Inlägg från: trållmor |Visa alla inlägg
  • trållmor

Allergitråden

Nu behöver jag er hjälp! Jag behöver ett tårtbottenrecept

Men det måste vara utan allt. Jag tar gärna emot ett recept på vanlig tårtbotten och ett chokladtårtbottenrecept. Jag har bakat så många olika sorter nu, och jag får fasiken inte till nåt alls. Det blir oftast tjocka stenkakor Visst, ungarna blir glada som får äta upp det eftersom det inte går att använda till tårta, men jag börjar få panik snart eftersom jag inte får till nåt och då har vi både dop och Mattis födelsedag att planera inför. Jag vill gärna provbaka dessutom så jag vet att jag får till nåt vettigt. Inuti vet jag redan vad jag ska ha på, så det är bara själva tårtbottenrecepten jag behöver. Mattis har önskat sig en chokladtårta, och till Neelahs dop så har vi tänkt att ha en traditionell tårta att bjuda på. Så snälla hjälp mig med recept

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    Miralicia skrev 2010-08-10 22:53:24 följande:
    Majs (lailas gula/maizena) funkar va?

Chokladtårta med hallon: utanallt.blogspot.com/2010/05/fodelsedags-mor...

Vanlig tårtbotten, (använd botten till hallofeepajen och baka en per lager tårtbotten du vill ha i tårtan): utanallt.blogspot.com/2010/03/hallofeepaj-med...
    Ta lite saft och skeda över själva hallofeepajs-bottnarna innan du lägger på fyllningen i samband med att du lägger ihop tårtan så blir det saftigare/minskar risken att det blir torrt.
    Chokladtårtan hade jag missat och receptet till hallofeepajen hade jag sparat, men förstod inte att jag kunde använda den som tårtbotten, så det ska jag genast testa

Det som funkar av mjölerna för oss är lailas gula, maizena, teff (den bruna förpackningen), sempers grova och fina mix
  • trållmor
    Kavat skrev 2010-08-11 12:22:23 följande:
    Maken önskar hamburgerbrödsrecept! {#emotions_dlg.flower} *fjäskar*
    Miralicia skrev 2010-08-11 13:07:18 följande:
    Jag använde de friterade pitabröden som hamburgerbröd senast
    Jag ska leta reda på ett jättelätt recept som jag har hittat någonstans här i flyttkassarna (för vi flyttar ju nu igen i månadsskiftet )...
  • trållmor
    Miralicia skrev 2010-08-17 23:36:54 följande:
    Appropå de förskolediskussioner som varit senaste tiden i tråden.

Fick syn på nu ikväll att Astma- och allergiförbundet har tagit fram en handbok som nyligen kommit ut och som heter

"Säker mat i förskola och skola"

Den finns att ladda ner gratis på deras hemsida för att skriva ut själv:
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/do...

Eller om man vill beställa den i färdigtryckt form så finns den här för 50:- (+ porto):
    www.astmaoallergiforbundet.se/Infomaterial/

Efter en snabb genomläsning så tycker jag att den är rätt vettig, ger en bra grundläggande info - dels om mathantering och även korta grundfakta om de vanligaste allergenerna. Helt enkelt en kort basinfo om det som för oss är självklarheter, men som tyvärr inte är det ute i verkligheten.
    Skriv ut eller beställ och lämna till era förskolor - både till kökspersonalen, avdelningspersonalen och även rektor/annan ansvarig för hela verksamheten ... tycker jag i varje fall. Det kommer jag göra.
    Vi skrev ut den till dagispersonalen i Göteborg, och det dagiset började följa den "slaviskt". De hade nämligen ingen aning om det som stod däri (trots alla utbildningar som de påstod att de gått,som de allltså inte alls hade gått).
  • trållmor

Imorgon ska vi på träff på nya dagiset, där kostchef, rektor, kokerskorna och vi ska delta. De har inte sagt någonting om att någon "vanlig" personal ska vara med, så det känns både nervöst och oroligt med mötet.

Vi har upptäckt att Timon reagerar på kontakt med vete, och båda även på minimal kontaminering av vete På tisdag ska vi träffa överläkaren på Öviks sjukhus och prata om allergierna, troligtvis få nya intyg och så ska vi be om intyg för vårdbidrag. Nåt ni tänker på kan vara bra att ta upp då också?

• trållmor

Här har ni världens lättaste och godaste recept på kladdkaka som jag har hittat, och använder mig utav Den är helt underbar!!!

ÄGGFRI KLADDKAKA!

150 g mjölkfritt margarin

2 msk ljus sirap

3,5 dl socker

3 dl mjöl (fungerar bra med naturligt glutenfritt också, jag har endast testat Lajlas gula)

1 dl kakao

1,25 dl vatten/mjölk/grädde

Smält margarin. Rör i 2 msk ljus sirap. Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao. Blanda i vätskan. Grädda i 175 grader i 20-25 minuter. Blir superseg och jättegod dagen efter!!!

