Inlägg från: BigDaddy |Visa alla inlägg
  • BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Maxipaxi skrev 2010-04-23 14:42:25 följande:
    Inget negativt i sig. Men jag tror de flesta bär på vissa konservativa drag. Hur många muslimer i t.ex. Irak skulle vilja att Irak bleve kristnat?10, 20 eller 30; det spelar ingen roll. Det var ett tanke-exempel, ett sätt att pröva människors verkliga synpunkter.Folk snackar om främlingsfientlighet till höger och vänster, men jag är övertygad om att de allra allra människor hyser en viss misstänksamhet gentemot främlingar. Skulle du låta vilka främlingar som helst bo hemma hos dig, i din bostad? Om svar nej, så är du ju främlingsfientlig.
    Nu är ju inte Sverige ditt hem. Eller mitt. Utan vårt. Så det är vi som skall komma överrens om vilka som ska och inte ska komma in så att säga. Eller hur? Och till detta har vi det politiska forat att bestämma över detta på.
  • BigDaddy
    Hugful80 skrev 2010-04-25 09:21:40 följande:
    Tja, jag kan iallafall stava. Svordomar heter det.Du har ju skrivit själv att det inte är ämnat att vara en diskusisonstråd, därmed har den inget på ett diskussionsforum att göra, skitsamma vad ditt syfte påstår sig vara.Du kan försöka med ditt personliga korståg mot ett demokratiskt parti kritiskt mot massinvandringen. Det framgår ju ingenstans att det är "främlingsfientligt" som du påstår :)Lycka till! SD kommer med i riksdagen i höst och då bjuder jag på tårta!
    Kunde en avdankad greve och en dansbandspromotor snickra ihop ett parti och komma in i Riksdagen så ser inte jag SDs potentiella intåg som något ögonbrynshöjande. Populism finns det alltid grogrund för, särskilt i dåliga tider som denna ekonomiska kris vi gått igenom.

Du säger att det ingenstans framgår att SD är främlingsfientligt. I och med att jag visat passager ur bland annat deras partiprogram där man tydlligt kan läsa sig till att de har en främlingsfientlig agenda, uppbackat av diverse uttalanden av ledande partimedlemmar, så anser jag ditt påstående att "det framgår ju ingenstans att det är "främlingsfientlig"" saknar grund. Totalt.

Din potentiella, och villkorade, framtida generositet skyler inte dina argumentativa tillkortakommanden.
  • BigDaddy
    Hugful80 skrev 2010-04-25 09:21:40 följande:
    Tja, jag kan iallafall stava. Svordomar heter det.Du har ju skrivit själv att det inte är ämnat att vara en diskusisonstråd, därmed har den inget på ett diskussionsforum att göra, skitsamma vad ditt syfte påstår sig vara.Du kan försöka med ditt personliga korståg mot ett demokratiskt parti kritiskt mot massinvandringen. Det framgår ju ingenstans att det är "främlingsfientligt" som du påstår :)Lycka till! SD kommer med i riksdagen i höst och då bjuder jag på tårta!
    Jag glömde förresten att tacka för rättelsen! Det enda väsentliga du bidragit med av vad jag läst mig till hittils av dina alster.
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-25 10:16:52 följande:
    Jo, men varför ska man lyfta fram att SD är invandrarfientligt, det är väl glasklart och dom flesta är väl införstådda med det eller?SD är ett parti som lyfter fram frågor som ingen annan vågar ta fram och diskutera.INGET parta vidrör frågan om invandringen och INGET parti bemöter folkets negativa reaktioner i frågan om invandringen, det GÖR SD, tack och lov för det att NÅGON gör det, för invandrarna utgör en hel del av hela vårt samhälle, ekonomi och  ja...Har man MINSTA emot invandringen är man rasist, och det är svenskarna själva som har kapat det där. Vad säger man om svenskar som snackar så jääävla mkt skit och nervärderar svenskar? INGET, för det är tydligen helt ok, men säger jag nåt som e svensk nåt skit, eller mindre bra om invandrare, är jag rasist...så jävla sjukt.Tycker det e så jäkla löjligt att starta trådar där folk bara får utrycka hur mycket dom gillar invandringen och hatar andras eventuellt negativa åsikter i frågan om invandrare.Öööhh...Jepp, jag är emot invandringen på många sätt men e FAN inte rasist och ja...jag är nöjd över att SD finns med som ett alternativ ÄNTLIGEN!Men att det ska behövas....?
    Du säger att ingen av de andra partierna tar tag i invandringsfrågan. Är det verkligen så? Blir det så av att man säger att det är så? Jag vet med mig som ett faktum att alla partier har ett program för invandringen och diskuterar flitigt hur man skall göra. Att påstå att de inte gör det är felaktigt om man inte kan belägga sitt påstående. Arbetet kring integrationsfrågor, immigration, diskriminering och samhällsutveckling pågår ända upp till EU nivå. Jag tänkte ta ett exempel från vänsterpartiet, där de föreslagit personalliggare för att komma till rätta med skattefusk och svartjobb, två fenomen som oftast invandrare pekas ut som skyldiga till. Se sidan 12 i dokumentet. Se länkar nedan:

