Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

ELI79 skrev 2010-12-23 17:57:06 följande:
    Jag har funderat över en sak. Tänkte höra vad ni tror om det hela.

Sonen är ju helt bra nu från vår provocering. Hans humör är som bortblåst (förutom det vanliga 2 årstrotsen som infinner sig ibland när han är trött), hans mage är oftast liten nu, kan blåsas upp ibland men det är nog mer pga att han ätit väldigt mycket.

Då är min fråga. Om han nu mår helt bra på vetefritt så borde ju inte det bero på någon allergi att han inte sover på nätterna. Varför skull en allergi bara visa sig  nattetid när det inte är något som helst strul t ex att sova middag, humöret på dagen, ingen dålig mage varken på natten eller dagen (t ex diarré eller förstoppning).

Borde det inte bero på något annat än allergi att han inte sover, om man nu ska spekulera??
    Jag resonerar så här; vissa symtom tar längre tid att komma till rätta med, och för oss har sömn varit det. Jag skulle inte säga något efter bara en vecka att det INTE handlar om allergi, utan ge det snarare 2 månader för att utesluta allergi. Men samtidigt om jag utgår från hur Aliina är med sömnen, och din pojk verkar ju strula lite som Aliina med sömnen, så är det konsekvens som gäller nattetid (jaa, i övrigt också men nu pratar vi ju om sömnen specifikt). Att alltid ha samma rutiner för att han ska förstå att det är sova som gäller, och att hålla fast vid det, OCH att ni synkar er du och din man så att ni gör samma saker nattetid med honom. Inte förrän då skulle jag utesluta allergier, OM ni är benhårda gällande vetet. Annars vet man ju aldrig...

Jag tänkte skriva mer också, men jag hinner inte för Fredrik är på väg in på akuten med Timon och själv har jag nattläggning av de andra tre barnen på schemat.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    ELI79 skrev 2010-12-23 18:19:09 följande:
    Nämen usch vad har hänt???

Vi har inte uteslutit vete i en vecka nu i och för sig utan 2-3 veckor men det är säkert för lite det med som du säger. Grejen är den att sömnen ju strulat fast vi hade vetefritt i flera månader förut under året...därav min fundering.

Konsekventa är vi, eller ska jag säga har vi varit. Vi pratar alltid ihop oss och ändrar vi strategi så gör vi det tillsammans och efter att vi testat en strategi en längre tid. Problemet är nu efter 2 ÅR av strul är att vi börjar lessna, vi orkar inte längre!
    Vi är väl konsekventa men eftersom sonen inte riktigt vet vad som är morgon och inte så kanske det blir förvirrande för honom när han får komma över till oss på morgonkvisten (efter kl 07) eftersom vi då är helt spaka efter natten som varit... Egentligen skulle vi väl gå upp med honom då så han inser  att nu är det morgon, men det orkar vi verkligen inte Han somnar ju dock aldrig om hos oss så det kanske gör detsamma.

Just nu gör vi så att vi går in med honom och lägger honom. Är han inte hysterisk så klappar vi på honom, säger god natt och går ut. Om han är hysterisk så lägger vi oss bredvid honom och får honom och lugna sig och sedan när han lugnat sig så går vi ut. Så håller vi på...det är den strategin som funkat bäst.
    Jag menade inte att ni har uteslutit i en vecka nu, men det blev snabbt skrivet eftersom jag hade Neelah i knä

Att köra strikt vetefritt, utan provoceringar, tror jag borde visa sig på sömnproblemen OM det är det som är problemet, MEN att det kan ta lite längre tid. För Aliina, om jag tar henne som exempel, så tog det 4-5 veckor innan vi märkte skillnaden. Sen tar det lika lång tid IGEN efter en provokation att komma tillrätta med sömnproblemen för hennes del. Hon är ju även den av barnen som har värst humör, och har varit mest trotsig, men jäklar vilken go unge vi har fått upptäcka att vi har

Aliina är ju den som är piggast av alla barnen, och hon vaknar alltid först. Vi har också tänkt i banorna ADHD på henne (Fredrik har ju ADHD), men samtidigt så är hon inte så störande nu när hon är allergenfri så vi känner inget behov av en utredning av det... än

Jaa, Timon. De misstänker blindtarmen, så han har fått ett rum, men det verkar ta tid för det är tjocksmockt med folk på akuten i Ö-vik ikväll Den pojken råkar nog ut för allt han
  • trållmor
    God Jul önskar familjen Kjellerås Tomte

