Allergitråden
tål de FRUKTKÄRNMJÖL från Johannesbröd (E410)?
Min dotter tål inte mjölk men lite soja, men ändå har hon reagerat på vissa saker som vi trot ska vara mjölkfritt.
Ska genast kolla upp den där.
Dum fråga men någon vuxen här inne som har glutenintolerans som fått det som vuxen?
och vilka tecken hade ni?
Har en Ägg&havre allergi och nu vill läkaren även se om jag har Gluten pga av mina magbesvär, men måste vänta ända till Höst pga av pollenallergi, han sa att ett IgA-test kan missvisas pga pollenallergin, jag smäller av snart på magen och alla dessa hemska allergier!
Kavat: Tack, känner igen mig i det du skrev men reagerade på en sak och just ledvärk/reumatism, så man kan få det i en obehandlad celiaki!
Fy va med om en otäck sak idag! NÖTALLERGI, vår dotter fick nötter och hon har aldrig reagerat men idag började hon hosta och sa att det stack i halsen, fick alla tänkbara astmamediciner/allergitablett sen va det lugnt efter ca 20min med andningen, ska man ta det som en ev nötallergi, ska ringa så dom får pricktesta henne.
Hennes pappa har nötallergi.
Avena: Min dotter får astma av pollen och det är ganska vanligt att man behöver öka på doserna nu i pollensäsongen för att lindra besvären, och har han blivit testad för korsallergier? Vi har höjt upp hennes doser rejält nu på astma medicinerna.
Jag har höga allergivärden på gråbo/björk och korsallergi från björk, så nu kan jag inte äta vissa födoämnen för min kropp reagerar, dock inte med kräkningar men inte ovanligt att barn reagerar så med kräkningar. Att han även kräks kan vara allt slem som bildas. Äter han nå allergimedicin?
Det går ju även en lömsk magsjuka nu har jag hört!
Men försök att få honom kollad på korsallergi, har precis gått igenom en allergiutredning som visade korsallergi mot björk och dom sa då under säsongen bör jag avstå från vissa saker som är starkt allergiframfallande som just kan ge rena astma attacker.
Fy rackarns nu är det pollen ute, helt sjukt så mina ögon/näsa och känner även av i luftrören.
Färgen: Absolut ska dagis ha en spruta och det skrivs ut och personalen brukar få bra instruktioner hur den ska tas från ev vårdcentralen som kan komma till förskolan och visa och berätta.
Min dotter hade en sån spruta för sin mjölkallergi förut och där kom VC ut och visade och berättade hur den ska användas och de va tur det, för den fick användas pga av rent jävla slarv från en vikarie grrrr.
Nu har hennes allergi blivit riktigt bra och sprutan är återlämnad men en nötallergi sättes ju som regel alltid vid luftrören så en sån liten väska ska ni få, för er dotters skull och för er skull att känna trygghet.
Är världens lyckligaste just nu, min Moa klarar att få i sig mjölk utan katastrofala följder:) och hon klarar att inta all soja, en helt ny värld för henne har upptäckts och för oss, hon får helt mjölkfritt men klarar av misstag nu, det här trodde jag aldrig.
Nu är det sojamjölk/fil ja glass allt är soja och hon njuter och man ser lyckan i henne!
Någon här med äldre barn med mjölkallergi? Har allergin blivit bättre med åren? Dottern är nu 8 år och vi märker ingen skillnad förutom att det mest kritiska med luftrören som sväller verkar blivit lindrigare, hon lyckades i smyg få i sig 6st små ostbågar och vaknade med riktigt magont och liknande astmahosta så vi blev lite skräckslagna men allt blev lugnt utan mediciner.
Jaha då lägger vi till ytterligare en allergi.... saffran:( fy tusan hela tjejen va total prickig på händer/armar hela ansiktet riktiga nässelutslags liknande utslag fick hon och nu har händer/armar och armbåge blivit som exemliknande fläckar. Men saffran, har aldrig hört nån med sån allergi men första gången va grotesk med utslag och sen fick hon testa 2 tuggor några dagar senare och händerna blossade upp och vi ser inget annat än saffran som boven, åhh lilla tjejen som älskar lussebullar och har alltid gått bra men allergi kan ju bli fler om dom har redan.