Tack för bra svar. Tyvärr har vi inte haft turen att träffa någon jättebra läkare. En bra har vi haft, men han (och jag då) tyckte att vi hade det under så bra kontroll att det inte skulle bli aktuellt med återbesök hos honom. Tyvärr var detta precis innan jag av misstag råkade klampa in mitt under mellanmålet och därigenom fick veta hur det låg till på dagis. Den läkaren har nu flyttat till en annan stad, så om jag ska ha någon läkarhjälp får jag kontakta en helt ny, vilket känns rätt bökigt. Då måste jag ju förmodligen sätta in denna person i allt innan han/hon klarar av att skriva något till dagis. Tyvärr har jag inte så högt förtroende för läkare häromkring längre
Min son är alldeles snart 4 år och har sedan 3-årskontrollen gått ner ett halvt kilo. Vägdes och mättes senast på sjukhuset nu i mitten av december och då hade han alltså gått ner ett halvt kilo men växt nästan 10 cm på längden. Visst, han väger nästan 15 kg nu, så han är kanske inte SUPERsmal, men det känns ändå sådär att han ska gå ner.
Som reaktioner på om han får i sig spår eller mycket små smulor av havre får han stora röda fläckar på skinnet som sedan blir fula eksem, han blir fruktansvärt lös i magen och blir extremt aggressiv (så pass att jag har väldigt svårt att ens hålla i honom). Den gång han som jag vet nu i den här åldern faktiskt fått i sig havre på riktigt, dvs ätit en bit av en smörgås bakad på havregröt svällde han upp och huden blev knallröd i stora sjok.
Som liten fick han ju gröt gjord på havre och reagerade inte alls lika kraftigt, men han hade stora variga eksem och var konstant vattenlös i magen.
För mig är det självklart att det är allvarligt om man slarvat så pass länge som de på förskolan har gjort, men som sagt så tycker inte chefen att det är så allvarligt och då undrar man ju självklart hur allvarligt pedagogerna ser det? Det är ju ändå de som ska se till att han inte får i sig något han inte tål.
Jag är så less på hela situationen. Hade ju hoppats att ett samtal med förskolechefen skulle hjälpa, men det gjorde mig ju bara ännu mer less
Pedagogerna som jag talade med först beklagade i alla fall slarvet (sen om det egentligen var allergislarvet eller det faktum att samma dag som jag upptäckte det, hade de gett honom smörgåsar helt täckta av mögel som de bad om ursäkt för låter jag vara osagt).
Hej!
Såg att Kavat klistrat in mitt inlägg om vad som hände hos oss, tack Kavat
Jag kan säga att vi var jättenervösa efter att vi gjort polisanmälan, men nu med facit i handen så ångrar vi oss ingenting. Om jag får ge dig ett råd så är det att ringa till kommunens växel och fråga vem som är chef till förskolechefen. Ibland kan man tro att det är en viss person, men som i vårat fall så hade vissa personer helt skilda chefer, detta har kommunens växel koll på.
Vi frågade alltså i växeln, "vem är chef till Anna Annasson", "det är Jonas Jonasson", "okej, vem är chef till Jonas Jonasson" och så fortsatte vi så tills vi hade kommit upp i kommunstyrelsen. Vi frågade efter namn och titel hela vägen upp. Sen ringde vi till den berördes chef Jonas Jonasson och frågade hur vi skulle gå tillväga för att lämna in ett skriftligt klagomål på Anna Annasson (alla är ju fingerade namn, vilket jag hoppas att ni har listat ut
). Nu var ju Jonas så nyfiken på vad det gällde och då förklarade vi situationen för honom, och så talade vi om att vi hade blivit rekommenderade att göra en polisanmälan. Vilket Fredrik då hade gjort, men vilket det iofs räcker med om ni hotar med att säga, tror jag.
MEN, mitt hjärta säger mig att ni borde göra en polisanmälan för det låter lika tråkigt som det vi fick vara med om
Och jag lovar, det kommer bara bli bättre!!!
Vi gjorde både och, dvs lämnade in ett skriftligt klagomål och gjorde en polisanmälan, för vi tänkte att en polisanmälen brukar alltid dra ut på tiden och ett skriftligt klagomål stod det på kommunens hemsida att de skulle ta itu med så fort berörd avdelning hade tittat på det. Och jäklar vad det har hänt saker
De har köpt in nya bord, nya serviser (alla hade i porslin innan, men våra barn har fått i en annan färg nu för att det ska vara lättare att se vilka som tillhör våra barn), nytt rullbord. De har tagit in specialpedagogen som har hjälpt personalen att handha barnen i ett "ingjutande" system, dvs att våra barn inte ska hamna utanför gemenskapen pga allergi utan att de ska vara inne i gemenskapen som alla andra barn. Sen har hon vi polisanmälde ingenting med våra barn att göra längre
utan nu pratar vi direkt med chefen! Sen har allt det här lett till att personalen är mycket öppnare mot oss för att de har fått en ökad förståelse i vad det innebär att ha multiallergiska barn.
Jaa, som sagt vi ångrar ingenting!!!