Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Tibell skrev 2010-08-23 16:16:13 följande:
    Just nu kommer hon inte få några mediciner för sin gräs och björkpollen allergi eftersom den säsongen snart är slut sa läkaren. Frågan är bara hur länge till hon ska behöva snora ?! Så fort vi går ut står det 11 under näsan på henne =(

Vad jobbigt ni har det med läkaren. Vi har ju samma problem med läkaren till lilla tösen. Men vi har nu bestämt att krånglar hon mer kommer vi vända oss till samma läkare och sjukhus som stora dottern går till..de verkar mycket bättre. De kanske inte är lika " testsvars" krävande som denna läkaren är. Hon verkar inte ha förstått att man kan ha allergier utan att det syns på tester!

3Busfrön : Stackarn =( Stora tösen fick ju i sig skummjölk i onsdags förra veckan och har fortfarande problem med förstoppning! Hoppas den ger med sig snart!!
    Här är det inte förstoppning denna gång utan tvärt om och det luktar skunk om det. 

har upptäckt att om hon får i sig laktosfri mjölk så blir hon förstoppad och med laktos så blir det löst. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora
    Piggley Wink skrev 2010-08-23 16:21:51 följande:
    Nu har jag äntligen fått fram innehållsförteckningen från köttfärssoppan. nån som kan tipsa om vad hon reagerat på? Hon tål som sagt inte fullkorn, men det är det enda jag är säker på.

Blandfärs
    Hackad rå lök
    Skalad morot
    Krossade tomater
    Chilisås
    Tomatpuré
    Köttbuljong Saltred. Torrv.
    Vatten
    Minutpotatis

Vad är minutpotatis? Alla de andra sakerna funkar hemma, menchilisås och tomatpuré kan ju iofs vara smaksatt eller utblandad med nåt. Köttbuljongen vet man ju inte heller riktigt vad den innehåller...
    Minutpotatis skulle jag tro är Felix tärnade förvälda potatis. 

Gissar att de gör en soppa som alla kan äta, och står det på vad den inte innehåller.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-08-26 18:42:17 följande:
    Nu fattar jag ingenting. Lillan fick tag på mitt tomma mjölkglas ( laktosfri mjölk ) som stod på bordet. Hon har börjat ta tag i duken och dra och får således med sig allt som står på! Jag var med och tvättade stora tösens händer och märkte inte vad hon sysslade med. Mjölken var som sagt uppdrucken men hon slickade ändå på insidan av glaset där det fanns rester
    Nu till det märkliga...hon har inte fått eksem!!!! Hon brukar ju bli alldeles eksemig/prickig när hon fått i sig mjölk tidigare men inte en prick har kommit än. Men hon har reagerat..tyvärr. Hon har sovit i drygt 30 på hela dagen från kl 6 när vi klev upp..hon brukar sova minst 4 h. Hon lyckades somna nu ikväll efter mycket skrik och gråt men sov bara i 20 min innan hon satte igång och gnälla och gråta. Dessutom pruttar hon massa. Så hon har ju helt klart reagerat men inte med eksem. Har era barn gjort så någon gång ?! Fått eksem vid ett tillfälle men inte vid ett annat. Eller innebär detta att mjölkallergin är på väg att växa bort *hoppas hoppas*
    Johannas allergi har bytt skepnad. Tidigare så fick hon alltid ont i magen, diarré och massor med gaser och sov inte alls. Nu blir hon förstoppad av laktosfri mjölk, pruttig och sover dåligt. Får hon i sig vanlig mjölk så får hon diarré. Men hennes magonda verkar ha försvunnit.
  • 2små2stora
    Eligrabbarna skrev 2010-08-28 18:29:48 följande:
    Måste fråga; när ni är ute på t ex restaurang, marknader eller liknande och ska äta "ute" och ni frågar om maten innehåler en viss sak, litar ni på deras ord då eller ber ni att få se innehållsförteckningen?

Både i går och i dag har vi varit iväg då det varit marknad här i samhället. Vi frågade båda gångerna (hamburgare resp korv) om det innehöll vete. De gav nekande svar och de verkade väldigt säkra. Vi litade på det men sen har sonen blivit röd om kinderna igen och i nattt vaknade han kl. 03 och vägrade somna om förrän kl. 05:30 då jag fick gå ut och gå med honom i vagnen!! Han skrek efter mamma hela tiden och ville gå på pottan, men det kom inget. I dag bajsade han på pottan och då var det hårt först och sen kom slemmigt bajs hmm han var ju hård i magen efter att vi ahde varit på IKEA och tagit fel mat till honom...

Inte konstigt han inte blir helt bra och sover dåligt om han alltid får nåt som är fel känns så trist! När man frågar specifikt efter vete och de säger ett säkert NEJ på frågan så vill man ju tro på det, men funderar starkt på att antingen inte äta ute nåt mer när han är med eller be att få se innehållsförteckningen, men oftast blir det ju så bökigt
    Vi hade med oss mat till J. 
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-09-08 15:50:26 följande:
    Någon här vars barn är överkänsligt mot myggbett?? Stora dottern fick två bett innan och ser ut så här nu. Kan jag smörja med något för att hindra klådan??
    Min tjej blir så av myggbett och jag smörjer med receptfri hydrocortisonkräm.

Här blev barn nr 3 allergiskt mot en massa.
    Hur nr 4 blir vet vi inte än men än så länge så verkar han inte få ont i magen. Men så är han bara 4 dagar
  • 2små2stora
    Eligrabbarna skrev 2010-09-09 17:28:17 följande:
    Just nu känner jag att jag håller på att tappa förståndet helt. Tror jag blivit galen! Det är nåt hela tiden känns det som. Stora killen är ju förstoppad. Ska försöka dra ner på vetet och se vad som händer.

