• saffe

Allergitråden

Hejsan! Nu kommer jag med en vårdbidragsfråga igen, är mitt uppe i att försöka sätta mig in i hur jag ska ansöka... Läste någonstans om VAB om man får beviljat vårdbidrag. Hur var det nu? Får man inte ta vård av barn för det man fått vårdbidrag för, t.ex allergi eller astma? Men man får VABBA för magsjuka, förkylning osv? Blir det så automatiskt eller är det något jag ska säga till om?

• saffe
    Miralicia skrev 2010-04-10 14:56:54 följande:
    Jag har inte behövt bry mig om det här med VAB vs VB så jag har inte satt mig in i det så värst mycket, men som jag tolkat det är att om du i VB-ansökan tar upp mertid för besök hos tex allergiläkare osv pga allergin så ska VB anses täcka den tiden och då har du inte rätt till VAB för allergiläkarbesök/-sköterskebesök för pricktest etc, men du har rätt till VAB om du är hos läkare för öroninflammation - för att ta ett exempel.Har för mig att det ska stå något om det i beslutet, men om du inte tar upp tid för allergiläkarbesök etc i mertiden i din VB-ansökan så har du rätt att ta VAB även för allergiläkarbesök.
    Ok, tack för svaret! Jag tänker inte ta upp den tiden (tror jag, hade inte tänkt på det) därför att vi har inte behövt uppsöka läkare så ofta. Vi kör mest med våra 6 mån kontroller och sen fixar vi resten hemma eller via telefon. Vår barnläkare är ingen höjdare på allergier utan det är typ längd, vikt och prick-test var 6:e månad och sen: Ja, men hon ser ju ut att må bra, det där sköter ni bra själva... Tur att man hittade alla allergi-trådar här på Familjeliv, annars hade vi aldrig fixat det så bra utan sjukvårdens hjälp...
  • saffe
    Kavat skrev 2010-04-11 17:42:25 följande:
    EL I, jag skulle också skriva att det tog jätte lång tid för min make att fatta och vilja förstå. Nu är det över 2 år sedan vi "hittade" allergierna, men ja, jag tror det tog ett år innan han var ungefär på samma nivå som mig. Nu reagerar ju sonen även på kontakt, men ja, det tog tid.Angående godiset. Be Ica ta hem Eco-Vitals godis (framför allt gummibjörnarna och colaflaskorna som äts här hemma) och Plamills mjölkfria choklad.
    Hej! på tal om Plamils mjölkfria choklad, jag såg att det stod "kan innehålla spår av soja" på. Har det gjort det förut? Jag har för mig att den var helt fri från "allt"?
  • saffe
    Miralicia skrev 2010-04-12 15:39:51 följande:
    Plamil har flera varianter av "mjölkfri" choklad som de tillverkar för olika distributörer. Kolla vad det står längst ut i ett av hörnen på baksidan så kan du se vilken distributör Plamil har tillverkat den för.Vissa är helt sojafria, andra innehåller soja och nån jag har sett har varit "spårmärkt". Och förpckningarna ser i princip identiska ut, så det kan vara stor risk för förväxling om man inte är uppmärksamhet. Kolla i mitt fotogalleri för exempel på mjölkfri mintchoklad från Kung Markatta (som också är sojafri) och mintchoklad från Life Products som ochså är utan mjölk (men som inte kallas för mjölkfri) men som innehåller sojamjöl.
    Tack för svaret!
  • saffe
    Tibell skrev 2010-04-19 08:47:40 följande:
    åhh tjejer nu får ni hjälpa mig igen! La in bilder på hur tösens prickar ser ut i galleriet. Dessa är från idag så det var ju mer irriterat igår! ( ena bilden är gjord mörkare bara för att man ska kunna se prickarna)Vad tror ni?! Är det allergi prickar eller är det värmeutslag!? Utöver dessa har hon även några på kinden samt på bägge armarna, både under och överDet enda som jag kan komma på ha orsakat prickarna är att vi badade henne i fredags. Och vi använde en parfymerad tvål till huvudet ( endast 1 droppe ). Men då borde hon väl ha fått reaktionen då och inte nu?!Och mjölk kan det inte ha varit för idag har hon ätit bra igen.. äntligen =)
    Min dotter tål inte parfymerat tvättmedel, får utslag av det. Så det kan ju bero på den parfymerade tvålen. Om hon mår bra för övrigt så skulle jag "blunda och glömma" dom utslagen och sen låta bli att använda parfymerad tvål/tvättmedel i fortsättningen... Lättare sagt än gjort, jag vet, men man blir galen av att analysera allt.. Här har vi varit på kalas i helgen och stora dottern är eksemig i ansiktet. Ingen idé att spekulera i vad det beror på, då det bjöds på allt hon inte tål: mjölk, ägg, vete...Men så länge hon inte får i sig utan bara PÅ sig så går det an.. Men som sagt, jag vet hur jobbigt det är att försöka komma på vad allt beror på, speciellt innan man är hundra på vad det är dom är allergiska mot...
