Stora tråden om Gastric bypass (GBP)
Någon från östergötland här som vet ungefärliga väntetider? Funderar allvarligt på att be VC om en remiss.
Har ni opat er i Norrköping eller gjort vårgarantin gällande? Vilket/vilka sjukhus opades ni då vid?
Någon från östergötland här som vet ungefärliga väntetider? Funderar allvarligt på att be VC om en remiss.
Har ni opat er i Norrköping eller gjort vårgarantin gällande? Vilket/vilka sjukhus opades ni då vid?
Lite fler frågor till Östergötatarna.
Är det länge sedan ni ställde er i kö här? har hört att de minskat väntetiderna.
Behövde ni gå till ett första läkarbesök på sjukhuset efter remissen? Eller fick ni komma till det opererande utomlänssjukhuset direkt?
Har hittat att landstinget i östergötland har avtal med dessa sjukhus:
Dessa är Danderyds sjukhus och Ersta diakonianstalt i Stockholm, samt Aleris, som utför operationerna på Centralsjukhuset i Kristianstad.
Någon som opat där?
Vad kan ni berätta om de olika ställena. Gör de operationen laparoskopiskt eller öppen buk. Vill ehlst ha laparoskoiskt om jag blir godkänd.
Vad har ni sagt till läkaren på VC när ni fått er remiss? Hur har ni motiverat er? Idag ska jag ringa och få en tid till VC vill kunna vara lite förberedd innan besöket.
Vad gör de på VC besöket? Hur lång tid tar det ungefär?
Nu har jag fått tid till VC blir det 25/10 så nu är jag på G. Känner mig dock nervös inför allting, men jag vill ju inte leva så här heller.
Börjar bli lite nervös inför VC besöket på måndag. Hoppas jag lyckas samanfatta allt på ett bra sätt så jag får min remiss
Idag har jag varit hos VC och sett till att min remiss ska skickas vidare så nu är det på G.
De gjorde massor av undersökningar, vikt, längd, EKG, blod-och urinprover.
Det enda var att de hittade ett lite högt bltr så de ska jag gå till sköterskan och ta om några gånger för att se om det är högt annars också. Kan bli nödvändigt med bltr medicin om de hittar ett högt tryck 3 gånger. ( men å andra sidan är det ju bra att det upptäks isåfall innan man får andra komplikationer av trycket)
Nu är det bara att vänta som gäller. Ska sedan när jag fått remissbekräftelsen se till att hänvisa till vårdgarantin, vet att det är jättelånga köer i mitt landsting.
Fick en remiss ivägskickad till kirmott. för 2 veckor sedan. Idag passade jag på att ringa vårlotsen för att fråga lite om väntetiderna.
Dock var lotsen som hade hand om GBP inte där men hon ska ringa upp mig imorgon.
För tillfället så verkar det bara vara Aleris i Kristanstad som opererar från mitt landsting. Men vad jag läst om det verkar det vara bra. Någon med erfarenhet därifrån?
Hoppas på att lotsen ser till att min remiss skickas vidare, och att den kommit fram till kirmott.
Talat med vårdlotsen idag som säger att de ringer upp patienter som fått remiss i april vårdval.
enda sättet att eventuellt få snabbare är att ta valfrihet i vården. Hitta ett sjukhus som kan göra det innom de 90 dagarna. Då får jag inte resorna ersatta.
Ringde idag till kirurgmottagningen för att be om en betalningsförbindelse, då jag ville ha valfrihetsremiss. men Snäll som hon var så la hon in mig i listan till vårlotsen som rinde upp genast och tog samtalet via telefon på en gång.
Så nu blir det en vårdvalsremiss till Kristianstad. Enligt henne borde de ha remissen om någon veckan och sedan är det bara att vänta på sin tid.
Alreis är dessutom snabba, de brukar skicka ut tider inom några veckor enligt personal där.
Så spännande nu är det på G.
Slank lite före i kön hos vårdlotsen.
Grattis till godkännandet för din plastik. Du får berätta allt om den sedan för oss
Ringde Aleris för att kolla hur min remiss ligger till. Fick till svar att alla tider för bedöming i december var slut så jag skulle antagligen bli kallad i Januari.
Vill verkligen få operationen gjord snart.
Erajka:
Vilket härligt reslutat du har uppnått, otriligt stor skillnad.
prover som ska tas är antagligen kolesterol och eventuellt Thyriodea. Men inför kolesterol är det fastande minst 12 timmar
Idag har jag äntligen fått min tid för bedömning. Den 1/2 ska jag till Aleris i Lund för bedömning. Nervös men det ska bli spännande. Har hört av andra att om man blir godkänd så får man tiden med sig hem. Det är ju bra då slipper man gå och vänta och undra
Har fått min optid 17/3! Jippi. Nu ska man börja ställa in sig på flyt. Ska gå ner 5 kg innan op men det känns inte så mkt.