• saffe

Allergitråden

Kavat skrev 2010-06-14 09:46:35 följande:
    Vi hade samma tankar. Sonen reagerar när han tar i ett kokt ägg. Han har dock inte så skyhöga värden på RAST, men det visar. Hon tog blod nu för att göra en annat test som visar om man ev. ändå kan äta tillagat ägg trots att man reagerar på kontakt. Detta test gällde bara ägg, om jag förstod henne rätt och det var så att man kunde reagera på kontakt men inte om man åt!? Så fråga läkaren om de kan testa henne ytterligare för att få fler ledtrådar om hur känslig hon är.
    Vet du vad blodprovet heter? Kunde ju vara intressant att testa min dotter som reagerar vid kontakt med ägg, men hon har aldrig ätit (spår av möjligtvis, för nåt år sen), så jag vet inte hur hon skulle reagera då.
  • saffe
    Kavat skrev 2010-06-14 17:35:02 följande:
    Nej, men jag kan återkomma.
    Pratade med läkaren idag. Sonen hade tydligen högre värde på det provet (21) så vi fick ABSOLUT inte testa med ägg på något sätt!
    Oupps, jag som tyckte hon lät lite övertygande och ingav hopp att kan det vara så bra att han blivit bättre, men nej, han hade mycket högre på det än på det andra. Obestämd
    Det fanns även blod kvar så de skulle även testa samma på vete. Med andra ord så funkar det att testa fler saker än ägg.
    Hm, jag känner att jag inte har koll på alla test längre... Det var ju inte RAST om jag förstod henne rätt utan det var ett annat som man kollade om det visar på RAST för att kolla hur ev. reaktioner blev.
    Det vore ju väldigt intressant om det finns nåt blodprov som visar på s.k "sena reaktioner"! För din son visade väl inget på ägg på pricktest, eller hur var det? Det är ju enklare att ta blodprov än att göra lapp-test...
  • saffe
    Kavat skrev 2010-06-14 19:17:22 följande:
    Jo, han visade på RAST (blodprov. Har aldrig gjort prick på honom) men inte så mycket. Å andra sidan så hade han ju då bara fått i sig via amningen.
    Men när han ammades fick han tydligast sena reaktioner vad vi märkte... Det tog ca 3 timmar efter att han ammat så fick han superont i magen och det satt i flera timmar och han bara illvrålade av smärta. Spydde och bajsade frätande gjorde han ju jämt, men just detta var så tydligt.
    Vi har tagit bort ägg helt här hemma eftersom han reagerar så tydligt enbart vid kontakt med ägg och då inom ca 5 minuter. Vill inte ens tänka tanken vad som händer om han fått i sig...
    Men eftersom vi bara sett långsamma reaktioner vid intag så trodde läkaren att han skulle vara mindre känslig mot intag än av kontakt. Vilket då visade sig på detta testet att det var fel, för det var tvärtom.
    Ok, det var på det viset.. Det är ju bra att få veta att han är mer känslig än ni trodde, men samtidigt blir det ju mer nervöst oxå nu kan jag tänka mig... Jag skulle gärna göra samma test på min dotter, så får du möjlighet kan du väl fråga vad det heter? Jag har ju bara kontakt med en "vanlig" barnläkare som garanterat inte vet vad det här är för test!
  • saffe
    Kavat skrev 2010-06-14 21:22:14 följande:
    Blodprov som man lämnar in till lab och där kan se om de har snabba allergiska reaktioner.
  • saffe
    EL I skrev 2010-06-19 22:26:51 följande:
    jag vet inte. men när han äter makaroner så äter han knappt något han kanske äter 2-3 makaroner. mackan han fick var rågmjöl i också och inte så mkt vetemjöl i så jag vet inte om det hade betydelse, eller att nu har han ju fått vete ett tag så det där kanske var grädden på moset så att säga. Mackorna fick han ju precis i början när han inte hade fått vete på ett tag så då kanske den där rodnaden bara var det första men nu har det byggts på...hmm hoppas ni förstår mitt svammel.

