Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

AVA klinik i Riga

Ullisa skrev 2013-12-16 19:08:36 följande:
    Såja, puh, nu verkar det värsta vara över. Hade Citodon och Ipren hemma sen tidigare, bad aldrig om något annat. (Tänkte väl att "hur ont kan det göra?" haha...) Läkaren tyckte jag skulle ta Ipren hellre än Citodon så jag petade i mig en Ipren. Vet inte hur mycket den hjälpte. Ont gjorde det i alla fall. Hmm... man borde ha lite lustgas hemma för sådana här tillfällen. Pojkvännen hämtade filt och lypsyl och värmde på vetevärmaren. Sa att jag såg ut som att jag skulle föda och att min rumpa såg stor ut när jag låg på alla fyra. Sen gick han ut och mekade med bilen i garaget för att jag skrek så mycket. Så nog hade jag någon som stöttade mig allt. Grattis Krvik, Lisa och Li! Hoppas jag inte missar någon... försöker hålla mig hyfsat uppdaterad här...

Oh din stackare men skönt att det värsta är över. Hm... Gissar att läkaren inte haft nåt missfall själv isf. En Ipren är ju ett skämt. Jag har gått cytotec på sjukhus en gång. Då gav de morfindropp mot det värsta så citodon är verkligen inte att ta i utan behövs ju nåt minst så starkt eftersom det gör rejält ont. Ta hand om dig!!! Kram
  • villsågärna38
    skade skrev 2014-01-01 08:59:20 följande:
    Skönt att det är bättre Krvik!! För de som ev är intresserade så har jag läst på om hormonet relaxin, som vi ju inte alstrar i samma utsträckning som andra. Utöver att mjuka upp bäckenet så sänker det också bodtrycket för att skona hjärtat i och med den större blodvolymen under graviditet. Skulle tro att det är därför vi lättare får högt blodtryck och kanske också havandeskapsförgiftning. Vet nån mer så vore det kul att höra! Vore även kul att få veta varför vi inte får det hormonet? Kanske för att det är svårdoserat eller bevisligen inte behövs för en lyckad graviditet??

Intressant! Varför skulle vi som gör ÄD tillverka mindre relaxin som gravida? Eller tar det längre tid innan produktionen kommer igång? Vad jag förstått så är det i slutet på graviditeten som relaxin bildas framför allt för att mjuka upp bäckenet. Svårt att föda utan det. Jag hade varken problem med högt blodtryck el havandeskapsförgiftning när jag var gravid så långt ifrån alla drabbas ju av de problemen även om det är lite vanligare vid ÄD-graviditet. Kanske har det att göra med att många är äldre som gravida också.
  • villsågärna38

[quote=72094452][quote-nick]skade skrev 2014-01-01 13:21:29 följande:[/quote-nick]Det låter vettigt, Villsågärna! Och du har helt rätt - moderkakan alstrar också relaxin.. Men tydligen alstrar gulkroppen mest under de första veckorna av graviditeten, tillsammans med östrogen och progesteron  dvs precis de hormoner som vi får ta i pillerform de första veckorna eftersom gulkroppen ju inte bildas när man kör med nedreglering. Det är ju bevisligen ingen stor grej, bebisar blir det ju i alla fall och ut kommer de också, så det verkar ju vara tillräckligt med det som kommer via moderkakan. Men det är himla intressant! Och jag försöker hitta "ofarliga" saker att surfa på nu under ruvningstiden istället för sånt som får mig att bli orolig... Jag är givetvis HELT övertygad om att jag får ett minus, ruvardag 9 och jag känner ingenting.... Kommer antagligen att bryta ihop och testa imorgon, mot bättre vetande![/quote Tror inte du behöver vara orolig. Det är ju i slutet man behöver relaxinet och vi är många som haft helt normala graviditeter och förlossningar med ÄD. Sen ang preeklampsi/havandeskapsförgiftning så är det ju oerhört ovanligt före vecka 26 och vanligast efter v.34. Min barnmorska som jobbat i många år hade aldrig träffat nån som fått det tidigt i graviditeten. När du börjar på mvc (för det är klart du ska bli gravid ) tar de urinprov regelbundet plus blodtryck för att upptäcka detta i tid om det skulle inträffa. 2-3% får havandeskapsförgiftning och risken är något högre vid ÄD men fortfarande jätteliten. Håller tummarna för dig nu och att du inte har symtom betyder ingenting! Och förstår att du vill testa men ett ev minus på RD 9 säger ändå ingenting Kram

