• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • 1638
    Floppan67 skrev 2010-11-08 10:25:35 följande:

En äcklig fråga; Har nån drabbats av vit beläggning på tungan som ser jätteäcklig ut? Jag blev opad för en veckan sen och har haft dålig andedräkt ett tag men det har jag åtgärdat med SB12, men vad gör jag med denna beläggning. Villl inte öppna munnen i folks närhet snart!

Agera direkt vid svamp/torsk i mun, det kan sprida sig neråt luftstrupen o vid otur ner i lungorna o då är det "skit" svårt att bli av med...
    Gurgla bubbelvatten ofta o köp tungskrapa o skrapa bort så mkt du kan. Byt även tandborste (koka den du har så den e steril)
  • Lattjo

I tisdags ringde jag till kirurgmottagningen på S:t Göran då jag inte fått nån remissbekräftelse och det gått två veckor (och alla andra jag pratat med har fått supersnabbt därifrån och jag var ytterst stressad :)). Såklart hade inte läkaren skickat den samma dag eller så hade det gått jättelångsamt för dom fick den förra fredagen. Idag damp dock remissbekräftelsen ner och i kuvertet låg även en tid till infomötet och det var redan på måndag! Här går det undan måste jag säga!

Jag har hört flera säga att det tar ca. 2 månader från infomötet till op och det skulle passa mig perfekt, men det återstår att se iom att det är jul och nyår mitt i allt. Jaja, ett steg i rätt riktning iaf!

• Fragile Angel

Tack för er feedback angående min eventuella graviditet {#emotions_dlg.flower}.

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • SkinnyNo2

Idag skulle varit sista arbetsdagen innan op, men det blir inte alltid som man tänkt sig..... :S

Har dom senaste dagarna känt mig rätt darrig och lite yr pga flytet, idag var det värre än tidigare och det var bara att inse att det inte var aktuellt att försöka ta mig till jobbet...

Men nu är det ju inte så länge kvar, op är på onsdag, så det är bara att gilla läget.
    Har legat på soffan hela dagen och vilat, finns inte så mycket annat att göra, samt räknat timmarna tills det är dags att bege sig in till Ersta för op...

• Nettan1982
    Fragile Angel skrev 2010-11-08 15:01:42 följande:
    Tack för er feedback angående min eventuella graviditet {#emotions_dlg.flower}.
    Lycka till med det beslut du än tar! Aldrig lätt med sådana beslut...

Jag har iaf lagt upp fler bilder om ngn vill se... MAn måste vara inlagd i min adressbok för o se o ni får hojta till om ni inte kan se...
  • ChokladMoshin

lyckligjanuari: Tackar

Mamma till 4, räcker det nu?
  • ZG73

Hejsan!
    Har inte skrivit här innan, men läst desto mer. Glad

Är på min första flytdag idag, ska opereras den 29/11 på Carlanderska.
    Tänkte tacka för all bra info jag har fått här, hade jag aldrig läst den här tråden hade jag inte ens varit kallad till infomöte än.

Men fixade en betalningsförbindelse, tack vare er,  och fick en operationstid snabbt. Nu är det nära, och det känns otroligt spännande! Skrattande

• Teddybjörnen Fredriksson01
    ZG73 skrev 2010-11-08 19:00:26 följande:
    Hejsan!
    Har inte skrivit här innan, men läst desto mer. Glad

Är på min första flytdag idag, ska opereras den 29/11 på Carlanderska.
    Tänkte tacka för all bra info jag har fått här, hade jag aldrig läst den här tråden hade jag inte ens varit kallad till infomöte än.

Men fixade en betalningsförbindelse, tack vare er,  och fick en operationstid snabbt. Nu är det nära, och det känns otroligt spännande! Skrattande
    Grattis till op-tiden!
  • anuya77

Jag har heller inte skrivit så mycket men läst mer. Jag ska opereras på ersta den 6 december.
    Det ska bli spännande. I läskigt.

Vad händer efter operationen? Ligger man i ett rum med en massa andra människor de där 2-3 dagarna efter ?
    Nån som vet?

• lyckligjanuari
    Dalias mamma skrev 2010-11-08 10:57:55 följande:
    Nu kommer jag med lite frågor igen. Det är ca 1,5 v sen op. Jag dricker inte kaffe men hade behövt en liten kick just nu, funkar redbull light?

Sen undrar jag hur länge ni väntade med alkohol. Jag kommer inte ihåg vad dietisten sa mer än att man inte ska dricka det direkt. Tänkte på jul/nyår.

Sen det sista, julmaten. Tänkte försöka göra fettsnål rödbetssallad och jansson, skippa julgodiset men äta av de julcupcakes som vi ska ha. Det är väl individuellt hur mycket fett och socker man klarar men kan vara intressant att höra hur det är för er när det är nåt speciellt. Om man är hembjuden till någon och dom har grädde i maten tex, hur funkar det?
    Jag tror du måste prova dig fram eftersom det är så indivuellt vad man kan äta efter operationen jag kan äta allt fet socker apelsiner sparris allt  vilket är bra men ändå lite synd. Jag dricker väldigt sällan har tagit ett glas vin nån gång efter operationen och blev påverkad väldigt fort så mitt råd är att ta det lugnt och prova hemma med sällskap som du är trygg med. 
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)