-
Vilken gullunge!Zvartaliljan skrev 2011-02-21 12:07:33 följande:Så nu har de tagit allergiproverna på Mattis. Han var så snäll o skrek inte alls o satt så fint stilla, han bara blängde på sköterskan när hon stack honom o började skälla ut henne på typ arabiska "babalatamamaababa" typ i värsta arga tonen och med svart blick så hon kunde ju inte hålla sig för skratt
-
Mina döttrar ser oxå ut så där när dom varit på dagis, men inte om dom varit hemma några dagar. Har försökt luska med kokerskan vad det kan vara, men hon vidhåller att hon lusläser allt. Så då återstår att dom får i sig/på sig något inne på avdelningen. Napp använder ingen av dom. Visserligen är dom ute mer på dagis än vad vi är hemma.tes 75 skrev 2011-02-23 07:13:29 följande:haft napp ute i kylan?
så där ser vår son ständigt ut under veckorna när han är på dagis, & på helgerna mildras det. vi har ännu inte kommit på varför, men misstänker ricedream som han bara dricker på dagis, eller att de är ute mer där än hemma & att han blir eksemig av kylan. -
Det verkar som att det dykt upp ett nytt allergi-symtom på yngsta tjejen: röda, varma, kliande fotsulor.. Någon som varit med om det? Jag trodde hon hade fått fotsvamp, men bvc säger att det borde vara vitt och fjälligt då. Hon är vaken om nätterna för att hon ligger och gnor fötterna mot varandra. Jag tyckte det blev lite bättre när jag smort med hydrokortison och gett Aerius till natten, men inatt var det värre igen.
-
Ok, det var intressant! Hon är alltid kall om fötterna i vanliga fall, det är t.om så att andra brukar kommentera det om dom känner på hennes fötter. Det spelar ingen roll hur tjocka strumpor vi än har. Fröken på dagis nämnde igår att dom har väldigt kallt på golvet på dagis och undrade om vi kunde ta med mockasiner till E. Så det kanske kan vara nåt sånt... Ska hålla koll på det!Kavat skrev 2011-02-23 13:49:45 följande:Det får jag! Vet dock inte om det är samma och vad det beror på.
Vet dock inte varför. Men vissa dagar om jag varit väldigt kall om fötterna och sen lägger mig under täcket så tar det en timme innan jag blir varm typ och sen blir de överhettade och kokar riktigt och kliar och sticker och gör ont. Men i mitt fall så räcker det med att jag lägger mig utan täcke en stund, alltså "kyler" fötterna, så försvinner även klådan. Men håller jag dem "överhettade" fortsätter det att klia.
Så alltså för mig är det för kalla fötter på dagen (kvällen) och för varma på natten...? -
Jag har funderat på det oxå. Vi har parfymfritt tvättmedel och använder inte sköljmedel. MEN, häromdagen var jag tvungen att använda Vanish för att få bort några fettfläckar på en klänning. Jag kunde inte med att bara tvätta ett plagg, så tyvärr slängde jag med andra kläder oxå. Kanske hennes strumpor hamnade där... Får ta och tvätta om allt som vi använt senaste veckan.Rasmus päron skrev 2011-02-23 15:54:06 följande:Jag får det också, för mig har det alltid berott på "fel" tvättmedel el att tvätten tvättats med sköjlmedel. Det är riktigt, riktigt vidrigt!
-
Tack för tipsen!Kavat skrev 2011-02-23 19:01:05 följande:Testat ullsockar eller i annat funktionsmaterial som inte blir så kalla? Sen har jag hört att om barnen har funktionsståll (långkalsonger) så blir inte fötter och händer lika kalla. Vet inte om det funkar, men värt att prova kanske.
Mockasiner har mina på sig men nackdelen med dem är att de ofta blir svettiga och sen när man går ut så blir ju fötterna iskalla direkt..
Ett annat råd är att byta sockar ett par gånger per dag.
Mina fötter blir iskalla om jag har bomullsstrumpor på mig. Även om jag inte har svettats. Bättre barfota i tofflor än kall bomull...
Du får väl testa och se, om det kan hjälpa.. -
tes 75 skrev 2011-02-24 14:38:52 följande:inget eller ja, du kan testa att blanda bovete & rismjöl. det funkar ibland. baka mjukt bröd eller kakor utan vare sig vete eller majs är nästan omöjligt. men bakning har andra här i tråden bättre koll på än jag. det mjuka bröd jag lyckats baka är risentas lingonbröd, & miralicias chokladkaka (ersatte där maizenan med rismjöl):
och här har du muffins på rismjöl.
kolla också i bakrecepttråden utan allt här på FL! jag har skivit in några recept där som inte inneåller majs.Här kommer ett recept på tekakor, det kanske kan vara nåt för er? Jag tycker det blir gott och det funkar lika bra till tekakor som till pitabröd när man äter tacos!
4 dl vatten
25 g jäst
1 krm salt
½ dl rapsolja/olivolja
½ dl ljus sirap
3 strukna matskedar fiberhusk
4 dl rismjöl
Smula sönder jästen
Strö över saltet
Rör om till jästen löses upp
Häll över oljan
Rör om
Värm vattnet lite mer än fingerljummet
Häll över vattnet
Tillsätt sirapen
Rör om
Tillsätt fiberhusken och blanda allt med degkrokar
Tillsätt rismjölet och blanda med degkrokar ( i typ matberedare eller
elvispar )
Tag en bakplåt täckt med bakplåtspapper
Strö ut rismjöl på bakbordet
Tag och platta ut degklumpar till lagom stora tekakor ( ca 5-7 mm tjocka
) och lägg på plåten
Täck över kakorna med duk
Låt jäsa i varm temperatur i 30 min ( tips: ställ plåten på spisen med
ugnen påslagen )
Ugn 190 grader
Grädda i 20 minuter
Täck över med duk och låt brödet svalna.
Går utmärkt att frysa och tina i micro.
-
Jag fick det genom föräldralistan (mail-lista) som jag är med i genom astma och allergi-föreningen!tes 75 skrev 2011-02-25 07:33:56 följande:men åh, tack! var har du hittat detta recept? egenutvecklat?
-
http://www.astmaoallergiforbundet.se/Mailinglist.aspx?type=78
Här ser ni hur man går med i mail-listan, om nån är intresserad. Man får väldigt mycket mail periodvis, så om man inte orkar trycka bort sånt som inte rör en själv, kanske man inte ska gå med. Men jag har fått mycket tips därifrån, både recept, hur man gör när man ska resa utomlands, olika dagis-problem, vårdbidrag och mycket annat! -
Lill-tjejen hat utslag över hela kroppen och även i ansiktet. Så mycket har hon aldrig haft förut. Kan det bero på att hon hade feber hela helgen (38-40 grader)? Har för mig att dom kan få utslag efter det, men hur långt efter? Annars är det enda nya hon har fått Minnalvit jordgubb- vitaminer i 7 dagar nu. Är det någon vars barn reagerat på den?