• Molina

Allergitråden

Blå Flygare skrev 2010-11-21 20:53:54 följande:
    Kunde inte läsa för texten var för liten. i botten på burken.

S hittade en annan sorts klubba som hon absolut ville ha, men det saknades innehållsförteckning. Jag frågade i kassan, men fick till svar att han inte kunde hålla koll på vad allt i affären innehöll Får man sälja något utan innehållsförtecknong i affär (kiosk)? Vad kan man göra för att de ska bättra sig?
    Svar NEJ en kiosk/affär måste ha innehållsförteckning på allt som säljs, det du kan göra är att ringa till kommunen så får den ägaren ett papper vilka regler som krävs för att få sälja varor där står bla att allt som är till försäljning måste enligt lagen kunna visas vad varan innehåller, har just gått en kurs på jobbet om just kundmöten och matallergi/förgiftningar samt innehållsdeklreation och då jobbar jag ändå bara inom en bensinstations kedja som ändå äär noga med att ge sina anställda en säkert utbildning när det gäller allergier och matsäkerhet.
  • Molina
    Sousafon skrev 2010-11-25 11:02:58 följande:
    Det verkar som att de flesta här inne har barn som får mer "långsamma" reaktioner eller vad det heter. Finns det några som får kraftiga direkta reaktioner också? Min son kräks/får diarré ganska snart efter att han har fått i sig något och vid några tillfällen på sistone har han några timmar senare fått reaktioner i andningsvägarna. Jag blir så fruktansvärt nervös över detta och undrar om det finns några här med erfarenhet. Hur lär man sig leva med den oron?
    Vad har din son för allergi?
    Min dotter får snabb reaktion från mjölk kon får kräkningar ganska snabbt efter intag och hon har även fått några mindre astmaanfall varav 1 riktigt otäckt och tyvärr så är oron med en men man lär sig att hantera den. Just när andningen är påverkad så är det lite svårare, vad har ni för mediciner åt honom?
    Vi har astmamediciner åt henne ventoline som luftrörsvidgande men ska få starkare allergimedicin om olyckan är framme igen på fsk.
  • Molina
    Miralicia skrev 2010-11-26 20:21:52 följande:
    Från Oatlys hemsida:

"Viktigt meddelande till dig som är mjölkproteinallerigker

Trots att vi alltid gör mycket noggranna kontroller av alla våra ingredienser har vi nu upptäckt att syrningskulturen i Havregurten innehåller mjölkprotein. Eftersom syrningskulturen är en liten ingrediens blir mjölkproteininnehållet i Havregurten lågt. Analyssvar på mjölkproteininnehåll är ännu inte klara så exakt hur lågt vet vi inte i nuläget. 

Vi begär alltid in allergendeklaration från alla våra leverantörer av ingredienser, vilket vi har gjort även för syrningskulturen. I denna allergeninformation framkom inte att kulturen innehåller mjölk. När vi bad om mer detaljer kring framställningsmetoder för syrningskulturen framkom nya fakta och vi kunde nu konstatera att den trots allt innehåller mjölk.

Den nu aktuella syrningskulturen finns bara i Havregurt och inte i någon annan produkt från Oatly.

Vi är hemskt ledsna för de problem som detta kan ha orsakat er. Har du frågor är du varmt välkommen att ringa oss på konsumentkontakt (020 - 84 28 43) eller skicka e-post till oss på [email protected]">[email protected] "

Men herregud vilken tur jag inte hunnit gett min Moa den ännu, den står i kylen och hon som har en superstark reaktion från nästintill spår av mjölk, riktigt dåligt av dom.
    TACK TACK snälla ni för att ni gått ut med varning åt oss med mjölkallergibarn.
  • Molina

Kan man få allergi både mot gluten&mjölk? Min dotter har en mjölk/soja allergi och får inge som helst mjölk men nu senaste veckor har hon börjat klaga på magont igen och säger själv att det känns som det jäser i magen och helst när hon ätit bröd eller som nu bullar och fiser riktigt illa.
    Har ringt allergimottagningen men åhh tar sån tid att ens få en teletid, vad vågar man göra så länge?

