Inlägg från: Driftwood |Visa alla inlägg
  • Driftwood

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-16 23:19:29 följande:
    Lite rörigt inlägg kanske...
    Lite rörigt men bra.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-16 23:58:40 följande:
    Tack.

Jag försöker samla mina tankar för att kunna skriva ner exakt vad min poäng var, återkommer när jag lyckats haha...

Men jag tolkar det som att Morse menar att assimilering är nödvändig för att utrota alla värderingar som inte passar in i vårt samhälle. Alltså detta låter ju så fint eller hur?
    SD står för assimilering och assimilerar vi folk, blir alla som oss och allt blir sweet!
    Men det fungerar ju liksom inte så. Och rör man sig bland invandrare ser man att de som liksom klarar sig bäst i samhället är de som kommer ut på arbetsmarknaden och skaffar sig olika nätverk, möter vanliga svenskar, människor och inte sitter i förorten och kollar på MBC hela dagarna.
    När människor möts, kan man ofta finna en gemensam värdegrund. Låter kanske lite Disney-saga över det hela men jag är övertygad om detta.
    Vi behöver bygga broar mellan de enorma klyfor som bildats. Det är när människor möts och interagerar som den sociala tilliten ökar och när den ökar, ökar solidariteten och lojaliteten. Det är hemskt mycket enklare att stå utanför samhället och vara kriminell, eller lite rebellisk och gå sin egen väg. Många som hamnar i detta utanförskap blir än mer fixerade vid sin egen kultur, eftersom det nya samhället blir ett hot gentemot den.
    Alltså, detta är så enormt stora frågor att jag nog ska samla tankarna lite innan jag skriver mer haha...Jag vet vad jag tänker men har svårt att förmedla det kort och koncist.

SD ökar dessa klyftor. Hur en eventuell assimilisering skulle gå till har jag ingen aning om, det har nog inte SD heller.

Så, ingen ssimilering, utan tolerans mot människor, intolerans vad gäller alla värderingar som kränker de mänskliga rättigheterna, oavsett vilket håll dessa värderingar kommer från.
    Sverige måste bli lite som honung...Vi måste vara attraktiva...
    Jag tycker du har en bra poäng i att det som är farligt regleras i lagen. Annars är assimilering tråkigt, bättre att berika vår gemensamma kultur, tycker jag.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:06:55 följande:
    Jag tycker man förenklar alla problem vi har i samhället med att det är "kulturella företeelser" och att dessa liksom går att assimilera bort.
    Det är så mycket som är märkligt med assimileringsbegreppet. Dels att det inte beaktar människor som individer dels att det likt en helig gral skulle lösa problem.

Människor är lata av naturen(inget negativt med det, man skall inte slösa energi i onödan) och väljer ibland lösningar som ser bra ut på pappret men som inte är genomtänkta. Det är mänskligt det också.
  • Driftwood
    Morse skrev 2011-08-17 00:29:23 följande:
    Det där låter bara som tomma ord. Du tycker alltså man borde ta bort de introduktionskurser till svenska samhället som redan finns eftersom "det inte betraktar människor som invdivider"? 
    Ser inget problem med att ha kurser, så länge det är valfrit att gå dem. 
    Morse skrev 2011-08-17 00:29:23 följande:
    Jag har sett flera insinuanta frågor som tyder på att jag tror att assimilation skulle lösa alla problem, nu kanske du inte menade just mig men känner mig ändå delvis träffad och bemöter det med att jag verkligen inte tror det. Det är bara en förbättring, och förbättringar skall man alltid sträva efter.
    Nej, jag menade inte dig. Har faktiskt inte läst hela tråden(lat)

Jag vet inte vad du lägger i begreppet assimilering, för mig är det ett tomt ord. Det är i så fall de ingående delarna i denna assimilering som är intressanta.
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:31:23 följande:
    Vi ska ju heller inte förneka att det finns många värderingar som sätter käppar i hjulet. 
    Du menar sådana som inte är olagliga men som ändå skapar problem? Vet inte riktigt vilka du menar då?
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:54:11 följande:
    Har många vänner som vittnat om denna krocken och har varit på många skolor där föräldrarna inte alls tar barnets skolgång på allvar. Exempel med en elev som borde vara särskoleplacerad (enl utredning) men föräldrarna vägrade eftersom hon då aldrig skulle bli gift.

...

Visst, mycket regleras i lag, skolplikt osv. Men det fungerar inte riktigt så i praktiken.
    Jag är nog naiv i det att jag har svårt att acceptera detta. Känns som det finns ett konkret problem här hur lagen efterföljs som borde gå att lösa. Måste finnas liknande problem som inte ens går att hänföra till kulturella skillnader.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:54:11 följande:
    Har min somaliska väninna som exempel igen, där kvinnorna verkligen stöttar varandra och vågar gå nya vägar, men där hennes kompis man ändå var den som stöttades av omgivningen efter att han våldtagit henne eftersom "en man ej kan våldta sin hustru". Osv.
    Detta tror jag är svårare. Vad som händer inom "husets" väggar kommer nog alltid vara svårt för samhället att ta hand om. Men jag ser problemet här även, men ser inte det som samhällets ansvar när offret inte anmäler. 
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 00:58:28 följande:
    Man måste kunna få sin cykel snodd utan att det ska vara relevant vem som snodde den liksom...
    Jo, verkligen
  • Driftwood
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 01:20:15 följande:
    Ja, såklart det finns liknande problem. Men jobbar man eller på andra sätt är aktiv inom skolan är det att pissa på dessa elevers framtid att inte uppmärksamma problemen. 
    Detta skall jag fundera på.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-17 01:20:15 följande:
    Somnar snart här. Kanske utvecklar jag i morgon. 
    Gör gärna det, du är både kunnig och klok
  • Driftwood
    FMGA skrev 2011-08-26 08:24:28 följande:
    att det är bra att en viss slags okunnighet och intolerans är samlad på ett och samma ställe. 
    Asimov ang demokrati och okunnighet,

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that

'my ignorance is just as good as your knowledge.' 

"

Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!