Inlägg från: Hannathu |Visa alla inlägg
  • Hannathu

Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?

Lilleman är född 20/10 och han
    *Dreglar som ett vattenfall och tuggar på precis allt.
    *Vill bara stå hela tiden och han ställer sig upp själv med lite balanshjälp (hoppa och falla bakåt var oxå populärt  men det har vi bara gjort några få gånger)
    *Det går att dra upp honom i armarn till sittande eller stående från liggande
    *Han har fått inåtnavel.
    *Greppar medvetet men inte alltid helt rätt, det kan ta några försök att få tag i vad det är han vill ha.
    *Lyfter huvudet och lyfter sig på armbågarna ganska ofta.
    *Skrattar när man pratar med honom, läser för honom eller sjunger.
    *Har skrattat högt några gånger
    *Börjar hitta sina fötter, men det är inte regelmässigt, däremot kan han titta på fötterna länge
    *Vänder sig från rygg till sida eller mage varje natt när han är hungrig, men då är det lite lätt nerförsbacke så det är enklare. Har inte vänt sig från mage till rygg än men det kanske beror på att vi är för snabba med att ta upp honom när han blir arg...

• Hannathu

Har lite deppdag idag...
    Det har lixom kommit ifatt mig att sonen kommer opereras inom närmaste månaderna och att det aldrig är riskfritt att sövas.

blääääää

• Hannathu

Väldigt enkelt förklarat så klipper de av tarmen och halar ut den sjuka delen genom analöppningen och sen klipper av där den är frisk och syr ihop den friska tarmen med den sjuka sfinktern

• Hannathu

Usch vad jobbigt med kolik!

Lilleman blev 4 månader idag, han är dock inte speciellt förtjust i sina fötter än
    Har ni andra några känningar kvar sen förlossning eller graviditet?

Jag har fortfarande kvar foglossningen från hell, det blev liiiite bättre första två veckorna sen har det hållit sig på samma dåliga nivå. Behöver inte kryckor men det är väl ungefär så det är... Försöker ändå ta promenader för att inte bli sittande.

• Hannathu
    Wehee skrev 2011-02-17 12:08:42 följande:
    Nizzy, hoppas koliken går över snart. Stackars lilla killen, kan inte vara kul.

Idag har vi varit på bvc. Hon blev fyra månader i söndags och är nu 62,5 cm lång och 6,3 kg. Stora tjejen börjar hon bli. Gud vad hon leker med sina fötter. Det försvårar blöjbytet:)
    Här har vi en snabbväxande fyramånaders-grabb 65cm lång och 7,1kg!
    Kurvorna fortsätter spikrakt uppåt på både längd och vikt senaste gångerna har de följt varandra fint så han är nog rätt normaltjock
  • Hannathu

ÅÅÅÅh så söt!

Här kommer vi inte köra regelrätta smakportioner förrän efter att han läkt ihop ordentligt efter operationen, däremot vår han smaka lite lite på det vi äter (de delar som han kan äta) redan nu, inte mer än en knivsudd i taget och bara om han är intresserad

• Hannathu

Usch det låter inte alls roligt. I*kram*

går hade vi en galen dag för att vara här och den är inget alls mot vad du beskriver.

Somnade vid 01 sov till 04 åt somnade om vaknade 06 åt och pruttades. Somnade INTE om som han brukar utan var vaken till 11.45 och då sov han 20 minuter sen var han vaken till 18.30 och sov då 35 minuter sen var han vaken till midnatt! Det är mindre än sex timmars sömn på ett dygn men idag är han "normal" igen verkar det som

• Hannathu

Ammar oxå 1-3gånger per natt väldigt varierande när...

Är nervös inför nästa vecka när sonen ska opereras, framförallt för att han ska sövas och hur han kommer må efteråt.
    Undrar hur det ska gå för honom att sova själv, han är så himla van vid att sova i vår säng och bara vakna och vända på sig för att få mat. Första natten lär väl inte vara några problem då är han nog jättetrött men sen...

• Hannathu
    NorrVimpel skrev 2011-03-16 20:53:42 följande:
    Inte dags för smakportioner på ett bra tag. Hon är ju bara 4 månader och jag vill helamma länge.

Leiben: Vilka hemska nätter.  Hur tidigt försöker du lägga honom för natten?
     Jag startar vid 17,30-18,00 tiden ungefär. Ammar till sömns så då sover hon oftast vid 19,00 tiden. Sen vaknar hon lite olika (ikväll 2 ggr redan strax före 8:a och vid halvnio, suck) men ofta vid 22.00-tiden då jag låter henne amma till sömns igen, har jag tur sover hon då efter 10-20 minuter. Sen kan det bli ammning till sömns igen vid ett eller två tiden. Det kan ta längre tid ibland 2 timmar... men har jag tur på 30-40 minuter. Sen är det dags igen vid 05.30-tiden. Det här är bra nätter alltså. Ibland ser jag på klockan varje timma mellan 2 och 8 på morgonen. Oftast har jag inga problem att somna om själv som tur är.
    Oj vad tidigt ni börjar Vad duktiga ni är som har såna rutiner.

Lilleman är så himla intresserad av vad vi äter så han får smaka en aaaning (finger eller sked doppad i maten - inte någon munfull utan bara för att få smaka på något nytt)  på det som kan passa honom på våra tallrikar och det har han fått sen han visade intresse vid ca 3½månad. Inga regelrätta smakportioner alltså utan det kommer först när han läkt ordentligt.

Här tar vi kvällarna som de kommer och har ingen rutin förrän vid elvatiden när vi ändå ska sova själva eftersom vi samsover så faller det sig naturligt. (Visst han har väl lite rutiner på kvällen -nmen det är inga som helst problem om vi är borta eller hemma.)

Vid 22.30 - 23 så spolar vi honom sen ammar antingen tills han somnar eller är nöjd, då lägger jag honom på hans kudde med och lägger över filten och drar på speldosan.

Sen äter han mellan 00.30 och 03 första gången, väldigt olika, sen går det mellan 1 och 4 timmar mellan matningarna.

Mellan 05 och 06.30 brukar han behöva sondas igen, tajmar det med att maken ska upp ändå så gör han det. (Vilket är nästan varje gång)  Sen äter han och sover oftast ett par timmar till.

Liggammar och byter ev blöja i halvmörkret i sängen (har sånadär sugande engångsunderlägg som är kanon om det händer en olycka) så vi vaknar knappt varken jag eller sonen. Hade fått totalt spatt om jag skulle väckas av att han skriker och behöva gå upp och hämta honom varje gång. Nu halvsover jag genom amningarna och han gör inte så himla mycket mer än vänder sig om och bökar lite för att få mat (vaknar jag inte så så börjar han skrika). Japp jag är världens lataste, jag vet!
    Plly skrev 2011-03-17 10:39:33 följande:
    Hej tjejer! Jag fick ett ryck och hängde på mina föräldrar till Thailand med lilla J varmt och kvavt men vi har det bra. Allt har gått förvånansvärt smidigt både med flygresa och sömn här så jag är nästan utvilad . Hon är 65,5 cm lång nu och vägde på 4-månaderskollen 8020...en bastant dam som i stort sett gått om min grannes 6-månaders lille kille. Får posta bilder sen när jag kommer hem från resan, hoppas det löser sig med sömnen Leiben! Kram
    Jag såg det i bloggen! Låter jätteskönt!
Svar på tråden Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?