• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-17 00:41:52 följande:
    Du menar sådana som inte är olagliga men som ändå skapar problem? Vet inte riktigt vilka du menar då?
    Finns många.
    Känns onödigt att förneka att det finns värderingar hos grupper eller och individer som skapar problem.
    Inom skolan t ex. Många invandrare elever upplever enorma kulturkrockar mellan skola och hemlivet. Av väldigt många orsaker. Detta resulterar i att föräldrarna misslyckas med att se det nyttiga och nödvändiga med barnens utbildning och de får passa småsyskon istället.
    Har många vänner som vittnat om denna krocken och har varit på många skolor där föräldrarna inte alls tar barnets skolgång på allvar. Exempel med en elev som borde vara särskoleplacerad (enl utredning) men föräldrarna vägrade eftersom hon då aldrig skulle bli gift.
    Någon presenterade en undersökning häromdagen som jag kände igen, som visar på att många unga invandrarkvinnor känner att de inte kan välja partner. Osv.
    De flesta som arbetar med dessa frågor är just invandrare och oftast invandrarkvinnor, för ingen annan vågar ta i dessa frågor med tång.

Har min somaliska väninna som exempel igen, där kvinnorna verkligen stöttar varandra och vågar gå nya vägar, men där hennes kompis man ändå var den som stöttades av omgivningen efter att han våldtagit henne eftersom "en man ej kan våldta sin hustru". Osv.

Det går hur bra som helst att snacka om detta om man inte gneraliserar, vilket man inte har någon anledning att göra. Detta handlar om grupper inom grupper och så länge ingen vågar prata om problemen, kommer de aldrig försvinna och jag känner att det är dessa kvinnors rättighet att bli uppmärksammade.

Visst, mycket regleras i lag, skolplikt osv. Men det fungerar inte riktigt så i praktiken.

Jag vidhåller dock att trots detta, delar de allra flesta, de flesta grundläggande värderingarna. Dialogen vi behöver som jag skrev om tidigare, är just för att folk ska våga ta i problemen och också se, att det inte handlar om "alla somalier "alla araber" osv.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-17 00:41:52 följande:
    Du menar sådana som inte är olagliga men som ändå skapar problem? Vet inte riktigt vilka du menar då?
    Däremot tror jag inte man kan vara så generell som de flesta är, gällande dessa värderingar. Det var lite min poäng, hoppas den framgick.

Jag saknar lite det i Sverige.
    Man måste kunna få sin cykel snodd utan att det ska vara relevant vem som snodde den liksom...
  • Nice Girl Wrong Place
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:54:11 följande:
    Finns många.
    Känns onödigt att förneka att det finns värderingar hos grupper eller och individer som skapar problem.
    Inom skolan t ex. Många invandrare elever upplever enorma kulturkrockar mellan skola och hemlivet. Av väldigt många orsaker. Detta resulterar i att föräldrarna misslyckas med att se det nyttiga och nödvändiga med barnens utbildning och de får passa småsyskon istället.
    Har många vänner som vittnat om denna krocken och har varit på många skolor där föräldrarna inte alls tar barnets skolgång på allvar. Exempel med en elev som borde vara särskoleplacerad (enl utredning) men föräldrarna vägrade eftersom hon då aldrig skulle bli gift.
    Någon presenterade en undersökning häromdagen som jag kände igen, som visar på att många unga invandrarkvinnor känner att de inte kan välja partner. Osv.
    De flesta som arbetar med dessa frågor är just invandrare och oftast invandrarkvinnor, för ingen annan vågar ta i dessa frågor med tång.

Har min somaliska väninna som exempel igen, där kvinnorna verkligen stöttar varandra och vågar gå nya vägar, men där hennes kompis man ändå var den som stöttades av omgivningen efter att han våldtagit henne eftersom "en man ej kan våldta sin hustru". Osv.

Det går hur bra som helst att snacka om detta om man inte gneraliserar, vilket man inte har någon anledning att göra. Detta handlar om grupper inom grupper och så länge ingen vågar prata om problemen, kommer de aldrig försvinna och jag känner att det är dessa kvinnors rättighet att bli uppmärksammade.

Visst, mycket regleras i lag, skolplikt osv. Men det fungerar inte riktigt så i praktiken.

Jag vidhåller dock att trots detta, delar de allra flesta, de flesta grundläggande värderingarna. Dialogen vi behöver som jag skrev om tidigare, är just för att folk ska våga ta i problemen och också se, att det inte handlar om "alla somalier "alla araber" osv.
    *invandrarelever menar jag såklart haha...
  • Driftwood

...