EU-Nivå: http://europa.eu/legislation_summaries/employment_and_social_policy/antidiscrimination_relations_with_civil_society/index_sv.htm
    Vänsterpartiets personalliggarförslag: http://www.vansterpartiet.se/images/stories/media/dokument/diverse/handlingsplan_mot_skattefusk_svartjobb_och_social_dumping.pdf
    Miljöpartiets integrationspolitik: http://www.mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=12284&number=69143

Ni kanske undrar varför jag ger exempel från just V och MP? Det är för att dessa två partier mer än något annat beskylls för att ha en laissez-faire attityd mot invandrare, deras brottslighet och avfärdar alla antydningar till att ställa krav på invandrare. Jag hoppas att jag nu visat att det i allra högsta grad pågår arbete och diskussioner hos andra partier för hur man skall tackla invandringen och göra den till det bästa möjliga för Sverige. Sverigedemokraterna har inte ensamrätt på detta och har aldrig haft det. Den som påstår det får belägga det också. Tills de gjort det är det enbart ett tomt påstående och inget annat.

Kostnader för invandringen har väl uppmärksammats nu i och med den ekonomiska krisen. Detta är ett vanligt fenomen, att främlingsfientliga och invandringskritiska partier får ett uppsving i ekonomiskt dåliga tider. Man vinner mycket på att antyda att de styrande undanhåller stora mängder pengar som kunde kommit de rättmätiga folket till del i dessa svåra tider. SD gör det genom att peka på att invandringen kan kosta Sverige så mycket som 300 miljarder kronor utan någon reell återbetalning. Att vi inte får veta det är en del av det konspiratoriska som SD försöker peka på är vad de styrande i Sverige ägnar sig åt. Genom att begränsa invandringen, eller få den att upphöra helt, så skulle alla de pengarna kunna användas till en rad andra ändamål. På pappret låter det ju helt oerhört. Men det är helt obelagt. Fullständigt. Att då betrakta SD som det parti som tar itu med invandringsfrågan när det så uppenbart rör sig om antaganden på lösa grunder när de gör det känns inte som att SD gör något bättre än de övriga partierna.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-25 11:36:38 följande:
    SD är ett nationalistiskt parti. Det föredrar massmedia att inte ta upp utan det talas i princip bara om främlingsfientlighet.Egentligen är det märkligare att det inte har funnits ett större uttalat nationalistiskt parti tidigare än att det finns ett nu.Det finns krafter som vill minska nationalstaternas roll i världen. Nu kommer det att ske en upptrappning av de krafter som INTE vill minska nationalstaternas betydelse.
    ABsolut. Men den här tråden som jag startade visar det främlingsfientliga som går att associera till SD, både vad gäller partiprogrammet och dess partimedlemmar. Ända upp till Jimmie. Frågan om varför vi inte haft ett nationalistiskt parti tidigare av uttalad art är för en annan tråd.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-25 11:52:13 följande:
    Är de som vill minska den utomeuropeiska invandringen till Sverige per definition främlingsfientliga?
    Jag har visat i min TS ovan att via den definition på FF som finns så har SD inslag av främlingsfientliga åsikter i sitt partiprogram och via uttalanden och åsikter hos sina partimedlemmar ända upp till partiledningen. Jag har också i en annan tråd visat att deras åsikt är hemmahörande i Britisk främlingsfientlig nationalism hos bland annat Enoch Powell. Har du läst den tråden?
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-25 19:40:38 följande:
    Om du läser hela inlägget så kanske du hade fått med mitt sista citat 'jag ville mest bara påpeka detta'. För övrigt behöver du inte förklara för mig vad rasist är. Jag har inga problem med att hålla isär dom olika betydelserna, även om du hemskt gärna vill påskina det.Kul för dig!
    Nenne, vad manade dig till att tala om rasism här inne om ingen annan gjort det? Jag är bara nyfiken på vad som fick dig att skriva om det.
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-25 15:35:50 följande:
    Aa, det diskuteras säkert hej vilt i dom olika partierna, men vad händer då? Sker något som verkar tillfredställande för folket, och har det blivit NÅGON handling i frågan? Presentera det GÄRNA för mig, du som vet.Det är ju inte direkt så att invandringen startade igår och att det kommit som en chock för partierna idag, eller? Dom LÄR ju veta hur stort motstånd som faktiskt finns i frågan om att ta in invandrare hejvilt från höger å vänster.....Sen tillhör inte jag den kategorin som gnäller på invandrarna för nån ekonomisk kris, jag gnäller på invandringen för att dom inte respekterar vårt land.Dock INTE alla, men på tok för många...för att jag skulle vilja att en enda krona skulle gå vidare till dom.Exempel: Skicka hem brottslingarna, skicka hem dom som inte vill jobba eller lära sig språket, skicka hem dom som inte respekterar VÅRT land.Dom andra....är hjärtligt välkomna, fast i en mindre skala än det som sker-TACK!Om det inte funnnits ett missnöje, hade aldrig ett parti som SD startats och dom hade aldRIG fått några väljare heller! Är inte det en 'vink' nog att faktiskt göra nåt åt PROBLEMET? Än att sticka huvet i sanden och skita i hur det har blivit?Inser man inte att det finns en grymt stor besvikelse i att INGEN har lyssnat på folket, så blir det såhär! Enkelt!Jag håller inte med dig, allt du skriver har jag redan hört och lägger inte så mkt vikt vid det.Du är JA till invandringen och verkar trivas med hur våra övriga partier behandlar frågan och jag är NEJ till invandringen och anser att dom övriga partierna inte behandlat frågan på ett tillfredställande sätt. Vi kommer inte längre.
    "SD är ett parti som lyfter fram frågor som ingen annan vågar ta fram och diskutera.
    INGET parta vidrör frågan om invandringen och INGET parti bemöter folkets negativa reaktioner i frågan om invandringen, det GÖR SD, tack och lov för det att NÅGON gör det, för invandrarna utgör en hel del av hela vårt samhälle, ekonomi och  ja..."