Timon har fått komma hem, utan en riktig undersökning (de kollade halsen och öronen) med orden "kom tillbaka om han får nya attacker" Förvånad och Fredrik förstod varför de sa så och kände att han inte kunde med att argumentera med dem eftersom han inte fått några nya magsmärteattacker där, så han åkte hem. Men sen när Fredrik kom hem så började vi fundera, KAN det vara att Timon fick ett glas med Apotekarnes julmust (ca 0,5 dl bara i den muggen) som gjorde det? I så fall är det den värsta magondeattacken vi har varit med om i allergiväg, om man då bortser från att det varken är förstoppning, diarée eller spyor inräknat i symtomväg. Han fick lite röda kinder strax efter, men ingenting annat. Kan julmusten verkligen ha orsakat de magsmärteattackerna? Han låg på golvet och skrek och grät av smärta vid fyra tillfällen igår.
  • trållmor
    Kavat skrev 2010-12-24 20:02:19 följande:
    Usch då..
    Det är ju malt i julmusten om inte jag minns fel. Inte ens jag har vågat dricka... Ska ju vara glutenfri = ok för en glutenintolerant, men inte om man inte tål sädesslag...
    Är det alla sädesslagen då? För musten fungerade bra för både Aliina och Mattis (lite röda kinder där också, men ingen annan påverkan öht), men det är ju bara Timon som inte tål havre också. Mattis och Timon reagerar på korn. Råg har vi inte testat på någon, känns som ingen mening...
  • trållmor
    Miralicia skrev 2010-12-24 21:31:45 följande:
    Malten i musten är från korn
    Aha!!! Känner mig skitdum nu och taskig och som värsta barnmisshandlaren ju

Aldrig mer julmust åt dem För nu känns det ju givet att det var därför han fick sådana magsmärtor Gråter
  • trållmor
    Miralicia skrev 2010-12-24 22:50:31 följande:
    Nästan all malt är av korn. Har träffat på någon enstaka annan som majsmalt i Änglamarks corn flakes.

Inte känna dig dum Hjärta  hjärnsläpp drabbas vi alla av nån gång emellanåt. Kram Hjärta

Hoppas ni haft en bra julafton ändå, trots julmusten  Tomte
    Vi har inte råkat ut för malt i några innehållsförteckningar förrän nu heller. Våra barn verkar ju vara väldigt känsliga också, och reagerar på druvsocker, dextros odyl, så det är väl inte så konstigt att Timon reagerade så starkt. De fick ju julmust på dagis också sista dagen, men vi har ingen aning om hur mycket han drack, men efter jullovet så får vi säga att de inte funkar. Känns ändå skönt att det inte är blindtarmen (för det känns ju som att det här svaret är givet om varför han fick sina extrema magsmärtor). Idag har han inte haft lika ont, så dagen har ändå förflutit hyfsat bra

Tack för dina värmande ord Hjärta Jag var tvungen att logga ut och gråta en skvätt för vad vi orsakat honom själva Gråter
  • trållmor
    Tack för bra svar. Tyvärr har vi inte haft turen att träffa någon jättebra läkare. En bra har vi haft, men han (och jag då) tyckte att vi hade det under så bra kontroll att det inte skulle bli aktuellt med återbesök hos honom. Tyvärr var detta precis innan jag av misstag råkade klampa in mitt under mellanmålet och därigenom fick veta hur det låg till på dagis. Den läkaren har nu flyttat till en annan stad, så om jag ska ha någon läkarhjälp får jag kontakta en helt ny, vilket känns rätt bökigt. Då måste jag ju förmodligen sätta in denna person i allt innan han/hon klarar av att skriva något till dagis. Tyvärr har jag inte så högt förtroende för läkare häromkring längre

Min son är alldeles snart 4 år och har sedan 3-årskontrollen gått ner ett halvt kilo. Vägdes och mättes senast på sjukhuset nu i mitten av december och då hade han alltså gått ner ett halvt kilo men växt nästan 10 cm på längden. Visst, han väger nästan 15 kg nu,  så han är kanske inte SUPERsmal, men det känns ändå sådär att han ska gå ner.

Som reaktioner på om han får i sig spår eller mycket små smulor av havre får han stora röda fläckar på skinnet som sedan blir fula eksem, han blir fruktansvärt lös i magen och blir extremt aggressiv (så pass att jag har väldigt svårt att ens hålla i honom). Den gång han som jag vet nu i den här åldern faktiskt fått i sig havre på riktigt, dvs ätit en bit av en smörgås bakad på havregröt svällde han upp och huden blev knallröd i stora sjok.

Som liten fick han ju gröt gjord på havre och reagerade inte alls lika kraftigt, men han hade stora variga eksem och var konstant vattenlös i magen.

För mig är det självklart att det är allvarligt om man slarvat så pass länge som de på förskolan har gjort, men som sagt så tycker inte chefen att det är så allvarligt och då undrar man ju självklart hur allvarligt pedagogerna ser det? Det är ju ändå de som ska se till att han inte får i sig något han inte tål.

Jag är så less på hela situationen. Hade ju hoppats att ett samtal med förskolechefen skulle hjälpa, men det gjorde mig ju bara ännu mer less Pedagogerna som jag talade med först beklagade i alla fall slarvet (sen om det egentligen var allergislarvet eller det faktum att samma dag som jag upptäckte det, hade de gett honom smörgåsar helt täckta av mögel som de bad om ursäkt för låter jag vara osagt).
    Hej!