Jag är nog naiv i det att jag har svårt att acceptera detta. Känns som det finns ett konkret problem här hur lagen efterföljs som borde gå att lösa. Måste finnas liknande problem som inte ens går att hänföra till kulturella skillnader.
    Detta tror jag är svårare. Vad som händer inom "husets" väggar kommer nog alltid vara svårt för samhället att ta hand om. Men jag ser problemet här även, men ser inte det som samhällets ansvar när offret inte anmäler. 
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:58:28 följande:
    Man måste kunna få sin cykel snodd utan att det ska vara relevant vem som snodde den liksom...
    Jo, verkligen
  • Nice Girl Wrong Place

Ja, såklart det finns liknande problem. Men jobbar man eller på andra sätt är aktiv inom skolan är det att pissa på dessa elevers framtid att inte uppmärksamma problemen. Det handlar om föräldrars väderingar och det är ett sådant tydligt mönster. Detta är svåra frågor. Ingen vågar riktigt prata om dem. Somnar snart här. Kanske utvecklar jag i morgon. Vill förtydliga att jag anser SD eller annat främlingsfientligt parti minst lämpade att hantera dessa frågor...

• Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 01:20:15 följande:
    Ja, såklart det finns liknande problem. Men jobbar man eller på andra sätt är aktiv inom skolan är det att pissa på dessa elevers framtid att inte uppmärksamma problemen. 
    Detta skall jag fundera på.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 01:20:15 följande:
    Somnar snart här. Kanske utvecklar jag i morgon. 
    Gör gärna det, du är både kunnig och klok
  • Neod
    BigDaddy skrev 2011-08-16 21:33:06 följande:
    Jag ser en rad påståenden här som jag ska försöka så kort som möjligt behandla. Det första är påståendet att vi, svenska folket, inte haft någon möjlighet att ha en röst i invandrings och flyktingfrågan. Jag är inte säker på exakt vad du menar? Vi har haft ett antal mandatperioder där ställningstagandet från olika partier varit varierande vad gäller invandrings och flyktingpolitiken. Men, med tanke på både de åtaganden vi gjort rent formellt och på den logiska förlängning av en rad ställningstaganden rent politiskt/ideologiskt så följer också den invandrings-och flykting politik vi har sett de senaste årtionden.

Jag kan inte se hur vi annars ska stödja koncept som bland annat innebär fri rörlighet för varor och tjänster, öppenhet och tolerans, mänskliga fri- och rättigheter och samtidigt göra Sverigedemokrater, Nationaldemokrater och Svenskpartister nöjda. Det är väl själva kruxet och något de själva också inser. Om man tittar på deras respektive program (budgetförslagen inkluderat) så inser man detta. De har inga konkreta förslag utan de kan enbart, precis som du, leta indicium för sin ståndpunkt att vi ska minska invandringen till ett minimum och främst då den från utomeuropeiska källor. Parat då med att aktivt motarbeta islam och indirekt muslimer.

Det glädjer mig dock att se att du, liksom många av oss, har insett att vi har ett demografiskt problem. Det är tyvärr rätt många av de övriga SDsympatiserande forumdeltagarna som jag talat med som inte anser att något sådant problem föreligger.

Ovanstående behandlar även de referenser du ger till den Kuba-födde nationalekonomen och doktoranden. Det är också viktigt att påpeka att man kan inte ta ett land och carte blanche jämföra med andra länder. De siffror som du citerar berör den undersökning som Borjas genomfört. Du är säkert medveten om att andra tagit fram helt andra siffror. Därmed är de citerade delarna enbart representanter för just Borjas syn. 

USA har varit världens starkaste ekonomi länge och de omskakningar vi ser där har jag inte sett några som helst stöd för är resultatet av det Borjas påstår. Kina och Indiens ökade ekonomiska roll på världsmarknaden har mer med det att göra än något annat.

