• Fragile Angel

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Här pratas allt mellan himmel och operation {#lang_emotions_tongue_out}.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska, eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du ställa frågor om du är intresserad, vi svarar så gott vi kan.

-------------------------------------

1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa
    ett
    läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv, ca 130000 kronor.

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill o
    pereras
    på för information.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad ätstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Bra sidor som är värda ett besök:

Två jättebra forum om viktoperationer:

Gamla tråden vi surrat i:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m51167014.htmlwww.viktop.sewww.viktdropp.sewww.vantetider.se/se-vantetider/aktuellt-vaen...www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspxwww.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
  • Lajsa82

trollpackan: jag blev inte kallad till ett sådant test, trots att jag nyligen fått astma....läkare lyssnade bara på lungorna och det var början på min förkyldning och han tyckte det rosslade mycket och att jag måste vara frisk innan operationen (var på info dagen) och då hade jag inte fått diagnosen astma ens...så det är väl olika hur man gör på olika sjukhus, för dom kollade inte upp mina lungor på op dagen...

ღLisa och Williamღ
  • Fröken Stålhand
    trollbottom skrev 2010-11-05 03:03:47 följande:

Men inte ska du röka... Sånt gör aldrig jag Drömmer bara i smyg Skäms

Usch, jag som hade slutat helt och nu har jag typ börjat igen. Fast röker inte så mycket hemma. Mest på jobbet och som tur är jobbar man ju inte hela tiden. Måste sluta igen innan det är dags op.

Är det någon som vet hur lång tid det tar från ett okej till att man får en op.tid på Ersta? Är otålig delux
    Haha... Busted!

Jag röker ju som sagt inte egentligen men jag antar att det är lite av ett nervöst beteende, man blir lugnare... Nu är det definitivt slut på småpuffandet! Op på måndag morgon...
  • Philippa
    Lajsa82 skrev 2010-11-05 11:25:58 följande:
    trollpackan: jag blev inte kallad till ett sådant test, trots att jag nyligen fått astma....läkare lyssnade bara på lungorna och det var början på min förkyldning och han tyckte det rosslade mycket och att jag måste vara frisk innan operationen (var på info dagen) och då hade jag inte fått diagnosen astma ens...så det är väl olika hur man gör på olika sjukhus, för dom kollade inte upp mina lungor på op dagen...
    Ok... men det är väl bra att de testar allt möjligt antar jag.....
  • Uller

Talat med vårdlotsen idag som säger att de ringer upp patienter som fått remiss i april vårdval.
    enda sättet att eventuellt få snabbare är att ta valfrihet i vården. Hitta ett sjukhus som kan göra det innom de 90 dagarna. Då får jag inte resorna ersatta.

• Naemi
    Trollpackan:
    Här i Gävleborg är det rutin att man först ska testa lung- och hjärtfunktionen på medicinmottagningen. Jag står i kö för detta, och kötiden i Hudik är 3-5 månader. Först när man fått okej på det testet (samt träffat en dietist) får man ställas i op-kön, och den är ca 3 månader lång.
  • trollbottom
    Fröken Stålhand skrev 2010-11-05 16:41:37 följande:
    Haha... Busted!

Jag röker ju som sagt inte egentligen men jag antar att det är lite av ett nervöst beteende, man blir lugnare... Nu är det definitivt slut på småpuffandet! Op på måndag morgon...
    Shit, redan på måndag. Det är skitsnart. Jag ska hålla tummar och tår för dig. Ska bli roligt att träffa dig igen sen när jag nu väl tar mig ner till alwayscountry.

Jo, idag fick jag erkänna för karln att jag faktiskt smått börjat röka igen men jag ska sluta innan operation. Måste försöka hitta ork och motivation bara.
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • skablimoster

det är så väldigt mycket att läsa om jag ska läsa hela tråden så jag hoppar bara in.
    Jag är godkänd för Op nere i kristanstad bor i gbg har varit på infomöte och allt men behövde mera tid att tänka.
    deras tanke var att alla på mötet skulle opereras innan jul men det kändes lite tajf och jag var inte alls synk just då, dom skulle höra av sig i December då jag skulle tänkt klart, vi har försökt få barn i 9 månader ,har en barnlängtan utan dess like men jag börjar undra om det inte är värt att vänta lite till och ge barnet en mamma som är frisk och orkar leka lika mycket som barnet faktist vill, en mamma som kan sitta på huk mer än 5 sekunder, en mamma som inte får ont i käna av att gå trappor eller backar..En mamma med energi...
    Någon mer som valt att vänta med barn för att operera sig först?

• Spetan
    Philippa skrev 2010-11-04 12:59:54 följande:

Igår fick jag en kallelse till en lungfunktionstest inför operationen.... är det vanlig rutin?

Jag är ej rökare eller astmatiker....

Här i Sundsvall så tror jag att dom gör det på rutin. Har även hört att många i Stockholmsområdet gör dessa tester före op.

Lycka till :)
    Casper 031120, Lucas 050803, Alice 090305
  • Floppan67
    Philippa skrev 2010-11-05 10:03:18 följande:
     Ingen som kan svara på inlägg 7795?

Är det verkligen bara jag som ska lämna sånt test?

Jag blev opad i Landskrona i tisdags och vid inskrivningen i september fick jag göra lungtest + en massa annat, så det är nog standard. Vi som är stora har ju ofta sämre lungfunktion pga vikten.

F.ö är jag nu på "andra sidan" och det känns stort, tänk att jag faktiskt har gjort operationen nu. Jag mår hyfsat och det blir bättre för varje dag. Kämpar med att få i mig all vätska. Skrattande 

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)