Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

Tibell skrev 2010-05-23 21:48:22 följande:
    Är det bara jag som upplever att man blir lite smått hypokondrisk som allergimamma ?!? Känns som att man övertolkar allt ;)Men nu har jag en fråga till er kunniga. Kan viktnedgång ( och väldiga svårigheter att öka igen ), enorm trötthet samt illmående vara tecken på allergi/intollerans mot något som vuxen ?!
    Det låter som symtomen jag hade vid min tvillinggraviditet

Skämt å sido så kan det absolut vara det, precis som för barnen
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor

Gissa vem som fick 24 burkar Neocate utskrivet från dietisten här uppe i Norrland? De trodde inte att det var sant när jag berättade om vad vi varit med om (och då berättade jag bara väldigt snabbt om läkaren/allergitesterna/dietisten), och tyckte det var en självklarhet att skriva ut så att det räcker tills vi hinner träffas irl

Jag berättade ju om att Neelah hade sådana diareer och då tyckte dietisten att vi skulle byta ut vattnet mot rismjölk, så det gjorde vi och i samma veva så upptäckte vi att storasyster brukar "låna" hennes napp och suga på, så alla utslagen och bajset fick ju sin naturliga förklaring. SÅ skönt att hon inte reagerade mot Neocaten!!!

• trållmor
    mimpen skrev 2010-06-05 21:14:55 följande:
    Hej i den här tråden med!

Sonen (7månader) är allergisk mot mjölkprotein. Men eftersom han aldrig blir helt bra är jag lite lur på att det är något annat. Äggfritt har jag provat, men det gjorde varken till eller från. Nu funderar jag på att prova sojafritt, men känner mig lite rådvill. Ska man alltså utesluta allt det här... (kopierar ur k kavats blogginlägg)

Ø Sojaböna
    Ø Jordnöt
    Ø Bönor
    Ø Ärtor och lupiner
    Ø Linser
    Ø Kikärta
    Ø Lakrits
    Ø Bockhornsklöver (vanligt ingrediens i curry)
    Ø En del tillsatser framställs ur baljväxter:
    - Lecitin, E 322 (sojalectin)
    - Fruktkärnmjöl eller johannesbrödmjöl, E 410
    - Guarkärnmjöl, E 412
    - Dragant, E 413
    - Gummi arabicum, E 414
    - Tarakärnmjöl, E 417

Jag trodde det skulle hjälpa att skippa soja (ni vet, vanlig svart soja), färdigmarinader och typ sojaglass... Alltså, sånt som faktiskt hette soja...

Sen undrar jag om jag ska sluta bekymra mig och strunta i att leta vidare. Han har i stort sett mest eksem på kinder och armar och ibland ner på bröstet. Mest på kinderna. Många verkar tycka att "så där ser ju barn ut..." och "jag har haft eksem hela livet utan att det är någon allergi..." (när han fick värsta utslagen av mjölk var det en annan sak, men det här som han har nu, som inte ser så ilsket ut) För närvarande är han heller inte direkt besvärad av eksemen. Fast vi måste ju smörja med kortison och hinner typ aldrig trappa ner det innan det blossar upp igen...

Jag har dryftat det här så mååååånga gånger, ursäkta mitt tjat, hoppas ändå någon orkar svara. Men hur ska jag (vi) tänka?!
    Ja, det är allt det som du ska utesluta, tyvärr Obestämd Eftersom en 7-månaders inte kan prata och tala om huruvida han har ont i magen eller hur pass han lider av eksemen/prickar mm så hade jag absolut uteslutit och försökt hitta vad det är som orsakar eksemen. För även om det "bara" är eksem, så kan jag säga att jag önskar att vi hade hittat tidigare vad det var som orsakade hans eksem. För fast vi har smörjt (5 ggr dagligen, samt även kortison i omgångar) så är inte hans hud speciellt fin när vi får bort eksemen, för hans eksem har praktiskt taget förstört hans hud. Vi hoppas ju att den blir finare, nu när vi vet vad orsakerna är, och så är han ju ändå bara 2½ år. Men jag blir så förbannad när jag tänker på att sjukvården hellre behandlar symtomen än orsakerna till eksem!!! Visst, det är lättare att smörja huden än att utesluta soja (eller vad det nu är) ur kosten, men i det långa loppet så vinner barnet hundrafallt på att få bort orsaken till eksemen ur kosten... Men det är ju bara vad jag tycker
  • trållmor
    trållmor skrev 2010-06-05 23:00:26 följande:
    Ja, det är allt det som du ska utesluta, tyvärr Obestämd Eftersom en 7-månaders inte kan prata och tala om huruvida han har ont i magen eller hur pass han lider av eksemen/prickar mm så hade jag absolut uteslutit och försökt hitta vad det är som orsakar eksemen. För även om det "bara" är eksem, så kan jag säga att jag önskar att vi hade hittat tidigare vad det var som orsakade hans eksem. För fast vi har smörjt (5 ggr dagligen, samt även kortison i omgångar) så är inte hans hud speciellt fin när vi får bort eksemen, för hans eksem har praktiskt taget förstört hans hud. Vi hoppas ju att den blir finare, nu när vi vet vad orsakerna är, och så är han ju ändå bara 2½ år. Men jag blir så förbannad när jag tänker på att sjukvården hellre behandlar symtomen än orsakerna till eksem!!! Visst, det är lättare att smörja huden än att utesluta soja (eller vad det nu är) ur kosten, men i det långa loppet så vinner barnet hundrafallt på att få bort orsaken till eksemen ur kosten... Men det är ju bara vad jag tycker
    Här pratar jag alltså om Timon och hans eksem
  • trållmor