• trållmor
    Tibell skrev 2010-08-18 21:34:23 följande:
    När det pratas om recept här kan jag passa på att fråga om någon har vanligt frukostbröd utan mjölk, soja, vete (inklusive vetestärkelse) elle havre ?! Eller om det finns något köpebröd att få tag på!?
    Åhhh, det har vi ett helt gäng utav. Har ni några önskemål (utöver allergierna alltså)? Frallor, limpa odyl?

Det vi har fallit för är:

1 pkt jäst
    1 tsk salt
    ½ dl olja
    ½ msk fiberhusk
    5 dl ljummet vatten
    1 pkt grov eller fin mix semper

Bröa en form på ca 1½-2 liter. Vi brukar alternera mellan sesamfrön eller pofiber. Ta jästen och smula sönder i en bunke. Häll ner saltet och låt det smälta jästen. Häll det fingerljumna vattet, samt olja och fiberhusk. Låt svälla i 10 min. Rör ner mjölet snabbt och fyll formen. Låt jäsa i ca 30 min. Grädda i ugnen i 250 grader i ca 25 min. Låt det svalna något innan du stjälper ut brödet ur formen.
  • trållmor
    Eligrabbarna skrev 2010-09-02 08:54:32 följande:
    Är det vanligt att de blir känsligare o känsligare i sin allergi? Eller kan det helt enkelt vara så att vi bara tagit honom för "grinig" fast det egenltigen hela tiden varit allergi?
    Enligt våra läkare ska det bara gå åt rätt håll när de hålls borta från allergenerna, men våra barn är helt tvärtemot. De blir bara känsligare och känsligare, och reagerar snabbare och kraftigare Nya allergiläkaren (han presenterade sig som allergolog, men på hans namnskylt så stod det bara hans namn) sa att tyvärr är vissa barn så....

Har haft inskolning på nya dagiset på nya orten, och jag kan inte annat än att sucka. Vi möts av skepsis och ifrågasättande, trots att vi har intyg på barnens allergier Intyg på intyg kräver de, och inte lyssnar de på oss föräldrar som vet vad barnen tål. Första dagen efter inskolningen så gav de barnen havredryck!!! Och när vi frågar varför så skyller personalen på att " vi ger bara det köket skickar ut" Demon Vi har pratat med dem om kontaminering och hur viktigt det är att personalen är medvetna om OCH dubbelkollar det köket skickar ut, för de har bara en kokerska och en person kan lätt göra fel.

Vi har under sommaren sett hur underbara våra barn kan vara, och märker nu skillnaden (oftast ändå) på "vanligt" grineri och allergigrineri, och om det är trots eller om det är allergi som spökar.

Men i övrigt är dagiset helt underbart, som en sagovärld för barn att vistas i
  • trållmor

Usch, Olof blir bara sämre och sämre efter den där smörgåsen i fredags. Nu har det röda i rumpan utvecklats till sår som det blöder ifrån. Vad sjutton ska jag göra med det? Jag luftar och så har jag inotyol hemma, men är det ens lämpligt att smörja med sånt när det är sår? Hjälp!

Mattis, vår äldste son, fick blödande sår i rumpan. Och det tog nästan 3 månader med tjocka lager av inotyol innan det blev bättre, och då luftade vi ändå så fort vi fick en chans. Så tänk på att ibland så kan det dröja innan det försvinner, men det skär i hjärtat att se barnen ha så ont. När han hade som störst och mest blödande så smörjde de på flytande plåster på akuten, men annars så var det bara inotyol som gällde...
  • trållmor
    Angel Gbg skrev 2010-09-06 22:33:58 följande:
    Allergisk mot morot... japps, C är det

Om man har problem med barnhud under blöja prata med läkaren om CAVILON finns som klubbor och blir ett skyddande hinna av silikon tror jag det var. Vi fick det när C var sönderfrätt så där så inte salva eller något fäster. Man tar en pinne och drar över huden så väntar man en kort stund så det hinner torka och sen smörjer man, det gör både att salva fäster och skyddar mot mer frät. Cavilon finns både som aplikationsklubbor och spray och visst spray är bra men om du börjar spraya dvs använder den så är det snabb förbrukning eller kasta. Klubborna kommer i paket på ett antal och är en engångsgrej så får man recept så har man sen hemma ett längre tag och med allergibarn så blir det lätt frätbajs när man testar nya saker så det är verkligen att rekomendera. Billiga var dom också men som sagt recept
    Det var precis det vi fick till Mattis där den första gången på akuten
Svar på tråden Allergitråden