  • saffe
    Tibell skrev 2010-04-19 09:03:12 följande:
    Ja alltså perfymerat tvättmedel och sköljmedel har vi och det har hon inte reagerat på innan! Men det kanske var tvålen då =) Kan det komma så sent som 2 dagar efter hon badade ?! Vore ju toppen om det bara var så enkelt!
    Dum fråga kanske, men; hur vet du att hon inte reagerar på tvättmedel/sköljmedel? Hon har ju tydligen utslag som du inte vet var dom kommer ifrån? Testa att använda parfymfritt ett tag! Egentligen så tror jag ju att hon ÄR allergisk, men för att slippa spekulera så kan man ju ta bort annat som hon skulle kunna vara känslig mot! Så kan du känna dig säker på vad reaktionerna beror på när dom kommer! Värmeutslag tror jag inte att det är!
  • saffe
    Hej! Nu behöver jag råd från er som sökt vårdbidrag och som vet hur ett läkarintyg för det ska se ut! Jag är mitt uppe i att söka för första gången för min dotter på 2 år som är allergisk mot; mjölk,ägg,alla sädesslag, soja, sojasläktingar. Hon har även lindrig förkylningsastma och pollenutlöst astma. Har idag fått hem läkarintyget från hennes barnläkare, som vi tyvärr inte har så bra kontakt med. Han har heller ingen erfarenhet av s.k långsamma reaktioner som hennes allergi är. Det visar bara på lapp-test och inget på pricktest eller RAST. Då till min fråga; Kan jag skicka in det här intyget som jag ska citera, eller är det risk att jag får avslag pga att det är minst sagt kort och innehållslöst...?
    "Härmed intygas att J följs via barnmottagningen i ..... på grund av allergi och obstruktivitet. Epicutantest utfört på allergicentrum i Linköping har visat signifikanta utslag för ägg, vete och mjölk samt icke signifikant utslag för havre och soja. Rekommendationer från allergicentrum är att J skall äta en kost fri från ägg, vete och mjölk. Enligt modern reagerar J även med buksmärtor vid intag av havre och soja. Behandlas med Miniderm, Mildison,Airomir samt livsmedel via livsmedelsanvisning. Med vänliga hälsningar...." 
    Han har ingen koll på eller förståelse för vilka problem vi har med hennes specialkost och vad det innebär i tid och kostnad. Han har misstrott mig från det att prick-testet inte visade något och sa rent ut att "jag gjorde henne sjukare än hon är"... Så vi har så lite kontakt med honom som möjligt, har istället fått ovärderlig hjälp från er som skriver i allergi-trådarna på Familjeliv.. Så vad tror ni? Ska jag be om ett nytt eller ska jag försöka hitta en läkare som tror på oss? Duger det här intyget att skicka in? Tacksam för svar!
  • saffe
    Kavat skrev 2010-04-19 13:12:41 följande:
    Jag hade skickat det intyget. MEN jag hade även ringt de som gjorde lapp-testet och förklarat situationen och bett dem styrka att hon inte tål havre och soja genom ytterligare ett intyg om lapp-testet.Jag och medicinska termer, men det står inget om astman eller är det obstruktivitet?Jag har i och för sig egentligen bara styrkt ägg (RAST) och havre (lapp) från test och jag fick vb.. (Det visade på ägg och vete, eller ja, egentligen även lite på råg, men inte tillräckligt starkt enligt läkaren för att helt styrka allergi. Men som du vet är han ju jätte känslig mot alla sädesslag)Oavsett så måste du ju skriva en utförlig beskrivning om hur ni har det med allergier och astma, det brukar inte framgå av ett läkarintyg.
    Tack för svaret! Jo, astman är nog obstruktivitet, vet inte riktigt vad det betyder egentligen, men, men... Jag skulle ju kunna ringa Linköping, men enligt dom visade det ju inte på havre och soja, endast en 1:a, vilket inte är tillräckligt för att bli godkänd reaktion. Så det är ju egentligen vår barnläkare som ska intyga att vi provocerat med havre och soja och att hon reagerar på det oxå. Tyvärr så verkar han ju inte vara villig att göra det.. Till saken hör att vi har 2 olika barnläkare pga att vi haft oturen att få först en som arbetar utomlands i perioder och sen en som inte är färdig utan praktiserar då och då. Så om dom inte är noga och läser igenom hela journalen så kan dom ju missa information som jag gett till den andre.. Vi har träffat dom varannan gång med 6 månaders intervall och sen lite telefonkontakt däremellan.
  • saffe

