• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-17 00:04:29 följande:
    Jag tycker du har en bra poäng i att det som är farligt regleras i lagen. Annars är assimilering tråkigt, bättre att berika vår gemensamma kultur, tycker jag.
    Jag tycker man förenklar alla problem vi har i samhället med att det är "kulturella företeelser" och att dessa liksom går att assimilera bort.
  • Morse
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-16 23:19:29 följande:
    I ditt första inlägg lät det faktiskt som att du menade att avrättning av homosexuella är kultur, efter som du skrev att det var ett "kulturells inslag".
    Om människor är kulturbärare och därför mindre lämpliga för vårt samhälle, flyr de från en kulturella inslag, precis som du skrev.
    Här kommer ju promblematiken med vad kultur är in.
    Allas grundläggande värdringar är ganska lika faktiskt. Inte helt, men i stora drag. De flesta värderingar som skiljer sig och skulle vara direkt skadligt för vårt samhälle är reglerade i lag.

Kultur är som sagt inte statiskt. Kultur är vad vi är, hur vi pratar, rör oss, kommunicerar, lever etc.
    Hur menar du att assimilering skulle hjälpa här? Jag antar att du efterlyser det, eftersom vi måste bli av med alla knäppa kulturella värderingar. Frågan är då, om assimilering (hur detta magiska ska gå till vet ingen fortfarande), kan döda hemska väderingar hos individer? Eller hur den ska göra det?
    Ta kvinnlig könsstympning, bara för skojs skull.  Jag skulle vilja påstå att i stort sett alla somalier jag känner, i min ålder, är könsstympade och vittnar om hemskheten och svär på att de aldrig skulle utsätta sina döttrar för liknande. Även synen på kvinnans sexualitet gör små tysta uppror hos den yngre somaliska befolkningen, speciellt bland kvinnor och jag skulle påstå att det är hos männen de största problemen ligger. De har nämligen inget att vinna på det.
    Jag tog upp detta exempel för att det är något jag sett på nära håll, men också för att det diskuteras kvinnosyn ofta när man diskuterar kultur och värderingar som är oönskade i Sverige.
    Frågan är hus assimilering ska omprogramera dessa män?

Jag tror snarare lösningen är att bygga broar i samhället, kämpa för en öppen dialog om/i dessa frågor, alla kulturella inslag är inte av ondo och assimilering betyder att överge sin kultur för majoritetskulturen.

Att bevara sin kultur och samtidigt anpassa sig till det nya samhället, är inte alls omöjligt. Eftersom kulturen inte är statisk och väderingarna skiftar ofta mellan generationer.

Lite rörigt inlägg kanske...
    Som alltid när det är uppenbart att det finns vissa starkt negativa tendenser inom vissa kulturer så blir svaret något i stil med "kultur är svårdefinierat", "vad är egentligen kultur?". Det negativa verkar plötsligt inte ha med kultur att göra alls.

Ja ditt inlägg var rörigt och det är inte en assimileringsdebatt jag efterlyser men jag har skrivit ett långt inlägg om assimilering tidigare som jag skall försöka hitta och klistra in här.

Under tiden lämnar jag dig med frågan: Anser du att alla kulturer är exakt lika lämpade för varje samhälle? Finns det någon aspekt/influens ur en viss kultur som kan räknas som positiv eller negativ?
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:06:55 följande:
    Jag tycker man förenklar alla problem vi har i samhället med att det är "kulturella företeelser" och att dessa liksom går att assimilera bort.
    Det är så mycket som är märkligt med assimileringsbegreppet. Dels att det inte beaktar människor som individer dels att det likt en helig gral skulle lösa problem.

Människor är lata av naturen(inget negativt med det, man skall inte slösa energi i onödan) och väljer ibland lösningar som ser bra ut på pappret men som inte är genomtänkta. Det är mänskligt det också.
  • Nice Girl Wrong Place
    Morse skrev 2011-08-17 00:10:33 följande:
    Som alltid när det är uppenbart att det finns vissa starkt negativa tendenser inom vissa kulturer så blir svaret något i stil med "kultur är svårdefinierat", "vad är egentligen kultur?". Det negativa verkar plötsligt inte ha med kultur att göra alls.

