• Molina

Allergitråden

Miralicia skrev 2011-08-12 20:56:20 följande:
    Vad var det för medicin då?
    Hon får medicin för tyvärr lider hon av ADHD och fick nu byta till en annan som enbart ska ha en större mängd av det ämnet som gör att dom blir lite mer fokuserade och i denna medicin va det även ett ämne som hette laktosmonohydrat som läkarna trodde hon kunnat reagera emot, dom sa att en med mjölkallergi inte ska vanligtvis reagera på det ämnet men det finns några få % som reagera på den ämnet men har nu kollat upp och det är lite ovisst om det ska innehålla mjölkprotien eller inte, så nu är jag jätte kluven, men mediciner är borttagen för henne givitvis.
  • Molina
    t0va skrev 2011-08-13 22:58:49 följande:
    Hade hon precis fått den medicinen? Vilken var det och vad har ni fått nu? Jag har själv adhd så jag har lite koll på vad det finns för sorter. Värt att tänka på är att endel av sorterna fungerar bättre på adhd:n och andra sämre, precis som med alla andra mediciner. Endel läkare har fått för sig att de ger samma effekt på samma mängd medicin men det stämmer inte alls. 

Sen ska det gå att få mediciner specialbeställda utan vissa ämnen om det är så att det ämnet behövs tex. för att göra själva kapseln. Kan vara bra att veta ifall det är mer saker som ställer till det.  
    Åhh dig är precis vad vi behöver nu, hon har ätit Ritalin och fick gå över till Concertan och vad dom sa va den enda skillnade att de ämnet som lugnar dom lite va lite mer i Corncertan och just ämnet laktosmonohydrat i corncertan.
    Hon hade fått 2doser av Concertan, dag 1 på kvällen började hon bli konstig och dag 2 spårade allt ut.
    Ritalin har ingen laktosmonohydrat och den har hon ätit i ca 2mån utan problem förutom att den verkar inte fullt ut på henne. Och nu får hon den igen dom hade henne kvar på övervak och kollade så hon inte fick en reaktion.
    Menar du att man kan specialbeställa medicin så skulle ju vara toppen om det gick.
  • Molina
    Kavat skrev 2011-08-22 19:53:56 följande:
    För er som har barn som är allergiska mot

KÅVEPENIN

kan jag rekomendera er att

INTE
     testa

CEFADROXIL
    Usch vilka hemska dagar ni haft.... KRAM...... hoppas allt vänder nu.
    Men är CEFADROXIL är det samma innehåll i KÅVENPININ?
    Min tjej är ju allegisk mot just kåvenpinin så ett jätte tack för infon.
  • Molina
    tes 75 skrev 2011-08-26 09:35:49 följande:
    nu har jag köpt kompresser, så nu ska här lapptestas hemma! (har inte fått någon läkare i Uppsala att göra det, iofs har jag inte frågat särskilt intensivt heller..). tänkte börja med mig själv, åh vad spännande!
    Hur gör man det själv hemma?
    Är sugen att testa om jag har kontaktallergi mot ägg via huden för jag har märkt att jag får som nässelutslag/ klåda till max imellanåt och sambandet är just ägg har ju äggallergi men läkarna vägrar testa om jag även är luftburen via kontakt med ägg.
  • Molina

Känner någon av pollen nu?
    Verkar inte det lite sent på säsongen! Mina ögon bara rinner och kliar fy jätte jobbigt.

• Molina
    Miralicia skrev 2011-08-28 02:17:08 följande:
    Gråbo?
    Åhh är det Gråbo ute nu! Det förklarar ett och annat TACK....
  • Molina
    t0va skrev 2011-09-28 21:01:58 följande:
    På lördag ska vi börja testa mjölk igen, ser inte fram emot det. Vi har fått ett papper och där står det "använd mjölkinnehållande margarin till matlagning och smörgåsar, använd bröd bakat på mjölk, välj pålägg som innehåller mjölk, ost, leverpastej osv." 

Är det en bra start? Litar inte på dietisten.

Nu reagerade ju sonen på den mjölkfria ersättningen med laktos i men det sa de inget om. Men vi kommer köra laktosfritt. Tänkte på bröd, idag äter han tefflimpa men oftast bara knäckebröd. Han är inte förtjust i bröd, tror inte jag kommer hinna/orka baka tills på lördag.

Men eftersom sonen inte tål vete, havre, soja och inte äter ägg eller fisk nu finns det bröd som innehåller mjölk men inget sånt?

