• saffe

Allergitråden

Dags att gnälla lite om nån orkar läsa.. Det är jobbigt att ha barn med sena reaktioner, när det är dags att provocera.. Särskilt när allergin har blivit mildare och det tar längre tid innan dom reagerar.. Samtidigt är jag ju naturligtvis tacksam för att dom inte får livshotande reaktioner! Har börjat med mjölk-provocering på äldsta dottern på 2 1/2 år. 4:e dagen idag och det är först nu som dom fysiska rektionerna kommer, dvs magont, diarré, klåda. Psykiskt däremot har hon varit ett vrak senaste dagarna och blivit förtvivlad för minsta lilla. Men det hör ju till åldern oxå så det är ju inget "bevis" man kan komma dragandes med till läkaren... Skönt att mjölk-allergin i alla fall har blivit bättre,produkter med "spår av mjölk" lär ju gå bra nu i alla fall! Sen är det bara alla andra provoceringar kvar att ta tag i... Det blir ju aldrig av, det passar ju aldrig! Jag brukar få panik typ ett par veckor innan planerat återbesök till läkaren! "Tur" att det brukar visa sig efter kalas att dom andra allergierna finns kvar... Sen är ju bara frågan vilken av dom som är värst. Känner mig dum, men jag hoppades nästan att mjölk inte skulle funka än.. lillasyster på 1 år är ju oxå allergisk och hon har varit extremt gnällig dom dagar storasyster har fått mjölk. Hon har väl lyckats få tag på hennes napp eller nåt antar jag. Vi har ju varit väldigt försiktiga, men det hjälper ju inte när storasyster är för liten för att förstå.

• saffe
    Mela78 skrev 2010-08-08 21:41:55 följande:
    Håller med. Har försökt att få till baljväxt provocering under i princip hela sommaren, men det har inte funnits bra tillfälle. Ingen ska ju vara sjuk för då vet vi inte vad som är vad, dottern ska vara i princip utslagsfri och så vill vi inte att det ska vara bjudningar, kalas eller resor under pågående provocering för då finns stor risk att det är något går galet, att hon får i sig annat som ger falskt reaktion.

Dottern kom upp i två msk mjölk innan hon reagerade, men vi har inte kommit oss för att tillåta spår av än. Konstigt, jag vet egentligen inte riktigt varför? Har funderat lite på att om vi börjar tillåta lite att det kanske eskalerar och att vi tillslut tillåter för mycket, men jag vet inte.
    Ok, vi kom upp i 1/2 tsk mjölk innan vi fick en klar reaktion ( natten har varit jobbig med skrik, gråt och magont).. Jag tänkte att det nog skulle funka med "spår av mjölk" ändå, men det är klart, det får ju inte bli för ofta.
  • saffe

Då fortsätter jag att skriva lite positivt oxå! Fick beviljat 1/4 vårdbidrag + 18 % merkostnad i 2 år framåt! Är väldigt glad och lättad, nu borde ekonomin se lite ljusare ut framöver...

• saffe
    Kavat skrev 2010-08-09 17:29:51 följande:
    Tittar in lite snabbt och skyller frånvaron på en 3-dagars liten kille! Hjärta
    GRATTIS!
  • saffe
    lilyanna skrev 2010-08-09 16:06:20 följande:
    Härligt! Får jag fråga hur pass allergiskt ditt barn är eftersom du fått 1/4 vårdbidrag och merkostnad (vad innebär det o hur söker man det?)

Du behöver självklart inte svara, jag är bara nyfiken och lite lost i den allergiska världen än så länge...sonen är under utredning just nu.
    Hon är 2 1/2 år och är allergisk mot; mjölk, ägg, alla sädesslag (inklusive vetestärkelse), soja, sojasläktingar och har lindrig astma. Merkostnad har jag fått beviljat pga extra kostnader för risdryck, glutenfri kost, mediciner resor till läkare osv. Det är nog ingen idé att söka innan barnet är 1 år eftersom dom anser att alla bebisar kräver mycket jobb. Det är ju just merjobbet vid allergier som man får vårdbidrag för.
  • saffe
    lilyanna skrev 2010-08-09 21:11:02 följande:
    Min son har precis fyllt 1 år och först nu börjar vi/barnmottagningen upptäcka att han är allergisk, men mot vad exakt vet vi inte ännu. Genom blodprov har vi konstaterat ägg och mjölk, men jag misstänker att det finns fler allergier då han fortfarande har utslag över kroppen och kliar sig just är, dessutom så har han kraftig förstoppning som dem tror beror på allergier med.

Har du fått någon ersättning ifrån försäkringsbolaget gällande din dotters allergier? Hur ansöker man om merkostnad egentligen?

