Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-16 23:58:40 följande:
Tack.
Jag försöker samla mina tankar för att kunna skriva ner exakt vad min poäng var, återkommer när jag lyckats haha...
Men jag tolkar det som att Morse menar att assimilering är nödvändig för att utrota alla värderingar som inte passar in i vårt samhälle. Alltså detta låter ju så fint eller hur?
SD står för assimilering och assimilerar vi folk, blir alla som oss och allt blir sweet!
Men det fungerar ju liksom inte så. Och rör man sig bland invandrare ser man att de som liksom klarar sig bäst i samhället är de som kommer ut på arbetsmarknaden och skaffar sig olika nätverk, möter vanliga svenskar, människor och inte sitter i förorten och kollar på MBC hela dagarna.
När människor möts, kan man ofta finna en gemensam värdegrund. Låter kanske lite Disney-saga över det hela men jag är övertygad om detta.
Vi behöver bygga broar mellan de enorma klyfor som bildats. Det är när människor möts och interagerar som den sociala tilliten ökar och när den ökar, ökar solidariteten och lojaliteten. Det är hemskt mycket enklare att stå utanför samhället och vara kriminell, eller lite rebellisk och gå sin egen väg. Många som hamnar i detta utanförskap blir än mer fixerade vid sin egen kultur, eftersom det nya samhället blir ett hot gentemot den.
Alltså, detta är så enormt stora frågor att jag nog ska samla tankarna lite innan jag skriver mer haha...Jag vet vad jag tänker men har svårt att förmedla det kort och koncist.
SD ökar dessa klyftor. Hur en eventuell assimilisering skulle gå till har jag ingen aning om, det har nog inte SD heller.
Så, ingen ssimilering, utan tolerans mot människor, intolerans vad gäller alla värderingar som kränker de mänskliga rättigheterna, oavsett vilket håll dessa värderingar kommer från.
Sverige måste bli lite som honung...Vi måste vara attraktiva...
Jag tycker du har en bra poäng i att det som är farligt regleras i lagen. Annars är assimilering tråkigt, bättre att berika vår gemensamma kultur, tycker jag.