Inte heller har vi iSverige dåliga finanser eller en icke-fungerande marknad utan är snarare mycket välrustade och har en elasticitet som är få förunnat.Trots den påstådda "massinvandringen", trots den påstådda våldtäktsepidemin, trots islamhotet (det största hotet mot Sverige sedan andra världskriget), trots MENA-invandringens påstådda totala meningslöshet, trots misshandel och personrånsvågorna som likt japanska tsunamis veckovis översköljer vårt land om man får tro SDsympatisörer som P.I (eller FLs dito), trots sjuklöverns massförräderi mot sitt eget folk med gammelmedia i släptåg, trots allt vänsterflum och annat patrask som fått styra och lura det svenska folket av sina pengar och välmåga så att vi står på den ekonomiska ruinens brant (eller i alla fall kan se kanten tydligt). Trots allt detta så är fakta tydliga för alla att se angående vår ekonomi. Jag har hittils inte sett detta något motsägelsefulla förklaras av någon av mina SDsympatiserande, etnonationalistiska forumdeltagare. Men du kanske blir först ut?   
    Jag har aldrig hört talas om att svenska folket någsin tillfrågats om våra åsikter gällande flykting & invandringspolitiken. Den "variation" du skriver om har varit ytterst liten och endast rört enskilda detaljer i denna politik , det aldrig funnits något alternativ innan SD dök upp på den politiska scenen , utan sjuklöverpartierna har stått enade som en man gällande de principiella riktlinjerna angående invandrings & flykting politiken.

Ditt resonemang är för mig mycket svårt att förstå, antar (du får rätta mig om jag har fel) att du syftar på de sk "fyra friheterna?

sv.wikipedia.org/wiki/De_fyra_friheterna

Det handlar ju om friheter för EU.s egna medborgare, vad jag med flera vänder mig emot är den omåttliga utomeuropeiska invandringen till Sverige, vad har det med de fyra friheterna för EU.s medborgare inom EU att göra?

Jag motsätter mig inte invandring i princip, däremot har jag synpunker på takten och omfattning av invandringen. Det har under de senaste två decennierna varit mer än vad Sverige kunnat klara på ett bra sätt. Det handlar då inte bara om kostnader rent ekonomiskt, det handlar också om integrationen i vårt samhälle. Som alla vet har vi fått en enorm boendesegregring och stora sociala problem med bidragsberoende och kriminalitet.

Det är vettigare att nykomlingar tar seden dit de kommer än att man gör om systemet enligt vad som passar alla nykomlingar bäst. Detta utesluter givetvis inte att nykomlingarna kan förändra systemet i bättre fungerande riktning om förslagen faller i god jord. Men det blir både billigare och enklare att alla nyanlända grupper lär sig den svenska kulturens koder än att alla infödda och alla nyanlända lär sig varandras koder."

Thomas Gür

Jag anser vi att vi ska försöka reglera invandringen kvantitativt, vi  ska ställa upp vissa kriterier för vad som ska ge PUT. Ett kriterium kan de vara att vederbörande ska vara en tillgång, men det behöver inte vara så. Beträffande arbetskraftsinvandring har det kriteriet gällt - man ska vara efterfrågad på den svenska arbetsmarknaden.Beträffande flyktinginvandringen gäller inte det. Flyktingar tas inte emot därför att de skulle vara en tillgång och en resurs. De kommer hit därför att de behöver en fristad, de flyr undan förtryck. De kommer för sin egen skull, inte för Sveriges skull. Sverige ställer upp, inte för att det är ekonomiskt lönsamt, utan därför att vi vill hjälpa förföljda.Dvs så är det i princip, detta är tanken med flyktingpolitiken. En annan fråga är: hur många av dem som sökt och asyl och sedan fått uppehållstillstånd är i verkligheten "flyktingar"?

I många fall kan detta inte kontrolleras, eftersom man gjort sig av med sina id-handlingar.Det krävs ingen större fantasi för att föreställa sig att materiella faktorer också har betydelse. Om ett PUT i Sverige ger månadsinkomster som flera gånger om överstiger den årsinkomst man kunnat nå i hemland, då ger detta naturligtvis ett incitament att försöka ta sig till Sverige.I någon bemärkelse har kanske alla som tagit sig till Sverige behov av att få komma hit, annars hade de inte gjort sig besväret. Med en tillräckligt vid flyktingdefinition kan 100-tals miljoner människor i världen göra anspråk på asyl i Sverige, om de bara lyckas ta sig hit. Men det kan inte i rimlighetens namn råda någon slags global allemansrätt till Sverige och svenska skattepengar.

"Att vi inte i Sverige har dåliga finanser eller en icke-fungerande marknad utan är snarare mycket välrustade och har en elasticitet som är få förunnat." Är knappast den utomeuropiska massinvandringens förtjänst, det är så att vi lyckas med detta TROTS denna stora invandring, eller har du siffror på den stora utomeuropeiska gruppens stora ekonomiska lönsamhet för Sverige? Trots att t.o.m. finansminister Anders Borg noterat att socialbidragsberoendet bland invandrare är så högt som 50% drivs en argumentering att det svenska samhället av ekonomiska skäl skulle behöver ytterligare (utomeuropeisk)invandring.

