• Molina

Allergitråden

Kavat skrev 2012-01-23 10:17:49 följande:
    Det låter inte som att du ska dricka den nej. Tål du vete?
    Någonting är det i gluten/havre jag reagerar på, ska få göra ett utförligt allergitest snart eftersom den ena allergin utlöses efter varann nu :( Jobbigt och äta och inte veta hur jag reagerar.
    Du skrev att du är celiaki/glutenintolerans, hur reagerar du?
    För om jag förstår så kan man vara överkänslig men när räknas det som allergi? Konstig fråga men nu är jag less på precis allt vad allergier är och jag är ändå vuxen och får allt nu.
  • Molina

Kavat: Jösses ditt inlägg 13574, det skulle kunna vara mig när jag beskriver mina magproblem och klådan, jag kliar och kliar mig nätterna ut och sömnen blir drabbad, fick nu prata med en annan läkare än min ordinarie och hon sa direkt att ett allergiprov måste tas för ev sädesslag/gluten, jag har även ganska svår anemi som hon också nämnde att glutenallergiker kan få.
    I alla dessa år har jag trott att min äggallergi varit boven men eftersom jag blir sämre och sämre måste det ligga något annat bakom!
    Tack.

• Molina
    billybiceps skrev 2012-01-26 21:00:38 följande:
    Hur känsliga är ni här inne för att äta nåt som "kan innehålla spår av". Tänker exempelvis när det gäller spår av soya och när det gäller nötter och sånt där det nästan alltid står kan innehålla spår av andra sorters nötter som kan kanske inte tål. Det finns säkert många fler exempel! någon som har några erfarenheter att dela med sig av?
    Min dotter har en svårare mjölkallergi och vi är försiktiga med vissa varor som det står spår av, och nötter skulle jag helt avstå om det finns spår av om en ev allergi finns för nötter.
    Soya tål inte min tjej heller men hon klarar spår av soya men även där är vi försiktiga.

(troll77) va jag innan och äntligen fick jag en anledning att byta Nick!
  • Molina
    Miralicia skrev 2012-02-05 20:19:29 följande:
    Se bara upp lite med kokosmjölk som är i pulverform som man tex kan hitta i asiatiska butiker, i den är ofta den torra kokosmjölken lite utdrygad med skummjölkspulver.

Och det kan vara idé att för säkerheets skull kolla så att det bara är kokosmjölk i maten om man äter ute på nån restaurang eftersom det förekommer att kokosmjölken drygas ut lite genom att ha i en skvätt vanlig komjölk eftersom komjölken är billigare. Inte så väldigt vanligt, men det kan förekomma så det kan vara bra att kontrollera "för säkerhets skull"
    Tack!
    Vi är ju extremt försiktiga med hennes mjölkallergi eftersom hon reagerar så stark.
    Så pulver ska vi akta oss för, och även utemat är jag rädd för, just för att dom många gånger säkert drygar ut med ev ren mjölk i många rätter som dom säger inte är mjölkinnehåll, vi har råkat ut för det och det blev en chock för både personal/mitt barn och mig.

Så ren kokosmjölk i burk borde funka.
    Är det samma med ren kokosfett,, kan det också vara ett alternativ?
  • Molina
    skånegås skrev 2012-03-05 08:31:51 följande:
    Som att han tidigare reagerade genom att bli förstoppad men att problemen nu visar sig som diarre. Vad jag förstått är det ganska vanligt att det ändrar sig då de blir lite äldre...

Frågar här med. Mina allergitabletter Loratadin STADA innehåller laktosmonohydrat. Innehåller det mjölkprotein??
    Vi har råkat ut för det och min dotter reagerade på laktosmonohydrat men dom sa att det är extremt ovanligt och att både laktos/mjölkallergiker ska kunna inta mediciner med just det ämnet.
    jag klarar den galant men min dotter har en kraftig allergi.
    Läser man om laktosmonohydrat så ska den vara helt fri från mjölkprotein, varför min dotter reagerar det vet dom inte än idag.
  • Molina

Expert hjälp behövs.... Hur reagerar era barn på mycket fullkorn?
    Min dotter är mjölkallergisk och idag fick dom potatismos och förra gången fick hon ont i magen och nu idag nästan diaree, stackars tjejen hann inte till toan:(
    Dom säger att det ska vara mjölkfritt men magen, hon har gjort nr2 säkert 6gånger idag men känner inte när det kommer och hon mår bra säger hon.
    Jag testade att ge henne ett litet majsbröd och en blåbärsdryck och inga problem efter det, så magsjuka tvivlar jag på.
    Hatar dessa allergier leta,söka blääää.

• Molina
    Kavat skrev 2012-03-14 17:34:43 följande:
    Hur var potatismoset gjort? På sojadryck?
    Vad åt de till? Är du säker på att det var potatismoset och inget annat, t.ex ärtor eller ja, vad de nu har serverat till?
    Jag har ingen aning om moset är gjort på sojadryck men soja det ska även det stå med som allergi för henne.
    Hon fick fiskpanetter övriga barn fiskgratäng.
    Nu har hon istället kissat 4gånger sen kl16 så nu börjar jag misstänka urinvägarna istället.
    Åhh så svårt, hon har iallafall ätit massor.
    Så magsjuka lägger jag ner men en allergi/urinvägarna är det som spökar grrr.
  • Molina
    321 skrev 2012-03-23 10:03:23 följande:
    Hej!

Hur går det för er med pollenallergiska barn? För min dotter visade det ju iof inget pollen på pricktestet men nu har hon börjat reagera för fullt med nysningar, kliande näsa och ögon (dock inte så röda nu), extremt trött (har börjat sova middag på dagis, hon är snart 5 år) huvudvärk, lättretlig och tycker allt är jobbigt och har svårt att hantera olika situationer. Astman har börjat ge besvär också, hon är tungandad emellanåt med lite pip och säger att det är konstigt i halsen. Dagis har frågat om det är ok att de ringer hem henne de dagar som hon har det extra jobbigt på dagis för de känner att hon inte riktigt orkar med vissa dagar.

Jag har fått börja med att öka upp airius från 1 dos till 2 per dag. Plus livostin nu. Flutid får hon 3 ggr/dag och airomir vid behov. Och singulair på kvällarna.

Frågan är får man vabba för barn på grund av allergibesvär? Hur reagerar era pollenallergiska barn? Vad har ni för behandling?
    Här har pollen besvären dragit igång för mig och min dotter. Jag tack och lov bara nyser konstant och kli i ögon/näsa och tröttheten och huvudvärken börjar krypa sig på.
    Min dotter har lite svårare, hon får andningen och ögon/näsa. Så hon står på full styrka på allt just nu.

Vi har aldrig fått avslag från FK vid allergibesvär pollen ex, vi har skrivit i övrigt rutan andningspåverkad av pollen och dom har aldrig nekat.
  • Molina

EFTERLYSNING:
    För ett tag sedan såg jag någon lagt ut en hemsida där man kunde köpa/beställa mjölkfri choklad snäll om någon vet vilken sida snälla jag vill ha den sidan.
    Jag kan inte komma ihåg när den las ut här.

Svar på tråden Allergitråden