick också en bättre relation till trean än till storasyrran. Rent krasst så bråkar dem två äldsta töserna mer med varandra än vad det bråkas med minstingtösen.

sedan fick jag fyran...då var minstingtösen 3. Hon är ganska så ointresserad av lillebror means storasyrrorna som är bra mycket äldre tycker det är helkul med "bebisen".

Ja...och går allt bra denna gången så får vi ju nu vår lilla femma. Dem stora tycker det är jätte spännande (snart 8 åringen mer än 10 åringen...hon är för upptagen nu) och tösen på 4 år bryr sig inte heller. Däremot är vi lite oroliga hur lilleman kommer att reagera...han kommer vara knappt 2 och är redan nu extremt sotis av sig! Ve och fasa ifall mannen och jag kramas....då MÅSTE han vara med...och andra barn...ojojoj, då är han tydlig med att jag är HANS mamma.

Så ur egen erfarenhet så ja, det är mysigt att ha barn tätt och så, men det är absolut inte det ultimata. Lite större åldersskillnad mellan barnen har jag upplevt som mer positivt än när det har varit mindre åldersskillnad faktiskt...mindre jobb liksom

Så summa summarum med allt mitt svammel är att skit i vad andra säger om hur nära eller inte man borde få sina barn...det finns inget perfekt svar på det, bara det som känns bra och funkar för just din familj

*kram*
  • Odetta
    Odetta skrev 2010-08-19 14:35:54 följande:
    Det är precis denna bild som jag försöker måla upp när stressen tar vid. Och faktiskt den bilden jag önskar men jag har så lätt att bli stressad att göra som alla andra. Att det anses att det ska vara på ett visst sätt.
    Alla hennes kompisar på dagis hade ett syskon innan de fyllde 2,5.... Men den treårstrotsen som de ungarna visat prov på skulle då jag inte vilja handskas med. Den späs säkert på lite av "krisen" att få ett syskon.

Tack för att du delger mig denna berättelse!

Grattis Sofy och lycka till! Vet lyckan du känner nu!!

Alicia
    haha, vi skrev samtidigt
  • Odetta
    Pancakes skrev 2010-08-19 14:48:29 följande:
    Väldigt bra och givande diskussion som pågår just nu verkligen! Vilka kloka tjejer här inne alltså!
    Slutsatsen är väl att vi alla borde skita i påtryckningar från omvärlden helt enkelt! För mig är det helt obegripligt att folk har så mycket åsikter och lägger sig i andras "barnverkstad". Vi har en jobbfest nästa vecka och jag jag orkar nästan inte gå på den. Är så trött på alla frågor (ingen vet nåt om mitt mf eller att vi försöker få barn och jag vill inte berätta det heller). Om en vecka kommer jag antingen precis ha fått mens och vara lite ledsen och besviken över det och då blir det ännu jobbigare med frågorna,  eller så kommer jag vara gravid och bli tvungen att sitta och ljuga om varför jag inte dricker... Sjukanmäla mig kanske?
    Jag håller med, folk ska inte lägga sig i vad andra gör när det kommer till barnfrågan. Det finns så många människor som faktiskt inte ens vill ha barn, som kanske inte kan få barn eller som oss, som har svårt för att få behålla våra graviditeter....det är så lätt att såra då.

Jag tycker att känns det jobbigt med jobbfesten så strunta i att gå...det är väl ändå inte plikt att närvara eller hur?  och istället för att sjukanmäla dig så kan du ju säga att du och din partner redan sedan länge tillbaks är bortbjuda på annat håll och inte kan tacka nej nu Då slipper du frågor som "mår du bra igen?" och så efteråt också.

*kram*
  • Odetta
    sugarrush skrev 2010-08-19 15:24:25 följande:
    Hur länge ska det komma bruna flytningar egentligen? Det kommer fortfarande....
    brunt är bara rester och dem kan rensas ut rätt sakta...allt beroende på hur mycket vanliga flytningar du har som "sköljer" ut liksom.