• Molina
    Kavat skrev 2011-01-02 21:33:06 följande:
    Glömde ju en fråga... Vitlök ja. Alltså det var en på öppna förskolan som tipsade. Jag tänkte som så att om jag tar bort allt de stora inte tål så funkar det. Men då märkte jag ju hur han blev prickig av blåbär osv, vilket de stora tål, så det stämde ju inte helt. Och sen var det en tjej på öf som sa att ingen utav hennes 3? barn hade sovit när hon åt vitlök i kryddform, så då tog jag bort alla kryddor utan salt och peppar och missade en dag och tog makens pizzasås, enda skillnaden från min var just vitlök. Så när jag gick tillbaks i matdagboken, ja, det stämmer bra med jobbigaste nätterna och vitlök.

Resten i grillkryddan vi hade har jag inte vågat prova. Åt ju röd currypaste några gånger och de nätterna var hemska. Men det är ju vitlök även där som första ingrediens...
    Sen vet jag ju inte, överkänslighet eller om det är refluxen som gör att han vaknar. Han medicineras ju för det med nu.

Reflux-läkarens kommentar var "oj, är han så känslig"...

Men jag har en vän som inte kan äta vitlök. Hon får sår i halsen som gör ont i 2 veckor typ...
    Jag tål inte vitlök, vissa gånger brakar bara magen och vissa gånger klåda i munnen/halsen och ett illamående gånger 1000.  Kan inte med i kryddform eller färsk.
  • Molina

K Kavat: Vad innebär ett VB 1/4 nu för mjölk&celiaki? Har dina barn nå mer allergier eller problem?

Vi ska till att söka nu men förutom en svår mjölkallergi har vi svårbehandlad astma av alla möjliga tänkbara utlöses faktorer och infektions känslighet och den stora vi väntar på är en koncentrationsstörning och jag hoppas så att vi får igenom VB för hennes skull. Vi fick ett riktigt bra intyg från allergi och väntar nu bara på andra teamet som drar ut på det hela.

• Molina

Ni som har mjölkallergibarn: Hur länge lät ni era barn vara mjölkfria? Hur reagerade era barn vid mjölkintag?
    Har ju en tjej som har mjölkallergi dock en svårare variant som kan ge henne andningsbesvär.
    Är andå lycklig hon tål ägg igen en lycka för mig att kunna stryka en allergi, dock har jag inte vågat testa soja eftersom hon är så allergisk mot mjölk.

• Molina

Pollen???? Någon i Mellansverige som börjat reagerat? Min näsa vill bara klia och ögonen svider bläää kan ju vara en vanlig försylning på G men har ingen som helst halsont.

• Molina
    Kavat skrev 2011-04-05 15:24:14 följande:

Underbart!

Och jag svor lite på Ica Maxi igår igen! Hur svårt kan det vara att ta till sig information om att det är idioti att ställa särnärmärkta prokter under vetemjöl!!!! Demon
    Jag har pratat med ansvarig för "mjölerna" men inte fasen har han ändrat. Vad gör man? Det borde vara olagligt att ha det placerat så och hm, ja, det var ett fint vitt damm över alla kartonger med maizena, potatismjöl mm igår....
    Kan man kontakta chefen?
    Kontakta först butikens chef om det inte hjälper kan du skriva ett mail till ICAS ledningsgrupp och berätta om problemet, ica är väldigt måna att ge allergiker en 100% trygghetsköpsnivå, men jag måste säga att även fast man inte har allergi borde man kunna tänka till att det inte går att placera sånt så.
  • Molina

Har varit på kalas med min dotter idag och alltid känner jag lite oro just för om något skulle innehålla mjölk så jag brukar ta med eget till henne men mamman sa att hon hade fixat helt mjölkfria saker men ibland kan "vanliga människor" förväxla mjölkallergi med laktosfria grejer men gud blev helt ställd när hon dukade upp grejerna mjölkfri glass och mjölk/soja fria kakor på ett eget fat, blev så enormt glad att se hur pass allvarligt hon tog på allergin för min tjej har en kraftig mjölkallergi.

Någon mer här som har barn med kraftig mjölkallergi?

Svar på tråden Allergitråden