Ja ditt inlägg var rörigt och det är inte en assimileringsdebatt jag efterlyser men jag har skrivit ett långt inlägg om assimilering tidigare som jag skall försöka hitta och klistra in här.

Under tiden lämnar jag dig med frågan: Anser du att alla kulturer är exakt lika lämpade för varje samhälle? Finns det någon aspekt/influens ur en viss kultur som kan räknas som positiv eller negativ?
    Jo men det blir givetvis en assimileringsdebatt när du påpekar att vissa kulturella inslag är av ondo och dessa människor passar inte in såvida de ej assimiliseras. Min poäng är då att saker som avrättning av homosexuella regleras i svensk lag.
    Min poäng var också att människor med tvivelaktiga värderingar oftast är de som inte kommer ut i samhället och rör sig bland andra människor, utan fastnar i förorten, blir arg på Sverige och borrar in sig än djupare i vad som är bekvämt, vilket ibland kan vara mer extrema åsikter.
    Många vittnar t ex i hur föräldrarna värnar mer om gamla värderingar i det nya landet (Sverige) eftersom det är en trygghet. Extrema åsikter växer fram ur samhället.
    Det svenska samhället är öppet och tolerant och jag sr inte varför vi ska sluta vara det. Öppet betyder inte att vi ska omfamna en massa skit, utan att vi ska kämpa för att öppenheten aldrig äventyras av förtryckande väderingar.
    Utbildning, öppenhet, möten mellan människor, det är vad vi behöver.
    Inte assimilering.

Jag anser inte att människor tar med sig en kultur helt och hållet. Jag anser kultur ett så vitt och stort begrepp att jag inte kan svara på din fråga.
    Jag anser det heller inte direkt handla om kultur, utan om samhället i stort. Man får givetvis värna om sin kultur och kulturella identitet, men inte omsära flickor eller avrätta homosexuella t ex.
    Hur ska detta assimileras bort?
    Jag tycker mig ha en mycket relevant poäng i all kultur är svårdefinerat.
    Dina frågor känns helt irrelevanta.

Jag kan inte dissekera en kultur på det viset.
  • Morse
    Driftwood skrev 2011-08-17 00:20:06 följande:
    Det är så mycket som är märkligt med assimileringsbegreppet. Dels att det inte beaktar människor som individer dels att det likt en helig gral skulle lösa problem.

Människor är lata av naturen(inget negativt med det, man skall inte slösa energi i onödan) och väljer ibland lösningar som ser bra ut på pappret men som inte är genomtänkta. Det är mänskligt det också.
    Det där låter bara som tomma ord. Du tycker alltså man borde ta bort de introduktionskurser till svenska samhället som redan finns eftersom "det inte betraktar människor som invdivider"? Bara för en eller flera av dessa individer redan kan det som kurser ger betyder det inte att dessa kurser inte ger en markant förbättring överlag. I princip alla andra länder har också dessa kurser och det är nödvändigt för att förstå sig på ett nytt samhälle bättre, på gruppnivå (alltså det som räknas).

Jag har sett flera insinuanta frågor som tyder på att jag tror att assimilation skulle lösa alla problem, nu kanske du inte menade just mig men känner mig ändå delvis träffad och bemöter det med att jag verkligen inte tror det. Det är bara en förbättring, och förbättringar skall man alltid sträva efter.
  • Nice Girl Wrong Place
    Driftwood skrev 2011-08-17 00:20:06 följande:

Ja jag tror att det är samhället och framförallt då "det nya" samhället som är med och indirekt skapar många av dessa värderingar man vill assimilera bort.
    Mycket av problematiken är den av samhällsdynamiken.
    Vi ska ju heller inte förneka att det finns många värderingar som sätter käppar i hjulet. Frågan är hur dessa ska assimileras bort
  • Nice Girl Wrong Place
    Morse skrev 2011-08-17 00:29:23 följande:
    Det där låter bara som tomma ord. Du tycker alltså man borde ta bort de introduktionskurser till svenska samhället som redan finns eftersom "det inte betraktar människor som invdivider"? Bara för en eller flera av dessa individer redan kan det som kurser ger betyder det inte att dessa kurser inte ger en markant förbättring överlag. I princip alla andra länder har också dessa kurser och det är nödvändigt för att förstå sig på ett nytt samhälle bättre, på gruppnivå (alltså det som räknas).