*kram*
  • Odetta

31 som har plussat igen i denna tråd och bara 13 kvar på bim listan!!!

Sedan jag plussade har det plussat 13 till, lika många som väntar på bim....och rent krasst är det faktiskt i genomsnitt en i veckan Fortsätter det såhär tjejjer så kommer det inte finnas kvar en bim lista för snart är alla på bf listan

Vill bara sprida lite hopp...för även om det känns som det tar evigheter att plussa igen så blir det faktiskt plus hela tiden härinne! Snart snart snart har ALLA plussat!!!

***bamsekramar till er alla underbara***

• Odetta
    Muffe80 skrev 2010-08-26 15:16:17 följande:
    Jag gillade CB som visade om man var gravid eller inte, men de verkar inte tillverkas mer
    Muffe....jag har sånna test hemma om du vill köpa för en billig slant. Köpte dem när jag var i USA senast och dem är digitala och säger "Pregnant" eller "Not Pregnant". Inboxa mig om du vill veta mer

*kram*
  • Odetta
    MCT79 skrev 2010-08-26 07:38:26 följande:
    Godmorgon tjejer! Hoppas ni sovit gott!

Jag gjorde ett nytt test i morse... förvånade? Cool Fortfarande svaagt men jag tycker det är starkare? Eller är det önsketänkande?

WOOOOHOOOOOO vilket URSNYGGT test!!!! I morgon kommer det se ännu tjusigare ut ska du se! *viskar grattis*

*bamsekramisar*
  • Odetta
    Muffe80 skrev 2010-08-27 09:26:53 följande:

JAG ÄR GRAVID!!!!!!!!!!!!
    Sambon kom hem precis innan jag skulle fara till jobbet så jag plockade fram kisset och stoppade ner testet... Hann lagom tillbaka till sängen där sambon väntade och då stod det redan GRAVID.

Gissa vem som är glad???

Superspermier igen alltså.. sambon är stolt..

Blir ett 1 maj barn om allt går bra denna gång!!!

Tralalallalalalalalalalal
    WOOHOOOO GRATIS GUMMAN!!!!!!! Ännu en till BF-listan YESYESYES!!!
  • Odetta
    FruW skrev 2010-09-04 09:03:41 följande:
    God morgon!!

LillaMy grattis till äl!! Hoppas det har bringar extra tur för er nu

En snabb fråga innan jag måste åka, ska till Liseberg i dag.. Ni som har testat med tempmetoden, hur gör ni då.. Alltså, vilken typ av termometer använder ni och var tar ni tempen ? Vi köpte en dyr termometer på apoteket, en digital för att ta i öronen, men jag tycker att det är så stor skillnad.. man ska tempa 3 ggr o ta snittet, men jag får så olika, speciellt skiljer det sig mellan öronen, så svårt att veta vad man ska gå på..
    Du ska inte använda en örontermometer för att kära med tempmetoden

Det du ska ha är en termometer att ta tempen i munnen med och den ska kunna ta med 2 decimaler efter kommatecknet. sedan tar du tempen samma tid (+-30 minuter är ok) varje mårgon direkt när du vaknar och skriver upp tempen. använder du dig av www.fertilityfriend.com så har du massor med bra verktyg där (som är gratis) så som tabeller, grafer och hur mycket information som hellst!

Tempmetoden är så himla bra tycker jag! Den kostar inget (förutom termometern och om man vill bli betalmedlem på fertilityfriend) och man vet exakt när man har ÄL (inte bara "innom si och så många timmar" som det är med ÄL-testen). Sedan kan du även tack vare tempen se när det eventuellt är lönt att ta ett test eller om det inte tog sig och du kan innan mensen kommer se om den kommer komma den dagen eller inte (skitbra om man som jag har haft oregelbundna cykler) eller om det verkar ha tagit sig

(jag har använt mig av tempmetoden i omgångar under flera år....den är bara bäst)

*kram*
Svar på tråden Vi som längtar efter plus efter missfall del 3