Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Kavat: Jag verkar få en magbebis till jag med
    Försöker nu ta reda på vaför han är så gasig och får magknip på nätterna. Lök försvann redan första veckan, men nu gissar jag på kålrot. Åt rotmos en dag och hemmagjord pyttipanna med kålrot i den andra dagen. 

Chrome funkar aldrig att ta hem pdf-filer med. Jag kunde inte öppna den med det, däremot funkade firefox sista jag testade. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-09-24 20:20:58 följande:
    Tråkigt...
    Du får väl gå den hårda vägen också och utesluta mjölk helt först kanske?

Jag tycker faktiskt att jag klarar mig bra, men saknar mjölk, kall mjölk och ost... Men det är ju inte så länge man ammar. Och knasigt nog så försvann min hosta! Ska blir väldigt intressant att se om den berodde på mjölk, pulmicort eller graviditet sen.

Nu tror jag ketshupen ryker här för han blir bara prickigare och prickigare... Knasigt nog äter vi ketshup varje dag tror jag..
    Det blir inte mer knöl för att jag ätit mjölk. Det kan vara så enkelt att tarmarna inte är mogna än. Han är trots allt prematur och skulle fortfarande ligga i magen.
  • 2små2stora
    Kavat: här verkar det räcka för tillfället att utesluta de normala gasbildande sakerna som lök och allt som heter något med kål.

Hoppas att du snart kommer på vad det är som ställer till det för er.  
  • 2små2stora

Tittade just på Oatlys hemsida och det som J i princip lever på jordgubbs oatly ska försvinna ur sortimentetDemon

• 2små2stora
    Tibell skrev 2010-09-28 20:54:37 följande:
    En annan liten fråga. Är det någon här inne vars barn fortsätter vara förstoppad trots att man tagit bort de födoämnen man misstänker att de inte tål??
    Min minsting blev ju förstoppad direkt när vi började med mjölkbaserad ersättning vid 1 månads ålder. Fick hjälpa henne att bajsa var 5:e dag ungefär. Blev betydligt bättre på mjölkfri kost och kunde bajsa igen på egen hand varje dag..dock fortfarande hårt.
    Sen började vi med lite smakisar och magen sa ifrån direkt.
    Idag får hon 15 ml ( en vuxendos) lactulos för att kunna bajsa en gång om dagen. Räcker att vi missar en dag för att avföringen ska bli hård igen.
    Hon äter Althera, sempers mjölkfria gröt och välling samt ett lagat mål mat om dagen ( kokt potatis, Lithells korv, och kokta morötter). Nästan alltid samma mat eftersom vi känner oss säkra på att hon tål detta.
    Varför hon blir förstoppad vet jag inte riktigt. Vi har testat att dra ner på välligen och gröten ( hon är sojaallergiker och dessa innehåller sojalecitin) utan resultat...så hon är väl bara sån
    Så till min fråga nu då. Ni vars barn också krävt lactulos för att hålla igång magen..hur länge har de behövt det ??
    Min tjej är förstoppad. Fick ge microlax i lördags då hade hon inte bajsat på 1 vecka. Nu har hon bajsat sedan dess. Hennes mage verkar ha spårat ur fullständigt sista tiden. 
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-09-28 20:54:37 följande:
    En annan liten fråga. Är det någon här inne vars barn fortsätter vara förstoppad trots att man tagit bort de födoämnen man misstänker att de inte tål??
    Min minsting blev ju förstoppad direkt när vi började med mjölkbaserad ersättning vid 1 månads ålder. Fick hjälpa henne att bajsa var 5:e dag ungefär. Blev betydligt bättre på mjölkfri kost och kunde bajsa igen på egen hand varje dag..dock fortfarande hårt.
    Sen började vi med lite smakisar och magen sa ifrån direkt.
    Idag får hon 15 ml ( en vuxendos) lactulos för att kunna bajsa en gång om dagen. Räcker att vi missar en dag för att avföringen ska bli hård igen.
    Hon äter Althera, sempers mjölkfria gröt och välling samt ett lagat mål mat om dagen ( kokt potatis, Lithells korv, och kokta morötter). Nästan alltid samma mat eftersom vi känner oss säkra på att hon tål detta.
    Varför hon blir förstoppad vet jag inte riktigt. Vi har testat att dra ner på välligen och gröten ( hon är sojaallergiker och dessa innehåller sojalecitin) utan resultat...så hon är väl bara sån
    Så till min fråga nu då. Ni vars barn också krävt lactulos för att hålla igång magen..hur länge har de behövt det ??
    Kokta morötter är stoppande.
  • 2små2stora

F---n jag tror min lille är allergisk/överkänslig mot mjölk han med Demon

• 2små2stora
    Snutten skrev 2010-10-04 18:44:08 följande:
    Förresten: hur mycket äter era barn på en dag? Siri är snart 4,5 år, väger 16,3 kg och är precis 100 cm. Hon har idag ätit: 1 banan, ca 6 dl solhavre, 8 plättar, vindruvor, en halv kassler skiva, 1 dl pasta, lite ärtor och en macka. Det är lite mer än vad hon brukar få i sig på en dag. Jag tycker att det är lite lite. Vad tycker ni?
    Det är inte så lite, solhavren mättar en hel del.

frukost 120ml nyponsoppa
    lunch 1/2 barnmatsburk och 0.5dl havreglass
    mellis/fika 2 bitar äppelkaka
    middag 3tuggor makaroner
    1st kanelbulle

och då har hon ändå tömt magen idag

hoppas på lite välling till kvällen  J väger 15kg och är 95cm lång
  • 2små2stora
    kavat: kan hon tänka sig quorn istället, eller innehåller det en massa som inte funkar.

• 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-04 20:02:55 följande:
    och/eller soja..
    Hrm, nu minns jag inte men kollade över hela veg.sortimentet för ett tag sedan och det var något hon inte tålde i allt de hade i alla fall...
    Det är äggvita i dem.

hirs och majs tillsammans har jag för mig ger fullvärdigt protein.

-här är jag osäker på mjölk hos lilleman. Nu när jag noga tagit bort alla kålsläktingar så är han inte alls så knölig i magen, dock så får jag bara i mig ca 3msk mjölk/dag i kaffet, och lite bregott och ost på mackan
Svar på tråden Allergitråden