• Fröken Bus

AVA klinik i Riga

Hej!

Spännande Rigamaria, lycka till!

Kul och skönt besked Sissan!

Snart är det dags Ahm66 och Kvickan! Man är både förväntansfull och nervös samtidigt! Hoppas att går bra!

Vi var i Riga v 8 på EGV och satte in 2 embryon den 24 februari. Jag ska ta blodprov i morgon. Känns läskigt, nästan som att det är bättre att gå i ovisshet, än att det kanske tar slut i morgon.

Det var våra sista embryon, antagligen de sämsta. Försöker att inte hoppas för mycket, samtidigt som jag letar symtom och ganska ofta hittar ...illamående, ömma bröst mm som lika gärna kan vara medicinen, stress osv.

Tänkte testa hemma i morgonkväll, blodprovssvaret får jag väl under fredagen på jobbet och då vill jag vara förberedd.

Kram till alla, Fröken bus

• Fröken Bus

ahm, så fruktansvärt! Jag tror alla vi som är här inne kan förstå lite av vad går igenom. Vi har ju alla varit med om besvikelse, men det här är bara för mycket!

Visst är det hemskt med pengarna, när det inte leder till någonting alls, men som du skriver, all känslomässig investering, planering, medicinering, gynbesök, hopp och förväntan är ju minst lite illa!!! allt detta för ingenting!

Någon skrev om EGV, vad jag förstår har de embyodonation av överblivna embryon. Inte vad ni tänkt och ännu mer pengar men kanske värt att kolla upp ändå, nu när ni väl är där och redo att ta emot.

Skickar en tanke och en kram, fröken Bus

• Fröken Bus

Hej igen!

Vi fick ännu ett stort minus på stickan torsdagkväll. Min man hade köpt hem tulpaner och semlor. Väntade enda till 22.30 innan jag tog tjuren vid hornen. Blev så besviken, försökte ju tänka att det kanske inte gått, men det går ju inte att sluta hoppas.

Lite jobbig start på jobbet fredag, då jag började gråta innan eleverna kom, men tog mig samman och hade en bra fullspäckad dag med min klass. På jobbet som lärare hinner jag inte tänka så mycket och det är bra. Sedan kan jag bli helt galen på mina snackiga, ambitiösa sjätteklassare, men de är helt underbara också och man får verkligen skratta varje dag på jobbet.

Nu blir det att börja om från början. dessutom tyckte ju doktorn på EGV att det såg ut som att jag hade stopp i ägglearen och vätskai äggstocken, vilket jg inte haft förut vad jag vet. Får nu vänta 5 veckor på tid hos mn gyn. Känns som att det räcker med extra krångel. Det är väl jobbigt nog som det är att börja om med hela karusellen.

Är lite inne på att testa AVA? Måste slicka såren och sedan ta tag i detta igen.

God natt, Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej!

Tack för alla fina hälsningar. Ni vet ju alla hur det känns. Jag har också tänkt på det där med blastocyster och att det kanske skulle fungera bättre, om än läskigt att kanske inte några överlever... Hörde någon som fick många befruktade embryon  som bara odlade vidare hälften. Har ni hört det?

Har ni andra odlat blastocyster?

Hur är det med AVA har de semesterstängt i sommar?

Mvh Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej!

Vi funderar också på att ta en första kontakt med AVA Riga efter att ha misslyckats en 4:e gång på våra embryon från EGV(1ET +3 FET). Vem vänder man sig till först, står det på hemsidan?

Har inte kollat ordentligt än. Har inte orkat ta tag i allt än efter minus för ca 2 veckor sedan. Känns jobbigt att börja om från början med alla prover som ska jagas och massor på jobbet.

Mvh Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej alla!

Jag har tagit en liten time out i några månader efter en sista stor besvikelse i februari. Har inte orkat börja om med hela processen från början med ny klinik och allt. Vi var på EGV och gjorde 1ET och 3 FET, först gravid, men missfall och sedan 3 minus. Varit inne och läst ibland, men också stoppat huvudet i sanden och låtsats att problemet inte finns, försökt göra roliga saker och inte tänka på det. Men som ni vet har man det i bakhuvudet hela tiden. Tre gravida på jobbet gör inte saken lättare.

Har varit aktiv här förut och känner igen flera av er som varit här länge. Glädjs och sörjer med er när man läser inläggen. Mrs Cecilia, det är ju bara för tungt! Vi är många som vet hur total besvikelse och hopplöshet känns.  

Vi har nu tänkt börja om, men jag har lagt på mig mer vikt och vill komma ner några kg och komma i form också, känns ju som bättre odds då. Tänkte nog boka ett besök för att kunna ta vissa prover då det är så himla svårt att få hjälp här hemma. Då kan man väl köpa vissa mediciner också. Den där första sprutan ville gyn inte skriva ut tex.

Brukar det vara svårt att få besökstid? Hur brukar det vara med donatorer, kö eller inte?  Tänker oss nog att vi köra efter jul-nyår, början av året om möjligt. 

Hur har ni gjort med blastocystodling eller inte? Några tips där eftersom att det inte tagit sig nu på 4 ggr.  

Känner att jag kommit av mig. Vet inte riktigt var jag ska börja och drar då ut på det. Vilka tester är det man ska ta, står det på hemsidan? Blodprov för Hep c mm, Hiv, Spermieprov.

God natt och kram till alla kämpar     

• Fröken Bus

Hej alla!

Jag har varit inne här nästan adgligen och läst, men bara skrivit någon gång för länge sedan. Jag och min man har kämpat på i 6,5 år och har ännu inte fått någon knodd. Vi har gjort3  IVF+ annat, inget +,  i Uppsala och sedan gjort äggdonation på EGV i Riga 1 ET (gravid, missfall i v 8)och 3 FET inget +.