Tack för ditt svar!
    Vi får ersättning från försäkringsbolaget om vi har  beviljats vårdbidrag från försäkringskassan (vilket vi ju har nu). Då får vi lika mycket i ersättning av försäkringsbolaget som av försäkringskassan. Men detta tack vare att jag tecknade en extra försäkring (kostnadsbidrag vid medfödda sjukdomar tror jag det hette). Jag har Länsförsäkringar. Annars tror jag inte att man får ut nån ersättning förrän dom är 18 år om dom fortfarande är allergiska då. Merkostnader söker du i samband med att du söker vårdbidrag. Gå in på försäkringskassans hemsida så kan du läsa om det. Finns blanketter att skriva ut. Du måste ha läkarintyg oxå.
  • saffe

En fråga, jag är dåligt insatt.. Jag vet ju att man ska vänta med att ge nötter till 3-årsåldern, men hur är det med mandel? Är det vanligt att inte tåla det så man ska vara försiktig med det oxå?

• saffe

Det här receptet bakar jag efter, tycker det blir riktigt bra! 

Bröd - formlimpa
    av: K Kavat

(2008-08-31)

Bröd - formlimpa

4 dl varmt vatten
    1/2 paket jäst
    1/2 dl olja
    1/2 tsk salt
    3 msk sirap (Dansukker, ljus ekologisk kör jag på)
    1 dl rismjöl
    2 dl bovetemjöl
    4-5dl dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix (gul påse)

Man kan säkert utesluta sirapen, men den gav lite god sötma. Gör degen kladdig och sleva ner i en smord ugnsform.
    Grädda ca 250 grader i 25-30 min.
    Jag skär sedan upp skivor och lägger med smörpapper imellan och fryser in medans det är ljummet.

Första försöket fick en hård skorpa, så jag skar bort den, men det var supergott nybakat!
  • saffe
    ViFrånLandet skrev 2010-09-07 22:00:25 följande:
    Måste fråga en sak jag funderat på ett tag nu... Varning för svammel! Flört

Alla frågar (vissa till och med tjatar!) om när det är dags för syskon till G och det börjar bli jobbigt och jag skulle därför behöva lite hjälp med att bena ut mina egna tankar.. Jag har alltid velat ha fler barn men efter att ha fått sonen med alla hans bekymmer från start är jag livrädd för syskon, för tänk om även barn nummer två blir multiallergiker, kanske får h*n rentav andra allergier än de G har... Tror ärligt talat inte mitt psyke skulle klara det! Men samtidigt vill jag inte att han ska behöva vara ensambarn bara för att jag har målat fan på väggen redan innan. Kanske får ett syskon inga allergier alls, men är det verkligen lättare så? Menar inte att jag vill ha ett till allergibarn men kanske skulle det underlätta om barnen fick samma mat, utan att behöva utesluta saker den ena tål för den andras skull... Äsch, tankarna bara snurrar och jag lyckas inte formulera mig som jag tänker...

Det jag egentligen undrar är hur ni andra upplevt det, om ni låtit bli att skaffa syskon pga allergi på tidigare barn? Ni kanske inte upplever det som något problem med fler allergiska barn alternativt en multiallergiker och en ickeallergiker? Är det någon skillnad om barnen kommer tätt eller om det är många åt emellan i så fall, fördelar/nackdelar? Osv osv...

Förstår så klart att det är högst individuellt hur man känner och tänker kring ämnet men jag tänkte ändå be om era erfarenheter, ifall någon av er vill dela med er... Kanske kan ni få mina tankar att ta paus från ekorrhjulet en stund om inte annat Flört
    Jag förstår precis hur du känner, men för oss är det inget hinder, vi planerar t.o.m  en "trea"! Vi vill helst ha tätt emellan för att ha bebis-tiden avklarad så "fort" som möjligt. Våra barn har haft problem både med att somna och att sedan sova bra på natten, så om en ev. trea skulle bli likadan så vill vi ha sömnbristen avklarad innan man hinner vänja sig vid att få sova "normalt" igen. Dessutom vill jag ha barnen hemma så länge som möjligt, så att vi slipper ev. matproblem på dagis..Kommer dom tätt så kan jag ju fortsätta vara hemma. När det gäller allergierna så är det lite kluvet. Naturligtvis vill man ha ett icke-allergiskt barn, men det skulle ju helt klart innebära lite extra bekymmer när det gäller maten och säkert bli en del avundsjuka mellan syskonen. Här hemma äter vi i stort sett samma mat som dottern med flest allergier, för enkelhetens skull. Nackdelen med att ha tätt emellan barnen är ju om bebisen kan äta som vanligt så är det svårare att hålla syskonen ifrån nerkletade leksaker t.ex. Ett större syskon kan man ju säga till.
Svar på tråden Allergitråden