• saffe

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2011-01-11 14:14:10 följande:
    Pannkaka utan allt:
    3dl risdryck
    1dl bovetemjöl
    1dl rismjöl
    1tsk bakpulver
    50 g margarin (mjölkfritt då förstås)

Har vid något tillfälle bytt ut bovetet mot Teff, har dock för mig att det var svårare att steka då..? Sist blnadade jag i bananbitar också, går väl att ha i lite allt möjligt i frukt-och bärväg om man vill det Skrattande
    Tack, ska provas!
  • saffe

Nu har jag inhandlat Minallvit och Eskimo kids till barnen.. Men blev lite fundersam då jag såg att det är D och E-vitamin i bägge sorterna. Då får dom ju i sig dubbel rekommenderad daglig dos av åtminstone D-vitamin.. är det dumt att ge av bägge sorterna då? Kanske ska satsa på bara Eskimokids med omega och D - E - vitamin?

• saffe

Någon som hört nåt om Santa Marias kokosmjölk och Risentas bovetemjöl, det går inte att få tag på nånstans häromkring...

• saffe
    JPL skrev 2011-01-18 16:43:38 följande:
    de flesta kombipreparat har rätt lite d-vitamin i sig och dagligt behov brukar anges som ett intervall. om du kollar tex wikipedia kan du nog lista ut om summan av tillskotten ändå är inom okej värden. själv föredrar jag mycket d-vit framför för lite eftersom det är så viktigt.
    Ok, jag ska kolla det. Såg bara att det stod på båda preparaten att andelen D-vitamin var 100% av det rekommenderade dagliga intaget.
  • saffe

Enligt Wikipedia var dosen D-vitamin helt ok, däremot skulle dom få i sig 3 ggr så mycket som rekommenderas av E-vitamin om dom får av bägge preparaten... Alla dessa beslut, har ju sån beslutsångest! Hade det gällt mig hade jag inte tvekat, men det är värre med barnen. Men jag vill ju verkligen ge dom omega 3 och 6 så jag börjar med det i alla fall. Är ju inte ens säkert det fungerar då det var 2 grejer i som utvanns ur soja.

• saffe
    JPL skrev 2011-01-18 18:25:42 följande:
    Det är ofta väldigt stor skillnad på rekomenderat dagligt intag och maximalt intag (innan det blir skadligt). Såg du detta på wikipedia?:
    "Överkonsumtion av vitaminer kan ge negativa effekter. E-vitamin är dock mindre riskfullt än andra fettlösliga vitaminer, men intag av mer än 300 mg/dag bör undvikas."
    Tack för hjälpen, den infon missade jag... Då ger jag av båda sorterna med gott samvete!
  • saffe
    Tibell skrev 2011-01-31 17:49:17 följande:
    Nu har vi varit iväg hos astma/allergiläkaren. Det var tänkt att vi skulle göra pricktest men listan blev så lång att de tog blodprov istället.
    Vi pratade lite om de senaste reaktionerna och vilka födoämnen vi vet att hon inte tål. Hon tyckte det lät som att veteallergin var värst, hon klassade den som kraftig?Hon gillade inte de våldsamma kräkningarna och magkramperna som kommer när hon fått i sig en liten större mängd ( typ 2x2 cm stor smörgås ). Hon gillade inte heller att astman triggas igång varje gång hon får i sig vete. Hon gillade inte heller att hon verkar reagera luftburet ( med kraftiga hostanfall ) på vete när hon redan är försämrad i astman.Och hon gillade inte heller den gigantiska mage som blir vid en liten större mängd ( samma som vid kräkningarna ) Så hon beodrade något test som skulle kunna visa om hon kan reagera med anafalytisk chock på både vete och nötter tror jag det var.
    Isåfall skulle vi få en epipen ( ?? ) Men det tror jag inte ska vara någon fara =)
    På det stora hela kändes det riktigt bra. Jag till och med frågade läkaren vad som händer om alla tester visar negativt. Om hon trodde att jag var hypokondriker då men hon skrattade bara och sa att det ofta inte visar sig på tester, hon går efter vad jag säger. Snacka om skön läkare!!
    Så nu är det bara att vänta på provsvaren, kommer bli lååånga 2-3 veckor.

Finns det något barn här i tråden som visat negativt på ALLA tester ?? Och som också är multiallergisk.
    Jag är så rädd för hur jag kommer reagera om alla tester är negativa. Jag kommer känna mig som världens största hypokondriker!!
    Härligt att ni har fått tag på en så bra läkare! Våra barns allergier visar inget vare sig på pricktest eller blodprov. Men däremot på lapp-test.
  • saffe
    trållmor skrev 2011-02-04 13:56:09 följande:
    Miralicia skrev 2011-02-04 13:09:17 följande:
    Hela majskorn som kommer ut är ju inte alls ovanligt bland barn eftersom passagen genom matsmältningen ofta går rätt snabbt så de inte hinner brytas ner i samma utsträckning som övriga föda, men sen får man ju fundera lite kring övriga omständigheter också - om det bara är en del hela majskorn så är det ju ingen fara, men om det är i kombination med illaluktande diarréer eller andra symmtom så kan man ju vara lite teveksam till om det bara är svårnedbrytbart.

