• Molina

Allergitråden

Ni med barn med soyaallergi, hur har dom reagerat?
    Som många vet här har ju min tjej svår mjölkallergi och vi har blivit uppmanade att inte ge henne soya men vi ska testa 1gång i halvåret ingen allergi på det är visat på något test men i veckan gav vi henne 2dl soyafil 2dagar irad och 1dygn efteråt ligger tösan och kämpar på sjukan för ett monster astmaanfall!!!! Kan soyan ha utlöst anfallet fast det tog nästan 1dygn, jag vänder och vrider på allt här hemma. Hjärnan kokar.

• Molina
    t0va skrev 2011-10-30 09:40:34 följande:
    oj, det låter som väldigt mycket soja att testa med. Tips tills nästa gång är att börja med en mycket mindre mängd. 

Min son är sojaallergisk tydligen, han visade på pricktest men har inte fått ren soja vad vi vet utan bara sojasläktingar och på endel misstänker vi reaktion. Men pricktestet blev en kraftig reaktion så vi ska inte ge honom något sådant.

Det kan vara sojan som startat det, det kan också vara så att sojan gjorde att ett anfall som kommit pga. annan orsak blivit kraftigare. 

Har ni märkt någon annan reaktion när hon fått i sig soja? På sojasläktingar så blir min son orolig, ledsen och nästan hyperaktikv.  
    Oj det kanske va mycket med 2*2dl så snabbt inpå varann.

Vi har inte märkt av någon soja allergi vad jag vet, hon verkar tåla baljväxter men med försiktighet till ärtor och bönor där magen reagerar lite på och majs men det är ingen baljväxt! Hon får förstoppning av för mycket ärtor och lös bubblig av bönor som många får men det kanske kan även vara en reaktion blääää för dessa allergier men vi är lyckliga ändå för *bara* mjölkallergin dock superallergisk är hon.
  • Molina
    t0va skrev 2011-11-01 11:52:24 följande:
    Någon som vet om man kan reagera på olika sorters kyckling, vi är inte helt säkra på att Theo tål kyckling, han fick en bit i söndags och har inte bajsat sen dess och natten till måndag var lite orolig och inatt vaknade han efter 2 timmar och var helt otröstlig. Men efter en dos alvedon, sitta uppe i vardagsrummet i famnen hos mamma och pappa med en varm vetepåse på magen så lugnade han sig efter 1 timme och kunde somna om. 

Ibland verkar han tåla kyckling och ibland inte, vi köper 2 olika sorter hemma. Funderade på om det kan vara så att det är en sort han inte tål. Väntar på att han ska bajsa och det ska lukta död som några andra gånger...  
    Jag har en kraftig äggallergi som gör att jag reagerar på viss kyckling.
    Jag kan inte äta bla färdiggrillad utan måste tillagas i ugn och även då reagerar jag ibland.
    Och ibland går det bra.
    Jag använder mig bara av kronfågelns kyckling.

Har han allergi mot ägg? Vissa som har äggallergi kan reagera mot kycklingköttet som jag gör, när jag får reaktion får jag magproblem direkt och magkramper kan jag få om jag äter just färdiggrillad kyckling.
    Jätte tråkigt för kyckling är ju så gott.
    Hoppas ni kommer på vad det är han inte tål.
  • Molina

Hur vanligt är det med korsallergier?
    Vid ex pollen/matallergi.

Jag har ju i botten pollenallergi Björk,gräs,gråbo vad jag vet och åt idag något med koriander och blää blev så kräkillamående och skämtade med mannen att jag börjar bygga upp mina allergier vid vuxenlivet:)
    Men blev helt ställd när jag gick in och kollade korsallergi på just gråbo häpnade där va massor av saker jag inte kan äta och bla koriander,vitlök,paprika,curry.

Zamihr:Jag ska sitta med skolan nu och skriva en avvikelserapport pga av att min dotter som dom tror fått isig mjölk som har riktigt svår allergi och denna gång slutade inte så jätte roligt.
    Samma sak gäller barnomsorg fsk dom går efter samma avvikelserapport har även där fått tagit 1 smäll.
    Och självklart ska sånt rapporteras för 1gång kan vara för mycket för vissa allergiker.

Haha skolan är nu hyper rädd och ska placera min tjej i ett separat bord där mjölk är ja förbjudet att inta både vätska/mat stackars min plutt och dom tror att hon fått isig fel mjölk via dryck (hur går det till) ja olyckor händer men f-n min tjej får verkligen allergichock from hell.

• Molina
    zamihr skrev 2011-11-02 08:28:24 följande:
    Molina skrev 2011-11-01 20:59:40 följande:
    Zamihr:Jag ska sitta med skolan nu och skriva en avvikelserapport pga av att min dotter som dom tror fått isig mjölk som har riktigt svår allergi och denna gång slutade inte så jätte roligt.
    Samma sak gäller barnomsorg fsk dom går efter samma avvikelserapport har även där fått tagit 1 smäll.
    Och självklart ska sånt rapporteras för 1gång kan vara för mycket för vissa allergiker.

Haha skolan är nu hyper rädd och ska placera min tjej i ett separat bord där mjölk är ja förbjudet att inta både vätska/mat stackars min plutt och dom tror att hon fått isig fel mjölk via dryck (hur går det till) ja olyckor händer men f-n min tjej får verkligen allergichock from hell.
    TACK båda för svar!