• villsågärna38

Skade - testar igen. Blev lite svårläst sist!! Tror inte du behöver vara orolig. Det är ju i slutet man behöver relaxinet och vi är många som haft helt normala graviditeter och förlossningar med ÄD. Sen ang preeklampsi/havandeskapsförgiftning så är det ju oerhört ovanligt före vecka 26 och vanligast efter v.34. Min barnmorska som jobbat i många år hade aldrig träffat nån som fått det tidigt i graviditeten. När du börjar på mvc (för det är klart du ska bli gravid ) tar de urinprov regelbundet plus blodtryck för att upptäcka detta i tid om det skulle inträffa. 2-3% får havandeskapsförgiftning och risken är något högre vid ÄD men fortfarande jätteliten. Håller tummarna för dig nu och att du inte har symtom betyder ingenting! Och förstår att du vill testa men ett ev minus på RD 9 säger ändå ingenting Kram

• villsågärna38

Såg att ni skriver om prednisolon, blodförtunnande och antibiotika. Vi försökte också många gånger med IBF och ÄD innan vi fick vår dotter på 6e ÄD-försöket. Då körde jag ungefär samma schema som Ahm66. Fick en halsinfektion innan FET och fick då även Doxyferm/antibiotika mot den. Har funderat mkt på om det spelade in också. Svårt att veta men fick iaf för första ggn behålla en grav hela vägen. Kram

• villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-02-24 08:11:52 följande:
    Kära vänner, jag försökte att ställa mina frågor till läkaren men det går undan när man väl är där och tyckte inte att jag fick ngt riktigt svar angående slemhimman. Så nu frågar jag er kloka medmänniskor, hoppas att ngn vet och kan svara. I torsdags var min slemhinna 8,7 mm efter en vecka med östrogen x2 om dagen. FET är nu på fredag. Jag har enormt ont i huvudet emellanåt och rädd att jag får mycket östrogen, är det ngn som vet om slemhinnan kan bli för stor och släppa? Och efter hur många mm släpper den? Är det ngn som vet hur mycket den växer per dag eller det kanske är individuellt. Har dessvärre inte fått några tydliga instruktioner på när jag ska börja med progesteron och hur mycket jag ska ta, jag frågade inte heller då jag inte trodde att de spelade ngn roll, förra gången började jag fyra dagar innan  och gången innan dess började jag dagen innan. Jag har försökt att googla mig fram till svaren men hittar bara att när man börjar med progesteron så krymper slemhinnan, så jag är rädd för att börja för tidigt. Men samtidigt hoppas jag på att huvudvärken försvinner när man börjar med progesteron, ngn som vet om den försvinner då? Hur ser det ut för er andra, vad har ni fått för instruktioner, när ska ni börja med progesteron? Jag går tyvärr inte på AVA där vi verkar få bra svar om allt, men har nog förstått att det är dags att byta klinik eller se till att lyckas denna gång.. 

Lutinus tre ggr per dygn. Har alltid börjat två dagar innan ET/FET oavsett ivf el äd men då har ET/FET alltid varit på em. Är det på fm så börja tre dar innan ist. Lycka till!! Kram
  • villsågärna38
    snorpan02 skrev 2014-02-27 14:16:34 följande:
    Hej är det någon av er som provat ingefära tabletter eller B6 mot illamående? åkbanden från Apoteket funkar inte o känna sig bakis dygnet runt är så jobbigt. Jag har inte berättat för mina tonåringar ännu o de undrar varför jag vill gå o lägga mig vid 20.00 varje kväll.... Får tvinga mig att vara uppe till 22 ja så det kan bli

Hej! Hoppar in här och tipsar om Lergigan Comp. Utifall att du mår riktigt illa. Fås på recept. Annars tycker jag att äta varannan tim och ingefärste funkar om man inte mår superilla. Kram
Svar på tråden AVA klinik i Riga