Låter ju helt klart som hon reagerar på soja också vilket ju inte är helt ovanligt
    Dom här godisbitarna med glukossirap, var det lösgodis eller i påse? Jag tänkte om det var lösgodis, så kanske det är spår av mjölk han reagerar på? Eftersom han reagerar mer på glukossirap än på smörgås...
  • saffe
    EL I skrev 2010-06-20 13:39:06 följande:
    jag tror det var lösgodis men han har ALDRIG reagerat med eksem av mjölk utan det är bara på vete han reagerat så. mjlök reagerar han ju med diarré o magont och harinte sett något av det efter godiset.
    Ok, det var bara en tanke.. Nötter, har ni inte märkt nåt av eller? Det kan väl oxå finnas spår av på lösgodis.. Var det längesen han fick i sig mjölk? Reaktionerna kan ju ändras. Min dotter reagerar inte likadant nu på en del av det hon är allergisk mot, som hon gjorde när hon var mindre.
  • saffe
    EL I skrev 2010-06-20 14:09:39 följande:
    nötter har han aldrig fått så vi vet om det i alla fall så det vet jag inte.

mjölk fick han häromdagen när stora sonen råkade ge honom en chokladbit men då reagerade han inte alls...

Nu blir jag tveksam, kanske inte var glukossirapen han reagerade på alls??? kanske nåt annat? bara en slump??
    Sorry!.-) Var inte meningen att göra dig osäker.. Jag kanske blandar ihop dina söner lite, men jag tyckte bara det var konstigt att han verkade reagera mer på glukossirap än en vete-macka. Sen kan det ju ha varit "droppen som fick bägaren att rinna över" om man säger så...
  • saffe

Jag har ringt runt till dom 3 dagisen som finns här och ingen av dom har separat matsal... Barne äter i samma rum som dom leker! Är det så på dom flesta dagis på andra ställen oxå? Inte så bra ur allergi-synpunkt.. Det fanns en småbarnsavd som hade matsal, men min dotter kommer vara 3 år när hon börjar så hon ska ju inte gå där. Lillasyster kommer vara 1,5 år så hon får ju gå där. Funderar på att fråga om min äldsta dotter kan få hänga på lillasyster i 1,5 år och hoppas på att några allergier växt bort tills det är dags att byta avd.. Men har en känsla av att det förslaget inte kommer gå igenom..

• saffe

Åhh, jag är så glad! Fick brev från försäkringskassan idag att dom överväger att bevilja oss 1/4 VB och 18% merkostnader! Underbart!! Nu hoppas jag bara att dom som bestämmer i slutänden oxå tycker att vi ska ha det! Har ingen aning om hur vanligt det är att dom har annan åsikt... En sten har lättat från hjärtat (så här långt i alla fall).. Matkostnaderna i detta hushåll är inte att leka med... 

• saffe
    saffe skrev 2010-06-24 12:45:10 följande:
    Åhh, jag är så glad! Fick brev från försäkringskassan idag att dom överväger att bevilja oss 1/4 VB och 18% merkostnader! Underbart!! Nu hoppas jag bara att dom som bestämmer i slutänden oxå tycker att vi ska ha det! Har ingen aning om hur vanligt det är att dom har annan åsikt... En sten har lättat från hjärtat (så här långt i alla fall).. Matkostnaderna i detta hushåll är inte att leka med... 
    Jag glömde ju det viktigaste... Stort tack till er som har hjälpt och stöttat mig när jag skrev ansökan! Era egna erfarenheter, ansökningar, överklaganden, tips och råd har varit ovärderligt! Ingen nämnd, ingen glömd! Jag kände mig väldigt tjatig, men jag var verkligen helt clueless på det området... Glad Midsommar allihop!
Svar på tråden Allergitråden