• BigDaddy

SD - Främlingsfientlighetens ansikte!

Sverigedemokraterna – Främlingsfientlighetens ansikte

Här följer ett utdrag av främlingsfientliga uttalanden och formuleringar som visar att det är knappast långsökt att kalla SD för främlingsfientligt. Jag börjar dock med en definition på främlingsfientlighet. Genom att highlight:a så hoppas jag kunna visa att definitionens relevans för de olika uttrycken. Jag menar också att Granskningsnämnden för Tv och Radios bedömning hösten 2009 att beskrivningen av Dansk Folkparti som främlingsfientligt inte stred mot opartiskheten hos det statliga mediet som rapporterade det också är vägledande. Dansk Folkparti anser jag är klart främlingsfientligt och är ett föregångsparti för SD. Jag postar också delar av mitt inledningsanförande då jag anser att dessa punkter på inget sätt fråntagits sin förmåga att framställa främlingsfientligheten hos SD.

Först definitionen på främlingsfientlig:

"Begreppet "främlingsfientlig" används ibland som benämning för uppfattningen att människor med viss kulturell eller etnisk tillhörighet eller bakgrund är sämre eller mindre lämpade för det samhälle de är främlingar i."

Nu till uttalandena associerade direkt med SD:

"Massinvandringen till Sverige, och frånvaron av en assimileringsprocess, har skapat stora motsättningar och en mängd andra problem i det svenska samhället. För att motverka denna problematik skall invandringen av personer från kulturellt avlägsna länder begränsas till ett minimum. Om dagens massinvandring får fortsätta kan det dock bli nödvändig med ett tillfälligt totalstopp för icke- västlig invandring, till dess att situationen i landet har blivit så stabil att en restriktiv sverigedemokratisk invandringspolitik kan börja implementeras. " SDs handlingsprogram för Invandringen, taget från www.sverigedemokraterna.se

Bo Nylén, ledamot i Villaägarnas riksförening uttalade sig följande, med fullt stöd av Jimmie Åkesson som också bjöd in honom till partiet:

”…Afrikaner är Afrikaner och i Sverige bor Européer.”

”Nej, vi skall inte blanda kulturer.” På frågan om man ska blanda vita och svarta människor.

”…dömer svenska vita människor.” Angående den oro han kände att invandrare tagit plats som nämndemän och dömer svenska vita människor. För källa på Jimmies uttalanden se: Sverigedemokratiskt pressmeddelande, ”Häxjakten på invandringskritiker måste upphöra”, 060824

Jag tänkte först återge hela Jimmie Åkessons inlaga mot Islam som han totalsågats för. Men jag hänvisar istället till en tidningsartikel där denna sågning sker. Ett tydligt ställningstagande av SDs partiledare som avslöjat den osaklighet och rädsla som följer med den defintion av främlingsfientlighet ovan. Att uttrycka missaktning och anse att en kultur inte hör hemma här.

Se vad juristerna tycker: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5978661.ab

För att se hur osaklig artikeln var: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stora-faktabrister-i-sds-artikel_3677009.svd

“Man ska ljuga så det låter sannolikt.”
    - Mats Thuresson, kommunfullmäktigeledamot i Simrishamn för Sverigedemokraterna, om att han påstått att en miljon muslimer går på bidrag i Sverige. Det bor inte en miljon muslimer i Sverige.
    Källa: Dagens Nyheter, “Man ska ljuga så att det låter sannolikt” , 060923.

”Jag tycker det är en intressant tanke därför det kan vara ett ytterligare incitament att t.ex. ytterligare hålla efter sina barn så att dom inte begår brott.”
    – Jimmie Åkesson, ordförande för Sverigedemokraterna, på frågan om en hel familj som söker asyl skall utvisas om en familjemedlem begår ett mindre brott som snatteri.
    Källa: TV8 Sverige i Fokus, Sverigedemokraterna i Fokus, 070304

”NRP var faktiskt inte så jätterasistiskt, inte alls så extremt som många tror. Vi talade om att alla européer hörde ihop och tyckte även att man kan umgås och vara vänner med hela världen.”
    - Reine Wikström, då nyvald ordförande för Sverigedemokraterna i Mölndal, om det öppet nazistiska Nordiska Rikspartiet (NRP). Reine Wikström var själv medlem i Nordiska Rikspartiet (NRP).