Jag har sett flera insinuanta frågor som tyder på att jag tror att assimilation skulle lösa alla problem, nu kanske du inte menade just mig men känner mig ändå delvis träffad och bemöter det med att jag verkligen inte tror det. Det är bara en förbättring, och förbättringar skall man alltid sträva efter.
    Men är dessa introduktionskurser del av assimilering?
    Det tycker jag inte alls. De är en del av integreringen.
  • Driftwood
    Det där låter bara som tomma ord. Du tycker alltså man borde ta bort de introduktionskurser till svenska samhället som redan finns eftersom "det inte betraktar människor som invdivider"? 
    Ser inget problem med att ha kurser, så länge det är valfrit att gå dem. 
    Nej, jag menade inte dig. Har faktiskt inte läst hela tråden(lat)

Jag vet inte vad du lägger i begreppet assimilering, för mig är det ett tomt ord. Det är i så fall de ingående delarna i denna assimilering som är intressanta.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:31:23 följande:
    Vi ska ju heller inte förneka att det finns många värderingar som sätter käppar i hjulet. 
    Du menar sådana som inte är olagliga men som ändå skapar problem? Vet inte riktigt vilka du menar då?
  • Morse
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:23:18 följande:
    Jo men det blir givetvis en assimileringsdebatt när du påpekar att vissa kulturella inslag är av ondo och dessa människor passar inte in såvida de ej assimiliseras. Min poäng är då att saker som avrättning av homosexuella regleras i svensk lag.
    Min poäng var också att människor med tvivelaktiga värderingar oftast är de som inte kommer ut i samhället och rör sig bland andra människor, utan fastnar i förorten, blir arg på Sverige och borrar in sig än djupare i vad som är bekvämt, vilket ibland kan vara mer extrema åsikter.
    Många vittnar t ex i hur föräldrarna värnar mer om gamla värderingar i det nya landet (Sverige) eftersom det är en trygghet. Extrema åsikter växer fram ur samhället.
    Det svenska samhället är öppet och tolerant och jag sr inte varför vi ska sluta vara det. Öppet betyder inte att vi ska omfamna en massa skit, utan att vi ska kämpa för att öppenheten aldrig äventyras av förtryckande väderingar.
    Utbildning, öppenhet, möten mellan människor, det är vad vi behöver.
    Inte assimilering.

Jag anser inte att människor tar med sig en kultur helt och hållet. Jag anser kultur ett så vitt och stort begrepp att jag inte kan svara på din fråga.
    Jag anser det heller inte direkt handla om kultur, utan om samhället i stort. Man får givetvis värna om sin kultur och kulturella identitet, men inte omsära flickor eller avrätta homosexuella t ex.
    Hur ska detta assimileras bort?
    Jag tycker mig ha en mycket relevant poäng i all kultur är svårdefinerat.
    Dina frågor känns helt irrelevanta.

Jag kan inte dissekera en kultur på det viset.
    I början där tolkade du in en del jag inte har skrivit. Även en del insinuanta frågor återigen som tyder på att vad jag menat är inte vad du fått intryck av. Orkar faktiskt inte bemöta allt i detalj. 

Vi tycker uppenbart helt olika. Jag tycker det är befängt att kalla det dissikera en kultur för säga att det går att på något sätt jämföra olika kulturer och hitta vissa vanligt förekommande bra/dåliga aspekter ur dem. At

Du kanske det tycker är befängt att på något sätt jämföra två kulturer och säga att den ena kulturen är bättre än den andra på något.  Så vi kommer inte komma någonstans.
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!