Ja de här får jag gå vidare med. Jag blev helt ställd när jag frågade hur de gör med anmälan/rapportering vid en sån här händelse och då fick till svar att det inte behövdes, att det räckte att köket (ett centralkök) blivit informerade och att köket själva skulle ha en genomgång av halvfabrikaten för att se om de kunde innehålla ägg.

De här med en avvikelserapport, är det dagispersonalen jag ska be om det (som inte är villiga...?) eller är det deras chef som fixar med sånt?

troll77, tråkigt att ni också har blivit drabbade, hoppas att det inte uppstår fler gånger.
    Ring till områdeschefen direkt och förklara vad som hänt, då måste hon/han sätta in åtgärder och förebygga och hjälpa ev personal/kök.
    Ja jag får verkligen hoppas att dom inte av misstag ger fel sak till min tjej, hon får andningbesvär av sin mjölkallergi men nu har dom verkligen satt in åtgärder och strängt vad som gäller plus att 1av personalen ska gå en snabb kurs i hur man tar en sådan adrenalinspruta.
    Jag ger skolan tummen upp som tog det på största allvar!

Jag hoppas även din försk... tar sitt ansvar eller om det är köket som är boven som ska ha sig en läxa.
  • Molina
    LokesMammi skrev 2011-11-25 11:30:44 följande:
    Nu har jag fått svar ang min vb ansökan till sonen!

"Utifrån de här uppgifterna överväger Försäkringskassan att besluta att du får en fjärdedels vårdbidrag utan skattefri merkostnadsdel från och med augusti 2011 tom juli 201. Försäkringskassan överväger att beräkna dina merkostnader till 1 800kr/år."

Jag får ersättning för inhalationer o hudsalva 1800kr/år o inget för mjölkfri ersättning o specialmat

"Mjölkersättning godtas inte som en merkostnad eftersom man inte har kostnader för annan mat. Specialmat godtas inte som en merkostnad."

Har ni som sökt också fått "samma svar". Eller ska jag överklaga?
    Tycker att 1800kr/år lät väldigt lite!
    Vad konstigt att du inte fick för mjölkfrikost som merkostnad för det fick vi godkänt av FK.
    Det är väl som ett lottori beroende på vem man pratar med.
    Men som sagt vi fick mjölkfrikost som merkostnad.

Tova: Lätt hänt att missa imellanåt, men arboga har en leverpanstej som är bredbar som är både gluten/mjölkfri.
  • Molina

Åhh nu behöver jag er som är hemma på eksem!
    Min Moa har fått eksem på ena kinden och läpparna ser illa ut och ända ner på hakan, hon lider så säger att det gör ont och total vägrar att äta..... Vad kan man ha på för salva, kräm?
    Hon har aldrig haft eksem förut, vi märkte för några veckor sen att hon fick som små röda prickar runt munnen av ketchup och hon säger ibland att hon får ont på läpparna av just ketchup, men ja en ny allergi eller inte!!

• Molina
    Prince or Princess skrev 2011-12-09 20:15:29 följande:
    Troll77: usch vad tråkigt! Jag har tidigare här i tråden tipsat om en vanlig handkräm som vi använder vid tillfälliga eksem. Den svider till en hel del under en kort stund, men sen lägger det sig. Jag anv den ffa när mina eksem kliar (får av tomat och när jag inte lyckats hålla mig ifrån det kommer eksemen) och vet inte om den är lika bra om eksemet gör ont? Den är iaf utan kortison vilket ju är en fördel när det gäller ansiktet. Krämen kommer från ccs och heter vårdande handcreme oparfymerad. Är en blå tub (står på locket) med vitt lock och en sjöstjärna på. Vet inte om nån annan här testat, men jag kan inte va utan den..
    Tusen tack, få se om jag gåvar ha på den om det svider och hon som redan har så ont av eksemen. Men den ska inhandlas på direkten.
  • Molina

PANIK!!! Herregud Moas eksem förökas sig hela tiden nu är hela ena kinden helt täckt, läppar/haka plus att hon har blåsor på läpparna och en bra bit på andra kinden och hon verkligen gråter av att det svider, kan man bara tills imorgon ha på en vanlig handkräm, det ser helt sjukt ut. Kan eksem ge blåsor eller är det nåt virus som kan ge liknande som eksem?

• Molina
    Miralicia skrev 2011-12-10 20:36:35 följande:
    Det är ju mkt "enklare" att dra på sig någon bakteriell hudinfektion i form av tex svinkoppor om huden redan är lite irriterad i form av eksem. Hon har inte fått något sånt i eksemet?

Är ju svårt att kunna uttala sig något närmare bara utifrån beskrivningen utan att se
    Jo jag förstår att det är svårt att veta vad man ska göra utan att sett det, men åhh svinkoppor har jag inte ens tänkt på, det går ju halsfluss här och det är väl samma bakterie om jag inte minns fel? och ja inte omöjligt att hon kan ha fått in lort i eksemen, hon klia hela tiden.
    Men kan man badda med lite vatten tro? Fy tycker så synd om henne nu, men imorn blir det apotek så fort klockan slår 10.00.
Svar på tråden Allergitråden