Finns det laktosfritt margarin för att laga mat? Känner mig helt lost, vi kör på milda eller carlshamns mjölkfria eller olja hemma.

Om han ska få pålägg är ost vettig start och vad är bra ost att ge en ettåring. Själv är jag överkänslig mot ost så jag äter aldrig det. blir dålig i magen av det.

Vad ska vi börja med på lördag, jag tvivlar på att han tål mjölk men vi måste testa nu så vi kommer vidare med hans andra misstankar.

Andra veckan ska vi börja ge fil och vanlig mjölk, känns som ett jättestort hopp.  
    Oj även jag reagera på mängden vid start, och om han är multiallergisk ta det lugnt och vilka läkare sen då, dom kan väl inte mena att utan en provocering ingen mer utredning anmäl läkare!!!
    Nu får vi inte prova mjölkprovocering hemma pga för hög allergi, men det som vår läkare har sagt är att man börjar med ev 1msk laktosfri matlagningsgrädde i 4-5dagar sen lika många dagars uppehåll för att ev se effekten på det hela, sen höjer man till 2msk osv, hela testperioden bör ske sakta och under en ca 3månaders period så sa vår läkare.
    Skulle jag vara er skulle jag testa med laktosfria produkter först i matlagning i kok/ugns beredning och då i små mängder.

Hur har er son reagerat med mjölk tidigare?
  • Molina

Är det någon här som har koll på olika riktvärden angående mjölk????
    En kollega till mig sa att om någon produkt innehåller mindre än 0,5g mjölk räknas det som att en som har mjölkallergi ska kunna äta?
    Min tjej har ju ganska svår mjölkallergi så henne testar jag inte på men kan vara roligt att veta till framtiden om hennes allergi bli mindre.

• Molina
    mithrandil skrev 2011-10-12 22:15:48 följande:
    Har aldrig hört att det finns sådana riktlinjer när det gäller mjölk.
    Däremot gällande glutenintolerans, men då mäts det ju inte i g.

Skulle inte ge min mjölkallergiska dotter något med mjölk förutom när man provocerar och då som tex smör på riskakan. :)   
    Åh nej skulle aldrig testa på min tjej, hon har för svår allergi.
    Men jag reagerade för jag har aldrig hört något sådant förut jag heller förutom när det gäller för gluten.
    Då måste hon ha förväxlat gluten/mjölk som jag sa men hon envisades med att det gällde just mjölk.

Tova: Jag har så jag kan inta små mängder mjölk men inte att dricka ren mjölk eller fil på gränsen till att jag fixar ost, medans min dotter klassas som svår allergi eller rättare sagt hon får blockade luftvägar vid mjölkintag, vi har sett hur en sån reaktion kan bli och fy så visst kan en mjölkallergi vara så olika från person till person.

Tack för att ni finns!
  • Molina
    Miralicia skrev 2011-10-12 23:06:43 följande:
    Den som påstår det har nog kanske blandat ihop det här med mjölkallergi och laktosintolerans fats det handlar då om helt andra siffror som klassar laktosinnehåll efter.

För att räknas som laktosfritt så ska det vara <0,01 g laktos/100 g, låglaktosprodukter ligger på <1 g laktos/100 g

0,5 g mjölk låter kanske som rätt minimal mängd, men till "fel" mjölkallergiker kan det vara en oerhörd enorm dos som kan ge katastrofala följder. Finns tex rapporter hos livsmedelsverket om där odeklarerat mjölkprotein har orsakat svåra reaktioner - i ett fall så var det en dos som uppskattades till 0,9 mg som ledde till anafylaktisk reaktion som krävde omedelbar akutvård och ett annat exempel på odeklarerat mjölkprotein där en dos som uppskattades till 60 mg ledde till dödsfall pga anafylaxi - så att det ska vara säkert för en mjölkallergiker att äta allt som innehåller mindre än 0,5 g = 500 mg mjölk är skitsnack. Vissa som kanske inte får några uppenbara symtom förrän efter en längre tids upprepat intag kan säkert klara av det vid något enstaka tillfälle utan att det ger några uppenbara symtom medan det kan få katastrofala följder för en annan.
    Tack för information! Tyvärr tillhör min dotter just dom som inte under nå omständigheter ska få isig mjölk, inte ens i små mängder.
    Vet inte vart hon fått eller hört det ifrån och diskussionen blev ganska häftig just över att jag sitter med ett barn med mjölkallergi och hon har ingen som helst allergi.
Svar på tråden Allergitråden