Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

ELI79: din beskrivning av din son låter precis som Aliinas reaktioner. Hon blir en superpigg tjej på natten när hon får vete!!! Och det även av vetestärkelse, eller om vi ger havregryn som inte är sempers rena havre. Hon blir ju även dålig i magen, men eksem är hon sparsam med. Länge försökte vi övertyga oss själva om att det handlade om "trots" eller egen vilja odyl men när vetet försvann så fick vi tillbaka våran goa tjej och framförallt nattsömnen
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    Mamsie: Mattis (vår -06a) har ju också opererat bort körtlarna och det blev en sån otrolig skillnad. Mattis fick ju nästan en akuttid (tre veckor från undersökning till op) för att hans körtlar var så stora och att han dessutom fick problem med andningen när han fick i sig spår av mjölk. Aliina snarkar däremot ingenting så det är därför vi inte tror att det är därför som hennes vakenperioder finns. Timon har heller inga sådana bekymmer. Men Neelah ska vi be om en remiss till ÖNH för hon har snarkat praktiskt taget sen hon föddes Obestämd
  • trållmor
    Mamsie skrev 2010-12-11 11:27:51 följande:
    trållmor, helt rätt att utreda Neelah om hon snarkar. Det är en sån otrolig lättnad när man lyckas hitta nåt som hjälper - oavsett om det är allergen eller näskörtlar  
    Lycka till! 
    Ja, nu i november så råkade vi få till en ofrivillig provocering på henne och genast drogs jag tillbaka till hemskheterna som vi hade med Mattis andningsproblem, så det här vill både maken och jag åtgärda. Inte nog med att vi inte får sova när hon blir så dålig, utan det känns ju så hemskt att höra vad svårt hon har att andas när näsan täpper till så lätt Tror inte att någon förälder vill höra sitt barn kippa efter andan
  • trållmor
    Angel Gbg skrev 2010-12-11 11:42:11 följande:
    När ni pratar körteln bakom näsan kan jag säga som så... C har juh en jobbig astma och som hon verkade tät och det var tungt ofta så fick vi remiss till ÖNH. Väl där så sa dom att körteln var precis på gränsen till vad dom opererar när dom tittade genom hennes näsa (hon vägrade låta dom titta genom munnen) och dom tyckte väl att ok egentligen brukar vi inte operera den storleken men som hon hade besvär så ok.

Efter operationen så berättade läkaren att körteln hade varit droppformad och jättestor men det hade inte synts genom näsan och hon var även tveksam om man hade sett det genom munnen som det var så långt bak att som hon sa det är sällan vi tittar så långt för det är så obehagligt för barnet.

Hon var superbra i andningen i 3mån och visst idag är hon bättre men jag tycker att det ändå går åt det sämre igen och det är 1år sen op i feb.
    Jag har ju själv opererat bort mina körtlar bakom näsan tre gånger, och då sa läkaren att på vissa barn så växer de snabbt igen. Växer de snabbt igen, och man även har tagit halsmandlarna, så ska man uppmärksamma läkaren på detta så att de kan se efter om tungmandlarna har börjat växa också.

Våra opererades nästan samtidigt ju, Mattis opererades i januari
  • trållmor
    tes 75 skrev 2010-12-11 20:33:27 följande:
    Är Gyllenmust ren havre? Och oatlys produkter? Solhavre?
    Mela78 skrev 2010-12-11 20:39:16 följande:
    Oatlys ska vara ren havre.
    Oatly själva rekommenderar inte sina produkter till veteproteinallergiska barn, trots att det är ren havre i deras produktion. Vi har pratat med dem om detta och fått intyg till förskolan om det.
  • trållmor
    t0va skrev 2010-12-11 21:34:37 följande:
    Ännu en fråga, om vi får recept på mat. Blir väl 6 burkar/uttag antar jag. Kan vi hämta ut 2 omgångar samtidigt då? Så slipper vi ränna runt och leta efter maten i en annan stad under julen. 
    Vi har inte fått göra det här uppe, utan fått vänta en vecka innan vi fått hämta nytt.
  • trållmor
    Miralicia skrev 2010-12-12 09:52:52 följande:
    Det är väl inte ren havre, á la Sempers rena havre i oatlys produkter, utan de garanterar väl bara att det i de färdiga Oatlyprodukterna så innehåller de så lite av andra vete/råg/kornrester att det är under gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt. Och att något är glutenfritt eller helt vetefritt är ju två helt skilda saker.
    Jo, enligt dem är det ren havre. Så här står det i intyget vi fick till förskolan:

"Angående gluten/veteprotein i Oatlys produkter
    Oatlys produkter odlas av speciellt utvald s.k. 'ren havre' och hanteras för att minska risken för inblanding av andra sädesslag. Oatly kan därför garantera att alla produkter innehåller mindre än 100ppm eller 0,001% gluten. Detta är i regel tillräckligt för konsumenter med Celiaki som rekommenderas en glutenfri kost. Däremot kan vi inte garantera att våra produkter är helt fria från veteprotein eller protein från andra sädesslag. Därför rekommenderas inte Oatlys produkter till personer med födoämnesallergi mot proteiner i säd."
  • trållmor
    ELI79 skrev 2010-12-12 11:02:40 följande:
    Jag pratade med dietisten och enligt henne så blir det DYRARE för mig att få på livsmedelsanvisning för de få saker hon kan skriva ut som de har på apoteket o jag får betala 120 kr för och ändå måste komplettera på affären sedan.

Hon hade inget emot att skriva ut sa hon men hon trodde jag skulle få DYRARE saker på så sätt...vad kan ni hämta ut?
    Jag sa att jag skulle fundera och sedan höra av mig om jag i alla fall vill ha på livsmedelsanvsining.
    Hon sa att apoteket inte har alla sorter och att de inte tar hem nyheter eftersom apoteket egentligen inte vill ha livsmedel, utan de tar hem så lite de kan.

Har ni upplevt detta?

Just nu är ju det vi använder mest sempers olika produkter, kan man få det från apoteket???
    Men herregud!!! Vi får otroligt mycket mer att hämta ut, så visst tjänar vi på att få saker på livsmedelshänvisning. Jag vet inte om hela sempers utbud finns att få, eftersom vi bara kan använda fin och grov mix. Men av dem så får vi 5 st/barn/uttag och priset här är 18,90 kr för en förpackning. Ta det gånger 10 så är vi ju redan uppe i 189 kr, så visst tjänar vi in de pengarna. Sen får vi ju makaroner från Glutis mm, så jag tror nog att för varje uttag som vi får så får vi mat för ca 800-1000 kr/barn/uttag.

Vet inte hur din dietist resonerar Obestämd
  • trållmor
    Blå Flygare skrev 2010-12-12 11:29:54 följande:
    Helt motsägelsefullt Obestämd Å ena sidan är den ren havre, dvs odlat och handterat så det inte finns risk för inblandning av andra sädesslag än just havre. Å andra sidan finns risk för kontamination av andra sädesslag.
    Enl. vår dietist är oatly inte gjord på ren havre. Får nästan kontakta oatly och se vad för svar man får om man frågar igen.
    Nja, inte helt motsägelsefullt. De säger inte att det inte finns risk för inblandning utan att det hanteras för att minska risken för inblandning, så det utesluter ju inte kontaminering. Till oss sa de precis som Semper, att deras rena havre är odlat på fält som inte haft någon annan odling på minst två år osv. Den här kontakten hade vi med Oatly i september.
  • trållmor
    ELI79 skrev 2010-12-12 11:28:34 följande:
    ok för sonen äter bara de saker som är från semper. vi har testat glutis pasta mm men han äter inte det.
    Kan man få lailas gula från apoteket?

Jag misstänkte att det var så, men jag vet inte om det är olika i olika landsting hur mkt de får skriva ut??

Jag ska nog kräva det ändå. jag ska maila henne och skriva vad jag vill ha för nåt o sen får hon snällt skriva ut det.

Ni som har veteallergiska barn, har ni gjort någon gasteroenterologisk utredning på dem? eller har ni "bara tagit förgivet" att det är allergi?
    Vi får Lailas gula till Timon Sempers pasta innehåller ju soja, därför går det bort för oss, och därför vet jag inte utbudet därifrån gällande pasta.

Här skriver de ut så att ett uttag räcker precis i en månad, men nu har hon sagt att livsmedelshänvisningarna vi får i fortsättningen ska räcka i ett år på fyra uttag, men det är samma mängd hon har skrivit ut. Så jag vet inte riktigt hur resonemanget är???

Vi har inte gjort någon gastro på något av våra barn, utan uteslutning och provokation har vi fått göra här efter RAST. RAST visade på Timon och Mattis, men inte på Aliina och Neelah. Dock är ju alla fyra allergiska.
Svar på tråden Allergitråden