Ett litet tips för att undvika majs är att använda sig av arrowrot för att reda tex såser med (blir mkt bättre än att reda med rismjöl). Arrowrot finns i glasburkar i kryddhyllan. Är naturligt fritt från gluten, kommer från en ört som bla finns i västindien (men jag gillar inte att Santa Maria skriver att det passar bra vid "glutenallergi" på burken).
    Sen kan man även använda taipokastärkelse istället för majsstärkelse - hittas dock tyvärr enklast i asiatiska butiker eller hälsokost (dock svårt/omöjligt att hitta något särnärmärkt men jag har inte kännt av några besvär av den jag köpt i en Thaibutik)
    Jag glömde säga att även jag smälter inte majskorn, men jag har ju lidit av diaréer sen jag var 17 år.

För att ta ett exempel med Neelah, som fortfarande har blöja dygnet runt (förutom vid luftning osv, men ni förstår vad jag menar ) så är det som att hälla väldigt vattenutspädd senap och lägga dit några skedar med majskorn i. Hon är helt galen i majs!!! Ser hon en burk med majs så skulle hon säkert vilja sova med den

Jag tror inte att de är så jättekänsliga, för det funkar ju när jag reder såser på Maizena odyl, utan det är mest majsmjölet (Risenta) som vi har gjort vällingen på och så hela majskorn som vi upptäckt sambandet med majs. Det här upptäckte vi i slutet på förra sommaren förresten

Miralicia: tack för tipset om kryddorna, ska kolla upp det när vi är till Ö-vik nästa gång för där har jag koll på var en thaibutik ligger
    Låter precis som min yngsta dotters bajs-blöjor efter majs-intag... Det har funkat hyfsat tidigare om hon inte fått majs flera dar i rad. Men efter en maginfluensa för en månad sen så funkar ingen majs i någon form längre... Hade hoppats att dom åtminstone skulle kunna använda majs-produkter på dagis, så att vi bara skulle undvika det hemma. Men inser nu att jag tyvärr måste meddela dagis att allergi-listan blir ännu längre! Nu är jag nervös att det ska dyka upp ris-allergi istället, eftersom det är det enda alternativet som funkar... Alltid är det något! Märkligt att så många här inne upplever problem med majs. Undrar om det beror på att så många produkter är majs-baserade? Eller har ni upplevt att allergin funnits där hela tiden? Här har hon som sagt varit överkänslig tidigare, men nu har det blivit värre.
  • saffe
    Mamsie skrev 2011-02-04 22:06:07 följande:
    Kavat, 

"Om man nu inte förstår problemet, varför accepterar man inte bara läget och låter mig hållas med mina "knäppa idéer". Det drabbar ju liksom inte henne ändå. Hon kan ju äta precis vad hon vill" 

Min mamma tar det personligt - som kritik av henne när jag säger något om hygien, disk, mm.
    Det har gått så långt att vi inte vill äta hos henne och när hon är snäll o kommer med matlådor så trixar vi bort maten från Max. Senast så serverade vi korv och mos till honom med förklaringen att han hade planerat det till middag...  
    Hon har långa naglar som hon skrapar rent på undersidan - men man ser ju hur smutsiga de är! Kräks Och synen är dålig så disken är som den är... med hennes skitiga diskborste i hennes otvättade diskhho. Och torkar av borden med samma gamla disktrasa som virvlat runt med alla "normala" livsmedel. 
    Dubbel- Kräks
    Min mamma är likadan, så jag försöker smussla lite när vi är hos henne och smygtorka bord och ta med mig egen diskborste o.s.v... Ibland har jag inte hjärta att säga till när hon t.ex har stekt "special" till barnen i sin egna stekpanna.. "jag har diskat den extra noga" säger hon. Jovisst, med samma diskborste som till allt annat. Som "tur" är så är barnen kräsna så det brukar sluta med att dom vill ha maten som jag har med mig istället. Men det svider i mormors hjärta vill jag lova, mat och bak är hennes liv... Nu har min lillasyster fått en son som inte har några allergier. Häromdan när vi sågs så sa min syster: "det är tur att du har fått ett barnbarn som du kan "göda" upp i alla fall!" Det var säkert inte illa menat, men det känns i hjärtat ändå.. Bara att inse att dom som inte lever med det nära, har svårt att förstå. Speciellt när reaktionerna är sena, det är ju skillnad för dom som får anafylaktiska reaktioner, då det märks med en gång...
  • saffe
    Mamsie skrev 2011-02-05 09:31:05 följande:
    Åh, men då vet du hur vi har det! Hon fattar inte, vägrar ta in att det kan vara allergen på ex diskborsten o disktrasan för hon har ju diskat dom!!! Både min mamma o svärmor anser att "tvätta händerna" är synonymt med att skölja av dem under kökskranen och torka händerna på kökshandduken Foten i munnen
    Svärmor har accepterat att vi har egen diskborste o disksvamp till Max. Och de har en bricka till honom som bara han använder - och som diskas med hans diskborste under rinnande vatten. 
    Rinnande vatten kan min mamma däremot inte använda för det är slöseri (nä, vattnet är inte dyrt för henne - hon hyr sin bostad men hon är dumsnål). 

Så skönt det känns att få ösa ur sig lite Kräks bland folk som förstår! 
    Haha, ja visst är det skönt att få gnälla av sig lite! Jag kan ju förstå att hon tycker det är tråkigt att inte kunna laga mat och baka åt sina barnbarn, men det är ju inte så att jag hittar på för o jävlas...
Svar på tråden Allergitråden