Inlägg från: Philippa |Visa alla inlägg
  • Philippa

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

pluvdo skrev 2011-01-06 09:10:25 följande:
    Tack för era svar. :)

Måste man sövas under operationen eller fungerar det med någon form av lokalbedövning? Och hur lång väntetid var det för er?
    Jag fick vänta 1 år och 10 månader...

Man sövs och man får andingshjälp under narkosen, likande respirator...
  • Philippa
    Jejja78 skrev 2011-01-07 11:01:56 följande:
    Hur länge efter op törs man prova kolsyra är så vansinnigt sugen på cola zero ! Slänger in frågan igen om jasmin ris oxså brukar det funka som opad ?
    Jag kan dricka kolsyrat i små mängder.... och jasminris funkar kanonbra för mig!
  • Philippa
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-07 17:19:05 följande:

Jag orkar inte mer nu... Mitt jävla magsår tar knäcken på mig. När f*n ska jag bli kvitt skiten?!

Jag ska börja arbetsträna på tisdag, efter 9 år som sjukskriven. Hur tusan ska det gå, då jag inte får behålla ngn mat, jag är så orkeslös. Den 1:a mars ska jag börja jobba på riktigt...

Men varför operar dom dig inte? Vad väntar dom på?
  • Philippa
    Jejja78 skrev 2011-01-07 20:27:55 följande:
    Hur länge efter op började ni äta färska grönsaker typ sallad och tomat ?
    När jag åt flytperioden så åt jag tomater och gurka.... ca 3 veckor efter op.... gick kanonbra!
  • Philippa
    lotta26 skrev 2011-01-10 09:03:52 följande:
    har ätit modifast i 8 dagar nu, o gick ner lite de första tre dagarna sen stanna vågen o nu går den upp i stället, nån mer som upplevt detta? de känns lite surt! :(
    Ska du ha mens inom kort? Då går vågen ofta upp lite....

Annars ska du även dricka 2-3 liter vatten om dagen... hur mycket dricker du?
  • Philippa
    METAMORPHOSIS skrev 2011-01-10 09:11:58 följande:

Fan... Får ingen hjälp... En ssk från Ersta ringde upp. Jesper (min läkare) är fullbokad, det går inte att få prata med honom. Jag får vänta tills den 20:e då han har satt upp mig på en telefontid. Eller söka akut..

Jag har kräkts i två dagar nu, p ga magsåret.

Då tycker jag att du ska söka akut... du kan inte ha det så här ända tills den 20 jan....!
  • Philippa
    Jenny N skrev 2011-01-10 12:25:27 följande:
    Jösses, att vara magsjuk och vara GBP-opererad är ingen hit!!

Fick åka in akut i början av förra veckan, hade inte fått i mig nått på flera dar och till slut svimmade jag.
    När jag kom in på akuten var jag totalt uttorkad och lades in med dropp, rasade 8 kilo på 10 dagar, usch har nog aldrig varit så orklös någonsin tidigare.
    Nu är jag hemma sjukskriven och måste börja gå upp igen, känns inte om det finns en enda muskel kvar i kroppen. 
    Det värsta är att jag har tidspress på att gå upp igen, ska göra om min bukplastik nästa månad och bör då vara tillbaka på trivselvikt igen.
    Snacka om omvänt problem mot vad man haft tidigare
    Usch, vad jobbigt du har.... kan du även kräkas efter op eller kommer det andra vägen?
  • Philippa
    Jennick skrev 2011-01-11 11:25:05 följande:
    Det är lite olika bud om hur mycket man måste gå ner på flytande innan operationen. Har det att göra med hur mycket övervikt man har, eller är det bara olika på olika ställen? 
    Hos oss beror det på hur stor övervikt du har...

Har du BMI över 50 får du flyta 4-5 veckor, har du övervikt under BMI 50 får du flyta 2-3 veckor.....inget krav hur mycket du ska gå ned.
  • Philippa
    Jennick skrev 2011-01-11 15:11:55 följande:
    Mår man verkligen så bra precis efter operationen? Jag hade nog förväntat mig att man skulle ha ont ett tag.
    Jag hade superont och behövde morfin ett helt dygn.... det tog ca 5-6 dagar innan jag kände mig som männiksa igen.
  • Philippa
    linaalice skrev 2011-01-12 11:13:31 följande:
    Hej allihop! :)
    Jag är lite orolig eller vad jag nu ska kalla det.. Det är 1,5 månad sedan jag opererades. Och jag har bara tappat 14 kilo (och då ingår dom som jag tappade vid flytandet). Vad ör normalt egentligen?
    Är det något fel på mig?
    Vet juh att det kan vara svårare att gå ner då man lider av typ 1 diabetes. Men när ska jag bli orolig på riktigt?
    Jag rör på mig, äter preciiis som jag blivit tillsagd, dricker vatten. Mår för övrigt superbra. Men vikten står stilla.  Detta knäcker mig. :(
    Tacksam för råd. :)
    Men 14 kg på 6 veckor är ju mer än 2 kg/veckan... tycker du det är dåligt??

Det är ju jättebra!
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)