Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

mjölk eller kaffe, kaffe eller mjölk  eller tom soja det är frågan det. Men knölig i magen är han och lite små prickig runt blöjan och halsen vilket iofs kan vara normala prickar. Drack lite kaffe igår em och då lite mer mjölk än vanlig och även lite mer ost än jag brukar så oddsen verkar inte så bra.

I morgon ska J till allergiläkaren så vi får se om vi ska vänta på W's kontroll om 2 veckor eller om det blir något bestämt redan i morgon.  

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-05 14:58:12 följande:
    Risken är ju att det egentligen är mjölk som ställer till det men att det blir värre av t.ex gasbildande saker. Så har mina barn funkat. Alltså reagerat rätt tydligt på saker som de egentligen tål när de får i sig annat som de inte tål. När man tar bort det de är allergiska mot så klarar det annat.

Haha, så du har tillit till läkarkåren du?! Här kör vi eget race, även om vi har en duktig läkare nu så kan ju inte hon göra mer än att råda mig till att sluta med det som han reagerar på...

I går natt och dag var liten helt underbar och sov, åt och var nöjd, men i natt var det helt hopplöst igen. Blir så trött, när ska allt släppa. Nu är vi ju förkylda också förstås, men jobbigt när han aldrig är bra.
    Haha tillit till läkarkåren Inte det minsta men de kan ju få tro det Efter alla vändor med J så jag inte så stor tilltro till dem. Det var ju normalt att inte gå upp i vikt på 6 mån som 1 åring osv och det vet vi ju var det slutade någonstans.

Funderar dock på om jag ska testa en större mängd mjölk igen för att se lite mer, men vet inte vilket sätt som är bäst om jag ska äta mjölk eller om jag ska ge honom lite ersättning för att inte sabba min mjölk för mycket. 
  • 2små2stora

Lactulos innehåller laktos så det är ingenting för en som är känslig för mjölksocker.  Jag testade 1ml på J och hon hade ont i magen på natten sedan. Men inget resultat på bajsandet. 

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-06 11:36:15 följande:
    Spännande morgon! Nässelutslag av fingerfärg på lilleman, men av vad?

Bara en massa olika parabener som konserveringsmedel samt sucrose octaacetate... Inte vete eller ägg väl?
    är utslagen bara där fingerfärgen var?
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-07 09:46:14 följande:
    INGREDIENSER: Vatten, glukos-fruktossirap, socker, hallonjuice från koncentrat 7,5%,
    päronjuice från koncentrat 7,5%, färgämne (E 162), surhetsreglerande medel (E 330),
    stabiliseringsmedel (E 412, E 401, E 407), färgämne (E 140), aromer.
    Vänligen
    Kundkontakt

-------------------------------------------------- -------------------------------------------
    Vi har mottagit förfrågan om Ispinnar Magi Hallon/päron

Hej Glassen finns som 12pack Beställningsnummer för butiken är 42275

BLÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!!!!!!!
    Så försvann den enda glassen som sonen tålde.... Demon
    Tål han inte kalas pinnarna eller lilla Annas ispinnar?
  • 2små2stora
    Mela78 skrev 2010-10-08 20:26:00 följande:
    Behöver lite hjälp med provocering. Hade tänkt att provocera med ärtor idag och under helgen. Gav dottern en ärta, hon stoppade den nyfiket i munnan, tuggade lite och spottade ut den och såg ut som jag gett henne gift. Försökte ge henne några till men hon tog de en och en men pincettgrepp och släppte ned på golvet... På detta sättet får jag ju inte reda på om hon tål ärtor eller inte. Ska jag låta det va och provocera med någon böna/hummus/linssås/liknande vid ett senare tlllfälle? Hon har hittills fått nästan (bortsett från kräkningar) bara långsamma reaktioner på soja och baljväxttillsatser (baljväxter har hon inte fått äta själv, reagerade redan genom amning, det här blir första provoceringen). Anledningen till att jag vill provocera är att hela familjen saknar vegetariska alternativ och jag är för lat för att laga dubbla/trippla rätter...
    Det låter som en vanlig reaktion på något nytt. Servera du ärtor under helgen, blanda ned lite i maten så slinker de med utan märkas så mycket. 

Eller pressa ärtor i en vitlökspress så får du bort skalet och blanda i hennes mat.  
  • 2små2stora

Är vi de enda som inte blivit ifrågasatta på dagis angående allergierna.

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-10 20:58:31 följande:
    Ja, jag vet inte vad mamma fick för ryck! Jon har aldrig chansat innan!
    Misstänker att hon inte läste, såg att det var blåbär och lingon på flaskan, som hon vet dottern tål och hetter Oatley och havre tål hon ju och köpte...

Nu ikväll har hon slängt sig på golvet 10 gånger på ett par timmar och klagat på ont i magen... Hon får inte så ont i magen av äpple, så jag är rätt hundra på att det är vete... Och så en massa skrik och gnäll... F-n.

Men då är min fundering, om man vanligtvis inte äter vete men tål vete, får man då ont av det när man äter det. Alltså ni vet som att om man egentligen tål mjölk men inte druckit så kan magen balla ur pga laktos. Långsökt?

Ska ringa mamma sen och dubbelkolla vad hon faktiskt ätit, men vet att hon fått tortillias, hönökaka och vetepasta, och inget av det äter hon vanligtvis här hemma. Hon klagade ju massor på ont i magen i våras på dagis, och där åt hon ju en del vete.
    Vete är hårdsmält så om hon inte äter det vanligen så kan nog magen reagera.
  • 2små2stora

Har börjat introducera mjölk i annan form än ost till J. Hade i ca 1.5msk i såsen igår (såsen var till 5 personer) Inte märkt någon med ont i magen, lite orolig sömn och vaknade och var ledsen men sa att det var benen som gjorde ont. Vilket inte är helt ovanligt.
    Men hon kliade sig i underlivet och idag så har hon 3 st utslag som påminner lite om finnar. Känns konstigt om det skulle vara en slump att de dyker upp just som vi ger henne mjölk. 

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-14 20:01:27 följande:
    Jag tror aldrig på slumpen när det gäller provoceringar. Åtminstone inte när det gäller andra.
    I kväll har hon klagat över ont i magen Då hade jag 2msk laktosfri grädde utblandat i i drygt 5dl havregrädde och de åt hon kanske 2 msk av. 
Svar på tråden Allergitråden