• Tibell

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-04-05 21:03:11 följande:
    ja hon är faktiskt ganska bra. Har gått ner på 1 puff pulmicort på kvällen och ingen airomir men hon är bara lite smårosslig ibland. Löst slem låter det som så jag ser ingen anledning att puffa henne mer än så.
    Troligtvis är det antibiotikan som gjort det lättare för henne så då kan man ju hoppas på att det hela tiden berott på bakterien hon har/haft.

Hur går det för dina tjejor?
    Vilken underbar läsning =)
    Ska hålla alla tummar jag har att hennes besvär hela tiden berott på bakterien!

Jo tack de mår ok. Tilde har bara besvär vid ansträgning just nu.
    Bella står på sin underhållsdos ( 3 airomir och 6 pulmi ( ska egentligen ner till 4 men än är hon inte redo ) och en påse singulair ) och mår helt ok. Får hosta vid ansträning och en del på natten och morgonen. Men annars ok =) Kan få lite indragningar och bukandning vid lek men det känns också som om det kommer mycket mer sällan nu. När vi testade att ta bort medicinen kom det till och med bara av att hon åt. Nu krävs det lite mer ;)
    Piper något på utandningen vid vila men det är knappt hörbart =)
    Men henner eksem är helt borta nu när vi tagit bort ALL tomat ur hennes kost. Dessutom sköter sig magen bra med..

I morgon ska hon göra svettest..Är lite nervös faktiskt !
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-04-05 21:27:35 följande:
    men åh så skönt!
    Blir så glad av att "höra" att allt är påväg åt rätt håll även för er!
    Det är så jobbigt när de små har det jobbigt hela tiden.

Vad är det för svetttest ni ska göra?

Angel Gbg: Jag säger som ViFrånLandet, har tyvärr ingen pepp att ge, men Kram! {#emotions_dlg.flower}
    Svettest är ett test för att se om barnet har Cf ( cystisk fibros ) en lungsjukdom. Så vi håller tummarna att det inget visar..

Angel : Skickar en kram jag med !
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-04-05 21:32:11 följande:
    Nej men usch!
    Ja det håller vi verkligen tummarna för. ska tänka på er imorn!
    Hoppas allt går bra. Får ni svar direkt eller får ni vänta en evighet?
    Tack <3

Ingen aning. Antagligen en evighet..brukar vara så när det gäller sjukvården ;)
  • Tibell
    Jaramla skrev 2011-04-05 21:36:48 följande:
    angel: så jobbigt! många varma tankar till dig

älsklingen87: vi gjorde ett svett-test, fick svar jättesnabbt, inte ens en vecka och det var inte ett dugg svårt eller smärtsamt att ta testet iaf. håller också tummarna för att det inte visar något förstås!
    Åh toppen =) Avskyr lång väntan på provsvar!
  • Tibell

Här finns det med ett överfullt medicinskåp.
    Bella har aerius, airomir, pulmicort,singulair nebunetten, laktulos och när hon är risig i astman har hon en paroboy ( bara på lån än så länge ) och till den har hon koksalt, ventolin och pulmicort.
    Tilde har pulmicort, airomir, aerius, movicol och nässpray mot pollenallergi.
    Bella har också sin althera. Ja jisses...

Nu är jag helt säker på att tildes snuva är allergirelaterad.
    Ingen som vet om man kan pricktesta mot al och hassel nu?
    Vill ju inte sätta henne på aerius om det verkligen inte är allergi.. Även om jag känner mig säker.
    Måste dessutom få något riktigt bra spray mot rinnsnuva.. Någon som vet något bra?

ViFrånLandet : hur har det gått med G och hans nässelutslag ? Kom ni fram till vad det berodde på?

• Tibell

K kavat : jo det har du ju rätt i Iofs.. Hahaa så långt tänkte jag inte :)
    Fast förra året hjälpte inte aeriusen jätte mycket mot snuvan :( hon fick ett värdelöst nässpray.. Detta året vill jag ha ett bättre.
    Aeriusen hjälpte dock med nässelutslagen hon fick av att rulla bland gräset tex..

Men sen kan man väl inte göra pricktest om man står på aerius? Hon ska ju testas mot nötter.. Tänkte ta al och hassel med när man ändå håller på.
    Men har för mig att man inte kan testa när säsongen är aktiv ?

• Tibell

Fast förhoppningsvis ska hon pricktestas om 1.5 vecka. Har egentligen tid till Bella då men ska se om de kan ta Tilde samtidigt. Hon har själv tid den 9:e maj men så länge vill jag inte vänta . Vill ju att de ska ta glutenprover och fler Allergitest för hon mår verkligen inte alls bra.
    Hinner inte läkaren ta henne samtidigt ( ska ringa och kolla i morgon ) så får barnen byta tider för Tilde är i mest behov av hjälp..

Får se vad pricktestet visar. Vilket fall som kommer hon ställas på aerius direkt efter provtagning

• Tibell

ViFrånLandet : underbart att höra :) vet ni vad det berodde på? Kan det ha varit virus eller var det räkorna ?
    Hoppas det inte återkommer!

• Tibell

Mithrandil: ja det gick jätte bra. Hon var kanon duktig. Men tydligen var hon lite dålig på att svettas så det drog ut på tiden. Från ena armen fick de inget svett alls. Men de skickade iväg det de lyckats få in så får vi hoppas att det räcker så vi slipper göra om det

• Tibell

Alrro: super tack för dina lugnande ord ! Är faktiskt riktigt nervös.
    Tack

Svar på tråden Allergitråden