Ja, vi HAR ett demografiskt problem i Europa, men det löser vi inte genom din och dina likars recept, utomeuropeisk massinvandring av bidragstagare. Vad vi behöver är incitament för befolkningen att föda mer barn och de immigranter vi tar hit skall vara högutbildade inom områden där det verkligen behöv arbetskraft och skall kunna sättas i arbete i princip så fort de anländer. Att tillåta en massinvandring av människor som i praktiken måste försörjas på livstid istället fölr att bidra kommer naturligtvis i längden leda till ekonomisk kollaps förutom alla de sociala implikationer som denna invandring har på våra samhällen.

(Här behöver vi väl inte hänga upp oss på några särskilda siffror. För mig är ”massinvandring” synonymt med en alltför stor invandring.)

Alla dessa påståenden om massinvandringens ekonomiska "nödvändighet" är en sanning med stor modifikation.
    Storbritannien har liksom Sverige generöst öppnat sina gränser för invandrare. Utöver den moraliska principen om en generös invandrarpolitik har budskapet till väljarkåren om invandringens nationalekonomiska fördelar i mångt och mycket varit desamma i de två länderna. Men den rapport som det ekonomiska utskottet i överhuset lagt fram på egen begäran har slagit ner som en bomb i det politiska etablissemanget, och kraftigt påverkat debatten.
    Efter åtta månaders arbete, intervjuer med ett sjuttiotal organisationer och djupdykningar i all tillgänglig statistik kom de väl så kvalificerade lorderna – bland annat två föredetta finansministrar, en föredetta riksbankschef – fram till att immigrationen inte haft någon som helst positiv inverkan på ekonomin och att regeringens slutsatser byggde på ovederhäftig och vinklad statistik. Labour-regeringens hållning att immigrationen medfört ökade vinster för den brittiska ekonomin, i storleksordningen sex miljarder pund per år, ifrågasätts starkt av rapporten

1. Invandringen har gett en tillväxt i ekonomin.
    Självklart växer ekonomin, säger rapporten, om nära en halv miljon arbetsvilliga tillströmmar varje år, men för att få fram den reella ökningen bör man enligt lorderna titta på inkomsten per capita i stället. Och här har ingen större skillnad skett, tvärtom, de lägsta inkomsttagarna har fått det sämre ställt. Och ser man enbart på inkomst per infödd medborgare sjunker siffran ännu mer.

2. Invandringen gör att staten får högre skatteintäkter
    Inte heller detta stämmer. Regeringen menar att invandrarna tillför den offentliga sektorn mer än de utnyttjar den. Här finns få tillgängliga data, men rapporten påpekar att det gäller enbart för de invandrare som är i arbete. Ofta kommer invandrarna med sin familjer, som i sin tur belastar den offentliga sekorn. Lorderna räknar med att ökade bidraget till skattekistan uppvägs av de ökade kostnaderna för de medföljande i form av hyresbidrag, sjukvård, skolor etc.

3. Invandringen kommer att bidra till framtidens pensionskostnader
    En dubbelbluff. Detta är ett problem som inte invandringen kan lösa. Invandrarna kommer ju en dag också bli pensionärer. Det enda sättet att kunna betala utlovade pensioner är att höja pensionsåldern. Det är helt fel att tro att en ökad invandring kan minska det växande betalningstrycket av framtida pensioner.

www.publications.parliament.uk/pa/ld200708/ldselect/ldeconaf/82/82.pdf
  • BigDaddy

"Om man måste mena det på individnivå så är verkligen varken jag eller SD främlingsfientliga - och det tror jag även du förstår. Det skulle vara ett totalt absurt påstående. Menar man på gruppnivå i.e "stora grupper människor från vissa kulturer är sämre lämpade för att passa in i det svenska samhället än andra" som både jag och SD gör så är det helt sant."

Hur menar du att SD håller isär grupp och individ här? Eller du själv för den delen? SD själva gör åtskillnad på svensk och svensk medborgare vilket redan där är en individbaserad (inte gruppbaserad) uppdelning. Jag finner inget stöd för att denna uppdelning inte appliceras även när det kommer till individer från en kultur eller en grupp individer från en kultur.

Kultur som begrepp är brett och innefattar många olika koncept. Du försöker beskriva hur du kan ta hänsyn till detta samtidigt som du gör åtskillnad på individ och grupp mha det beskrivna hänsynstagandet (hundexemplet). Om vi tittar på just det exemplet med hundarna så tycker jag det är utmärkt i att det illustrerar mer vad personen som ger exemplet har för förutfattade meningar än vad det säger om det egentliga förhållandet mellan hundarna.

