Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

Nu får jag inte citera igen

Det finns olika storlekar på ankorna. Den minsta är gul, den snäppet större är orange. Vi fick den minsta till Neelah idag, och den orangea till de andra Sen såg jag att det fanns ännu större storlekar också

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor

Jo, Neelah är alldeles för liten för den orangea masken Och era är väl yngre än Neelah? Hon är född dec -09.

• trållmor
    Mela78 skrev 2011-03-10 22:02:12 följande:
    Hur är det mer er. Är ni "nervösa" när andra lagar mat eller bakar till er med allergi eller era allergiska barn?

Vi ska på kalas i helgen och värdinnan efterfrågade recepttips. Vet att hon har rätt så goda kunskaper och erfarenhet av allergi, dock inte samma som våra, varför sitter jag här och är nervös över egentligen? 
    Åhh, jag får citera igen Det här blir nog det sista inlägget från mig ikväll, för fl vill inte ha mig här

Som svar på din fråga så är jag jättenervös faktiskt. Jag dubbelkollar och frågar, och försöker smyga med det
  • trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-11 12:48:00 följande:
    angående aeromir. vi har fått inhalator till båda barnen, 1 puff morgon & kväll, & 1-2 ggr till per dygn om det behövs (vid förkylningsastma). men jag vet att ni skrivit en del om aeromir här & att det inte ger ngn effekt förrän efter 2 omgångar. gäller det astma eller förkylningsastma? med hur långt mellanrum ger ni?
    Våra har förkylningsastma och vi får ge 8 puffar/dag, med en halvtimmes mellanrum.
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:22:57 följande:
    Saffe: ja han har bara fått det 2 ggr och han ska inte få det igen. Har inte bajsat heller så han har nog blivit hård i magen också :( av så lite???!!!! Helt sjukt! Trodde jag inte.

Rent teoretiskt, vad borde det finnas mest vete. T ex kornmalt eller glukossirap? Ska inte ge honom nåt sånt men undrar bara av intresse.
    23 december fick vi ju åka in på akuten med Timon efter kornmalt. Så här vet vi att det inte fungerar. Men precis som Kavats barn så funkar ju inte dextros, druvsocker odyl på våra barn heller. Dock var det bara Timon som fick sådana enorma magsmärtor av kornmalten (och vi fattade inte vad det var för fel på honom, innan vi gick tillbaka och läste på alla innehållsförteckningarna igen. Då var det kornmalten i julmusten han reagerade på). De andra fick ju också reaktioner, men i form av diaréer (Aliina blev ju först kanonförstoppad, och därefter så rann det ju bara ur henne). Så här ges inte något sånt nåt mer...

Timons vetemjölsallergi syns ju på RAST, men inte havren, och inte korn. Råg har vi struntat i att testa, och kommer inte göra det heller eftersom de andra inte fungerar!
  • trållmor

tes 75: våra barn är 4½, snart 3½ gånger 2 barn, samt en som är 15 månader

• trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-11 13:16:06 följande:
    ..och så en eksemfråga. torrfläckar på benen (har ingen bild tyvärr). någon som fått torrfläckar av morot? vår dotter på ett år äter en väldigt reducerad kost bestående av Carlshamns risdryck, rismjöl, riskakor, Oldas risbröd, quinoaflingor, rapsolja, hel banan, mango-banan-puré, persikopuré, barnmatsburkar med kyckling eller nöt/kalv och ris eller potatis. that's it. ingen Althéra just nu (när vi slutade berika vällingen med althéra slutade hon äntligen med sitt nattmål ersättning). men föärdig barnmat innehåller ju massor med morot, & ofta tomat. kan det kanske vara det som bryter ut i torrfläckar på ben & armar ibland?

särskilt benen är väldigt angripna, med 1-2 cm runda fläckar med 2-3 cm mellanrum. några enstaka på armarna. sonen hade atopiska eksem tills han var 1,5 år, men de försvann när vi tog bort mjölkprotein.
    Barnmatsburkarna innehåller ju oftast så mycket mer än bara "kyckling eller nöt/kalv och ris eller potatis" Vi kan ge 4 olika sorters barnmatsburkar till Neelah!

Annars så har ju Mattis en kraftig allergi mot mango, men han har aldrig fått eksem av det Obestämd
  • trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-11 13:20:51 följande:
    enligt vår läkare kan man sluita med masken vid 4-5 års ålder, & då byta till inhalator från spray-varianten.
    och vår läkare sa 5-6 år, på apoteket sa de att de hellre såg att barnen var närmare 6 år.
  • trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-12 09:18:50 följande:
    mjo, de burkar vi ger innehåller inte så mycket mer.. hon kan typ käka nestles kalops från 6 månader & sempers 6-månaders kalv-potatis, 8-månaders kalkon-ris & ekologisk kyckling-ris. hon har också börjat smaka lithells falukorv. iofs innehåller en del burkar lite lök & vitpeppar.
    Fast när jag ringde Nestlé så kunde inte de svara på vilken stärkelse de använde sig utav, om det var baserat på ris/majs/vete odyl, då svarade de att de använde sig utav olika leverantörer och hade inte koll på vilken stärkelse som hamnade i vilken burk. Så har du otur, och Nestlé inte har ändrat sen jag pratade med dem i maj någon gång, så kan stärkelsen vara baserad på vete tex  Semper använder sig BARA av risstärkelse.
  • trållmor
    tes 75 skrev 2011-03-12 18:40:56 följande:
    men vad f-n! till oss skrev de nedanstående som svar på vilken stärkelse de använder. då kan vi alltså inte vara säkra på att maten inte innehåller majsstärksle alltså.. nåväl, hon äter förhoppningsvis snart bara vanlig mat.

Vi följer Livsmedelsverkets regler som bl a säger att produkter som innehåller någon form av vete (eller stärkelse av ursprung vete) alltid ska deklareras. Kan du inte läsa något om detta innehåller alltså stärkelsen INTE vete. 

Majsstärkelse finns i följande produkter:

4 mån Majspuré

8 mån Mormors Kalops

8 mån Couscous med Kyckling

12 mån Fiskarens Laxgryta

Potatis Spätta Parisienne

Flygande Jakob med kyckling

18 mån Pasta köttbullar

Fruktburkar innehåller endast tapiocastärkelse eller risstärkelse.

Detta gäller alltså per datum idag om man säger så och recept kan ändras. Dock i de fall du undrar är du alltid välkommen att kontakta oss, och vi kommer att ta ditt önskemål angående märkning av stärkelsen vidare till de som är produktansvariga.

Med vänlig hälsning

Nestlé Sverige Barnmatsforum

Lisa Göthe

Box 7173

250 07  HELSINGBORG

Tele 020-29 92 00 begin_of_the_skype_highlighting            020-29 92 00      end_of_the_skype_highlighting

e-mail: [email protected]

Förlåt, men det ger mig bara känslan av ett oseriöst företag Att de ger olika svar, men det beror ju på när du mailade med dem? HAR de ändrat så stämmer det säkert, men vi bojkottade Nestlé efter vårat svar vilket vi fick per telefon. Mattis är ju praktiskt taget uppväxt på Nestlés produkter, så ibörjan av detta allergiträsket så hade vi absolut ingenting emot dem.
Svar på tråden Allergitråden