Nu har vi stuckit huvudet i snaden sedan feb förra året, men alla funderingar finns ju med en varje dag ändå. Tog nu tag i detta innan jul, något måste hända igen.

Vi har ett första möte på AVA i Riga på måndag 21 januari 13.00 med doctor. Vi har bett att få göra spermatest också, svårt att fixa hemma. Jag ska försöka ta med de tester och annan information jag har, men är det något mer jag ska tänka på?

Det känns som att jag kommit av mig, när jag varit borta från detta snart 1 år. Känner inte kliniken heller, men vill testa ett nytt ställe och Riga har varit väldigt smidigt att åka till för oss.

Det känns härligt att se att flera av er är gravida, grattis, och jag känner med varje minus, vi vet ju alla hur det känns!

Kram Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej alla!

Vi var på ett första besök hos AVÄ riga igår och fick ett bra första intryck. Doktorn pratade bra engelska och tog sig gott om tid för oss. Vi fick göra en del prover och ska tillbaka om en månad för att jag ska göra en hysteroskopi under narkos, usch.

Har någon av er gjort hysteroskopi? Känns ändå bra att kolla upp allt, då vi redan gjort en omgång ÄD utan resultat.

Troligen kommer vi göra ET med blastocyst/blastocyster om allt går vägen runt  påsk. Hur har ni andra tänkt kring en eller två blastocyster in? När vi gjort med 3-dagars har vi tagit två i taget.

Mvh Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej!

Jag känner mig helt förvirrad, besviken och villrådig. Vi var på AVA och träffade Dr Violetta och Lena den 21 januari efter ett långt uppehåll. Vi hade nu tagit steget att byta klinik från EGV och ville komma igång. Violetta gav ett mycket bra intryck och hela besöket kändes positivt om än dyrt. Betalade 360 euro men gjorde då Hydroskopi, blodprov, spemaprov och ultraundersökning och ett långt samtal. Undrar var alla svar finns nu och om det finns en journal på oss eller om allt följt med Violetta? Fick inte ens en lista på vad vi gjort och vad det kostade, bara klumpsumma på ett kvitto. Kom oss inte för stt fråga efter det då, men kände att vi borde gjort det, ganska snart.

Hon bokade in oss på hysteroskopi (sövs och kollar inne i livmodern) nu på måndag 18 feb. Jag har också ätit medicin som hon ordinerat och varit och fixat ultraljud av sköldkörteln.

Nu i fredags fick vi lite panik då flygbiljetterna blivit allt dyrare och några avgångar börjat ta slut. Mailade då klinkiken att jag fått mens och att vi kommer på bokat datum, men fick inget svar. Här på tråden verkade ju allt ok då, så vi bokade flygbiljetterna för 2000 kr.

Nu vet jag inte vad som händer! Jag vet ju att många är i samma båt. Fan, allt kändes ju så hoppfullt och det var så skönt att ha en plan igen. Det är ju nog jobbigt som det är, det här barnalstrandet som aldrig tar sig.... Nu har jag inte fått svar på mail, får försöka igen eller kanske ska försöka ringa. Vill ju ha Violettas kunskap, men det känns inte bra och jag vet inte om man kan lita på den andra klinken är den ens igång än eller ska den startas upp?

Har sett en av er här i tråden som haft den manlige doktorn där på kliniken. Vi såg honom när vi var där, vi hade egentligen inte specificerat att vi ville ha någon speciell läkare, visste inte något om dem. Några fler? Erfarenheter?

Har ni hittat någon info om den ryskägda AVA? Var inne på vanliga AVA och där var ju deras foton borta.

Det blev långt, kunde inte sova i natt, var som ett vrak på jobbet, lärare med lite tålamod....

Fröken Bus

• Fröken Bus

Hej!

Ja, vilken jäkla oreda och det känns trist att vara mitt uppe i detta! Har haft svårt att koppla bort detta och så ska man ju fungera på jobbet också...

Kul med + Maria... grattis.

Jag skickade mail till Fodina och gänget i fredags, men har inte fått svar. Trodde då att vi ville hänga med dem, men hade ju inte alla fakta. Nu har vi tänkt om, känns som att den nya kliniken inte är igång än eller? Har de då donatorer mm? Känner inte heller förtroende för det sätt de hanterat flytten på, ingen svara ju på mail, men de vill att vi ska fortsätta med dem.

Nu har vi fått svar från vanliga AVA-clinic som jag mailade i måndag, om den hysteroscopi som vi bokade in till måndag 18/2 med Fodina och Lena. De har nu konfermerat att vi har en journal med testresultat och info från vårt besök. Kändes fördjävligt om vi skulle ha gflygit över för ett personligt möte, betalat 360 euro och så ändå helt behöva börja om. Det är inte okej!

Nu ska den manliga läkaren göra hysteroskopin på måndag som kostar 700 euro, sanslöst! Hoppas att det verkligen behövs eller mjölkas man på det som går? Känner mindre förtroende efter denna röra och oro och deras sätt att hantera det på. Men redan EGV var inne på att göra hysteroskopi och min gyn var inte positiv, tyckte inte det behövdes, inte så pigg på att hjälpa till, annars hade jag ju kunnat göra det hemma.

Ja ja, nu hade vi ju redan flygbiljetter och jag har ju fått löneförhöjning (lärare ) så varför inte, något ska ju pengarna spenderas på.

Skönt att kunna gå in här och uppdatera sig lite, lycka till! Fröken Bus

Svar på tråden AVA klinik i Riga