• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Annicka
    ChokladMoshin skrev 2010-11-07 10:23:43 följande:
    Halloj i tråden!
    Länge sedan jag var här inne nu.
    Men min bebis har tittat ut nu i alla fall, 1 hel månad för tidigt och med katastrofsnitt, himla bråttom hade hon.
    Det trevliga var ju att när jag kom hem från Bb så visade vågen på -12 kg, så nu totalt -44 kg på 6 månader.
    Här är i alla fall mitt lilla mirakel.
    Lycka till nu till alla er som har gjort op, väntar på op och ja alla andra med.

Grattis till det lilla underverket.

Kram Annicka
  • ChokladMoshin

Tackar Skrattande

Ska tydligen ha barn i November......
  • BohusM
    Fröken Stålhand skrev 2010-11-07 09:22:04 följande:
    Ska opas imorgon och har ont i halsen och en begynnande snuva... Gråter Skit också! Håll tummarna att det går över innan imorgon!
    Håller tummarna för dig att du blir frisk eller rättare sagt att du inte blir sjuk.. hihi

Hoppas att OP går bra och att du återhämtar dig snabbt.

{#emotions_dlg.flower}
  • snöstjärna
    Halloj i tråden!
    Men min bebis har tittat ut nu i alla fall, 1 hel månad för tidigt och med katastrofsnitt, himla bråttom hade hon.
    Det trevliga var ju att när jag kom hem från Bb så visade vågen på -12 kg, så nu totalt -44 kg på 6 månader.
    Lycka till nu till alla er som har gjort op, väntar på op och ja alla andra med.

Grattis grattis till underverket! *längtar till maj*
    ♡(¯`°?.¸ ღ ♥ Nu är Jordan här! 070822 - snostjarna.blogg.se ♥ღ ¸.?°´¯)♡
  • trollbottom
    chamar75 skrev 2010-11-07 09:12:16 följande:
    jeto: nu är det inte långt kvar!!! säg till om du vill ha besök på sjukan

I morse visade vågen -10,4 kilo, underbart!! Nu är det en 8 i början istället för en 9 .
    Ska ha kalas idag, min minsta son blir 1 år på tisdag, har redan förberett middagen så man slipper stå i köket så länge när gästerna kommit.

trollbottom: för mig gick allt väldigt fort! jag var på vårdcentralen 10 juni, blev kallad till gruppinfo på Ersta i början av september, bedömning 16 september. Fick op-daumet med mig när jag gick hem, opades den 11 oktober. Håller tummen att du snart får ditt datum!
    Åh, jag ville också ha med mig ett datum hem men det fick jag inte. Hade hoppats på det så man hade kunnat planera lite och så chefen kunde fått veta när jag ska iväg osv.
    Fröken Stålhand skrev 2010-11-07 09:22:04 följande:
    Ska opas imorgon och har ont i halsen och en begynnande snuva... Gråter Skit också! Håll tummarna att det går över innan imorgon!
    Tummar och tår för att du inte blir sämre och att op verkligen blir imorgon och att den går bra såklart.
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Adalel
    Lajsa82 skrev 2010-11-07 09:59:41 följande:
    vandersson:  Jag har oxå smakat på tårta Hände inget alls, tog 1 cm skiva av prinsesstårta åt inte botten, sylten och marsipanen, utan bara grädden och marsanen, gott?? Nä inte alls, e inte sugen på tårta längre...har även ätit en pepparkaka, kan ju inte påstå att det var gott det heller...Dom måste ha tagit någon annans smaklökar och gett dom till mig, innan tyckte jag vatten var äckligt och drack minst en liter mjölk per dag, helt sanslöst jag vet...nu hatar jag mjölk och älskar kallt vatten.... å det e jag glad för...tycker cola zero smakar skit det med (avslagen) och innan drack jag 1 liter i veckan...så visst mycket är till fördel med denna operation Nu sitter jag och klagar på gubben destå mer, skall du verkligen äta så mycket osv Hoppas ragatan försvinner snart så inte ubben gör det
    Ha ha, ja jag trodde inte att smaken kunde ändras så men jag har inte heller samma smaklökar som innan.
  • Adalel
    Halloj i tråden!

Grattis till den lilla :) Hur liten va hon? Nappen ser enorm ut :)
  • chamar75
    Halloj i tråden!

GRATTIS till underverket!!!
  • ChokladMoshin
    snöstjärna skrev 2010-11-07 14:05:43 följande:
    Grattis grattis till underverket! *längtar till maj*
    Tackar
    Tiden kommer gå fort ska du se!!
    Adalel skrev 2010-11-07 14:51:16 följande:
    Grattis till den lilla :) Hur liten va hon? Nappen ser enorm ut :)
    Hihi, ja den är enorm
    Hon vägde bara 2316g och gick ner till 2153g men hon var 48 cm lång så motsatsen till mig som är kort och tjock
    chamar75 skrev 2010-11-07 18:29:02 följande:
    GRATTIS till underverket!!!
    Tackar
    Ska tydligen ha barn i November......
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)