Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

Nu under sommaren så levereras maten till J's dagis från centralköket istället för skolköket och redan första dagen så fick hon fel mat Demon Så nu har jag en som inte sover och väntar bara på magknipet. Men denna gång slapp hon andingsbesvär i alla fall av curryn.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-06-28 22:44:52 följande:
    Näej...
    Hoppas att det funkar med aeriusen hon får så att det inte blir så besvärligt.
  • 2små2stora
    Miraclia: sommardagis kommer hon inte att få vara på utan då får hon vara hemma. Vägrar att lämna henne till ett annat dagis i kommunen. Nu är dock personalen medvetna om att de måste kolla hennes mat även om det kommer särskild mat till henne.
  • 2små2stora
    Miralicia skrev 2010-06-29 09:09:30 följande:
    Det har ju inte varit aktuellt tidigare med sommardagis för henne och inte denna sommar heller pga att jag har varit arbetslös mm, men om det skulle bli aktuellt så har vi redan en uppgjord plan.
    I dotterns fall är det ju i princip enbart maten det handlar om (lite torr hud och eksem emellanåt men det smörjer vi hemma), möjligtvis lite klädombyte efter utevistelse och det ska de ju klara av. Hade det varit så att hon haft kraftig astma, riskerade anafylaktiska reaktiioner  eller hade andra besvär också utöver de allergier hon har i nuläget så hade hon nog inte fått gå på hopslaget dagis, såvida inte hopslagningen var på ordinarie dagis med ordinarie personal. Men hos oss brukar det vara minst en personal från varje förskola som jobbar på den sammanslagna förskolan varje vecka så det är någon som är bekant sen innan för barnen, men den personen jobbar ju inte hela dagarna alla dagar utan de är utfyllda med vikarier på schemat och maten på den förskolan kommer från ett av kommunens tillagningskök (lagas på plats av egen kokoerska på ordinarie), så då matlåda för att slippa hålla på att försöka introducera tillagningsköket i vad som går respektive inte går för bara någon/några veckor.
    J har inte så många allergier bara mjök och baljväxter plus släktingar. Hos oss är det ordinarie personal helt tom v 27 sedan är det sammanslagning av  avdelningarna v. 28 med 1 ordinarie kvar då.
    Visar det sig att det inte funkar med maten så får jag ta hem henne. Är hemma och är sjukskriven nu.
  • 2små2stora

Det är inte helt ovanligt att de blir hårda i magen av neocate LCP det blev min dotter också.

Nu har hon neocate advance och den blir hon inte hård i magen av.

• 2små2stora
    Tibell skrev 2010-06-30 21:54:18 följande:
    Jag måste ju också berätta att när stora tösen ( som varit mjölkfri i 3.5 månader )gjorde sin 3-års kontroll upptäckte de att hon hoppat ut mer än en helt sträck på sin kurva!! Bvc tanten var riktigt impad och sa att det inte var jätte vanligt att de gjorde det i denna åldern!!
    Nu har vi precis avslutat den sista provoceringen ( som gjordes av olika anledningar) och känner oss säkra med diagnosen..resultatet finns att skåda i galleriet+ magont+uppvak på nättern+mer gnäll!
    Nu ska stumpan bara utredas också, och ni som fölt vår resa vet väl hur roliga våra läkare är här ;)
    Vilken skillnad på magen vid provoceringen.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-07-05 13:50:29 följande:
    EL I : Tycker också det känns onödigt att han ska äta råg och korn i dagsläget. Tycker personligen ni ska ligga lite lågt nu och njuta av att han mår bra =)

Vi får tyvärr avbryta provoceringen av vete pga av hon är sjuk =( Hon blir alltid sjuk när vi ska provocera med just vete..fattar inte varför!!
    Är ju jätte svårt att veta om hennes problem är pga veten eller för att hon är sjuk.
    Sen vi började ge vete har hon vaknat på nätterna och varit ordentligt gasig. Hon är mer gnällig. Dessutom bajsade hon en riktigt genomrutten bajsblöja. Hon som i normala fall är rätt hård i magen!
    Men hon är som sagt sjuk och har fått två nya tänder..så allt detta kan lika gärna bero på det. Får helt enkelt testa igen när hon är frisk!

Kan man få diarré av alvedon suppar ?!
    Mina får alltid diarré av supparna men inte av vanlig mixtur.
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2010-07-07 14:57:24 följande:
    En liten fråga. Hur länge är det normalt att ett barn är förkylt vid denna årstid ?!
    Är det en förkylning så kan den vara seg sommarförkylningar är svåra att bli av med. Annars så kan det vara gräspollen som ställer till det.
  • 2små2stora
    Wilowa skrev 2010-07-07 16:26:40 följande:
    Nej, jag och en personal kollade allt bröd för några veckor sedan och då var det sojamjöl i alla utom i det glutenfria. Fast nu när jag kollade så var det ingen soja i brödet.
    Jag ringde precis till mcD och om man beställer det glutenfria målet så är det mjölk, soja och glutenfritt. De har kvar soja mjöl i de vanliga bröden. 

Men Burger Kings hamburgare är utan mjölk och soja. ¨

Max hamburgare är det om man beställer med mjölk och äggfritt hamburgerkött. 
  • 2små2stora
    Wilowa skrev 2010-07-07 17:08:28 följande:
    Konstigt, för det stämmer inte med vad så,om står på deras hemsida, där är brödet sojafritt.

Buger King har spår av jordnötter i hela sitt sortiment...i alla fall sa de så på den restaurangen som min man var iin och kollade med.
    Enligt deras allergi guide så finns det inga hamburgare som är mjölk och sojafria. Jag får bara upp gråa bilder.
Svar på tråden Allergitråden