• Tibell

Allergitråden

ELI 79 skrev 2011-03-24 20:00:19 följande:
    fast är det säkert att hon verkligen ÄR lös i magen på dagis då?? låter ju konstigt att hon skulle bli lös i magen på dagis men inte hemma på samma dos. Speciellt om hon inte får i sig nåt hon inte tål plus att hon inte verkar ha ont i magen eller får andra symtom.
    Låter verkligen märkligt!
    Ja hon är kanon lös. Som vatten och vi får hem flera ombyten =( Det luktar dessutom riktigt riktigt illa ( enligt personalen då)

Vi vet ju inte än om det kanske är något hon får i sig fel där. Hemma har vi ju 100 % koll på allt men det kanske inte köket har ?
    Och förutom diarrén så har hon ju en del eksem till och från..

Idag hade dagis inte haft på henne några vantar ute. Och nu har hon eksem på handlederna och en bit upp på underarmen...
    Suck.
  • Tibell

Fick listan från köket idag. Det jag reagerade var att det stod sockerkulör ( soya )
    Vad är det och vad används det till ??

• Tibell

Har inte hunnit in på hela dagen men har nu läst era svar..Tack =)

Denna listan fick jag från köket

Margarin är Carlshamn mjölk fria

Rapsy

Maizena

Salt

Vitpeppar

Rena torkade kryddor

Sockerkulör (soya)

Lök

Vi gör egna biffar och köttbullar med bara salt o peppar (blandfärs)

Hon får inget som är färdigt

Vi har till o med köpt kyckling file och stekt och skärt ner i små bitar även där bara salt o peppar

Ren fisk

Rismjöl gröt

Rasby yoggi  

Vi har bakat bröd från ditt recept

Jag har köpt Carlshamn rismjölk till henne

Gör vi kräm så är det på ren frukt och rismjöl

Vi har också uteslutit tomat

• Tibell

Visst måste det vara den sockerkulören hon reagerat på?
    Hon tål ju inte soja och det är just soja och ägg hon får dessa vatten diarréer av .
    För något annat ser väl inte knas ut ?

Hon bajsade ju som sagt inget igår och idag var det vatten igen =/
    Dessutom har hon mer eksem idag..

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-25 17:12:34 följande:
    Hon är inte känslig för fisken då?
    Vilka dagar äter de fisk och vilka dagar brukar hon vara dålig?
    Nej det tror jag inte. Hon får sej på dagis och den får hon hemma också
  • Tibell

Miralicia : Nu vet jag iofs inte vilken sort de använder.
    Man kan alltså reagera på det som sojaallergiker ?
    Hon är extremt känslig mot soja och brukar reagera med diarré på minimala mängder..

K kavat : Ja Rapsy äter hon hemma med ibland och vi har inte märkt någon reaktion. Sen var hon inte dålig varje dag enligt personal. Men ett par dagar i veckan. Igår bajsade hon som sagt ingenting och idag var hon urkass igen

Dessutom var hon nästan helt eksemfri i knävecken i början på veckan. Nu ser hon ut såhär =/ Betydligt mer i verkligheten. Vet inte varför bilden blev såhär grynig

• Tibell

Glömde svara angående smöret. Det är carlshamns flytande
    Som bordsmargarin använder de mildas mjölkfria

• Tibell

Puffar lite för min fråga till miralicia.
    Satt och tänkte lite innan. OM det nu var sojasås i sockerkulören. Hur stor mängd sojaprotein är det där i då? Minismå va? Och sen kanske de bra använder några droppar i en sås hon kanske äter lite grand av.
    Ska man verkligen kunna reagera på det?
    Annars har jag ingen aning om vad det kan vara som gör henne dålig..
    Ska kolla vad de ger henne för frukt med..

Sen funderar jag på en annan sak. Jag vet ju att man kan reagera kraftigare på en allergen när man varit utan den ett tag.
    Men kan det bli motsatt effekt? Att man varit utan ett ämne sammanlagt i 4 månader. När man första gången testade efter kanske 3 veckor reagerade man mycket. Men nu efter 4 månader kräver lite större mängd innan reaktion?
    Konstig formulering kanske. Men ni fattar nog ;)

• Tibell

Miralicia :
    Tusen tack för svar :)
    Ja vi får väl se på måndag vilken sort de använder.
    De skrev bara sockerkulör och soya inom parantes.
    Nu kommer årets mest korkade fråga. Men är soya och soja samma sak? För googla man sockerkulör soja så kommer en variant upp som innehåller soya, ättika och något ner tror jag det var..

Annars var väl hennes lita inte konstig?
    Vet ju dock inte hur de hanterar ägg och sådant i närheten av hennes mat.
    De hade nämligen ätit ägg till pyttipannan på de andra avdelningarna samma dag hon var tokdålig i magen..

Svar på tråden Allergitråden