Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

Tibell skrev 2011-01-04 18:44:14 följande:
    Får man lov att sälja sina män till högstbjudande ??
    Tänk, jag brukar erbjuda att skänka bort min
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    Miralicia skrev 2011-01-07 19:50:00 följande:
    Sen om ni fick Dupholac utskrivet på recept så är jag ändå lite frågande till att de inte bytte ut det på Apoteket eftersom Laktulosen är ngn krona billigare än Dupholacen och de ska byta ut till billigaste preparatet - (möjligtvis kan det förklaras av att Lactulos har styrkan 660 mg/ml och dupholac 670 mg/ml)

.
    Vi fick Dupholac för att Lactulosen var tillfälligt slut, så det kan ju förklara varför hon bytte ut den Vi har dock inte använt den än, så vi vet inte hur den har fungerat på våra allergiska barn...
  • trållmor
    ViFrånLandet skrev 2011-01-11 14:14:10 följande:
    Pannkaka utan allt:
    3dl risdryck
    1dl bovetemjöl
    1dl rismjöl
    1tsk bakpulver
    50 g margarin (mjölkfritt då förstås)

Har vid något tillfälle bytt ut bovetet mot Teff, har dock för mig att det var svårare att steka då..? Sist blnadade jag i bananbitar också, går väl att ha i lite allt möjligt i frukt-och bärväg om man vill det Skrattande
    Hur många laggar brukar det bli? Tänkte om vi också skulle prova det här, men det blir ju ett gäng med laggar till hela familjen
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-01-11 15:58:56 följande:
    Ytterligare ett om majsstärkelse funkar, ca 10 st? (2 barn och 2 vuxna äter sig mätta) Vi gillar dem!

Pannkakor
    2 dl bovetemjöl
    1 dl maizena majsstärkelse
    1 dl rismjöl (funkar även med Lailas gula)
    5 tsk bakpulver

3 tsk No Egg = 4 tsk Loprofin
    3.5 dl risdryck
    3 dl vatten

+1 krm salt
    +1 msk smält mf margarin

Låt stå och svälla. Har ev mer margarin i...?
    Stek i mjölkfritt margarin
    Kanon Tackar!!!
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-01-13 20:14:41 följande:
    Hm, har idag konstaterat två saker och undrar om någon varit med om liknande?

Om vi kommer hemifrån och liten "suger" på något, typ leksak på öppna förskolan, leker med mormor i henne famn osv så får han röda utslag, liksom lite blåsliknande ca 5 cm runt hela munnen samt mellan halsen och bröstet!
    Vad är det? Någon som varit med om liknande?

Är det en allergisk reakion?
     Eller är det bara en liten reaktion på nya saker som inte innebär något?
    Har inte märkt att han sover sämre än vanligt Drömmer eller mår sämre på något sätt. Men han är fem månader nu och ja, vissa nätter sover han 3-4 timmars pass, andra nätter vaknar han varje timme, men har mer kopplat det till refluxen och förkylning då han sväljer massa (uppstötningar), hostar och vaknar. Han medicineras mot sin reflux, men jag misstänker att han gått upp en del sen sist och behöver höja dosen också och blir värre av förkylningar... Men som sagt han sov bättre igår efter prickarna/blåsorna än vad han gjorde i förrgår då han inte hade några prickar/blåsor.
    Det låter som Neelah faktiskt. Hon reagerade på allting första gången, och bland även andra och tredje gången. Vi fick verkligen vänja in henne med allt nytt. Potatis tog mer än en månad innan hon inte reagerade. Korta, små, inte elaka reaktioner men uttröttande för henne. Dietisten vi fick här då (hon är föräldraledig nu) tyckte att vi skulle fortsätta att utsätta henne för detta eftersom det inte var "riktiga" reaktioner som hon verkade må dåligt av. Tack o lov för det, för trägen vann Men det dietisten även sa var att vi skulle vara försiktiga och inte ge tex potatisen i flera dagar på raken, utan ge potatis en dag och sen vänta i 3-4 dagar innan vi gav igen osv.
  • trållmor
    Tibell skrev 2011-01-14 12:32:17 följande:
    Åt även ett par dumle kom jag på nu.. Men dem ska väl med gå bra!?
    Men dumle innehåller väl allt möjligt, alltså både mjölk, soja, spår av nötter odyl.? De har då aldrig funkat här!!! Inte ens en enda...
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-01-14 16:36:25 följande:
    ni har inget som är ostaktigt på?
    Kavats blogg! Bea-såsen blir underbar
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-01-14 17:00:09 följande:
    ja jag läste just! Lät ju verkligen väldigt gott!!!
    Har ni vanligt bröd till då? JAg har kollat på recept för pizzadeg men edt blir så mkt jobb då de flesta är med jäst och sånt...
    Vi gör en pizzadeg, så det är jäst och hela köret

För oss är inte pizza enkel mat längre, utan det är vad vi kallar för lyxmat numer
  • trållmor
    Tibell skrev 2011-01-16 15:42:37 följande:
    Ingen som känner igen utslagen ? Syns kanske lite dåligt på bilden, inte lätt att fota hel vild 14 månaders, men de är rödare i verkligheten och platta
    Jag tycker det ser ut som "förstoppningsutslag", sådana får alltid Aliina när hon är förstoppad. Vi frågade på sjukhuset vad det var och läkaren sa att det skulle försvinna när förstoppningen försvann, och det gjorde det Förvånad Typ dagen efter att sista förstoppningsknulen är ute så har hennes utslag försvunnit!!!
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-01-19 12:59:07 följande:
    Jag funderar på en sak ang mina grabbar.
    Stora grabben FÅR ju dricka mjölk/fil/yoghurt etc men han tycker inte om det. Om det är bra dricker han 1-2 dl per dag.
    lilla grabben FÅR ju inte. Han har ju soja eller rismjölk som är berikad och han äter sojayoghurt men han kanske får ihop sisådär 3 dl per dag.

Då borde ju båda ha tillskott eller hur???
    Vad köper in för något?
    Det där tycker jag absolut att du ska ta upp med dietisten, för det kan hon hjälpa dig att räkna ut. Då kan läkaren skriva ut tillskott som passar. Jag vet inte om ni fick remiss till dietisten, eller hur det nu var? Ring isf till denne och begär att få prata om näringsbehovet!
Svar på tråden Allergitråden