“Judar och muslimer dom slaktar djur på omänskliga sätt. Så de lider väldigt mycket. Vi har inte  så mycket judar i Växjö, tack och lov, fast vi har gott om muslimer.”
    - Samuel Älgemalm, ledamot i Växjö kommunfullmäktige för sverigedemokraterna, om sin motion om halalslaktat kött.
    Källa: Växjö kommuns inspelning av kommunfullmäktiges sammanträde den 15 april 2008.

Detta är inte rent främlingsfientligt per se, men det antyder det. Detta står att läsa i SDs utbildningsprogram:

Björn Söder har också gjort uttalanden av främlingsfientlig natur ( i detta fall fientligt mot de homosexuella).

”Pride hyllas av den politiskt korrekta eliten som tillsammans med den mycket framgångsrika och numera inflytelserika homolobbyn försöker normalisera sina sexuella avarter....Vad är det som säger att den sk normaliseringen slutar med att homo-, bi- och transpersoner (hbt-personer) skall ”normaliseras”? Varför inte personer som begår tidelag (sex med djur) eller pedofili (sex med underåriga)?

Det svenska samhället är idag i total upplösning. Pendeln har helt enkelt slagit över. Det som är onormalt ses helt plötsligt som normalt.... Fotbollsspelaren Glenn Hysén invigningstalade idag på det perversa homosexevenemanget Stockholm Pride.”

Vad Björn menar med normalisering framgår inte här.

"Den nationalistiska principen bygger på idén om nationalstaten, att statens territoriella gränser ska överensstämma med de befolkningsmässiga gränserna. I sin ideala form är alltså ett sådant samhälle befolkningsmässigt homogent".

"De rådande omständigheterna i Sverige omöjliggör att principen praktiseras till fullo". 

Det ligger i "vår ideologiska profil att vi inte ska ha några etniska rättigheter", förklarar partiordföranden Jimmie Åkesson för Svenska Dagbladet  (02 maj 2008).

Detta kan man tydligt se riktar udden mot den samiska gruppen i Sverige och kan därmed också ses i ljuset av främlingsfientlighet då man betecknar existensen av samerna som icke-idealt (vilket är en missaktning) enbart p.g.a. sin etnicitet. Citaten är tagna ur Sverigedemokraternas handlingsprogram.

Mina egna anföranden angående möjligheten att koppla samman främlingsfientlighet och SD:

”Vidare försvåras försvaret mot anklagelsen om främlingsfientlighet av att man gör en distinktion mellan att vara svensk och att vara svensk medborgare. Det känns som en distinktion som möjligen kan vara relevant ur ett antropologiskt perspektiv eller annat rent akademiskt men i ett partiprogram? Vad är syftet med att påpeka något sådant där, kan man fråga sig? Frågan hänger tyvärr kvar i luften och en möjlig förklaring till frågan är att där skönjas en nödvändig främlingsfientlighet baserat på distinktionens nödvändighet.

”Ytterligare något som kan anföras till stöd för främlingsfientligheten är att man vänder sig i kyrkomanifestet och även i andra delar av handlingsprogrammet mot att skolor inte tydligt är kristna i sina aktiviteter och att de är bör inte främja främmande religioner. Detta kan tolkas som att vissa religioner inte passar här enligt SD, vilket faller inom den definition som ovan visats för främlingsfientlighet. Att försöka komma undan detta med att hänvisa det till religionsfientlighet fungerar inte. Religionsfientlighet innebär fientlighet mot alla former av religion. Inte bara en eller ett par utvalda. Därmed kvarstår den främlingsfientliga stämpeln så som den befästs i definitionen ovan via SAOL och Nationalencyklopedin.”

