METAMORPHOSIS skrev 2010-12-06 19:30:06 följande:
Åh... Det är ju jag, Fragile Angel (fast med nytt nick)
.
Jag har magsår, om du/ni minns?!
Kör en repris på min resa med magsåret, det har ju tillkommit en del nya.
För två månader sedan fick jag plötsligt väldigt ont i magen, trodde att det var tarmvred, och då jag inte är bilburen, så ringde jag en ambulans, den blev prioriterad som en "prio trea", efter 1,5 timme kom ambulansen, och då dom såg mitt tillstånd, blek, kallsvettig, väldigt lågt bldt, svår smärta, så fick jag en infart, morfin och dropp, sedan åkte vi in som en "prio etta" (blåljus mao). Väl på akuten så görs en röntgen, och den visar inga konstigheter, men dom behåller mig över natten. Jag hade svåra smärtor under hela natten. På ronden dagen efter så sa dr att jag skulle bli utskriven, då röntgen inte visade ngt. Han sa att det kanske kunde vara en infektion i magen, då mitt crp var lite för högt. Men jag fick ingen behandling.
Två dagar senare så blev det samma resa igen (ambulans), in till akuten, ny röntgen som inte visade ngt. Doktorn som var väldigt bra, sa att hon hade pratat med Ersta sjukhus, som hade opererat mig, och att dom (Ersta alltså) ville att jag skulle bli inlagd där. Så jag fick en sjuktransport till Ersta. Dagen efter inläggningen på Ersta så gick dom in med tre titthål imagen, med kamera, och såg då en spridd inflammation i HELA buken. Medans jag var sövd så passade dom på att göra en gastroskopi, och då såg man det största MAGSÅR dom någonsin sett. Doktorn tillkallade tre andra doktorer, och alla sa samma sak " det största magsår dom någonsin sett".
Då de väckte mig ur narkosen så kunde jag inte andas, då dom gett mig ganska mkt sömnmedel, och p ga. ingreppet inte tagit så lång tid, så hann inte sömnmedlet och det muskelavslappnande medlet lämna min kropp. Så jag fick syrgas, det var riktigt otäckt.
Uppe på avdelningen så fick jag magsårsmedicin, morfin och två olika sorters antibiotika. Jag låg inne i två dygn, sedan ville jag på eget bevåg bli utskriven, fast jag inte mådde helt hundra, hade fått jobbigt att andas, men trodde att det var stress/ångest över situationen (lider av ångest i vanliga fall).
Jag hann vara hemma i tre timmar, sedan ringde jag maken, som var på apoteket för att hämta ut medicin till mig, och sa att han måste skynda sig hem, för jag hade så svårt att andas, sedan minns jag bara att jag ringde mina föräldrar och bad den komma och passa vår dotter på 7 år, för att jag inte kunde andas.
Maken ringde tydligen efter en ambulans medans han körde som en tok hem från apoteket.
När ambulansen kom efter 10 minuter (dom körde fel) så var jag medvetslös. Dom fick sticka mig 8 gånger innan dom lyckades sätta en infart, som dom kopplade ett dropp till, samt gav mig morfin (ifall att jag hade ont), jag fick även syrgas. Det tog dom 8 minuter att köra en sträcka som normalt tar 20 minuter.
På akuten tog ett team på 11 personer emot mig. Man gjorde alla möjliga tester, EKG, lungröntgen, vanlig röntgen, massa blodprover, och hör och häpna, allt var bra
.
Man trodde då att jag svimmat av för att jag hyperventilerat. Jag fick ligga kvar åtta timmar för observation. Trots att jag fortfarande kände att det var svårt att andas så blev jag utskriven.
Jag var hemma i två timmar denna gång, innan jag bad maken köra in mig igen. Väl i bilen så börjar jag att hyperventilera igen, och maken ringer en ambulans, som hämtade upp mig på en mack någonstans på vägen. Alla parametrar var återigen bra, så jag blev återigen skickad till Ersta, då jag INTE ville till akuten.
På Ersta gjordes ytterligare en lungröntgen och den var bra. Jag fick stesolid, ifall att det berodde på ångest. Sedan såg doktorn ett mönster, jag fick svårt att andas varje gång jag fått morfin. Jag tål alltså INTE morfin, vilket jag ju fick 4 gånger per dag, mot smärtan i magen.
Efter två dygn på Ersta, utan morfin, så mådde jag "bra", så jag blev utskriven.
Det är 3 % av alla GBP-opererade som får magsår som en biverkning.
Jag har haft ont i magen i en vecka, inte kunnat äta ordentligt och så. I fredags började jag kräkas, fick inte behålla någonting alls. Så igår ringde jag in till Ersta, och dom ville att jag skulle komma in, så att dom fick vätska upp mig (ge mig dropp), så jag låg där inatt.
Jag var uttorkad. Alla prover var bra, dv s jag har ingen inflammation i buken. Doktorn sa att eftersom mitt magsår är så stort så kommer det att ta tid innan det läker, och jag får räkna med upp- och nedgångar i måendet tills det är helt läkt. Jag står redan på maxdos av magsårsmedicin så den kunde man inte öka. Jag fick Tradolan och Pamol utskrivet, innan jag blev utskriven i förmiddags.
Jag ska göra en ny gastroskopi om några veckor.
Men när opades du? Jag kom inte ihåg... är det länge sedan?