Lillkillen har ju inte varit helt bra sedan han fick fel macka på dagis för 1½ vecka sedan. Däremot har det blivit HEMSKT i dag! Hemskt!! Hela förra året spelar upp sig igen. Magen är gigantisk och han har ett HEMSKT humör. Vet inte hur många ggr jag fått ta honom under armen och ha en sparkandes och skrikandes 1.5 åring vråla genom stan/i trädgården/på gatan...INGET har passat honom.

I kväll så ville han ha mat. Jag hade gjort maten färdig. Han satte sig vid bordet och började skrika ohämmat för maten passade minsann inte honom. Till slut fick jag nog så jag tog in honom på hans rum (stängde givetvis inte dörren) för han brukar lugna ner sig när han får vara själv en stund för det hjälper inte vad jag gör eller inte gör, allt är fel. Sagt och gjort...han höll på i minst 25 minuter; skrek, kastade saker och var allmänt förbannad. Efter ca 25 min kom han ut och sa "bat (mat) mamma?". han sattee sig vid bordet. Han skrek i kanske 5 min till men jag ignorerade honom för jag bara vägrar göra annat mat till honom. Sedan (medan jag INTE tittade) slukade han hela portionen!!!

Detta beteende är PRECIS det "problem" vi haft senaste halvåret och det blev ju obefintligt efter att vi tog bort vete, men nu är det som sagt tillbaka. Vet inte vad han fått i sig som är vete i. I går åt vi på restaurang men jag hade tagit med en burkmat som han ignorerade så allt han åt var majs och sedan några pommes från makens tallrik.
    Hemma har han bara ätit mat som han tål.
    Han fick några godisbitar i går också men det får han varje lördag också och det brukar han inte reagera med magont på.
    I natt sa maken att sonen vaknade och var precis likadan. Sparkade och skrek och inget var bra

Blir komplett galen!
    Pommes skulle jag gissa på. 

I frityroljan så friteras det mesta även sånt med panering. 
  • 2små2stora

Nu har J ätit något konstigt igen. Hon vaknade i natt och hade bajsat ned sig och sängen. Vaknade sedan vid 8 och hade ont i magen sa hon, satte henne då på pottan och då fyllde hon den med något surt illa luktande. 
    Sedan har det varit lugnt hela dagen tills nu på kvällen då hon bajsade igen.
    Det som hon  har ätit som hon inte brukar är Icas wienerkorv och frödinge blåbärspaj och de ska ska inte innehålla ngt konstigt.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    Eligrabbarna skrev 2010-09-19 20:17:37 följande:
    hmm jag är så förvirrad. vet inte vad jag ska tro.

Senaste 2-3 kvällarna har sonen varit VÄLDIGT svår att få att sova. I går sov han 1 timme på dagen men somnade ändå inte förrän 22:30 fast han var så trött att ögonen gick i kors. I kväll har han hållit på i 1½ timme och nu fick vi ta upp honom så han får ligga hos pappa i soffan.

Han verkar inte direkt ha ont för när han kommer upp till oss så blir han lugn men han ska INTE ligga i sängen. Han har stor mage, men inga eksem. Han var hård i magen i morse och tryckte ut en hel del och sedan 5 min senare så var han jättelös i magen.

I natt somnade han som sagt 22:30, vaknade igen 03:30 o var vaken i minst en timme...somnade igen men ville upp för morgonen redan 06:30...
    Han vaknar ofta en gång per natt så själva uppvaket på natten var inte så märkligt men att han har så svårt att somna på kvällen.
    han är lite förkyld men inte alls så det ska påverka nattningen så till den milda grad.

Vi har tagit bort råg sedan i somras och havre sedan ca 2 veckors tid. Det enda nya är att vi testade rice crispies som ju innehåller maltextrakt gjord av korn (korn är det enda sädesslaget vi inte testat än). Det fick han första gången i tisdags eller onsdags, så det skulle faktiskt kunna stämma att det är det han reagerar på....maltextrakt står sist i innehållsförteckningen så hur stor är verkligen risken att det är det han verkligen reagerar på?! Jag menar, det kan väl inte vara så stora mängder han får i sig om han äter kanske 2 msk flingor på en dag.

Han verkar sååå otroligt närhetstörstande men inget tyder på att han har ont i magen eftersom han blir tyst när han kommer upp till oss...men kanske besvärar honom fast han inte har ont?!
    Det skulle kunna vara flingorna.

Jag skulle testa med att under 1 månad bara låta honom få sådan mat som ni vet att han tål och på så sätt låta magen hämta sig.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-09-19 21:12:43 följande:
    EL I, det finns inga facit men det finns många anledningar till att din son är känsligare just nu som att hans mage aldrig får vila och att han är förkyld.
    Man får inte svullen mage av förkylning eller utvecklingssprång.

Lita på dig själv. Tror du att det är flingorna så ta bort dem och se om han blir en glad och sovande kille igen. Att han aldrig sover hela nätter kan bero på att han mage aldrig får en chans att läka och bli bra... (Talar av egen erfarenhet, hur sonen beter sig av minsta lilla av sädesslag (damm?) han inte tål...) Min son och din verkar bete sig likadant när de får i sig....

3busfrön, jobbigt när ni inte vet vad det är. Ingen sås till eller något annat som kan ställt till det?
    Den enda såsen var oatlys vaniljvisp.
  • 2små2stora

På Coop Forum i Strängnäs fanns massor med semper mjölkfri välling och gröt (ris)

Svar på tråden Allergitråden