• Tibell

Allergitråden

Miralicia :
    Aha..
    Ja så har jag ju inte tänkt :) men det verkar ju stämma.
    Har nämligen varit glutenfri ( eller sädesslagsfri förutom havre ) de senaste 4 månaderna.
    Men sen råkade jag få i mig fel mat efter kanske 3-4 veckor och blev skitkass.
    Men nu efter 4 månader utan har jag börjat testa lite smått och den första dagen märkte jag ingenting.
    Men sen kom jag upp i ungefär en halv macka om dagen och då började symtomen komma smygandes
    Morgonillsmående, kliande "myggbett" ( bild finns i bildtråden några sidor bak), även kliande "finnar", lite öm mage och en skit jobbig mättnadskänsla trots att jag knappt kunde äta.
    Men jag märkte som sagt att jag kunde äta lite större mängd ett tag utan gluten..

• Tibell

Fick svar från köket idag. De använder ekströms sockerkulör. Så då kan vi stryka den.

Däremot hade hon fått tomatpure i sin soppa igår. Så det är med största sannorlikhet att det är tomaten hon är känslig mot. Det förklarar även eksemen i knävecken.
    Så nu ska all tomat bort så får vi se om diarrén slutar.

• Tibell

Lillasysteryster: spännande att få testa mjölk.. Hoppas det går bra :) vilket värde hade han på mjölk??

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-28 20:44:47 följande:
    3busfrön: Visst är väl du sjuksköterska?
    Amanda hade 105 hb i fredags. Är det alldeles för lågt eller är det relativt? varför har man lågt hb som liten bebis?
    Läkaren sa bara att det var lågt och att vi ska ge henne vitamintillskott men alla jag hittar är anpassade för mycket större barn än 9mån bebisar.
    Minns att Bella med hade lite lågt Hb när hon var liten..tror hon var ännu mindre än Amanda..kanske 5 månader.
    Då låg hon kanske runt 100 om jag inte minns fel.
    Vi fick aldrig något svar på varför och sedan har det inte hänt något mer =0

Hur mår hon nu fresten ??
  • Tibell
    lillasysteryster skrev 2011-03-28 20:45:52 följande:
    älsklingen: Hrmm det har jag nästan glömt...kan 0.11 stämma kanske... iaf ordentligt under vad som anses som allergiskt. Och eftersom det visat högre tidigare borde det väl stämma antar jag?!
    ska hålla alla tummar att mjölk kanske funkar nu då =)
  • Tibell
    2små2stora skrev 2011-03-29 19:41:25 följande:
    Varför är jag inte förvånad över att dagens pricktest på ägg var negativt.
    Ojdå =/ Men hade inte han rätt snabba reaktioner ? Var det bara ägg som testades ?
    Bella visade inget heller på Rast på ägg. Antar att det är samma som prick ?
    Jag brukar inte heller bli förvånad längre när inte proverna visar något ;)
  • Tibell

Jo Rast är blodprov =) Undrade bara om det ger samma resultat som prick. Ser att jag formulerat mig lite galet ;)

• Tibell
    2små2stora skrev 2011-03-29 20:12:33 följande:
    Vi testade bara ägg då det är det enda jag märkt att han reagerat på. Han reagerar efter ca 30 min.  Funderar på om jag ska göra ett eget patch.
    Fast doktorn uteslöt inte allergi i allafall utan vi kollar upp det i höst igen

rast är bloprov. 
    Okej!
    Skönt med en läkare som inte stirrar så blint på provsvar =)
    Kan inte läkaren skriva remiss till lapptest ?
    Vi hoppas ju på att få göra ett på Bella. Svar får vi om 3 veckor när vi ska på återkontroll!
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-29 21:01:52 följande:
    Tack! Nä, jag pratade med dom på apoteket och de ansåg att jag verkligen inte skulle köpa kosttillskott för de är anpassade för större barn än amanda. de tyckte vi skulle se om vi kan få upp järnvärdet via mat istället och går inte det får läkaren skriva ut något.

Hon äter ungefär 5mål om dagen med neocate så det är ju underligt om hennes hb är lågt om den ändå är så rik på järn. men kan ju vara att hon varit sjuk mycket.

Läkaren ringde idag och de har hittat något bakterie (Haemophilus influenzae) bakom näsan på amanda som kan vara orsaken till både öroninflammationerna och förkylningsastman. Har vi tur nu så kommer antibiotikan vi fått ta bort alla hennes problem. Har vi tur nu så har hon aldrig haft nån förkylningsastma även om hon fick diagnosen heromdagen.

hek: Tack för ditt svar!!
    Oj, aldrig hört talas om den =0

Tänk vad skönt om det "bara" varit bakterie och att ni sen kan utesluta förkylningsastma. Det är ju en jäkla djungel det där med. Allergier känner jag mig rätt hemma på nu..men astmasymtom är fortfarande skit svåra att förstå sig på =(
    Håller alla tummar och tår att hon snabbt blir frisk nu och fortsätter vara det <3
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-29 21:18:19 följande:
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Ja, det hade ju varit underbart och jag väljer att tro att det är den där bakterien som har ställt till allt. då kan det ju kanske svara för varför hon inte blir helt bra i andningen av medicinerna.

Hur mår skruttan?
    Vi har satt tillbaka hennes underhållsdos igen och märker redan skillnad =) inga som helst indragningar när hon sover i allafall... såå skönt men samtidigt så tråkigt att inse att hon måste ha sina mediciner daligen, oavsett förkylning eller inte =(
Svar på tråden Allergitråden