”Därtill finns det här med motstånd mot det mångkulturella samhället som oftast nämns i samma andetag som bevarandet/upplyftandet/försvarandet av den svenska kulturen, svensken, svenskhet och assimilering till detta av de som inte faller inom de begreppen nyss uppräknade. Hur denna assimilering skall gå till rent praktiskt, av vilka den skall utföras, på vilka den skall utföras, vilka som sköter/följer upp assimileringen o.s.v.. Många frågor och långt fler frågor än vad det finns svar i SDs program.”

”Jimmie Åkesson har dessutom själv menat vid flera interjvutillfällen att repatriering är något som SD aktivt kommer att arbeta för. Naturligtvis innebär detta inte att man vill "kasta ut invandrarna" men i och med det otydliga (och semantiska) i mycket som finns kring själva begreppet assimiliering, hur det ska gå till i praktiken, vem som skall göra det, vem som skall se till att det uppnås och till vad man skall assimileras så förblir även här främlingsfientligheten med sin närvaro en oroande faktor. Vad ska man annars göra med de som inte vill/kan/förmår assimilera sig? Den frågan hänger kvar i luften.”

Jag hoppas detta visar att SD mycket väl kan vara främlingsfientlighetens ansikte här i Sverige (där Nationaldemokraterna och Svenskarnas Parti tillhör de mer nedre regionerna så att säga).

• Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 19:45:48 följande:
    För att fläskkötet är en del av den svenska matkulturen betyder ju inte det att fläskköttet BLOTT är en del av svensk matkultur. Du läser mig som fan läser Bibeln! Svensk kultur delar naturligtvis många företeelser med andra kulturer. Man kan härvidlag tala om "kulturellt avstånd", som ofta men inte alltid hänger ihop med "geografiskt avstånd".Förnekar du att vi äter föder upp och äter svin i Sverige?
    Men du sa att det var Svensk Kultur. Nu är det en del av den svenska kulturen som vi dessutom delar med bland annat Vietnam, Thailand, Kambodia, Laos, Chile, Kamerun och Egypten (även om de verkar ha dödat dem alla sedan svininfluensan bröt ut)? För att nämna några. Vi delar säkert flera andra kulturella företeelser med andra länder oavsett avstånd (vilket du också medger).

Att politisera kultur är ett falskt grepp och kommer aldrig att fungera, precis som så många andra populistiska idéer. De låter bra i de dära mötet vi hade men när det möter verkligheten...
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 19:55:29 följande:
    Varför ska invandraren lära sig det? Det är väl inte alls nödvändigt för att leva i Sverige, att kunna det?
    Jag talar om att språket kan vara kulturbärare och det unika i en kultur är oftast det intressantaste att titta på. Jag pekade på en sådan företeelse. Det var inte knutet till invandrare utan enbart en spontan reflektion från min sida.
  • BigDaddy
    Nenne666 skrev 2010-04-26 19:36:11 följande:
    När man blir svensk har jag redan svarat på.Och svensk kultur och sverige överlag, dess lagar och allt som hör till, att man följer det och visar ett intresse för att få vara kvar i det landet man befinner sig i.Sen svarar jag nog fasen inte på resten.
    Det är beklagligt att du inte ger mig en chans att få diskutera våra åsikter. Du har många och jag lyssnar på dem allihopa och försöker bemöta dem. Men du kan inte räkna med att jag ska acceptera alltihopa eller lägga mig platt för påståenden.
  • Maxipaxi
    Umbrageous skrev 2010-04-26 19:52:42 följande:
    www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx Visa vart du hittar ordet i SAOL  leta mellan okunskap och ignorans så kanske du hittar det
    Det heter "var"; "vart" åsyftar riktining.

Ordböcker och -listor släpar alltid efter med några år. Om de nya orden hänger kvar så tar man in dem i dessa tryckalster. Det finns också en del ord som tar sig in i språket för att sen snabbt försvinna, t.ex. "freestyle" (bärbar bandspelare). Så har det alltid fungerat och så kommer det alltid att fungera. Motsvarande sker åt det andra hållet. Ord som inte brukas, avägsnas från ordböckerna.