Såg att Kavat klistrat in mitt inlägg om vad som hände hos oss, tack Kavat Hjärta Jag kan säga att vi var jättenervösa efter att vi gjort polisanmälan, men nu med facit i handen så ångrar vi oss ingenting. Om jag får ge dig ett råd så är det att ringa till kommunens växel och fråga vem som är chef till förskolechefen. Ibland kan man tro att det är en viss person, men som i vårat fall så hade vissa personer helt skilda chefer, detta har kommunens växel koll på.

Vi frågade alltså i växeln, "vem är chef till Anna Annasson", "det är Jonas Jonasson", "okej, vem är chef till Jonas Jonasson" och så fortsatte vi så tills vi hade kommit upp i kommunstyrelsen. Vi frågade efter namn och titel hela vägen upp. Sen ringde vi till den berördes chef Jonas Jonasson och frågade hur vi skulle gå tillväga för att lämna in ett skriftligt klagomål på Anna Annasson (alla är ju fingerade namn, vilket jag hoppas att ni har listat ut ). Nu var ju Jonas så nyfiken på vad det gällde och då förklarade vi situationen för honom, och så talade vi om att vi hade blivit rekommenderade att göra en polisanmälan. Vilket Fredrik då hade gjort, men vilket det iofs räcker med om ni hotar med att säga, tror jag.

MEN, mitt hjärta säger mig att ni borde göra en polisanmälan för det låter lika tråkigt som det vi fick vara med om Och jag lovar, det kommer bara bli bättre!!!

Vi gjorde både och, dvs lämnade in ett skriftligt klagomål och gjorde en polisanmälan, för vi tänkte att en polisanmälen brukar alltid dra ut på tiden och ett skriftligt klagomål stod det på kommunens hemsida att de skulle ta itu med så fort berörd avdelning hade tittat på det. Och jäklar vad det har hänt saker

De har köpt in nya bord, nya serviser (alla hade i porslin innan, men våra barn har fått i en annan färg nu för att det ska vara lättare att se vilka som tillhör våra barn), nytt rullbord. De har tagit in specialpedagogen som har hjälpt personalen att handha barnen i ett "ingjutande" system, dvs att våra barn inte ska hamna utanför gemenskapen pga allergi utan att de ska vara inne i gemenskapen som alla andra barn. Sen har hon vi polisanmälde ingenting med våra barn att göra längre utan nu pratar vi direkt med chefen! Sen har allt det här lett till att personalen är mycket öppnare mot oss för att de har fått en ökad förståelse i vad det innebär att ha multiallergiska barn.

Jaa, som sagt vi ångrar ingenting!!!
  • trållmor
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 18:57:37 följande:
    Någon här som vet något om omega3 sorten som heter Eye Q? Finns det någon som testat det, som reagerat på detta?
    Testade på mitt barn då sömnen är så dåligt och det är  andra dagen i dag och nu är det HEMSKA pruttar och HEMSKA rapar...
    Det brukar aldrig vara ett problem annars, snarare tvärtom, att det är lite lite pruttar för min smak med tanke på magens storlek. Om magen inte blivit helt i uppror nu av mjölken, men vet ju inte ens om det är problemet. Har ju aldrig testat utan.
    Jag när jag har varit gravid. Jag äter ju inte fisk, så min bm tyckte att jag skulle äta dem. Och FY FAAN alltså vilka hemska rapar för min del!!!! No way att jag äter dem igen, om det inte är för att jag skulle vara gravid eller under tvång igen Fredrik, min man, äter dem dock utan problem
  • trållmor
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 19:12:17 följande:
    ok men blev du kass i magen också? Mitt barn har blivit väldigt dålig i magen i dag och det är som sagt dag 2 med eye Q...det finns inget man kan vara allergisk mot i detta eller är det "bara" själva omegan som gör det?
    Undrar om man vågar köra på med den eller om man måste sluta?!
    Kass i magen är jag alltid annars ändå, så det är svårt att svara på det Jag kan ju säga att hade jag märkt sådana effekter på mitt barn, efter att ha fått sådana effekter själv av det, så hade jag letat något annat att ge.
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-01-01 20:17:11 följande:
    Tåls fisk?

För det är ju fiskleverolja.

Hur länge har det ätits mjölkfritt? Är du hundra på att det är EyeQ som ställer till det hade jag tagit bort och testat annan sort om det inte blir bättre. Jobbigt med fisar och rapar..
    Är det fiskleverolja? Jag fick höra för några år sedan att just fiskleverolja var väldigt ovanligt, utan idag är det fiskolja som är i. Vet inte skillnaden dock, (och bryr mig egentligen inte heller eftersom jag inte äter fisk själv), men det kanske har betydelse för någon annan?
Svar på tråden Allergitråden