• Tibell

Allergitråden

miracle maker skrev 2011-03-31 09:51:35 följande:
    Ska lägga in en bild i bildtråden på hennes prickar!

Ang. getingstick så har jag alltid fått höra att det inte finns något samband mellan getingar och mygg. Jag är också jättekänslig mot mygg och knott och har därför alltid varit rädd att jag ska reagera lika kraftigt mot getingstick. Har aldrig blivit stucken så därför vet jag inte hur jag skulle reagera. Min pappas mormor dog av ett getingstick så man ska ju definitivt ha respekt för de små krypen!
    Tack =) De på magen är oerhört likt de min dotter får. Ska se om de finns kvar idag när jag hämtat henne på dagis. Då ska jag försöka få med dem på bild!

Googlade lite och man kan nog ta rast för getingar ? Kanske lika bra att ta det när vi ändå ska testa för nötter på henne.
    Jag var överkänslig mot getingar som liten. Fick ett stick i foten och den blev till det dubbla..minst. Vet att jag fick feber också,.
    Sedan dess har jag aldrig blivit stungen igen så jag vet inte hur jag reagerar idag
  • Tibell
    Allrona skrev 2011-03-31 10:58:45 följande:
    Min stora tjej reagerar kraftigt på myggbett. Oftast är det värre i början på sommaren då hon kan svullna upp rejält. Däremot reagerade hon inget alls när hon blev getingstucken i somras.
    Vad skönt att hon inte reagerade. Då får vi hoppas min stora inte gör det heller den dagen hon blir stungen ..

Hur har det gått med lillan efter mjölkincidenten ? Mår hon bättre nu?
  • Tibell

Tilde mår mycket bättre i astman nu.. Hon brukar sällan vara dålig mer än i 3 dagar kanske.

Bella mår mycket bättre med underhållsdosen. Hostade dock som en galning i morse så vi får väl se hur hon låter när jag hämtar henne från dagis.
    Däremot sysslar hon fortfarande med det där "hålla andan så jag blir alldeles anfådd och får bukandning"s ticset.
    Har en film i galleriet son visar vad jag menar ( den där hon har vattkoppor) . Fortfarande ingen aning om varför hon gör så..

• Tibell
    Allrona skrev 2011-03-31 13:00:55 följande:
    Vad bra att du har filmat och kan visa läkaren. Det är ju så himla svårt att beskriva hur de låter och ser ut.
    Ja precis. Jag är helt värdelös när jag ska beskriva något. Därför brukar jag alltid visa både bilder och filmer. Det har ni kanske märkt ;)
    Mitt största problem är ju att jag inte riktigt vet vad som är normalt eller inte.
    Just denna andningen Bella har på filmen vet jag ju inte om jag vill kalla normal. Jag vet ju dock inte varför hon gör så.
    Liksom håller andan, och stånkar sedan ut luften igen. Och så går hon flera ggr i minuten vid minsta lilla anträgning. Så det är ju inte konstigt hon blir anfådd och får bukandning/indragningar när hon håller andan så..
    Och fortfarande vet jag inte ens varför hon gör det..eller om det är normalt..

Miracle maker: Stackars liten =( Skönt i allafall att ni har akut medicin att ge. Allt vi har till våra döttrar är aerius.
    Och då misstänks ändå Bella för att ha reagerat med nässelutslag luftburet på cashew nötter. Hon visade positivt för cashew på rast nån vecka senare men inte så högt så läkaren tyckte inte vi behövde ha något mer hemma.. Och vi har ju ändå 40 min in till närmsta sjukhus så man blir lite nojig minsann.
    Nu ska flickorna göra nya pricktest ( eller antagligen rast ) för övriga nötter så vi får väl se vad det visar..
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-31 19:58:49 följande:
    kan man få ont i magen av rismjöl?
    Man kan nog få ont i magen av allt möjligt. Men ris ska väl vara ett av de skonsammaste du kan ge tror jag ??

Hur är det med henne nu ? Fick ni åka till vc idag ?
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-31 20:15:14 följande:
    Mycket bättre.
    Fortfarande lite smågrinig och gnäller såfort man går ur syn men hon har varit bra i andningen idag. Lite smårossel nu och då men inga pip eller indragningar. Har ätit antibiotikan i 48tim nu så antar att den borde kickat in nu.
    Härligt =)
    Då kanske det var denna dumma bakterie som orskat alla andningsbesvär ändå. Håller tummarna för det!

