Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Vi har nog tur med vår släkt de är jätteduktiga, bara min mormor på drygt 80 som kan sucka lite men inte mer än så. 
    Den delen av släkten vi ska träffa i helgen så är det 3 till som inte tål mjölk 2 av dem tål inte heller soja och har svårt med vete.

Vi får väl se hur det blir med knatten om han också blir allergisk. Undrar om de kan reagera med allergi redan i magen? 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora
    mummy40 skrev 2010-08-02 15:51:11 följande:
    Min son är då född allergisk, reagerade redan efter några timmar.På sitt 4e levnads dygn såg han helt brännskadad ut i ansiktet,  och BVC sa att det var hormonplitor, vlket det ju inte var...
    Börjar fundera lite då J som är allergisk föddes tillväxthämmad med ca 20% och denna lilla är också tillväxthämmad.
    Har ätit mjölkprodukter hela graviditeten. 
  • 2små2stora
    FrökenLindström skrev 2010-08-02 22:50:53 följande:
    Hur ovanligt är det att man reagerar på sojalecitin? Jag orkar faktiskt inte provocera just nu, det är mycket som det är att försöka få ihop vardagen med två små barn som inte går på dagis.
    Just sojalecitin ska vara väldigt rent från proteiner sägs det. 

J klarar sojalecitin men reagerar starkt på alla kärnmjöler, ffa guarkärnmjöl.  Det var så vi började misstänka sojaallergi på henne.
  • 2små2stora
    Miralicia skrev 2010-08-03 21:52:31 följande:
    Jag har hittills aldrig träffat på den i affär och då har jag frågat efter den vid flera tillfällen under det senaste året i alla de stora/större/halvstora mataffärerna här i stan som har Yosas andra produkter i sortimentet och de har aldrig hört talas om att den finns över huvud taget. Och då är det ändå landets 5:e största stad jag bor i Obestämd
    Den enda affär som jag vet har den är ICA i Åkersberga norr om stockholm
  • 2små2stora
    Trållmor: kan de inte göra en allergibuffé vid sidan av?

Personalen måste ta ansvar vid matbordet att barnens mat inte kontamineras.  Min son fick assistent pga epilepsin på dagis, innan vi visste att han hade aspergers.
  • 2små2stora

Nu håller jag på att testbakar en mjölk och vetefri kardemummakaka

• 2små2stora

Vi har nog tur med vårt dagis även om det blir fel i bland, men det beror inte på avdelningens personal utan på att de missar i skolköket. Men så ofta har det inte hänt personalen har blivit duktiga på att kolla hennes mat och de har mat sparad åt henne i frysen om det skulle komma fel.
    J sitter på kanten med endast en fröken bredvid sig, hon är den som först ställer bort sin tallrik efter maten.

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-08-05 10:28:06 följande:
    Det låter ju toppen!

Sonen ska gå på 1-3 avdelning och han är nu över 3... Känns som det blir mer kladd än nödvändigt. I sonens fall skulle det tyvärr inte funka med allergibord heller. Ägg hoppas jag de tar bort helt. Men i och med att det sen är vete och havre han reagerar mest på och även enbart vid kontakt. Så sätter de en mjölkallergiker brevid sonen som får havre istället så blir det så mycket värre än om de spiller mjölk... Jaja, vi får väl se hur de vill lösa det. Man kan väl inte göra mer än att ge förslag för deras bästa.
    Har ni fortfarande inte fått veta ordentligt varför de ska diskriminera sonen genom att sätta honom på en bebis avdelning?
  • 2små2stora
    Tållmor: Han hade inga anfall alls på dagtid men hade mycket svårt i gruppen. Neurologen ansåg att han behövde en resurs och skrev ett intyg om detta. De tog sedan in en extra resurs till gruppen först som sedan skolades över till att ta hand om M. 
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-08-11 22:30:22 följande:
    Tack för alla grattis!

En fråga till er som kan det mesta. Hostdämpande som man kan äta när man ammar? Håller på att hosta ihjäl mig. Trodde det skulle släppa nu när bebis kommit, men nej då.. Inte alls, det är värre än någonsin. Funderar på om det bara är kombo rethosta av någon annan anledning...? Helst receptfri, för jag har inte lust att gå till akuten med liten...

Har ju pulmicort som hjälpte lite under grav, men inte helt. Men läkaren tyckte ju jag lät ren när jag var inne också, och då var det ju "ok", som alltid när man väl kommer in till läkaren.
    Torr rethosta eller slemmig hosta?
Svar på tråden Allergitråden