• saffe

Allergitråden

Slänger in frågan här oxå, om inte alla läser sädesslags-allergi-tråden....

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med nya bröd-recept! Dottern är allergisk mot mjölk, ägg, vete, havre, soja och sojasläktingar. Efter en maginfluensa så har lill-tjejens mage ballat ur totalt. Jag har misstänkt tidigare att hon är lite känslig mot för mycket bovete och/eller majs. Veckan efter maginfluensan så har det visst blivit för mycket då hon fått bovete-limpa (K Kavats recept) och pannkakor gjorda på Lailas gula mix lite för många gånger. Hon fiser extremt mycket och har gul/beige diarré som gör rumpan knallröd.... Så till min fråga: Någon som har ett bra limp-recept som innehåller typ; rismjöl, potatismjöl, Teff eller något annat (utan bovete och majs) ? Jag har ett recept på tekakor gjort på endast rismjöl, men hon börjar tröttna på det.
  • saffe
    ViFrånLandet skrev 2011-01-08 09:38:32 följande:

Det här älskar vår lilleman!

5 dl Teffmjöl (Jytte)
    1 dl Bovetemjöl eller potatismjöl (eller 50/50)
    1 tsk salt
    3 msk matolja
    ca 5 dl vatten
    50 g jäst
    Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke
    Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
    Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
    Degen bli lös och kan inte knådas.
    Låt degen jäsa ca 1 timme
    Häll degen i en smord/klädd brödform
    Grädda i 200 grader ca 40 minuter
    Om den blir mörk - täck över med folie

Tack! Den ska jag prova!
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-01-08 10:08:32 följande:
    precis sådana diarréer får både vår son & dotter (och jag..) av majs.
    Det är det jag är orolig för.. Bovete-överkänslighet kan vi leva med, men majs känns riktigt jobbigt i kombination med allt det andra... Vi som älskar Glutis-pastan! Ris-pasta är ingen höjdare tycker jag. Dessutom vill jag inte ge för mycket ris heller, tänk om dom skulle bli känsliga för det oxå (hemska tanke) !!
  • saffe

Hejsan! Nu är det dags för dagisstart om en vecka och jag känner att jag har dålig koll på allergi-mediciner. Vi har Aerius-lösning hemma, men har aldrig behövt använda det, vi har haft stenhård koll på vad dom får i sig/på sig.. Men det är ju större risk att det kan behöva användas på dagis om det sker nåt misstag. Så vad fungerar Aerius bäst mot? Ska man ge det om man ser att dom får nässelutslag/eksem? Fungerar det även vid allvarligare reaktioner som svullnad/andnöd, i väntan på ambulans? Mina tjejer har ju långsamma reaktioner från mage och hud, men o andra sidan så har ingen av dom ätit ägg (enbart genom amning), så vad det blir för reaktioner vet jag ej. Kan det vara bra att ha Tavegyl oxå eller är det samma effekt av det?

• saffe
    Puffar upp min fråga lite!

Hejsan! Nu är det dags för dagisstart om en vecka och jag känner att jag har dålig koll på allergi-mediciner. Vi har Aerius-lösning hemma, men har aldrig behövt använda det, vi har haft stenhård koll på vad dom får i sig/på sig.. Men det är ju större risk att det kan behöva användas på dagis om det sker nåt misstag. Så vad fungerar Aerius bäst mot? Ska man ge det om man ser att dom får nässelutslag/eksem? Fungerar det även vid allvarligare reaktioner som svullnad/andnöd, i väntan på ambulans? Mina tjejer har ju långsamma reaktioner från mage och hud, men o andra sidan så har ingen av dom ätit ägg (enbart genom amning), så vad det blir för reaktioner vet jag ej. Kan det vara bra att ha Tavegyl oxå eller är det samma effekt av det?
  • saffe
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 11:38:06 följande:
    Tack för ditt utförliga svar Glad Verkar som om jag är helt ute och cyklar när jag tror det ska bli så dyrt, men jag har inte ens tänkt i banorna att elen kostar, eller allt vatten och diskmedel etc Flört Tur det finns så underbara människor i denna tråd som får en att tänka efter Hjärta

Och tänk att jag ännu en gång totalt förträngt att man kan använda kokos i matlagningen! Kan iofs bero på att jag inte alls är förtjust i kokos.. Men det kanske är en vanesak? Vart står det i affären, vid de vanliga mejeriprodukterna eller måste man leta i någon specialhylla kanske..?