Att ett ord inte finns med i SAOL betyder alls inte att det inte existerar.

Ta t.ex. ordet "lack", i betydelsen "utled". Den betydelsen finns inte med i SAOL. Det betyder ju inte alls att den betydelsen av ordet saknas.
  • upyours
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 20:09:14 följande:
    Det heter "var"; "vart" åsyftar riktining.Ordböcker och -listor släpar alltid efter med några år. Om de nya orden hänger kvar så tar man in dem i dessa tryckalster. Det finns också en del ord som tar sig in i språket för att sen snabbt försvinna, t.ex. "freestyle" (bärbar bandspelare). Så har det alltid fungerat och så kommer det alltid att fungera. Motsvarande sker åt det andra hållet. Ord som inte brukas, avägsnas från ordböckerna.Att ett ord inte finns med i SAOL betyder alls inte att det inte existerar.Ta t.ex. ordet "lack", i betydelsen "utled". Den betydelsen finns inte med i SAOL. Det betyder ju inte alls att den betydelsen av ordet saknas.
    Är det inte viktigt att bevara det svenska språket intakt och inte ta in nytt?
    Det är nästan roligt jämt
  • Maxipaxi
    BigDaddy skrev 2010-04-26 20:02:16 följande:
    Maxipaxi: Berätta om hur man lever i Teheran?
    Du ställer fåniga frågor, med ont uppsåt, som inte tillför debatten ett skvatt. Som man frågar får man svar och jag visar hur dumt du resonerar genom att ställa fåniga frågor tillbaka.

Det är en självklarhet att man för att man ska kunna komma in i ett nytt samhälle, måste lära sig en del om dess kultur och dess kulturella koder. Att ifrågasätta det är fånigt och tillför inte debatten någonting alls.
  • Maxipaxi
    upyours skrev 2010-04-26 20:11:53 följande:
    Är det inte viktigt att bevara det svenska språket intakt och inte ta in nytt?
    Du frågar fel person. Det var "Umbrageous" som läste ordlistan lite för dogmatiskt.
  • BigDaddy
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 20:12:58 följande:
    Du ställer fåniga frågor, med ont uppsåt, som inte tillför debatten ett skvatt. Som man frågar får man svar och jag visar hur dumt du resonerar genom att ställa fåniga frågor tillbaka.Det är en självklarhet att man för att man ska kunna komma in i ett nytt samhälle, måste lära sig en del om dess kultur och dess kulturella koder. Att ifrågasätta det är fånigt och tillför inte debatten någonting alls.
    Du kommer med ett påstående i ett av dina tidigare inlägg som handlar om att man inte ska leva i Stockholm som om man vore i Teheran. Jag frågar dig därför, igen, hur lever man i Teheran? Om du inte vet så ska du låta bli att göra sådana jämförelser som öppnar för frågor rörande dina kunskaper om sådan du påstår dig veta något om.

I övrigt har jag inget att tillägga vad gäller ett land och dess koder, särskilt de oskrivna. Man måste lära sig dessa så gott det går och språket är ett av de bästa sätten att nästla sig in i det kulturella medvetandet. Jag är därför konsekvent och vidhåller att språket är ett måste. Jag är också lika konsekvent och menar att man inte skall politisera kultur. Den som gör det är den som måste avgränsa och förtydliga. Det är paradoxalt med det är de som talar om svensk kultur som är näst intill besatta med vad som är och inte är svenska kulturella företeelser. Som radar upp dem och förtydligar med jämförelser. Att dessa grupper och individer sedemera klagar när de själva utsätts för kraven på förtydliganden, definitioner och klargöranden känns inte konsekvent. Alls.
  • upyours
    Maxipaxi skrev 2010-04-26 20:14:57 följande:
    Du frågar fel person. Det var "Umbrageous" som läste ordlistan lite för dogmatiskt.
    Men det verkar som att du är accepterande inför att nya ord tar sig in i det svenska språket. Då går det emot assimilation, som du förespråkar.
    Det är nästan roligt jämt
Svar på tråden SD - Främlingsfientlighetens ansikte!