Ovanstående är ett citat från ett av dina inlägg. Jag har genom mitt inlägg påvisat att de två partier som får mest kritik för att vara slappa mot invandringen har långtgående program och diskussioner kring invandring, integration och den ekonomiska betydelsen för invandring. Jag har visat dessutom på konkreta åtgärder som dessa program och diskussioner lett till i exemplet från vänsterpartiet med personalliggare som inbringat nästan en halvmiljard kronor extra i skatteintäkter. Detta koncept skall nu expanderas till att inkludera flera delar av service sektorn än de som hittils stått som underlag för experimentet. Tanken är att komma till bukt med skattefusk och svartjobb som utgör stora ekonomiska förluster för samhället och där många gånger finger pekas på invandrare som förövare av denna typ av brottslighet. Jag har highlightat de delar av dina inlägg som jag anser att jag konkret och tydligt besvarat med exempel från det kanske mest kritiserade partiet från etnonationalistiskt håll. Jag menar på att om de, vänsterdrägget, har visat sådana krafttag så kan man ju anta att moderaterna och fp inte ligger långt efter. Jag kanske ska leta upp exempel från dem också eller räcker det jag visat för att du kan tänka dig erkänna att jag påvisat det du frågat efter?

Det glädjer mig att du inte gnäller på invandrare för att det är eknomisk kris i landet. Det låter som en vettig inställning i mina öron.

Så vitt jag vet som skickas folk som har uppehållstillstånd hem om de begår grova brott.

Det är synd att du väljer att dra ett streck i sanden framför mig. Jag hade gärna diskuterat frågan vidare. Jag har annars en rad frågor jag skulle vilja ställa dig.
  • BigDaddy
    Argo skrev 2010-04-25 16:55:06 följande:
    Fast då kanske du ska ha lite färskare information än fyra år gamla citat från enstaka företrädare?Lägg upp partiprogrammet och citat från ex partiledaren som är kanske 1-2 år gamla istället så ger du nog en mer rättvis bild. För fyra år sedan var miljöpartiet emot EU. Att delge sådan information om MP säger inte så mycket om deras inställning till EU idag. Om du förstår poängen.
    Men Argo, nu blir jag besviken. Mitt allra första exempel är just taget från partiprogrammet. Och jag har citat från Jimmie Åkesson med, inklusive hans "debattartikel". Du har väl läst min TS hoppas jag?
  • BigDaddy
    Argo skrev 2010-04-25 16:12:01 följande:
    Är den här tråden en del av denna kampanj?www.umr.nu/"Ungdom Mot Rasisms stora satsning 2010 är kampanjen Rösta Demokratiskt! Vi vill verka för att rasismen hålls utanför riksdagen och riksdagen hålls borta från rasismen."
    Detta verkar vara ett bra initiativ. Dock har jag inget med dem att göra. Fast jag ska nog titta närmare på det! Tack för länken!
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!