Sen tänkte jag fråga om mig själv här också, om vad ni tror.

Sist jag satte in kopparspiral så fick jag ju en jättekraftig inflammation och blev inlagd i tre dagar med 2 olika sorters antibiotikadropp. Det gjorde inte ont när hon satte in den då, inte ont efteråt heller. Vi väntade i 8 dagar med att ha sex. När det hade gått 10 dagar efter insättningen så började jag få molande värk, på den 11 dagen hade jag väldigt ont och började tänka tanken på att åka in. Jag åkte inte in för att Fredrik fyllde ju år på den 12 dagen, och då hade jag så ont att ingen av barnen ens fick röra mig, men hela tiden så ville jag vänta in att det skulle bli måndag och att vi skulle lämna barnen på dagis så att jag kunde söka läkare då. På natten ringde Fredrik ambulansen eftersom jag hade så hög feber och bara skrek av smärta.

På Sahlgrenska sa de då att det var fritt fram att sätta in en ny kopparspiral efter 2 menstruationer, vilket nu har skett. De sa även att det inte fanns någon statistik på om det kunde hända igen, men hände det igen så kunde de helt säkert säga att jag är allergisk mot kopparspiral.

Vi diskuterade det här, här hemma. OM jag är allergisk mot koppar, hur snabbt tror ni reaktionen kommer den här gången? Efter lika lång tid, eller tror ni den kommer snabbare (och isf hur mycket snabbare)?

• trållmor
    Kavat skrev 2010-06-06 10:26:57 följande:
    Lurigt! Du borde väl reagera snabbare tycker jag. Kroppen känner ju ofta igen det så eftersom det var rätt nyligen så skulle jag tro snabbare. OM det var reaktion på koppar. Men sen så tar det väl ett tag innan kopparn utsöndras och det blir tillräcklig mängd kanske? Ingen aning, men kan tänka mig att det funkar så och om du då sist utvecklade en allergi mot koppar så borde det ju märkas rättså snart denna gång...??

Så inte mycket till hjälp men lite funderingar härifrån.

Hur går det för er annars och de andra barnen, har ni fått livsmedelshänvisning och börjar det ordna sig för dem med? Kram!
    Precis som vi själva resonerar, dvs att jag borde reagera snabbare OM det var så att jag utvecklade en allergi och att det inte bara var en tillfällighet. Är det någon som har en aning om nickelallergi och kopparallergi kan ha något samband? Jag är inte nickelallergisk, men verkar något överkänslig för jag reagerar ibland på tex knappar i byxor odyl...

Vi har inte fått någon livsmedelshänvisning på barnen för vi har inte träffat läkaren än. Vi ska träffa honom på torsdag, och då ville de att vi även skulle ha provocerat med vete vilket känns ändå rätt okej eftersom det blev gjort hemma hos mamma. Såg i papprena att även Mattis är allergisk mot vete, men han verkar inte alls reagera lika starkt som Timon vilket känns superskönt! På torsdag skulle han skriva remiss till dietisten, och vi hoppas att det är samma som skrev ut Neocaten till Neelah

Måste fråga om det är någon som har något brödrecept på bröd utan allt? Barnen tjatar om mackor
  • trållmor
    Miralicia skrev 2010-06-06 23:49:57 följande:
    Är väl inte helt otänkbart att en del knappar innehåller koppar i legeringar etc och inte bara nickel.