Såg att vi fått ris-hirspasta utskrivet till lilleman, blev genast mycket lättare att ge honom samma mat som oss - vi kan ju faktiskt äta vanlig pasta och hans sin (jag och sambon är riktiga pastaälskare nämligen).

Ska kolla i utanalltbloggen efter lite recept, så får väl jag och sambon lära oss att äta hans mat helt enkelt... Letar dock fortfarande ett alternativ till grädde, tråkigt att behöva reda allt med risdryck och rismjöl jämt... Tips?
    Alternativ till grädde i matlagning= kokosmjölk! Vi använder 5 dl Tetrapack, kommer inte ihåg märke nu men den är lila...Kan det vara Santa Maria, ni andra som har bättre minne?
  • saffe

Just det, en sak till:  jag hatar kokos-smak i vanliga fall, men den här kokos"grädden" har jag vant mig vid! Vi som egentligen kan äta vanlig grädde använder kokosmjölken i alla fall, för enkelhetens skull.

• saffe
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 11:50:36 följande:
    Vilken koncistens får kokosmjölken om man kokar den? Tänkte om det blir som med grädde, att den "tjockar till sig" till lagomt såsig koncisten? Det är nämligen lite det jag är ute efter, att slippa reda och greja Flört
    Den får lagom konsistens tycker jag!
  • saffe
    Miralicia skrev 2011-01-11 11:58:36 följande:
    läste igår men hade inte tid att svara då.

"Behandlingstrappan" eller vad man ska kalla det för vid allergiska reaktioner ser ut som följande:

1. Antihistaminer.
    T ex Aerius, Tavegyl, Cetirizin, Clarityn, Acura, Loratadin, Atarax mfl - lite olika tillverkare och olika verksamma substanser och lite olika verkningsmekanismer och också biverkningar  även om "slutresultatet" är det samma - att motverka allergiska reaktioner.
    Dessa är verksamma att motverka själva den allergiska reaktionen. Vid en allergisk reaktion frisätts stora mängder histamin som är det som på olika sätt ger allergiska reaktioner som nässelutslag, klåda mm och antihistaminerna gör så att effekten av det frisatta histaminet motverkas (orkar inte gå in på den mer exakta sättet som de har effekt på just nu) och därigenom dämpas den alelrgiska reaktionen.
    Detta är basbehandlingen oavsett allvalighetsgrad av alelrgisk reaktion - det är den som motverkar effekten av själva histaminfrisättningen.
    Hemma har man tabletter eller flytande, men de finns även antihistaminer tillgängliga för att ges intravenöst, dvs direkt in i blodet, av sjukvårdspersonal (sjukhus/ambulans) så att det kan få mycket snabbare effekt om det är anafylaktiska reaktioner. Så det är samma basbehandling av alelrgiska reaktioner oavsett allvarlighetsgrad.

2. Kortison
    Vanligtvis Betapred.
    Har ingen direkt effekt på den själva allergiska reaktionen och histaminfrisättningen, utan bidrar till att stabilisera cellmembranen i kroppen och hjälper till att motverka att reaktionen blossar upp på nytt när den första effekten av antihistaminet börjar lägga sig. Så inte så jättestor "akuteffekt", men ändå viss akuteffektäven om den huvudsakligen är för lite mer långsiktig behandling av den allergiska reaktionen.
    Tilläggsbehandling till antihistaminer om det blir lite kraftigare reaktion - tex lindriga nässelutslag = enbart antihistamin, kraftiga nässelutslag = antihistamin + kortison.