Här är Bella sämre igen =/
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-03-31 20:48:27 följande:
    Ja jag läste det! Så jobbigt för er!
    Brukar hon vara dålig länge när hon blir dålig?

Ja, jag hoppas på bakterien, så kanske vi slipper allt med astma.
    tycker astman var obehaglig. man visste liksom aldrig när man skulle åka in eller inte och så var det så nojigt att se att hon andades konstigt men ändå inte visste om hon andades såpass dåligt att det var akut.
    Hon har mer eller mindre varit dålig sedan förra sommaren =(
    Hennes astma är så svår medicinerad just nu eftersom jag har så svårt att tyda vad som är symtom eller inte.
    Idag  har andningen varit lugn bara hon sitter helt still. Men vid minsta lilla rörelse blir hon anfådd och dan.
    Badet var tydligen riktigt jobbigt och hon hade rejäl bukandning och man kunde räkna varje revben på ryggen där huden sögs in =(

Just de sakerna du tar upp tycker jag med är sååå svårt.
    Jag tror nog jag medicinerar henne för lite faktiskt =/
    För den enda gången hon var riktigt bra i astman var efter hon inhalerats MYCKET med maskinen i ett par dagar.
    Då hade hon inte dessa andningsuppehåll som hon annars har vid minsta lilla aktivitet. Det vi pratade om för nån dag sedan du vet =)

Men hennes hud ser lite bättre ut och magen funkar kanon =) Så då är det nog tomat som ställer till det för henne trots allt..
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-04-02 20:26:45 följande:
    Hon slängde sig ner på golvet ett par gånger per dag och klagade på magont. Hon sa det nog minst 10 gånger per dag. Inte alltid att hon la sig på golvet men det var nog ett par vändor ner på golvet per dag för hon sa att det inte gjorde lika ont då. Och då åt hon alltså i stort sett bara enbart vanlig havre.
    De gånger hon åt vete )pasta, bröd osv) så hade hon hemska illaluktande diarréer.
    Hon vägrade ju själv äta vissa saker, så fick hon välja så valde hon sädesslagsfritt bröd osv.
    Men vet inte helt säkert att det inte är glutenintolerans heller då hon inte alls är lika känslig som sin lillebror. Fast å andra sidan, vem är det.
    Hon är även mörk under ögonen och jätte trött. Det blev bättre men har varit sämre igen det senaste, så det hörde inte helt i hop. Eller så är det något annat hon inte tål också...?
    Ja då var det rätt tydliga symtom då..

Tilde mår nog inge vidare hon heller =/. Hon gnäller HELA tiden. Både jag och min man sliter snart av oss håret i ren frustration. Hon kan knappt be om ett glas saft utan gnäll på rösten !
    Idag kom vi fram till att hon gråter mer än skrattar.
    Visst kan det ha med åldern att göra ( blir 4 om nån månad ) men detta känns inte normalt. Det är samma visa varje dag och jag får ångest så fort hon drar igång. Vi försöker trösta så gott vi kan när hon är ledsen och försöker verkligen "se" henne och hennes behov. Har testat att prata med en väldigt övertygande och glad röst utan resultat. Har testat att ignonera utan resultat
    Förutom allt gnäll så ligger hon också ofta på golvet och gnäller. Klagar på magont flera ggr om dagen ( ibland kan det gå någon dag mellan dock ).
    Idag i samband med mat ( pasta och köttbullar )
    Är konstant förstoppad. Har de senaste månaderna krävt klyx flera ggr. Sista veckorna nästan varannan dag.
    Är också väldigt blek och mörk under ögonen.
    Har ökat 500 g i vikt på snart 1 år och växt kanske 2.5 cm.
    Vi har läkartid i början på Maj och ska kräva glutenprov. När vi fått svar på det ryker sädesslagen i hennes kost till att börja med..
    För såhär kan vi inte ha det. Hon ska inte behöva må dåligt..
  • Tibell
    ELI 79 skrev 2011-04-02 22:49:01 följande:
    Kavat: nä precis därför verkar ju glukossirap det enda jag kan komma på...
    Men är det glukossirap i ketshup?
Svar på tråden Allergitråden