Det är skillnad på olika typer av reaktioner och reaktioner som tex nickelallergi är i regel cellförmedlade och de kan ta allt från några timmar till flera dagar eller till och med veckor innan det blir några direkta eller kraftigare symtom, och samma bör väl gälla även för koppar om det är en liknande typ av reaktion. så det är väl inte helt otänkbart att det var en reaktion på kopparen i kopparspiralen.

Jag skulle nog inte testa med att direkt sätta in en kopparspiral igen "för att se om det funkar eller om du verkar vara allergisk mot den", utan jag skulle nog vilja komma i kontakt med en hudläkare och få göra ett patchtest för koppar innan jag testade med att sätta in en kopparspiral igen, med tanke på att du upplever dig reagera även på en del andra metallföremål som tex knappar.
    Jag har alltså redan satt in den Kopparspiral verkade vara det bästa preventivmedlet för oss, så jag satte in den igen för att skydda mot graviditet inte för att testa om jag är allergisk mot koppar

Idag är det 6 dagar sen jag satte in den, och har börjat få en molande värk, men jag hoppas att det bara är nåt tillfälligt övergående.... Jag hoppas verkligen att det fungerar nu, och att det var nåt helt annat som gjorde att jag reagerade som jag gjorde sist...
  • trållmor

Måste ju bara fråga om det är helt omöjligt att vara allergisk mot potatis?

Vi har ju väldigt smått börjat med smakisar till Neelah, och eftersom hon redan har två gaddar där nere(som hon fick när hon var 4½ månad) så fick hon majskrokar att börja med, och det funkade kanonbra på hennes kliande tandkött Sen köpte jag en burk med majs och potatis och då spydde hon. Jag tänkte att det kanske bara var en tillfällighet så jag gav henne bara en gång den dagen. Sen dagen efter så hände samma sak igen! Då sa jag till Fredrik att jag inte ville ge henne den tredje dagen, och det ville inte han heller, utan vänta några dagar och sen ge ren potatis istället. Sagt och gjort, jag pureeade potatis och blandade med Neocate. Hon tog bara två munnar och sen totalvägrade nåt mer, och blev helt vansinnig Förvånad Dagen efter gallskrek hon hysteriskt när hon skulle bajsa och hon hade två ganska stora förstoppningsknular. Ytterligare dagen efter så poppade tre tänder fram i överkäken.

Ingen av våra andra barn har blivit förstoppade när de fått tänder. Kan det ha varit en tillfällighet att hon spydde, och att hon spydde för att tänderna var på väg? I så fall spydde hon 3-4 dagar innan tänderna kom ut.

Vad tror ni?

• trållmor
    kavat: tack för ditt svar Vi har det rätt bra här uppe, men vi kommer flytta från det här hyreshuset till ett köpehus Förhoppningsvis flyttar vi redan i augusti, men i sista fall i september (beroende på om de får sin lägenhet tidigare eller inte). Sen har jag fått förfrågningar från flera affärer om jag kan tänka mig att vara "allergiinformant" för deras allergiska kunder Obestämd Nya dagiset verkar bra, men det enda de har erfarenhet av är laktosintollerans och komjölksproteinallergi, så där har vi STOR oro att det ska bli som sist nere i Göteborg. Men läkarna här uppe är helt fantastiska, och när de barnens journaler så har de allra flesta bara suckat och beklagat vissa delar av läkarkåren och SJÄLVKLART så skulle barnen ha livsmedelshänvisning, så på tisdag så ska det bli intressant att se vad som finns med i paketet

älsklingen
    : på våra barn syns det mesta på rast faktiskt, vilket ändå känns väldigt skönt, men ändå har vi blivit misstrodda och ifrågasatta Trots det så får vi vår första leverans av livsmedelshänvisning till Mattis och Timon på tisdag Kort sagt så syns mjölk, soja, ägg, vetemjöl, ärtor, fisk, jordnötter, mandel, häst, hund. Uteslutning och provocering av E202, äpple, chili, mango, rödbetor, havre, citrusfrukter. När vi fick se svaren på lab så har vi upptäckt att rött i maten fungerar (men lite beroende på företag). Tror jag fick med allt nu
Svar på tråden Allergitråden