3. Adrenalin
    Steg tre = adrenalin vid mycket kraftiga/anafylaktiska reaktioner med bla  blodtrycksfall och ev andningssvårigheter typ att halsen svullnar igen.
    Ges som spruta i låret med autoinjektor - t ex Epi-Pen, Anapen
    (adrenalin kan även ges intravenöst på tex sjukhus/i ambulans)
    Stimulerar hjärtat till att slå snabbare och påverkar även blodkärlen att dra ihop sig och därigenom att hjärtat slår lite fortare och blodkärlen (som blivit vidare genom att de slappnat av av histaminets påverkan) drar ihop sig och därigenom höjs blodtrycket och genom att blodkärlen drar ihop sig så minskar mänden blod ute i vävnaderna och svullnad i tex hals minskar.

Basbehandling är antihistaminer (dvs Aerius som ni redan har) med tillägg av Betapred för lite kraftigare reaktioner. Adrenalin skriver de vanligtvis bara ut om man redan har haft en anafylaktisk reaktion, eller om man har uppvisat skyhöga värden på RAST för något. Även om man reagerar kraftigt astmatiskt så kan man ibland få utskrivet adrenalinpennor.

Så kort sagt så funkar det utmärkt med Aeriusen som ni redan har att ha på dagis. Ev om ni ska be att få utskrivet Betapred också (vi har Aerius + Betapred - det är vad läkarna hos oss anser vara "bassortiment" för allergiska barn att ta tillgång till hemma, så att man har betapred också om det skulle bli kraftigare reaktion).
    Tavegyl kan i vissa fall ha  lite bättre effekt än Aerius när det handlar om klåda, genom att man som biverkning ofta blir lite dåsig av den och därigenom inte tänker lika mycket på klådan och det går att ge både Aerius och Tavegyl samtidigt eftersom det är olika verksamma substanser i dem så det kan finnas en poäng i vissa fall att ha båda, men ur enbart antihistamineffekt är de likvärdiga men jag tycker att Aerius är att föredra eftersom man inte blir trött av den. Så för att ha på förskolan så räcker det gott och väl med Aeriusen och om ni vill diskutera med läkaren om ni skulle vilja ha Tavegyl också hemma att i så fall kunna ge till natten om det skulle vara väldigt kliigt (och sen bra att försöka minimira så gott det går av mediciner på förskolan så behöver det inte bli situationer där de fundera över vilken antihistaminflaska det var de skulle ta om det blir reaktion utan bara har en sort att välja på så sköter ni resten hemma).
    Men att prata med läkaren och be att få Betapred utskrivet också skulle väl kanske inte vara någon jättedum idé, så att de kan ha det tillgängligt också utöver Aerius om det skulle bli kraftig reaktion - i synnerhet som ni inte vet hur de reagerar på tex ägg.
    Tack gulliga du!
  • saffe
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 12:36:42 följande:
    Fick bara själva receptlappen, inget annat... Tror jag åker förbi Apoteket och hör hur jag ska göra... Fick inte så mycket eftersom allt med majs går bort, och så jobbar jag ett stenkast ifrån Apoteket, så det är nog enklast att hämta där eftersom jag ändå måste hämta Nutran där (eller kan man få hemkörning på den med kanske?).

En till fråga då (sorry, känns som jag spammar Obestämd). Fick 1pkt Fiberhusk, 1pkt Fibrex, 1pkt Pofiber samt 5pkt Ris-hirsspiraler, blir det 120kr för allt det då? Eller hur funkar det?
    Det blir 120 kr för allt det, ja. En fråga till dig då: Har du nåt bra pannkaksrecept utan mjölk, vete, ägg och majs? Har hittills gjort med hjälp av Lailas gula mix-mjöl, men nu fixar inte lill-tjejen majs (tillfälligt hoppas jag), så jag behöver nytt recept!
Svar på tråden Allergitråden