Det kanske är bra att läkarintyget inte är så detaljerat? Då får jag ju "fritt spelrum" att skriva ner vad jag vill... Jag trodde bara att alla andra fick mer utförliga intyg. Det kanske bara är för att jag vet vad han tycker som jag "läser in" i intyget att han inte håller med om havre och soja- allergin. Men för en utomstående kanske det ser ut som om han står på min sida...

• saffe
    Miralicia skrev 2010-04-19 17:49:07 följande:
    Har hon använt rätt blankett att skriva på? Det är en särskild blankett från FK i samband med VB. Lät som aningens halvkonstigt formulerat intyg om man ser till rubrikerna på blanketten.Vårt förra läkarintyg för VB (från Allergicentrum i Linköping) ser ut så här - en del upprepningar och ganska generellt men ändå specificerat:I ruta 13 Barnets sjukhistoria samt tillstånd vid senaste undersökningen"Flicka som har eksem och som oktober 2006 fick recept på Locoid samt miniderm för sitt eksem. Januari 2007 hade flickan positivt pricktest för ägg och har också reagerat på ett flertal ämnen i kosten, såsom flera baljväxter, vanilj, cashew och pinjénötter och dessutom på jordgubbe, tomat, citrus, råa äpplen, banan och kiwi. Förutom detta även reagerat på havre och reagerat kraftigt på gräs anamnesiskt.Vid genomgång beskrivs att flickan reagerar på flera baljväxter, ägg, nötter, vanilj. Dessutom på E-nummerprodukterna sorbinsyra och sorbat. Beskrivs också reaktion på frukter och grönsaker som jordgubbar, tomat, citrus och råa äpplen samt banan och kiwi. Dessutom på havre och är misstänkt gräsallergiker. Pricktest som visat snabballergisk reaktion har visat positivt resultat för ägg och så kallat lapptest som visar fördröjd reaktion har visat positivt resultat för soja och mölk.Flickan behöver alltså vara utan en hel del födoämnen som finns i kosten. Hon har i hemmet reagerat på räka med rödflammighet och nässelutslag över kroppen, hasselnöt har hon reagerat på med klåda samt fått svullnad av läpp av cashew och pinjenöt samt även klåda och röda utslag."Och i ruta 15 Uppgifter rörande behov av tillsyn, vård eller särskilld behandling:(Frågor i vänsterkanten om behov av mer tillsyn, kostnader etc.)"(1 - behov av mer tillsyn & vård) Ja, flickan behöver mycket hjälp dels med behandling av eksem och dels med kontroll över den kost hon får så att hon inte blir försämrad av maten. ---(3 - merkostnader) Se föräldrars info---(4 - hur lång tid) minst 2 år."Och sen har jag i min bilaga beskrivit hur mertid och merkostnader ser ut i praktiken och summor för merkostnader hänvisade till relativt stor del utifrån olika konsumentverksdokument.
    Tack för att du ville dela med dig av ditt läkarintyg! Nej, han har inte använt FK;s blankett, utan skrivit ett eget intyg. Förmodligen visste han inte att det fanns en speciell blankett. Så då är det ju bara att be om ett nytt...
Svar på tråden Allergitråden