• Leiben

Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?

NizzY skrev 2010-11-23 22:25:08 följande:
    Nym: stort grattis till tjejen!

här kommer adressen blogg.2sma.se den finns i mitt presentation med by the way
    vad jobbigt du har det. hoppas tiden går fort för dig, hur den nu skulle kunna göra det...
  • Leiben

har ni varit på promenad (når inte frågetecknet som sagt med en hand) vad har ni på huvudet. I har en fleeceoverall men huvan är ju stor och vi har bara fått ärva såna tunna hjälmmössor. skulle vilja ha en tjockare men det finns bara i för stora storlekar typ 40/42. Hur gör ni

• Leiben

frågade om mössa på bvc och de sa att man intee hövde nåt tjockare på huvudet nu så.

Nizzy: wow vilken mage! Förstår att det är tungt men vad fin du är!

Hur mycket sover era bebisar mellan amningarna? kriker de nån gång utan att de lugnar sig vid bröstet?

• Leiben

mjölkstockning mrd feber, frossa och smärtan från helvetet! Fiiiiii faaaaen! Amningen som gick såååååå bra ju....

• Leiben

Här är det dött värre ;)

Hur går det för alla? Ingen som har undringar och funderingar eller tips att dela med sig?

• Leiben
    Hannathu skrev 2010-11-30 20:26:59 följande:
    Har  förresten ett kanontips!

Det är ju svindyrt med snygga amningskläder så nu har klippt hål eller snarare 8-10cm slitsar över bröstvårtorna på ett par gamla linnen. De har jag under antingen lite vidare toppar som bara är att dra upp eller djupt ringade som bara är att dra ner!

Visar knappt ngt alls av brösten utan det är bara bröstvårtan som sticker ut de sekunderna som bebisen inte har den i munnen och det eventuella kladdet hamnar på linnet istället för på toppen!
    ja supersmart!

ajaj nu i natt fick jag ont i tutten igen men det har inte blivit lika illa. Vid stocknongen pumpade jag ur några ggr men de senaste dagarna har det inet gått. det är som att det inet är någon sprutt. däremot kommer det mjölk när I äter från bröstet.

när ni är vakna och ammar på nätterna, hur länge är era bebisar vakna då? hur lång tid från att de vaknar tills det somnar om igen?
  • Leiben

20 minuter!!??

I är gärna vaken i 1-2 timmar. På dagarna är han mycket mindre vaken mellan amningarna men våra kvällar/ nätter ser ut så här med ett par timmars förskjutning .+- 1 timmar fram och tillbaka. Blir det sent skjuts ju de andra passen upp också.

pass 1
    (då har vi inte lagt oss än. c:a 23)
    långpass med glada pigga titt-runt-stunder, amning i några omgångar och 1-2 blöjbyte i kanske dryga 2 timmar eller mer.

pass 2
    vaknar mellan 4 och 5 kanske.
    äter och bajsar och vill snutta järnet i kanske 1- 1½ timme

pass 3
    vaknar mellan 8-9
    ammar och myssnuttar på bröst eller finger för att somna om. vaken 30-45 minuter.

På dagarna sover han längre mellan passen och är också vaken kortare tid mellan amningarna.

• Leiben

postade innan jag var klar men I ville ha bröstet så det blev lite brådis. Idag vaknade han dock 20.00 och är vaken fortfarande nu 22.40 så i natt blir det nog andra tider.

liggammar ibland eller avslutar ett amningspass så men nu har jag haft ont så det har inte funkat och jag har velat ha koll på "taget".

hannathu: ja jag upptäckte idag en vit hård prick på den onda tutten. värmde bröstet och lyckades pilla så det iaf rann igenom även om allt det vita inet är borta. dessutom har jag en stor rodnad under och på sidan om bröstet där det gjorde mest ont när jag fick stockning i fredags. fattar inte om jag har stockning på fler ställen dvs både utgången och inne i eller om de påverkear varandra. det gör iaf SVINONT att amma. av någon konstig anledning går det bröstet hur som helst inte att pumpa på medans det andra sprutar. Fast I får i sig mjölk därifrån det märks och om jag trycker så kommer det mjölk men inte så att det sprutar så som från det friska bröstet. Ska nog införskaffa Lecithin om det har hjälpt dig.

nizzy: vad drygt att vänta. fattar att du inte står ut. men ligger inte en av dem i säte? vill man inet snitta då? vågar man iså fall vänta på att "naturen ska ha sin gång"?

• Leiben
    Hannathu skrev 2010-12-01 23:27:02 följande:
    De påverkar varandra, är det stopp ut i en mjölkgång så blir det stockning inne i bröstet om man inte lyckas få bort stoppet i mjölkgången. Allt enligt min bonde till mamma

Jooo förresten massera från bröstkorgen och mot bröstvårtan om det är svårt att få ut mjölk och framförallt där det varit problem, oxå det ett tips från kära mor.

Var inte I vaken väldigt mycket på nätterna i magen med? Min son var igång på eftermiddagar och kvällar i magen och är det fortfarande. Han var aldrig igång efter klockan ett på natten och det är han inte nu heller förutom den korta stunden han äter. Däremot kan han vara vaken 1-2 timmar i taget efter tolv på dagen
    jo det var han i och för sig. vaken aslänge senkväll och alltif på naaten när jg gich uoo och kissade. lustigt att de följer det mönstret.

nu är klockan en timme senare än sist dvs 23.40 han har lurat vid bröstet, släppt taget, slumrat i 5 min för att vakna och titta runt och vilja snutta mer. nu sprakade det just dessutom i blöjan också och det vet vi ju vad det betyder så nu lär han inte somna på ett tag till iaf.
  • Leiben
    Hannathu skrev 2010-12-01 23:56:23 följande:
    När lillkillen inte somnar efter att ha bytt på kvällen så får han antingen napp eller om han verkar det minsta hungrig så får han bröstet igen, då somnar han på nolltid

Det är bra med vänner som tipsat om att byta blöja innan han är helt mätt och har somnat (om han bajsar på natten vill säga - kissar han bara så byter vi inte efter tips från vänner, BVC-sköterskan och barnmorskorna på BB)
    grejen för oss är att han an bajsa just efter han är klar eller när han snuttar sig till sömns.

natten gick iaf bättre. nu var han som längst vaken 50 min. vi hade mer släckt, pratade inte, bytte bara i sängen, han bajsade mindre och somnade på mig och jag med. mannen fick också sova mer. tränar inför mån när han börjar jobba.

jag funderar på napp....
Svar på tråden Kring 10+ nåt och vägen hit var låååång och svår. Fler?