Redan47 skrev 2014-06-08 12:15:30 följande:
Avamaria: jag fick klåda och obehag efter progestoron Mic, men jag tar utrogesten vaginalt nu istället! Utan de besvären....Aten är väldigt bestämda på att de ska tas vaginalt. Så jag satte gång ett sök på denna skillnad i ordination mellan Riga o Aten.... Följande resultat, ett utdrag fr utrogest bipack: "This medicine is prescribed for disorders related to a progesterone deficit: By oral route : - amenorrhea : primary and secondary, - premenstrual disorders - bleeding (due to fibroma, ...), - therapy of the menopausal symptoms (complement to estrogen therapy). By vaginal route to help pregnancy, in particular: - in the case of preterm labour, - during in vitro Fertilisation cycles. (IVF) For all other Progesterone indication, the vaginal route represents an alternative to the oral route, in case of adverse events due to Progesterone (somnolence, dizziness) or in case of contra-indication of the oral route severe hepatic disease." Det är så att detta läkemedel passerar allt genom levern och ska inte tas i de mängder vi tar oralt överhuvudtaget. Förbryllande hur Riga kan välja förbise detta som kommer från tillverkaren. Det enda är att blodvärden på progestoron ger ju jättefina värden med oralt intag men ej hälsosamt.... Zaq: hcg <5 ej gravid , på blodprov kommer det stå om du inte är gravid.
Då är det nog ingen slump att svenska läkare inte ordinerar progesteron oralt. Bara fått lutinus och Progesteron mic (aldrig haft problem med dem heller som tur är) som ju är naturligt progesteron men för vaginalt bruk. Frågade om oralt en gång men då sa min läkare att man slutade med det för många år sen i Sverige pga biverkningar.