• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Philippa

Åh vad jag längtar till min op den 23 november... Men jag vet inte hur jag kommer klara flytperioden... jag börjar flyta med Modifast på tisdag.... urk o blä....

• Lajsa82

skablimoster: Vi valde och vänta, har föröskt skaffa ett syskon till våran son i snart ett år och det tar sig inte, tror dels att det beror på övervikten och efter operationen så säger dom ju att det är lättare att bli gravid då du går ner i vikt, men som du säger man skall orka också, jag längtar tills jag sparkar boll i mer än 5 minuter med min lille kille, är ganska vanligt att jag sätter mig ner och tåfjuttar lite på bollen då jag inte orkar längre, har varit orkeslös ganska länge, så till sommaren skall det springas

Trollpackan: Det fixar du, jag trodde inte heller att jag skulle fixa det, men det är ju ett måste innan operationen och det sporrade nog mig mest....

ღLisa och Williamღ
  • Sara84

Grattis till er som fått OP tider!
    Skrattande

Ni som opats på Ersta, hur lång tid fick ni vänta på svar efter att er remiss blivit skickad dit och hur har tidsintervallen varit?
    Har ni haft en lång väntan och hur har ni upplevt det hela?
    *nyfiken*

• Spetan
    Philippa skrev 2010-11-06 08:54:47 följande:
    Åh vad jag längtar till min op den 23 november... Men jag vet inte hur jag kommer klara flytperioden... jag börjar flyta med Modifast på tisdag.... urk o blä....

Då kan vi följas åt :)

Jag opas oxå den 23 november.

Casper 031120, Lucas 050803, Alice 090305
  • JANI

hej tjejer!!!

nu var det länge sen jag skrev!!! det har gått 9 månader sedan min op och jag har gått ner 45 kg, MEN är såååå orolig vågen har stått stila nu i cirka 3 månader
    har haft lite "stressiga" veckor hemma och lite jobbiga som har gjort att jag ätit mer än haf borde, jag har inte gått upp men stått stila. Är så orolig att jag inte kommer gå ner mer nu
    hur går det gör er andra som är opad??

**Jani **
  • Philippa
    Spetan skrev 2010-11-06 09:51:40 följande:

Då kan vi följas åt :)

Jag opas oxå den 23 november.

Vart ska du opas? Jag ska opas i Sundsvall.....
  • Cilla71a

Hej allihopa & grattis till alla viktminskningar & optider, ok i baken etc

Har inte varit inne här på ett tag, har varit opad snart i 3 v & jag är under 100 strecket yiippiee, provade kläder idag & nu tar jag strl 48/50 i tröjor, hade tidigare strl 56 & detta på 6 v helt otroligt, är sååå glad trallallaallalaaa.

Har börjat med purékost nu & jag mår alldeles utmärkt, är ute & promenerar varje dag i ca 1 timme, så skönt

Lycka till nu allihopa

• Cilla71a

Kanske skulle skriva vad jag gått ner oxå haha, 16 kg totalt 9 under flytet.

• SkinnyNo2
    Sara84 skrev 2010-11-06 09:48:48 följande:
    Grattis till er som fått OP tider!
    Skrattande

Ni som opats på Ersta, hur lång tid fick ni vänta på svar efter att er remiss blivit skickad dit och hur har tidsintervallen varit?
    Har ni haft en lång väntan och hur har ni upplevt det hela?
    *nyfiken*
    Jag op'as på Ersta på onsdag, inte många dagar kvar nu....

För mig har det gått väldigt fort. Besök på VC och remiss skickad mitten på juni, info-och läkarbesök på Ersta i september och op 10 nov. Kunde nog varit op'ad redan men jag valde att vänta då jag hade en semesterresa inbokad i mitten av oktober.....

Lycka till!
  • Spetan
    Philippa skrev 2010-11-06 13:21:09 följande:
    Vart ska du opas? Jag ska opas i Sundsvall.....
    Jag med!!!!!

Vad roligt :)
    Casper 031120, Lucas 050803, Alice 090305
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)