En korrekt jämförelse skulle snarare vara att säga att aggression från en Rottweiler har långt värre konsekvenser, generellt, än motsvarande från en Chihuaha. Det finns dock inget belägg för att Rottisar skulle vara mer aggressiva än Chihuahuor utan anekdotala evidens talar om att mindre hundar uppvisar större aggressivitet för att kompensera för sin storlek. Något större hundar inte alls känner samma behov av. Fast just hundar är inte mitt forté så jag hoppas vi kan släppa det där. Jag har några länkar som visar att just Chihuahuor faktiskt har aggressionsproblem som ett typtecken för den rasen men poängen jag försöker göra, Morse, är att du och SD snarare avslöjar förutfattade meningar och förhastade slutsatser än ni faställer vad det egentliga tillståndet av tingen är.

Jag förstår att du reagerar på etiketter och det tror jag bara är naturligt. Jag har inte menat denna tråd till att handla om etiketter utan ursprungstanken var att visa att konceptet "främlingsfientlighet", så som beskrivits och definerats, har fått ett "ansikte" i partiet SD. Detta baserat på såväl deras eget partiprogram som uttalandet av ledande företrädare för partiet.

• Tobias Billström
    BigDaddy skrev 2011-08-18 01:29:48 följande:
    "Om man måste mena det på individnivå så är verkligen varken jag eller SD främlingsfientliga - och det tror jag även du förstår. Det skulle vara ett totalt absurt påstående. Menar man på gruppnivå i.e "stora grupper människor från vissa kulturer är sämre lämpade för att passa in i det svenska samhället än andra" som både jag och SD gör så är det helt sant."

Hur menar du att SD håller isär grupp och individ här? Eller du själv för den delen? SD själva gör åtskillnad på svensk och svensk medborgare vilket redan där är en individbaserad (inte gruppbaserad) uppdelning. Jag finner inget stöd för att denna uppdelning inte appliceras även när det kommer till individer från en kultur eller en grupp individer från en kultur.

Kultur som begrepp är brett och innefattar många olika koncept. Du försöker beskriva hur du kan ta hänsyn till detta samtidigt som du gör åtskillnad på individ och grupp mha det beskrivna hänsynstagandet (hundexemplet). Om vi tittar på just det exemplet med hundarna så tycker jag det är utmärkt i att det illustrerar mer vad personen som ger exemplet har för förutfattade meningar än vad det säger om det egentliga förhållandet mellan hundarna.

En korrekt jämförelse skulle snarare vara att säga att aggression från en Rottweiler har långt värre konsekvenser, generellt, än motsvarande från en Chihuaha. Det finns dock inget belägg för att Rottisar skulle vara mer aggressiva än Chihuahuor utan anekdotala evidens talar om att mindre hundar uppvisar större aggressivitet för att kompensera för sin storlek. Något större hundar inte alls känner samma behov av. Fast just hundar är inte mitt forté så jag hoppas vi kan släppa det där. Jag har några länkar som visar att just Chihuahuor faktiskt har aggressionsproblem som ett typtecken för den rasen men poängen jag försöker göra, Morse, är att du och SD snarare avslöjar förutfattade meningar och förhastade slutsatser än ni faställer vad det egentliga tillståndet av tingen är.

Jag förstår att du reagerar på etiketter och det tror jag bara är naturligt. Jag har inte menat denna tråd till att handla om etiketter utan ursprungstanken var att visa att konceptet "främlingsfientlighet", så som beskrivits och definerats, har fått ett "ansikte" i partiet SD. Detta baserat på såväl deras eget partiprogram som uttalandet av ledande företrädare för partiet.
    Neod - Storpappa = 1-0

Storpappa ! Har inte orkat läst senaste inläggen då jag jobbar mkt övertid nu för att dom 26- åriga flyktingbarnen ska få mera skattemedel att röra sig med, nog om det. Har du svarat på frågan om vart ditt hat och förakt mot oliktänkande människor kommer ifrån? Antar att SD.s politik är väldigt främmande för dig , kan man säga att du är främlingsfientlig i grund och botten? Vad säger kommunistblaskan EXPO om detta ... kan främlingsfientlighet bara riktas åt ett håll ?
  • FMGA

Puffar för denna trådstart, kanske mest för att balansera diverse spam som tycks ha irrat fram enda till politikforumet. Och den här tråden bör ju dessutom alltid hållas levande.

Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!